Powerwall mening teknik ekonomi etc

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av mickeisol »

Har en solcellsanläggning på 20kw sen 2012 och den fungerar finfint, ger väl mellan 18000-20000 kwh per år beroende på hur bra väder det är.
Lite teknik: den består av 4 st seriekopplade strängar med 20 paneler i varje då varje sträng ger 20*30V=600volt drift och 20*37Volt =740Volt i tomgång (panelerna klarar 1000V totalt i serie).
Dessa är kopplade till en 3 fas on grid växelriktare som också klarar max 1000V (det är ju tomgångsspänningen som sätter gränsen), dessa växelriktare har oftast ett arbetsspann mellan 400-500 Volt till 800-900Volt.
Man vill ha så hög systemspänning som möjligt, för då startar växelriktaren vid lägre ljus (men inte över gränsen)

Den dagliga powerwallen är ju mening att man skall koppla in mellan panelerna och ongridväxelriktaren.
Tanken är att solpanelerna laddar upp powerwallen på dagen direkt med likström och när den är uppladdad fortsätter att mata ut på nätet via ongrid växelriktaren som vanligt.
När det blir mörkt och solpanelerna inte ger nåt så fortsätter powerwallen att leka solceller och matar ut på nätet över natten. Väldigt enkelt och lätt att koppla in i befintlig anläggning
Sen vet jag inte om man ger ut en konstant effekt från powerwallen, eller ifall man har nån listig styrning vid huvudsäkringen så att powerwallen möter upp effektbehovet från fastigheten i realtid.
Så att man alltid använder egenproducerad ström och inte importerar från elhandlare

Problemet är att den klarar bara upp till 450 Volt , Det är en typisk spänning som gäller när man har enfas växelriktare (typiskt USA), men i sverige där det är vanligast med trefas växelriktare borde powerwallen vara på typ 900 volt ifall den ska sitta emellan paneler och ongrid växelriktaren, frågan är ifall man kan seriekoppla 2 st eller om det kommer europa anpassad?

Man kan i och för sig arrangera om solpanelerna och köra med 3 st enfas växelriktare och 3 st powerwall, men det blir ju lite dyrare och inte lika klockrent enkelt.

Ett annat "problem" är skattereduktionen på 60 öre/kwh som blev i stället för netto avräkningen. den innebär att ifall man exporterar ut 20000kwh och köper in 15000kwh, så får man tillgodoräkna sig en skattereduktion på 0,6*15000=9000kr tillbaka på skatten (gäller växling upp till 30000kwh alltså max 18000kr/år) + det man eventuellt får betalt för rena strömmen. Vissa elhandlare har fina erbjudanden på upp till en krona kwh som man säljer till dom, men då har dom som villkor att man inte exporterar mer an vad man köper in, gör man det så får man bara typ spotpris minus fyra öre.
Plus på det elcertifikat på mellan 15-20öre kwh.

Hursomhelst dessa villkor gör att man vill exportera ut allt vad som går på dagen när solen lyser och med dom låga elpriser som är konsumera som en tok när det är mörkt.
Rent praktiskt innebar det att jag fick betalt för att köra teslan i somras, för när jag summerade rörliga elpriset +rörliga nätavgiften inkl skatter och moms hamnade jag på runt 55öre/kwh, och skattereduktionen är 60öre/kwh. Fick alltså betalt ungefär 10-12 öre milen för att köra tesla :D . Det var med andra ord dyrt att ladda gratis på supercharger.

Allt detta gör att Powerwallen just nu inte är någon höjdare att ha i sverige.
Men skattereduktionen på 60 öre blev nog till för att man enkelt skulle kunna minska eller plocka bort den istället för nettoavräkningen (byta kwh mot kwh på årsbasis, eller alternativt månadsbasis).
Så det är bra att powerwallen finns för när skattereduktionen försvinner så kan man nettoavräkna med sig själv och sälja överskott på dagen när timspotpriset är som högst.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av Jojo »

Jag håller med Dig, sitter i precis samma båt. Min anläggning är ungefär lika stor som Din och även jag laddar bilen på solel. Liksom Du klurar jag på ett sätt att få en Powerwall-installation att fungera i befintlig anläggning, men har inte kommit så mycket längre. Just nu är jag fortfarande tvungen att mata ut överskottet och köpa tillbaka för egen konsumtion, men jag vill gärna blir helt nätoberoende, vilket dock i nuläget inte är möjligt.
Vad som gäller villkoren för försäljningen så är det inte elhandelsföretagen som bestämmer dessa utan våra vänner på Skatteverket. För att vara "mikroproducent" (och därmed kunna ta del av skatteförmånen och vettiga elpriser) krävs det, av någon helt idiotisk anledning, att Din förbrukning måste överstiga Din produktion. Om inte, så blir Du "småskalig producent" och här gäller plötsligt helt andra villkor, med mindre ersättning, andra skatter och en hel del avgifter så att saken inte blir lönsamt om Ditt överskott enbart är några tusen kWh om året. Detta gäller alltså hela produktionen och inte enbart överskottet. Sjukt.
Därför förstår jag inte riktigt Ditt räkneexempel:
mickeisol skrev:
ifall man exporterar ut 20000kwh och köper in 15000kwh, så får man tillgodoräkna sig en skattereduktion på 0,6*15000=9000kr tillbaka på skatten (gäller växling upp till 30000kwh alltså max 18000kr/år)
Exporterar Du mer än Du förbrukar (på årsbasis) får Du enligt mitt vetande inte skattereduktionen alls. Det är därför viktigt att köra Tesla så mycket som möjligt för att bli kvitt överproduktionen ;-).
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av mickeisol »

http://www.skatteverket.se/privat/fasti ... f4220.html

Nej jag tror nog att man får skicka ut så mycket man vill, förutom då att nätägaren har rätt att ta ut mätavgift ifall man exporterar mer än man importerar.
tror att det har varit ett missförstånd gällande att inte producera mera än man använder pga principen med nettoavräkning och tekniken att stanna elmätaren för elnätsbolaget, dvs den kan inte gå under noll bara stå stilla under ett år och överskottet skulle bara försvinna. Samt att tanken att det är ingen idé att göra anläggningen större än vad man använder själv pga att elen man konsumerar direkt är mest värd
(skatter nätavgift etc).
Räkneexemplet jag tog var att visa att det var inköpet som begränsade när man överproducerar, men att när man under producerar så är det exporten som begränsar. dvs
skickar ut 30000kwh och köper in 30000kwh =30000kwh*0,6kr =18000kr maximala återbäringen.

skickar ut 30000kwh och köper in 2000kwh =2000kwh*0,6kr =1200kr återbäring
skickar ut 4000kwh och köper in 30000kwh =4000kwh*0,6kr=2400 i återbäring.

Ser inte nånstans i texten från skatteverket som motsäger detta, bara att mikroproduktion räknas med 100A säkring. Hoppsan annars har det ju alltid räknats mikroproduktion med 63 A säkring (43kw).
Upp till 63A säkring så är ju nätägaren skyldig att gratis byta elmätare etc.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Teknik och Politik går inte alltid hand i hand.

Svensk miljöpolitik och svenska skatter är ju minst sagt lite underliga, men just nu verkar det finnas en politisk vilja att skapa småskalig elproduktion.

Rent tekniskt skulle det förstås gå all lösa inkopplingen av en Powerwall, fast med de låga elpriserna vi har och dessutom möjligheten att sälja överskottet och få skattereduktion, så bör vi nog se hela det Svenska elnätet som ett gigantisk Powerwall batteri som kan fyllas med nästan hur mycket solenergi som helst.

Ekonomiskt är det ju helt tokigt att installera Powerwall lösningen i Sverige.

I andra länder med betydligt högre elpriser, sämre elnät och kanske återkommande långa elavbrott så finns ju helt andra incitament.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av Svenssons »

Själv skulle jag vilja ha batteribackup för off-grid vid strömavbrott men det är ju inte det enklaste att lösa. Kanske ska köra med dubbla elledningar till väl valda laster.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av Jerker »

Om man vill vara säkrad vid strömavbrott finns en annan variant: En ångmaskin som kraftvärmeverk! Ångmaskinen har en verkningsgrad på c:a 10%, så det blir gott om värme med elkraft som biprodukt. Perfekt vid strömavbrott en smällkall vinterdag! Förnyelesbart bränsle! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Backup vid strömavbrott är mycket enkelt att lösa.

Det som behövs är en så kallad UPS, vilket sitter i varje datahall och telestation idag.

Men energin måste ju lagras någonstans, och fram tills idag har det varit moderna utvecklade blybatterier som används.

Här skulle ju en Powerwall, eller flera stycken, kunna vara intressant.

Fast det är ju inte riktigt samma behov som bilarna, vikten är ju inte lika kritisk och med elavbrott på 10 minuter kanske gång i kvartalet behöver ju inte batteriet klara av så mycket.

I slutändan är det väl plånboken som styr, priset per lagrad kWh.

Det finns ju en massa eltruckar idag, kanske kunde vara en marknad för Elon?
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av kanylbullen »

Jag konsumerar 40000 kWh. Vilken storlek på anläggning är vettigt i så fall?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är det årsförbrukningen så behöver du lagra 4,5 kWh per timme som ska ha stöd med avbrottsfri kraft.

Sedan beror det ju på vilka startströmmar och laster du har. Här måste göras beräkningar, kontakta någon som säljer avbrottsfri kraft.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Backup vid strömavbrott är mycket enkelt att lösa.

Det som behövs är en så kallad UPS, vilket sitter i varje datahall och telestation idag.
Det skulle dock krävas ett antal UPS:er för frysboxarna, kyl/frys, dator mm. samt att det inte skulle räcka särskilt länge utan riktigt stora UPS:er. Dubbla ledningar från solcellerna med off-grid växelriktare vore en lösning där batteri sitter mellan solcellerna och växelriktaren. Känns lite fel att göra om DC till AC för att ladda DC-batteri i UPS som sedan görs om till AC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av Off Grid Byggaren »

En lite större UPS kan räcka för en hel villa.

Det kan verka som att gå över ån efter vatten att omvandla DC-AC-DC men vara nödvändigt för driftsäkerheten.

Finns dock färdiga produkter för att använda solpanelerna som UPS-system:

https://www.victronenergy.se/upload/doc ... 0VA-EN.pdf

Det många inte tänker på är att vintertid blir det upp till 4 månaders strömavbrott på solcellsproduktionen. Vad ska då ladda batterierna?

Sedan kan inte ovanstående system mata ut el på elnätet heller. De växelriktare som är godkända av elnätsägarna för att ansluta till elnätet ska omedelbart stänga av sig automatisk vid strömavbrott. Annars kan det ligga eltekniker med livshotande skador längs med elnätet vid underhållsarbeten.

Det allra vanligaste idag, om reservkraft med större effekt behövs, är ju ett elverk. Tänk att 20 liter bensin faktiskt kan ersätta en PowerWall, om det får nämnas i detta forum..... :idea:
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av Basunen »

Idag i Sverige är energilagring i batteri bara en kostnad. Om du inte gör något smart av det. Om du har ett hus med solel kan du ha ett likströmsnät inhouse, solelen kan då ladda elbilen, batteriet på liksströmsnätet kan ladda elbilen och växelströmsnätet kan ladda elbilen. Alla tre källorna på en gång. Då kan du ladda med mycket högre effekt än vad din huvudsäkring för växelströmsnätet tål. En smart lösning från ett Svenskt ingenjörsföretag. Lanseras under våren.

Återkommer.
Fridholm, PPAM Solkraft
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av mickeisol »

Ja just nu är ju kanske inte powerwall optimal i sverige för privatpersoner, om man inte har intresse och tycker det är roligt. Men det har funnits en tid ESS system med intelligens och batterier som kan sköta om tillfälliga effekttoppar kortare strömavbrott, köp och sälj av el från batterier (kanske inte just i sverige med skattetyngden) beroende på spotpris, dessa system kan ju ha någon praktisk och eller ekonomisk tillämpning redan nu.

Som tidigare nämnts så har man ju fördel av ett solcells system (med eller utan batterier ) för att boosta effekten innanför säkringarna, har själv 25A säkring=17kw trefas, men kan köra 32A= 22kw laddning på teslan dagtid när solen lyser och solcellerna adderar effekt på insidan av huvudsäkringen ifall man har bråttom att ladda upp bilen.
Kan då plocka ut runt 30-35kw fast man har bara 25A huvudsäkring (dagtid).

Vet lantbruk som har säkrat ner från 80A till 63A och har 40kw solcellsanläggning, dom behövde 80A för att köra hökanoner etc då 63A inte räckte till, men nu när dom har solceller kunde dom säkra ner igen (kör ju ändå hökanoner när det är ljust).

Ifall elnätsbolagen blir tillåtna att handla med el så är ju Tesla energys större lösningar intressanta, då kan man ju ha större anläggningar vi transformatorstationer som tar hand om variationerna i elnätet (som balanskraft), ska tydligen redan nu vara prisvärt i USA, och det är väl dit merparten av produktionen är på väg.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av hybris »

Ekonomi? Brutalt coolt att ha ett hembatteri räcker för mig. ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av hybris »

En powerwall kan laddas från elnätet också. Skall bli intressant att se vilken lös ing de föreslår när de hör av sig.

Det pratades även om att i framtiden skall grannar med powerwalls kunna koppla sig samman. Internetstyrning etc.

Men som skrivs så finns det säkert lokala utmaningar. Dock lite kul att vara först. En vacker dag tar detta över så vi kan bli mer oberonde av de giriga elbolagen!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av Svenssons »

Basunen skrev:
Idag i Sverige är energilagring i batteri bara en kostnad. Om du inte gör något smart av det. Om du har ett hus med solel kan du ha ett likströmsnät inhouse, solelen kan då ladda elbilen, batteriet på liksströmsnätet kan ladda elbilen och växelströmsnätet kan ladda elbilen. Alla tre källorna på en gång. Då kan du ladda med mycket högre effekt än vad din huvudsäkring för växelströmsnätet tål. En smart lösning från ett Svenskt ingenjörsföretag. Lanseras under våren.

Återkommer.
Fridholm, PPAM Solkraft

Låter mycket intressant! UPS måste ju alltid kopplas mellan elnät och last och vid strömavbrott så har man ingen nytta av solcellerna. Kör hellre solceller som jag har lite nytta av normalt och mycket nytta av vid strömavbrott än solceller som jag normalt har mycket nytta av och ingen nytta av vid strömavbrott. Med elbil så ökar då också nyttan av solceller. Dessutom så slipper man en hel del byråkrati med off-grid lösning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av vigge50 »

hybris skrev:
En powerwall kan laddas från elnätet också. Skall bli intressant att se vilken lös ing de föreslår när de hör av sig.

Det pratades även om att i framtiden skall grannar med powerwalls kunna koppla sig samman. Internetstyrning etc.

Men som skrivs så finns det säkert lokala utmaningar. Dock lite kul att vara först. En vacker dag tar detta över så vi kan bli mer oberonde av de giriga elbolagen!
När några börjar göra det så kommer färre få dela på nätkostnaderna som drar upp kostnaderna och fler blir intresserade av att koppla sig från elnätet. Blir en ond spiral för elbolagen.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av vigge50 »

Någon som kan förklara för mig vad UPS är? Är det ett större batteri som Tesla Powerwall eller är det något helt annat? Hänger inte alls med i diskussionen just nu.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av mickeisol »

vigge50 skrev:
Någon som kan förklara för mig vad UPS är? Är det ett större batteri som Tesla Powerwall eller är det något helt annat? Hänger inte alls med i diskussionen just nu.
uninterruptible power supply, eller avbrottsfri kraft

Man kan sätta en enhet mellan elinmatningen och förbrukaren (kan vara en villa, telestation, en dator, bara olika storlekar) som när strömmen går switchar över på batteridrift på nån millisekund och prylen/villan/telestationen fortsätter att fungera så länge backupbatterierna räcker. Kan fortsätta ännu längre om man då har ett elverk som tar vid.
Eller alternativt då solceller som fortsätter ladda batterierna.

Eller så skiter man i elnätet och kör bara på denna utrustning "off grid lösning".
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av mickeisol »

hybris skrev:
En powerwall kan laddas från elnätet också. Skall bli intressant att se vilken lös ing de föreslår när de hör av sig.

Det pratades även om att i framtiden skall grannar med powerwalls kunna koppla sig samman. Internetstyrning etc.

Men som skrivs så finns det säkert lokala utmaningar. Dock lite kul att vara först. En vacker dag tar detta över så vi kan bli mer oberonde av de giriga elbolagen!
Jag är ledsen att meddela att du inte är först :D .
Har haft 70kwh hemmabatteri med 20KVA offgridväxelriktare och kört på vid strömavbrott etc, batterierna laddade från ett vindkraftverk.
Växelriktaren vill ha mellan 360-450V likström för att fungera (perfekt för powerwall faktiskt).
Fungerar som omvänd ups, dvs när strömmen tar slut i batterierna så switchar den över på nät :geek: .

Det här att grannar kan koppla sig samman, oj oj oj det är sverige med ett sk miljöparti i regeringen vi pratar om. Snacka byråkratikrångel: Först får man ju inte sälja el till andra
(kan inte exakta laglydelsen), men skulle man nu få det så blir det ju krångel med skatter när man laddar nån annans hemma batteri.

Det gick ju inte ha ett enkelt system där man byter solkilowatt-timmar på dagen mot kilowatttimmar på natten (jämka det man producerar mot det man konsumerar på årsbasis- eller månadsbasis), såkallad nettoavräkning utan det vart tvunget att bli ett skatteavdrag. Det var faktiskt Anders Borg som motsatte sig det (enligt rykten). så förra regeringen var lika usel på detta som nuvarande. Dom skyllde på att det inte var tillåtet enligt EU, fastän det finns andra EU länder som gör så.

Ska man vara ärlig så talar regering/elbolag etc med kluven tunga när det gäller egenproducerad el och elbilar.
Elbilarna håller på att halka in på samma sätt som bränncd skivorna kom till datorerna samtidigt som musikindustrin krånglade med DAT bandspelarna för kopieringsskyddet.
Tesla håller på att ställa allt på huvet med sin populära model-s och vad ska det inte bli med model-3 (och även Bolt kanske).
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mickeisol skrev:
Ja just nu är ju kanske inte powerwall optimal i sverige för privatpersoner, om man inte har intresse och tycker det är roligt. Men det har funnits en tid ESS system med intelligens och batterier som kan sköta om tillfälliga effekttoppar kortare strömavbrott, köp och sälj av el från batterier (kanske inte just i sverige med skattetyngden) beroende på spotpris, dessa system kan ju ha någon praktisk och eller ekonomisk tillämpning redan nu.

Som tidigare nämnts så har man ju fördel av ett solcells system (med eller utan batterier ) för att boosta effekten innanför säkringarna, har själv 25A säkring=17kw trefas, men kan köra 32A= 22kw laddning på teslan dagtid när solen lyser och solcellerna adderar effekt på insidan av huvudsäkringen ifall man har bråttom att ladda upp bilen.
Kan då plocka ut runt 30-35kw fast man har bara 25A huvudsäkring (dagtid).

Vet lantbruk som har säkrat ner från 80A till 63A och har 40kw solcellsanläggning, dom behövde 80A för att köra hökanoner etc då 63A inte räckte till, men nu när dom har solceller kunde dom säkra ner igen (kör ju ändå hökanoner när det är ljust).

Ifall elnätsbolagen blir tillåtna att handla med el så är ju Tesla energys större lösningar intressanta, då kan man ju ha större anläggningar vi transformatorstationer som tar hand om variationerna i elnätet (som balanskraft), ska tydligen redan nu vara prisvärt i USA, och det är väl dit merparten av produktionen är på väg.
Elnätet i Sverige är konstruerat för att klara av tillfälliga effekttoppar. Har du 25 A säkring går det bra att ta ut 32 A i flera timmar och upp till 100 A under någon minut.

Med batteri och växelriktare blir det istället stora begränsningar, vid minsta överbelastning stängs hela systemet ned direkt.

Elnätsbolagen och kraftproducenterna i Sverige bygger upp allt för stora centrala kraftproduktioner, politikerna pratar om småskalig el, skattmasen jobbar frenetiskt på att alla som har några solpaneler på taket ska momsregistreras och leverera in skattepengar till staten. Privatpersoner blir plötslig klassade som företagare och NIX-spärren tas bort med mängder av telefonsamtal som påföljd.....

Varför kan inte regeringen ta in några ingenjörer, ta fram bra långsiktiga lösningar, komma överens med elnätsägare och kraftproducenter samt skatteverket och sedan presentera detta för oss?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:

Varför kan inte regeringen ta in några ingenjörer, ta fram bra långsiktiga lösningar, komma överens med elnätsägare och kraftproducenter samt skatteverket och sedan presentera detta för oss?
För att de inte tänker långsiktigt, effektivt eller miljömässigt utan istället byråkratiskt och är rädda att förlora makt och skattepengar ifall medborgare fick kontroll över sin egna elproduktion...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av hybris »

mickeisol skrev:
hybris skrev:
En powerwall kan laddas från elnätet också. Skall bli intressant att se vilken lös ing de föreslår när de hör av sig.

Det pratades även om att i framtiden skall grannar med powerwalls kunna koppla sig samman. Internetstyrning etc.

Men som skrivs så finns det säkert lokala utmaningar. Dock lite kul att vara först. En vacker dag tar detta över så vi kan bli mer oberonde av de giriga elbolagen!
Jag är ledsen att meddela att du inte är först :D .
Har haft 70kwh hemmabatteri med 20KVA offgridväxelriktare och kört på vid strömavbrott etc, batterierna laddade från ett vindkraftverk.
Växelriktaren vill ha mellan 360-450V likström för att fungera (perfekt för powerwall faktiskt).
Fungerar som omvänd ups, dvs när strömmen tar slut i batterierna så switchar den över på nät :geek: .

Det här att grannar kan koppla sig samman, oj oj oj det är sverige med ett sk miljöparti i regeringen vi pratar om. Snacka byråkratikrångel: Först får man ju inte sälja el till andra
(kan inte exakta laglydelsen), men skulle man nu få det så blir det ju krångel med skatter när man laddar nån annans hemma batteri.

Det gick ju inte ha ett enkelt system där man byter solkilowatt-timmar på dagen mot kilowatttimmar på natten (jämka det man producerar mot det man konsumerar på årsbasis- eller månadsbasis), såkallad nettoavräkning utan det vart tvunget att bli ett skatteavdrag. Det var faktiskt Anders Borg som motsatte sig det (enligt rykten). så förra regeringen var lika usel på detta som nuvarande. Dom skyllde på att det inte var tillåtet enligt EU, fastän det finns andra EU länder som gör så.

Ska man vara ärlig så talar regering/elbolag etc med kluven tunga när det gäller egenproducerad el och elbilar.
Elbilarna håller på att halka in på samma sätt som bränncd skivorna kom till datorerna samtidigt som musikindustrin krånglade med DAT bandspelarna för kopieringsskyddet.
Tesla håller på att ställa allt på huvet med sin populära model-s och vad ska det inte bli med model-3 (och även Bolt kanske).
Först med Tesla powerwall... Övrigt är icke av intresse
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av mickeisol »

hybris skrev:
mickeisol skrev:
hybris skrev:
En powerwall kan laddas från elnätet också. Skall bli intressant att se vilken lös ing de föreslår när de hör av sig.

Det pratades även om att i framtiden skall grannar med powerwalls kunna koppla sig samman. Internetstyrning etc.

Men som skrivs så finns det säkert lokala utmaningar. Dock lite kul att vara först. En vacker dag tar detta över så vi kan bli mer oberonde av de giriga elbolagen!
Jag är ledsen att meddela att du inte är först :D .
Har haft 70kwh hemmabatteri med 20KVA offgridväxelriktare och kört på vid strömavbrott etc, batterierna laddade från ett vindkraftverk.
Växelriktaren vill ha mellan 360-450V likström för att fungera (perfekt för powerwall faktiskt).
Fungerar som omvänd ups, dvs när strömmen tar slut i batterierna så switchar den över på nät :geek: .

Det här att grannar kan koppla sig samman, oj oj oj det är sverige med ett sk miljöparti i regeringen vi pratar om. Snacka byråkratikrångel: Först får man ju inte sälja el till andra
(kan inte exakta laglydelsen), men skulle man nu få det så blir det ju krångel med skatter när man laddar nån annans hemma batteri.

Det gick ju inte ha ett enkelt system där man byter solkilowatt-timmar på dagen mot kilowatttimmar på natten (jämka det man producerar mot det man konsumerar på årsbasis- eller månadsbasis), såkallad nettoavräkning utan det vart tvunget att bli ett skatteavdrag. Det var faktiskt Anders Borg som motsatte sig det (enligt rykten). så förra regeringen var lika usel på detta som nuvarande. Dom skyllde på att det inte var tillåtet enligt EU, fastän det finns andra EU länder som gör så.

Ska man vara ärlig så talar regering/elbolag etc med kluven tunga när det gäller egenproducerad el och elbilar.
Elbilarna håller på att halka in på samma sätt som bränncd skivorna kom till datorerna samtidigt som musikindustrin krånglade med DAT bandspelarna för kopieringsskyddet.
Tesla håller på att ställa allt på huvet med sin populära model-s och vad ska det inte bli med model-3 (och även Bolt kanske).
Först med Tesla powerwall... Övrigt är icke av intresse
Det var jävlarimej rätt inställning (ursäkta uttrycket).
:lol: :lol: :lol:
Grattis till den första powerwallen isåfall.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Powerwall mening teknik ekonomi etc

Inlägg av vigge50 »

mickeisol skrev:
Ett annat "problem" är skattereduktionen på 60 öre/kwh som blev i stället för netto avräkningen. den innebär att ifall man exporterar ut 20000kwh och köper in 15000kwh, så får man tillgodoräkna sig en skattereduktion på 0,6*15000=9000kr tillbaka på skatten (gäller växling upp till 30000kwh alltså max 18000kr/år) + det man eventuellt får betalt för rena strömmen. Vissa elhandlare har fina erbjudanden på upp till en krona kwh som man säljer till dom, men då har dom som villkor att man inte exporterar mer an vad man köper in, gör man det så får man bara typ spotpris minus fyra öre.
Plus på det elcertifikat på mellan 15-20öre kwh.

Hursomhelst dessa villkor gör att man vill exportera ut allt vad som går på dagen när solen lyser och med dom låga elpriser som är konsumera som en tok när det är mörkt.
Rent praktiskt innebar det att jag fick betalt för att köra teslan i somras, för när jag summerade rörliga elpriset +rörliga nätavgiften inkl skatter och moms hamnade jag på runt 55öre/kwh, och skattereduktionen är 60öre/kwh. Fick alltså betalt ungefär 10-12 öre milen för att köra tesla :D . Det var med andra ord dyrt att ladda gratis på supercharger.
Hej
Jag hänger inte riktigt med i tankegången här så om du kan förklara så skulle det uppskattas då jag håller på att räkna på solceller. Är det att du bara får räkna skattereduktion på de som du sen köper tillbaka och därmed får du inte för alla 20 000 kWh du levererar till elnätet?
Är det så du menar att du får betalt för att köra Tesla, alltså att ju mer du använder desto mer får du skattereduktion för?
Skriv svar