Nytt laddhastighetsrekord
Postat: 07 jun 2024 10:15
De verkar fokusera på laddning till 80%.
Inte så pissnödig enligt Kyle 25 mil med 15 minuters laddtid och marschar i 130AAKEE skrev: ↑07 jun 2024 10:52De verkar fokusera på laddning till 80%.
Borde man inte snarare använda laddtiden för en viss sträcka? Dvs, tex att bilen ska köras 30mil, hur länge tar det att ladda för det?
Skulle gissa att det är ganska stor skillnad i hur långt man kommer med de 80 procenten…
(Inte för att förringa Porschens laddtid, det är snabbt…)
Det är just detta som är fördelen med att ange laddtid/km i stället för procent. Det måttet tar hänsyn till hur effektiv bilen är. Det förutsätter dock att man också kan utläsa en eller flera målsträckor t.ex. hur lång tid det tar att ladda t.ex. 30 eller 40 mil, eller vilken sträcka man tycker är intressant. Det innebär inte att andra mått blir ointressanta. Laddkurvan är därför förstås fortfarande av stort intresse, men jag vill ha km/tid på y resp x-axeln då. Då är det lätt att se hur länge man måste ladda för att komma dit man vill.martinot skrev: ↑08 jun 2024 00:29Skall jag göra en långresa med elbil så vill jag veta vilken elbil och vilka laddstationer längs vägen som är smidigast och som jag kommer tillräckligt snabbt fram med. Enbart laddeffekten eller laddtiden i sig är bara en enda komponent i hela den ekvationen. Att ha en energisnål och ej slösaktig bil är en minst lika viktig komponent, men många andra parametrar spelar också in (enkelhet, förvärming av batterier, effektiv värmepump på vinterhalvåret, etc).
Jo, det är ju ett bättre och lite mer intressant mått än de andra håller jag med dig om.Gustafsson skrev: ↑08 jun 2024 09:16Det är just detta som är fördelen med att ange laddtid/km i stället för procent. Det måttet tar hänsyn till hur effektiv bilen är. Det förutsätter dock att man också kan utläsa en eller flera målsträckor t.ex. hur lång tid det tar att ladda t.ex. 30 eller 40 mil, eller vilken sträcka man tycker är intressant. Det innebär inte att andra mått blir ointressanta. Laddkurvan är därför förstås fortfarande av stort intresse, men jag vill ha km/tid på y resp x-axeln då. Då är det lätt att se hur länge man måste ladda för att komma dit man vill.martinot skrev: ↑08 jun 2024 00:29Skall jag göra en långresa med elbil så vill jag veta vilken elbil och vilka laddstationer längs vägen som är smidigast och som jag kommer tillräckligt snabbt fram med. Enbart laddeffekten eller laddtiden i sig är bara en enda komponent i hela den ekvationen. Att ha en energisnål och ej slösaktig bil är en minst lika viktig komponent, men många andra parametrar spelar också in (enkelhet, förvärming av batterier, effektiv värmepump på vinterhalvåret, etc).
[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.
De borde ha haft ypperlig koll på förbrukningen på torsdag eftersom de testade räckvidden på onsdag.Onsdag sjekket vi rekkevidden, torsdag målte vi prestasjonene ved ladestasjonen
Porschen är gammal skåpmat redan.
Min Tesla navigerar inte så. Den föreslår laddstopp efter 67 respektive 93 km när jag startar med 100% och kör på E4 mellan Stockholm och Sundsvall.AAKEE skrev: ↑10 jun 2024 11:46[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.
Citat från artikeln:De borde ha haft ypperlig koll på förbrukningen på torsdag eftersom de testade räckvidden på onsdag.Onsdag sjekket vi rekkevidden, torsdag målte vi prestasjonene ved ladestasjonen
Vilken SOC man har kan påverka såklart men eftersom de flesta inte åker in med 90% så är kanske 10% en rimlig nivå. Gissar de flesta bilar navigerar med ngt sån ankomstnivå och att de flesta lite erfarna elbilsägare siktar däromkring också.
Men det är i såfall numera sedan de förstörde navigqtorn också.mikebike skrev: ↑10 jun 2024 12:24Min Tesla navigerar inte så. Den föreslår laddstopp efter 67 respektive 93 km när jag startar med 100% och kör på E4 mellan Stockholm och Sundsvall.AAKEE skrev: ↑10 jun 2024 11:46[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.
Citat från artikeln:De borde ha haft ypperlig koll på förbrukningen på torsdag eftersom de testade räckvidden på onsdag.Onsdag sjekket vi rekkevidden, torsdag målte vi prestasjonene ved ladestasjonen
Vilken SOC man har kan påverka såklart men eftersom de flesta inte åker in med 90% så är kanske 10% en rimlig nivå. Gissar de flesta bilar navigerar med ngt sån ankomstnivå och att de flesta lite erfarna elbilsägare siktar däromkring också.
Jag gjorde precis tvärtemot navigatorns rekommendation, d.v.s. jag laddade i Hudik när jag körde norrut och Uppsala när jag körde söderut.AAKEE skrev: ↑10 jun 2024 12:42Men det är i såfall numera sedan de förstörde navigqtorn också.mikebike skrev: ↑10 jun 2024 12:24Min Tesla navigerar inte så. Den föreslår laddstopp efter 67 respektive 93 km när jag startar med 100% och kör på E4 mellan Stockholm och Sundsvall.AAKEE skrev: ↑10 jun 2024 11:46[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.
Citat från artikeln:De borde ha haft ypperlig koll på förbrukningen på torsdag eftersom de testade räckvidden på onsdag.Onsdag sjekket vi rekkevidden, torsdag målte vi prestasjonene ved ladestasjonen
Vilken SOC man har kan påverka såklart men eftersom de flesta inte åker in med 90% så är kanske 10% en rimlig nivå. Gissar de flesta bilar navigerar med ngt sån ankomstnivå och att de flesta lite erfarna elbilsägare siktar däromkring också.
För tre fyra år sen gjorde den rätt.
Nåja, vi lär inte stanna vid varken 90% eller 67% för att ladda…
Min S står med normala 55% i garrget.
Kommer inte till Umeå på 55% så 22% är väl godkänt på första stopp. Sedan siktar den på 14-15%.
IMG_9168.jpeg
Drygt 700 A och drygt 700 V! Vad är max dagens laddare kan ge? Behövs iaf inte 800 V för att ladda snabbt.taliz skrev: ↑10 jun 2024 11:51Porschen är gammal skåpmat redan.![]()
Zeekr 001 facelift med LFP laddar nästan dubbelt så snabbt. Finns video i LFP-tråden. Uppåt 550kw och 11 min till 80%.
Vardagsmat hos Tesla!Gustafsson skrev: ↑10 jun 2024 21:23Drygt 700 A och drygt 700 V! Vad är max dagens laddare kan ge? Behövs iaf inte 800 V för att ladda snabbt.taliz skrev: ↑10 jun 2024 11:51Porschen är gammal skåpmat redan.![]()
Zeekr 001 facelift med LFP laddar nästan dubbelt så snabbt. Finns video i LFP-tråden. Uppåt 550kw och 11 min till 80%.
700 A är seriöst mycket ström!
Kör ofta upp till Härnösand från Nynäshamn, nu senast i helgen. Startar jag med nära fullt batteri föreslår bilen laddstopp i Söderhamn. Vill jag tänja lite på det så kommer jag till Hudiksvall. Då brukar jag sikta på SuC i Härnösand - har ingen laddmöjlighet där uppe och bilen brukar hinna ladda lite lagom medans jag är inne på Coop och provianterar.
Fortfarande sämre än Zeekr med CATLs Shenxing.R_Edvinsson skrev: ↑11 jun 2024 10:18https://media.lotuscars.com/en/news-art ... nutes.html
402KW i peak och 331KW i snitt mellan 10-80%.
Bra stekt av Lotus.![]()