Sida 1 av 1

Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 07 jun 2024 10:15
av Gustafsson

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 07 jun 2024 10:52
av AAKEE
Gustafsson skrev: 07 jun 2024 10:15
https://www.motor.no/bil/stor-test-hvil ... est/275829

Porsche laddar ordentligt snabbt!
De verkar fokusera på laddning till 80%.

Borde man inte snarare använda laddtiden för en viss sträcka? Dvs, tex att bilen ska köras 30mil, hur länge tar det att ladda för det?

Skulle gissa att det är ganska stor skillnad i hur långt man kommer med de 80 procenten…

(Inte för att förringa Porschens laddtid, det är snabbt…)

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 07 jun 2024 11:41
av fth
Kul att se hur laddning utvecklas, men testet var dock rätt otydligt och lite konstigt upplagt kan jag tycka... :?

Siffrorna i första grafen är ju egentligen inte öht jämförbara, det naturliga är väl att jämföra laddtider för samma antal kWh och/eller samma antal km räckvidd, det här testet visar ju varken eller, utan bara "procent", och om syftet var att visa hur mycket mer eller mindre tid det tar jämfört med tillverkarens angivna siffror så skulle dom ju ha behövt normalisera grafen.

Uppnådd max effekt i andra grafen är ju iofs jämförbar, men visar en ganska ointressant siffra, eftersom laddkurvan i praktiken är mycket viktigare än max effekt.

/fth

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 07 jun 2024 11:48
av wheels
AAKEE skrev: 07 jun 2024 10:52
Gustafsson skrev: 07 jun 2024 10:15
https://www.motor.no/bil/stor-test-hvil ... est/275829

Porsche laddar ordentligt snabbt!
De verkar fokusera på laddning till 80%.

Borde man inte snarare använda laddtiden för en viss sträcka? Dvs, tex att bilen ska köras 30mil, hur länge tar det att ladda för det?

Skulle gissa att det är ganska stor skillnad i hur långt man kommer med de 80 procenten…

(Inte för att förringa Porschens laddtid, det är snabbt…)
Inte så pissnödig enligt Kyle 25 mil med 15 minuters laddtid och marschar i 130
Inte den slickade versionen i heller


Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 07 jun 2024 18:03
av Gustafsson
Håller helt med om att det intressanta är hur många km man laddar på en viss tid, har aldrig förstått 10-80 som mått. Men Porschen spelar i egen liga med över 300 kW länge

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 07 jun 2024 22:09
av iAkita
Jag håller inte alls med om att hur snabbt en bil laddar t.ex. 10-50% eller 10-80% är mer ointressant än hur många kilometer man laddar per minut. För att räkna ut hur många km en bil laddar per minut måste man definera hur lång tid man avser ladda samt vilken SoC man startar laddningen, alternativt vilket SoC intervall beräkningen avser. Det finns ett oändligt antal utfall av den beräkningen, vilket gör den irrelevant om man vill jämföra olika bilar.

Tiden spenderad vid laddstolpen är en kombination av förbrukning och laddhastighet. Jag ser inte varför den ena skulle vara viktigare än den andra. Att till exempel en Model 3 kompenserar för sämre laddkurva genom sin design och andra kompromisser är såklart bra, men det hade varit ännu bättre om Tesla kunde kombinera den designen med till exempel Taycan´s eller EV6´s laddkurva.

Dessutom visar Outofspecs reviews att redan den gamla Taycan var överlägsen vad det gällde antall laddade kilometer per minut, i detta fall avseende laddning i 15 minuter från 10% SoC, om nu någon ändå tycker det är viktigast.
10% challenge results.png

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 08 jun 2024 00:29
av martinot
Skall jag göra en långresa med elbil så vill jag veta vilken elbil och vilka laddstationer längs vägen som är smidigast och som jag kommer tillräckligt snabbt fram med. Enbart laddeffekten eller laddtiden i sig är bara en enda komponent i hela den ekvationen. Att ha en energisnål och ej slösaktig bil är en minst lika viktig komponent, men många andra parametrar spelar också in (enkelhet, förvärming av batterier, effektiv värmepump på vinterhalvåret, etc).

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 08 jun 2024 09:16
av Gustafsson
martinot skrev: 08 jun 2024 00:29
Skall jag göra en långresa med elbil så vill jag veta vilken elbil och vilka laddstationer längs vägen som är smidigast och som jag kommer tillräckligt snabbt fram med. Enbart laddeffekten eller laddtiden i sig är bara en enda komponent i hela den ekvationen. Att ha en energisnål och ej slösaktig bil är en minst lika viktig komponent, men många andra parametrar spelar också in (enkelhet, förvärming av batterier, effektiv värmepump på vinterhalvåret, etc).
Det är just detta som är fördelen med att ange laddtid/km i stället för procent. Det måttet tar hänsyn till hur effektiv bilen är. Det förutsätter dock att man också kan utläsa en eller flera målsträckor t.ex. hur lång tid det tar att ladda t.ex. 30 eller 40 mil, eller vilken sträcka man tycker är intressant. Det innebär inte att andra mått blir ointressanta. Laddkurvan är därför förstås fortfarande av stort intresse, men jag vill ha km/tid på y resp x-axeln då. Då är det lätt att se hur länge man måste ladda för att komma dit man vill.

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 08 jun 2024 09:34
av martinot
Gustafsson skrev: 08 jun 2024 09:16
martinot skrev: 08 jun 2024 00:29
Skall jag göra en långresa med elbil så vill jag veta vilken elbil och vilka laddstationer längs vägen som är smidigast och som jag kommer tillräckligt snabbt fram med. Enbart laddeffekten eller laddtiden i sig är bara en enda komponent i hela den ekvationen. Att ha en energisnål och ej slösaktig bil är en minst lika viktig komponent, men många andra parametrar spelar också in (enkelhet, förvärming av batterier, effektiv värmepump på vinterhalvåret, etc).
Det är just detta som är fördelen med att ange laddtid/km i stället för procent. Det måttet tar hänsyn till hur effektiv bilen är. Det förutsätter dock att man också kan utläsa en eller flera målsträckor t.ex. hur lång tid det tar att ladda t.ex. 30 eller 40 mil, eller vilken sträcka man tycker är intressant. Det innebär inte att andra mått blir ointressanta. Laddkurvan är därför förstås fortfarande av stort intresse, men jag vill ha km/tid på y resp x-axeln då. Då är det lätt att se hur länge man måste ladda för att komma dit man vill.
Jo, det är ju ett bättre och lite mer intressant mått än de andra håller jag med dig om.

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 10 jun 2024 11:46
av AAKEE
iAkita skrev: 07 jun 2024 22:09
Jag ser inte varför den ena skulle vara viktigare än den andra.
[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.

Citat från artikeln:
Onsdag sjekket vi rekkevidden, torsdag målte vi prestasjonene ved ladestasjonen
De borde ha haft ypperlig koll på förbrukningen på torsdag eftersom de testade räckvidden på onsdag.


Vilken SOC man har kan påverka såklart men eftersom de flesta inte åker in med 90% så är kanske 10% en rimlig nivå. Gissar de flesta bilar navigerar med ngt sån ankomstnivå och att de flesta lite erfarna elbilsägare siktar däromkring också.

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 10 jun 2024 11:51
av taliz
Gustafsson skrev: 07 jun 2024 10:15
https://www.motor.no/bil/stor-test-hvil ... est/275829

Porsche laddar ordentligt snabbt!
Porschen är gammal skåpmat redan. :lol:
Zeekr 001 facelift med LFP laddar nästan dubbelt så snabbt. Finns video i LFP-tråden. Uppåt 550kw och 11 min till 80%.

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 10 jun 2024 12:24
av mikebike
AAKEE skrev: 10 jun 2024 11:46
iAkita skrev: 07 jun 2024 22:09
Jag ser inte varför den ena skulle vara viktigare än den andra.
[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.

Citat från artikeln:
Onsdag sjekket vi rekkevidden, torsdag målte vi prestasjonene ved ladestasjonen
De borde ha haft ypperlig koll på förbrukningen på torsdag eftersom de testade räckvidden på onsdag.


Vilken SOC man har kan påverka såklart men eftersom de flesta inte åker in med 90% så är kanske 10% en rimlig nivå. Gissar de flesta bilar navigerar med ngt sån ankomstnivå och att de flesta lite erfarna elbilsägare siktar däromkring också.
Min Tesla navigerar inte så. Den föreslår laddstopp efter 67 respektive 93 km när jag startar med 100% och kör på E4 mellan Stockholm och Sundsvall.

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 10 jun 2024 12:42
av AAKEE
mikebike skrev: 10 jun 2024 12:24
AAKEE skrev: 10 jun 2024 11:46
iAkita skrev: 07 jun 2024 22:09
Jag ser inte varför den ena skulle vara viktigare än den andra.
[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.

Citat från artikeln:
Onsdag sjekket vi rekkevidden, torsdag målte vi prestasjonene ved ladestasjonen
De borde ha haft ypperlig koll på förbrukningen på torsdag eftersom de testade räckvidden på onsdag.


Vilken SOC man har kan påverka såklart men eftersom de flesta inte åker in med 90% så är kanske 10% en rimlig nivå. Gissar de flesta bilar navigerar med ngt sån ankomstnivå och att de flesta lite erfarna elbilsägare siktar däromkring också.
Min Tesla navigerar inte så. Den föreslår laddstopp efter 67 respektive 93 km när jag startar med 100% och kör på E4 mellan Stockholm och Sundsvall.
Men det är i såfall numera sedan de förstörde navigqtorn också.
För tre fyra år sen gjorde den rätt.

Nåja, vi lär inte stanna vid varken 90% eller 67% för att ladda…

Min S står med normala 55% i garrget.

Kommer inte till Umeå på 55% så 22% är väl godkänt på första stopp. Sedan siktar den på 14-15%.
IMG_9168.jpeg

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 10 jun 2024 13:42
av mikebike
AAKEE skrev: 10 jun 2024 12:42
mikebike skrev: 10 jun 2024 12:24
AAKEE skrev: 10 jun 2024 11:46
iAkita skrev: 07 jun 2024 22:09
Jag ser inte varför den ena skulle vara viktigare än den andra.
[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.

Citat från artikeln:
Onsdag sjekket vi rekkevidden, torsdag målte vi prestasjonene ved ladestasjonen
De borde ha haft ypperlig koll på förbrukningen på torsdag eftersom de testade räckvidden på onsdag.


Vilken SOC man har kan påverka såklart men eftersom de flesta inte åker in med 90% så är kanske 10% en rimlig nivå. Gissar de flesta bilar navigerar med ngt sån ankomstnivå och att de flesta lite erfarna elbilsägare siktar däromkring också.
Min Tesla navigerar inte så. Den föreslår laddstopp efter 67 respektive 93 km när jag startar med 100% och kör på E4 mellan Stockholm och Sundsvall.
Men det är i såfall numera sedan de förstörde navigqtorn också.
För tre fyra år sen gjorde den rätt.

Nåja, vi lär inte stanna vid varken 90% eller 67% för att ladda…

Min S står med normala 55% i garrget.

Kommer inte till Umeå på 55% så 22% är väl godkänt på första stopp. Sedan siktar den på 14-15%.

IMG_9168.jpeg
Jag gjorde precis tvärtemot navigatorns rekommendation, d.v.s. jag laddade i Hudik när jag körde norrut och Uppsala när jag körde söderut. ;)

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 10 jun 2024 21:23
av Gustafsson
taliz skrev: 10 jun 2024 11:51
Gustafsson skrev: 07 jun 2024 10:15
https://www.motor.no/bil/stor-test-hvil ... est/275829

Porsche laddar ordentligt snabbt!
Porschen är gammal skåpmat redan. :lol:
Zeekr 001 facelift med LFP laddar nästan dubbelt så snabbt. Finns video i LFP-tråden. Uppåt 550kw och 11 min till 80%.
Drygt 700 A och drygt 700 V! Vad är max dagens laddare kan ge? Behövs iaf inte 800 V för att ladda snabbt.
700 A är seriöst mycket ström!

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 10 jun 2024 21:51
av AAKEE
Gustafsson skrev: 10 jun 2024 21:23
taliz skrev: 10 jun 2024 11:51
Gustafsson skrev: 07 jun 2024 10:15
https://www.motor.no/bil/stor-test-hvil ... est/275829

Porsche laddar ordentligt snabbt!
Porschen är gammal skåpmat redan. :lol:
Zeekr 001 facelift med LFP laddar nästan dubbelt så snabbt. Finns video i LFP-tråden. Uppåt 550kw och 11 min till 80%.
Drygt 700 A och drygt 700 V! Vad är max dagens laddare kan ge? Behövs iaf inte 800 V för att ladda snabbt.
700 A är seriöst mycket ström!
Vardagsmat hos Tesla!

Model 3 LR/P når närapå det när man når 250kW vid låg SOC.
IMG_9171.jpeg

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 11 jun 2024 10:18
av R_Edvinsson
https://media.lotuscars.com/en/news-art ... nutes.html

402KW i peak och 331KW i snitt mellan 10-80%.
Bra stekt av Lotus. 🤣

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 11 jun 2024 10:48
av jonasl
mikebike skrev: 10 jun 2024 12:24
Min Tesla navigerar inte så. Den föreslår laddstopp efter 67 respektive 93 km när jag startar med 100% och kör på E4 mellan Stockholm och Sundsvall.
Kör ofta upp till Härnösand från Nynäshamn, nu senast i helgen. Startar jag med nära fullt batteri föreslår bilen laddstopp i Söderhamn. Vill jag tänja lite på det så kommer jag till Hudiksvall. Då brukar jag sikta på SuC i Härnösand - har ingen laddmöjlighet där uppe och bilen brukar hinna ladda lite lagom medans jag är inne på Coop och provianterar.

Vill minnas att prognisen sa 14% kvar i Söderhamn. Jag körde på lite och kom in med 5%.

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 11 jun 2024 11:22
av taliz
R_Edvinsson skrev: 11 jun 2024 10:18
https://media.lotuscars.com/en/news-art ... nutes.html

402KW i peak och 331KW i snitt mellan 10-80%.
Bra stekt av Lotus. 🤣
Fortfarande sämre än Zeekr med CATLs Shenxing.

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 11 jun 2024 11:52
av Gustafsson
Jag har ju varit med tillräckligt länge för att minnas glädjen över att hitta en 50kW laddare som räddar dagen. Så nu när nya bilar närmar sig 500kW är det en jäkla resa tekniken har gjort.
Undrar var V4 laddarna maxar framöver, de lär väl vara förberedda för mer effekt än de ger idag.

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Postat: 11 jun 2024 12:07
av AAKEE
Jag undrar hur batterierna mår långsiktigt.

Gissningsvis låter man batterierna ta mer stryk i trenden att ladda väldigt fort.

Sen är det sannolikt så att jelly rolls / små pennceller som Tesla använder kanske inte tål extrem laddning bäst.