Nytt laddhastighetsrekord

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Nytt laddhastighetsrekord

Inlägg av Gustafsson »

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nytt laddhastighetsrekord

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 07 jun 2024 10:15
https://www.motor.no/bil/stor-test-hvil ... est/275829

Porsche laddar ordentligt snabbt!
De verkar fokusera på laddning till 80%.

Borde man inte snarare använda laddtiden för en viss sträcka? Dvs, tex att bilen ska köras 30mil, hur länge tar det att ladda för det?

Skulle gissa att det är ganska stor skillnad i hur långt man kommer med de 80 procenten…

(Inte för att förringa Porschens laddtid, det är snabbt…)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Kul att se hur laddning utvecklas, men testet var dock rätt otydligt och lite konstigt upplagt kan jag tycka... :?

Siffrorna i första grafen är ju egentligen inte öht jämförbara, det naturliga är väl att jämföra laddtider för samma antal kWh och/eller samma antal km räckvidd, det här testet visar ju varken eller, utan bara "procent", och om syftet var att visa hur mycket mer eller mindre tid det tar jämfört med tillverkarens angivna siffror så skulle dom ju ha behövt normalisera grafen.

Uppnådd max effekt i andra grafen är ju iofs jämförbar, men visar en ganska ointressant siffra, eftersom laddkurvan i praktiken är mycket viktigare än max effekt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
wheels

Inlägg av wheels »

AAKEE skrev: 07 jun 2024 10:52

De verkar fokusera på laddning till 80%.

Borde man inte snarare använda laddtiden för en viss sträcka? Dvs, tex att bilen ska köras 30mil, hur länge tar det att ladda för det?

Skulle gissa att det är ganska stor skillnad i hur långt man kommer med de 80 procenten…

(Inte för att förringa Porschens laddtid, det är snabbt…)
Inte så pissnödig enligt Kyle 25 mil med 15 minuters laddtid och marschar i 130
Inte den slickade versionen i heller

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Håller helt med om att det intressanta är hur många km man laddar på en viss tid, har aldrig förstått 10-80 som mått. Men Porschen spelar i egen liga med över 300 kW länge
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Jag håller inte alls med om att hur snabbt en bil laddar t.ex. 10-50% eller 10-80% är mer ointressant än hur många kilometer man laddar per minut. För att räkna ut hur många km en bil laddar per minut måste man definera hur lång tid man avser ladda samt vilken SoC man startar laddningen, alternativt vilket SoC intervall beräkningen avser. Det finns ett oändligt antal utfall av den beräkningen, vilket gör den irrelevant om man vill jämföra olika bilar.

Tiden spenderad vid laddstolpen är en kombination av förbrukning och laddhastighet. Jag ser inte varför den ena skulle vara viktigare än den andra. Att till exempel en Model 3 kompenserar för sämre laddkurva genom sin design och andra kompromisser är såklart bra, men det hade varit ännu bättre om Tesla kunde kombinera den designen med till exempel Taycan´s eller EV6´s laddkurva.

Dessutom visar Outofspecs reviews att redan den gamla Taycan var överlägsen vad det gällde antall laddade kilometer per minut, i detta fall avseende laddning i 15 minuter från 10% SoC, om nu någon ändå tycker det är viktigast.
10% challenge results.png
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Skall jag göra en långresa med elbil så vill jag veta vilken elbil och vilka laddstationer längs vägen som är smidigast och som jag kommer tillräckligt snabbt fram med. Enbart laddeffekten eller laddtiden i sig är bara en enda komponent i hela den ekvationen. Att ha en energisnål och ej slösaktig bil är en minst lika viktig komponent, men många andra parametrar spelar också in (enkelhet, förvärming av batterier, effektiv värmepump på vinterhalvåret, etc).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

martinot skrev: 08 jun 2024 00:29
Skall jag göra en långresa med elbil så vill jag veta vilken elbil och vilka laddstationer längs vägen som är smidigast och som jag kommer tillräckligt snabbt fram med. Enbart laddeffekten eller laddtiden i sig är bara en enda komponent i hela den ekvationen. Att ha en energisnål och ej slösaktig bil är en minst lika viktig komponent, men många andra parametrar spelar också in (enkelhet, förvärming av batterier, effektiv värmepump på vinterhalvåret, etc).
Det är just detta som är fördelen med att ange laddtid/km i stället för procent. Det måttet tar hänsyn till hur effektiv bilen är. Det förutsätter dock att man också kan utläsa en eller flera målsträckor t.ex. hur lång tid det tar att ladda t.ex. 30 eller 40 mil, eller vilken sträcka man tycker är intressant. Det innebär inte att andra mått blir ointressanta. Laddkurvan är därför förstås fortfarande av stort intresse, men jag vill ha km/tid på y resp x-axeln då. Då är det lätt att se hur länge man måste ladda för att komma dit man vill.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev: 08 jun 2024 09:16
martinot skrev: 08 jun 2024 00:29
Det är just detta som är fördelen med att ange laddtid/km i stället för procent. Det måttet tar hänsyn till hur effektiv bilen är. Det förutsätter dock att man också kan utläsa en eller flera målsträckor t.ex. hur lång tid det tar att ladda t.ex. 30 eller 40 mil, eller vilken sträcka man tycker är intressant. Det innebär inte att andra mått blir ointressanta. Laddkurvan är därför förstås fortfarande av stort intresse, men jag vill ha km/tid på y resp x-axeln då. Då är det lätt att se hur länge man måste ladda för att komma dit man vill.
Jo, det är ju ett bättre och lite mer intressant mått än de andra håller jag med dig om.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev: 07 jun 2024 22:09
Jag ser inte varför den ena skulle vara viktigare än den andra.
[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.

Citat från artikeln:
Onsdag sjekket vi rekkevidden, torsdag målte vi prestasjonene ved ladestasjonen
De borde ha haft ypperlig koll på förbrukningen på torsdag eftersom de testade räckvidden på onsdag.

Vilken SOC man har kan påverka såklart men eftersom de flesta inte åker in med 90% så är kanske 10% en rimlig nivå. Gissar de flesta bilar navigerar med ngt sån ankomstnivå och att de flesta lite erfarna elbilsägare siktar däromkring också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Porschen är gammal skåpmat redan. :lol:
Zeekr 001 facelift med LFP laddar nästan dubbelt så snabbt. Finns video i LFP-tråden. Uppåt 550kw och 11 min till 80%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 10 jun 2024 11:46
[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.

Citat från artikeln:
De borde ha haft ypperlig koll på förbrukningen på torsdag eftersom de testade räckvidden på onsdag.

Vilken SOC man har kan påverka såklart men eftersom de flesta inte åker in med 90% så är kanske 10% en rimlig nivå. Gissar de flesta bilar navigerar med ngt sån ankomstnivå och att de flesta lite erfarna elbilsägare siktar däromkring också.
Min Tesla navigerar inte så. Den föreslår laddstopp efter 67 respektive 93 km när jag startar med 100% och kör på E4 mellan Stockholm och Sundsvall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 10 jun 2024 12:24

Citat från artikeln:

Min Tesla navigerar inte så. Den föreslår laddstopp efter 67 respektive 93 km när jag startar med 100% och kör på E4 mellan Stockholm och Sundsvall.
Men det är i såfall numera sedan de förstörde navigqtorn också.
För tre fyra år sen gjorde den rätt.

Nåja, vi lär inte stanna vid varken 90% eller 67% för att ladda…

Min S står med normala 55% i garrget.

Kommer inte till Umeå på 55% så 22% är väl godkänt på första stopp. Sedan siktar den på 14-15%.
IMG_9168.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 10 jun 2024 12:42

Citat från artikeln:

Men det är i såfall numera sedan de förstörde navigqtorn också.
För tre fyra år sen gjorde den rätt.

Nåja, vi lär inte stanna vid varken 90% eller 67% för att ladda…

Min S står med normala 55% i garrget.

Kommer inte till Umeå på 55% så 22% är väl godkänt på första stopp. Sedan siktar den på 14-15%.

IMG_9168.jpeg
Jag gjorde precis tvärtemot navigatorns rekommendation, d.v.s. jag laddade i Hudik när jag körde norrut och Uppsala när jag körde söderut. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

taliz skrev: 10 jun 2024 11:51

Zeekr 001 facelift med LFP laddar nästan dubbelt så snabbt. Finns video i LFP-tråden. Uppåt 550kw och 11 min till 80%.
Drygt 700 A och drygt 700 V! Vad är max dagens laddare kan ge? Behövs iaf inte 800 V för att ladda snabbt.
700 A är seriöst mycket ström!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 10 jun 2024 21:23
taliz skrev: 10 jun 2024 11:51

Drygt 700 A och drygt 700 V! Vad är max dagens laddare kan ge? Behövs iaf inte 800 V för att ladda snabbt.
700 A är seriöst mycket ström!
Vardagsmat hos Tesla!

Model 3 LR/P når närapå det när man når 250kW vid låg SOC.
IMG_9171.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

https://media.lotuscars.com/en/news-art ... nutes.html

402KW i peak och 331KW i snitt mellan 10-80%.
Bra stekt av Lotus. 🤣
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Kör ofta upp till Härnösand från Nynäshamn, nu senast i helgen. Startar jag med nära fullt batteri föreslår bilen laddstopp i Söderhamn. Vill jag tänja lite på det så kommer jag till Hudiksvall. Då brukar jag sikta på SuC i Härnösand - har ingen laddmöjlighet där uppe och bilen brukar hinna ladda lite lagom medans jag är inne på Coop och provianterar.

Vill minnas att prognisen sa 14% kvar i Söderhamn. Jag körde på lite och kom in med 5%.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev: 11 jun 2024 10:18
https://media.lotuscars.com/en/news-art ... nutes.html

402KW i peak och 331KW i snitt mellan 10-80%.
Bra stekt av Lotus. 🤣
Fortfarande sämre än Zeekr med CATLs Shenxing.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag har ju varit med tillräckligt länge för att minnas glädjen över att hitta en 50kW laddare som räddar dagen. Så nu när nya bilar närmar sig 500kW är det en jäkla resa tekniken har gjort.
Undrar var V4 laddarna maxar framöver, de lär väl vara förberedda för mer effekt än de ger idag.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jag undrar hur batterierna mår långsiktigt.

Gissningsvis låter man batterierna ta mer stryk i trenden att ladda väldigt fort.

Sen är det sannolikt så att jelly rolls / små pennceller som Tesla använder kanske inte tål extrem laddning bäst.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar