Nytt laddhastighetsrekord
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
Nytt laddhastighetsrekord
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nytt laddhastighetsrekord
De verkar fokusera på laddning till 80%.
Borde man inte snarare använda laddtiden för en viss sträcka? Dvs, tex att bilen ska köras 30mil, hur länge tar det att ladda för det?
Skulle gissa att det är ganska stor skillnad i hur långt man kommer med de 80 procenten…
(Inte för att förringa Porschens laddtid, det är snabbt…)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Kul att se hur laddning utvecklas, men testet var dock rätt otydligt och lite konstigt upplagt kan jag tycka...
Siffrorna i första grafen är ju egentligen inte öht jämförbara, det naturliga är väl att jämföra laddtider för samma antal kWh och/eller samma antal km räckvidd, det här testet visar ju varken eller, utan bara "procent", och om syftet var att visa hur mycket mer eller mindre tid det tar jämfört med tillverkarens angivna siffror så skulle dom ju ha behövt normalisera grafen.
Uppnådd max effekt i andra grafen är ju iofs jämförbar, men visar en ganska ointressant siffra, eftersom laddkurvan i praktiken är mycket viktigare än max effekt.
/fth

Siffrorna i första grafen är ju egentligen inte öht jämförbara, det naturliga är väl att jämföra laddtider för samma antal kWh och/eller samma antal km räckvidd, det här testet visar ju varken eller, utan bara "procent", och om syftet var att visa hur mycket mer eller mindre tid det tar jämfört med tillverkarens angivna siffror så skulle dom ju ha behövt normalisera grafen.
Uppnådd max effekt i andra grafen är ju iofs jämförbar, men visar en ganska ointressant siffra, eftersom laddkurvan i praktiken är mycket viktigare än max effekt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Inte så pissnödig enligt Kyle 25 mil med 15 minuters laddtid och marschar i 130AAKEE skrev: ↑07 jun 2024 10:52De verkar fokusera på laddning till 80%.
Borde man inte snarare använda laddtiden för en viss sträcka? Dvs, tex att bilen ska köras 30mil, hur länge tar det att ladda för det?
Skulle gissa att det är ganska stor skillnad i hur långt man kommer med de 80 procenten…
(Inte för att förringa Porschens laddtid, det är snabbt…)
Inte den slickade versionen i heller
- Gustafsson
- Teslaägare
Håller helt med om att det intressanta är hur många km man laddar på en viss tid, har aldrig förstått 10-80 som mått. Men Porschen spelar i egen liga med över 300 kW länge
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag håller inte alls med om att hur snabbt en bil laddar t.ex. 10-50% eller 10-80% är mer ointressant än hur många kilometer man laddar per minut. För att räkna ut hur många km en bil laddar per minut måste man definera hur lång tid man avser ladda samt vilken SoC man startar laddningen, alternativt vilket SoC intervall beräkningen avser. Det finns ett oändligt antal utfall av den beräkningen, vilket gör den irrelevant om man vill jämföra olika bilar.
Tiden spenderad vid laddstolpen är en kombination av förbrukning och laddhastighet. Jag ser inte varför den ena skulle vara viktigare än den andra. Att till exempel en Model 3 kompenserar för sämre laddkurva genom sin design och andra kompromisser är såklart bra, men det hade varit ännu bättre om Tesla kunde kombinera den designen med till exempel Taycan´s eller EV6´s laddkurva.
Dessutom visar Outofspecs reviews att redan den gamla Taycan var överlägsen vad det gällde antall laddade kilometer per minut, i detta fall avseende laddning i 15 minuter från 10% SoC, om nu någon ändå tycker det är viktigast.
Tiden spenderad vid laddstolpen är en kombination av förbrukning och laddhastighet. Jag ser inte varför den ena skulle vara viktigare än den andra. Att till exempel en Model 3 kompenserar för sämre laddkurva genom sin design och andra kompromisser är såklart bra, men det hade varit ännu bättre om Tesla kunde kombinera den designen med till exempel Taycan´s eller EV6´s laddkurva.
Dessutom visar Outofspecs reviews att redan den gamla Taycan var överlägsen vad det gällde antall laddade kilometer per minut, i detta fall avseende laddning i 15 minuter från 10% SoC, om nu någon ändå tycker det är viktigast.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skall jag göra en långresa med elbil så vill jag veta vilken elbil och vilka laddstationer längs vägen som är smidigast och som jag kommer tillräckligt snabbt fram med. Enbart laddeffekten eller laddtiden i sig är bara en enda komponent i hela den ekvationen. Att ha en energisnål och ej slösaktig bil är en minst lika viktig komponent, men många andra parametrar spelar också in (enkelhet, förvärming av batterier, effektiv värmepump på vinterhalvåret, etc).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Gustafsson
- Teslaägare
Det är just detta som är fördelen med att ange laddtid/km i stället för procent. Det måttet tar hänsyn till hur effektiv bilen är. Det förutsätter dock att man också kan utläsa en eller flera målsträckor t.ex. hur lång tid det tar att ladda t.ex. 30 eller 40 mil, eller vilken sträcka man tycker är intressant. Det innebär inte att andra mått blir ointressanta. Laddkurvan är därför förstås fortfarande av stort intresse, men jag vill ha km/tid på y resp x-axeln då. Då är det lätt att se hur länge man måste ladda för att komma dit man vill.martinot skrev: ↑08 jun 2024 00:29Skall jag göra en långresa med elbil så vill jag veta vilken elbil och vilka laddstationer längs vägen som är smidigast och som jag kommer tillräckligt snabbt fram med. Enbart laddeffekten eller laddtiden i sig är bara en enda komponent i hela den ekvationen. Att ha en energisnål och ej slösaktig bil är en minst lika viktig komponent, men många andra parametrar spelar också in (enkelhet, förvärming av batterier, effektiv värmepump på vinterhalvåret, etc).
Jo, det är ju ett bättre och lite mer intressant mått än de andra håller jag med dig om.Gustafsson skrev: ↑08 jun 2024 09:16Det är just detta som är fördelen med att ange laddtid/km i stället för procent. Det måttet tar hänsyn till hur effektiv bilen är. Det förutsätter dock att man också kan utläsa en eller flera målsträckor t.ex. hur lång tid det tar att ladda t.ex. 30 eller 40 mil, eller vilken sträcka man tycker är intressant. Det innebär inte att andra mått blir ointressanta. Laddkurvan är därför förstås fortfarande av stort intresse, men jag vill ha km/tid på y resp x-axeln då. Då är det lätt att se hur länge man måste ladda för att komma dit man vill.martinot skrev: ↑08 jun 2024 00:29Skall jag göra en långresa med elbil så vill jag veta vilken elbil och vilka laddstationer längs vägen som är smidigast och som jag kommer tillräckligt snabbt fram med. Enbart laddeffekten eller laddtiden i sig är bara en enda komponent i hela den ekvationen. Att ha en energisnål och ej slösaktig bil är en minst lika viktig komponent, men många andra parametrar spelar också in (enkelhet, förvärming av batterier, effektiv värmepump på vinterhalvåret, etc).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.
Citat från artikeln:
De borde ha haft ypperlig koll på förbrukningen på torsdag eftersom de testade räckvidden på onsdag.Onsdag sjekket vi rekkevidden, torsdag målte vi prestasjonene ved ladestasjonen
Vilken SOC man har kan påverka såklart men eftersom de flesta inte åker in med 90% så är kanske 10% en rimlig nivå. Gissar de flesta bilar navigerar med ngt sån ankomstnivå och att de flesta lite erfarna elbilsägare siktar däromkring också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Porschen är gammal skåpmat redan.

Zeekr 001 facelift med LFP laddar nästan dubbelt så snabbt. Finns video i LFP-tråden. Uppåt 550kw och 11 min till 80%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Min Tesla navigerar inte så. Den föreslår laddstopp efter 67 respektive 93 km när jag startar med 100% och kör på E4 mellan Stockholm och Sundsvall.AAKEE skrev: ↑10 jun 2024 11:46[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.
Citat från artikeln:De borde ha haft ypperlig koll på förbrukningen på torsdag eftersom de testade räckvidden på onsdag.Onsdag sjekket vi rekkevidden, torsdag målte vi prestasjonene ved ladestasjonen
Vilken SOC man har kan påverka såklart men eftersom de flesta inte åker in med 90% så är kanske 10% en rimlig nivå. Gissar de flesta bilar navigerar med ngt sån ankomstnivå och att de flesta lite erfarna elbilsägare siktar däromkring också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Men det är i såfall numera sedan de förstörde navigqtorn också.mikebike skrev: ↑10 jun 2024 12:24Min Tesla navigerar inte så. Den föreslår laddstopp efter 67 respektive 93 km när jag startar med 100% och kör på E4 mellan Stockholm och Sundsvall.AAKEE skrev: ↑10 jun 2024 11:46[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.
Citat från artikeln:De borde ha haft ypperlig koll på förbrukningen på torsdag eftersom de testade räckvidden på onsdag.Onsdag sjekket vi rekkevidden, torsdag målte vi prestasjonene ved ladestasjonen
För tre fyra år sen gjorde den rätt.
Nåja, vi lär inte stanna vid varken 90% eller 67% för att ladda…
Min S står med normala 55% i garrget.
Kommer inte till Umeå på 55% så 22% är väl godkänt på första stopp. Sedan siktar den på 14-15%.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag gjorde precis tvärtemot navigatorns rekommendation, d.v.s. jag laddade i Hudik när jag körde norrut och Uppsala när jag körde söderut.AAKEE skrev: ↑10 jun 2024 12:42Men det är i såfall numera sedan de förstörde navigqtorn också.mikebike skrev: ↑10 jun 2024 12:24Min Tesla navigerar inte så. Den föreslår laddstopp efter 67 respektive 93 km när jag startar med 100% och kör på E4 mellan Stockholm och Sundsvall.AAKEE skrev: ↑10 jun 2024 11:46[Tid för att ladda en viss sträcka] är ju inte det ena eller det andra, det är ju precis den relevanta kombinationen av laddhastighet och förbrukning.
För tre fyra år sen gjorde den rätt.
Nåja, vi lär inte stanna vid varken 90% eller 67% för att ladda…
Min S står med normala 55% i garrget.
Kommer inte till Umeå på 55% så 22% är väl godkänt på första stopp. Sedan siktar den på 14-15%.
IMG_9168.jpeg

Volvo PV 544 Special 1963
- Gustafsson
- Teslaägare
Drygt 700 A och drygt 700 V! Vad är max dagens laddare kan ge? Behövs iaf inte 800 V för att ladda snabbt.taliz skrev: ↑10 jun 2024 11:51Porschen är gammal skåpmat redan.![]()
Zeekr 001 facelift med LFP laddar nästan dubbelt så snabbt. Finns video i LFP-tråden. Uppåt 550kw och 11 min till 80%.
700 A är seriöst mycket ström!
Vardagsmat hos Tesla!Gustafsson skrev: ↑10 jun 2024 21:23Drygt 700 A och drygt 700 V! Vad är max dagens laddare kan ge? Behövs iaf inte 800 V för att ladda snabbt.taliz skrev: ↑10 jun 2024 11:51Porschen är gammal skåpmat redan.![]()
700 A är seriöst mycket ström!
Model 3 LR/P når närapå det när man når 250kW vid låg SOC.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- elbilist
https://media.lotuscars.com/en/news-art ... nutes.html
402KW i peak och 331KW i snitt mellan 10-80%.
Bra stekt av Lotus.
Bra stekt av Lotus.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Kör ofta upp till Härnösand från Nynäshamn, nu senast i helgen. Startar jag med nära fullt batteri föreslår bilen laddstopp i Söderhamn. Vill jag tänja lite på det så kommer jag till Hudiksvall. Då brukar jag sikta på SuC i Härnösand - har ingen laddmöjlighet där uppe och bilen brukar hinna ladda lite lagom medans jag är inne på Coop och provianterar.
Vill minnas att prognisen sa 14% kvar i Söderhamn. Jag körde på lite och kom in med 5%.
Model Y LR AWD 2022
Fortfarande sämre än Zeekr med CATLs Shenxing.R_Edvinsson skrev: ↑11 jun 2024 10:18https://media.lotuscars.com/en/news-art ... nutes.html
Bra stekt av Lotus.![]()
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag har ju varit med tillräckligt länge för att minnas glädjen över att hitta en 50kW laddare som räddar dagen. Så nu när nya bilar närmar sig 500kW är det en jäkla resa tekniken har gjort.
Undrar var V4 laddarna maxar framöver, de lär väl vara förberedda för mer effekt än de ger idag.
Undrar var V4 laddarna maxar framöver, de lär väl vara förberedda för mer effekt än de ger idag.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Jag undrar hur batterierna mår långsiktigt.
Gissningsvis låter man batterierna ta mer stryk i trenden att ladda väldigt fort.
Sen är det sannolikt så att jelly rolls / små pennceller som Tesla använder kanske inte tål extrem laddning bäst.
Gissningsvis låter man batterierna ta mer stryk i trenden att ladda väldigt fort.
Sen är det sannolikt så att jelly rolls / små pennceller som Tesla använder kanske inte tål extrem laddning bäst.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5