Tips inför besiktning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Tips inför besiktning

Inlägg av Arn »

Ska besiktiga bilen på bilprovningen nästa vecka. LR 2021. Några särskilda tips inför besiktningen? Är det någon mening med att köpa till deras E-diagnos för 100kr extra? Garantin på min bil går nämligen ut om bara 300 mil så frågan är om en sådan avläsning möjligen kan hitta något fel som bilen själv inte har varnat om?

Tänkte även passa på att fråga lite om eventuell rost och om bromsarnas skick.
Användarvisningsbild
Mickeak88
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael438334

Re: Tips inför besiktning

Inlägg av Mickeak88 »

Arn skrev: 09 jun 2024 22:18
Ska besiktiga bilen på bilprovningen nästa vecka. LR 2021. Några särskilda tips inför besiktningen? Är det någon mening med att köpa till deras E-diagnos för 100kr extra? Garantin på min bil går nämligen ut om bara 300 mil så frågan är om en sådan avläsning möjligen kan hitta något fel som bilen själv inte har varnat om?

Tänkte även passa på att fråga lite om eventuell rost och om bromsarnas skick.
Kan inte uttala mig om diagnos men jag kan rekommendera att vara med och kolla vart dom lyfter under bilen.
Jag besiktigade för första gången igår och besiktningsmannen lyfte med plastbitar under bärarmarna bak och spräckte såklart plasten på dessa, trots att jag påtalade att detta inte var ett bra ställe att lyfta på före lyftet.... jag erbjöd till och med att vi kunde använda mina lyftpuckar som låg i bagaget, men icke!
Så nu ska opus bekosta byte av plastkåpor :lol:
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Ett tips inför besiktningen är att ställa ner dimljusen då förmodligen alla Model 3 är felinställda från fabrik. Ljusbilden står för högt, så lösningen är att justera ner den i botten så blir det godkänt. Två clips och en 9 mm hylsa så är det löst.

Jag besiktade min för ett par dagar sedan och den gick igenom utan anmärkning. Han lyfte i plasten vid länkarmarna bak men det hemska ljudet vid lyftet kommer främst från allt grus som ligger där emellan. Chassinummer läste han av från skärmen så jag slapp demontera inredningen.
20240520_212959.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Kriper

Inlägg av Kriper »

Jag brukar stänga av regen och köra upp i fart och bromsa ordentligt flera gånger. Större chans till bra och jämn bromsverkan. Hade 3.0 fram och 2.5 bak sist jag besiktade.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Skriv svar