Ouch…

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Aida

Ouch…

Inlägg av Aida »

Se hela.

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ouch…

Inlägg av fth »

En uttalad petrolhead som aldrig har sett en Cybertruck i verkligheten, än mindre kört den, anser sig alltså veta bättre än alla som faktiskt äger bilen och/eller har testat den ingående.

Ok? :?

Det är förstås möjligt att han har rätt, men det finns väl ingenting egentligen som talar för att han öht vet vad han pratar om?

Övriga videos på kanalen:

”Why cars peaked in the 90s”

”Why old cars are better”

Etc :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Aida skrev: 10 jun 2024 19:10
Se hela. [...
Varför då?

Snabbspolade igenom de sista minuterna som du länkade till. Framstår som typ i princip enbart tämligen genomkorkat svammel(!)...

Ja... Han har en en helt uppenbar poäng när det gäller vad som kommer att hända den dagen en Cybertruck kolliderar med en oskyddad fotgängare, cyklist, motorcyklist el. likn. Den dagen kommer inte bli rolig. Särskilt inte för den/de som blir påkörda. Jag förstår inte heller hur Elon/Tesla tänkte när de bestämde sig för den tjockleken på karossplåten... Och det här är ju även anledningen till att Cybertruck är olaglig i Europa. Men det här är han ju knappast ensam om eller först med att påpeka...

När det gäller kollision med andra fordon eller div. fasta ej levande föremål har han ju helt komplett totalfel. Han vet ju helt uppenbart inte vad han pratar om.

Och sen avslutar han videon med att säga att folk ska köpa en fossilbrännande Ford F-150(!)...
Varför?(!)

Stora delar av det jag såg av videon är en kritik mot just den här typen av jättestora fordon. En kritik som jag helt håller med om. Men eftersom USA och resten av världen har ett marknadsekonomiskt system så är det ju så här det funkar. Så varför ska inte Tesla få sälja något i det här marknadssegmentet i USA där det ju säljs flest fordon? Särskilt som det inte fanns några eldrivna alternativ när Cybertrucken presenterades(!)... Och utifrån det här resonemanget som han för så blir det ju ännu mer obegripligt när han avslutar videon med att säga att folk ska köpa en fossilbrännande Ford F-150! Suck.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Här är en genuint negativ video om CT av en person som faktiskt har kört den och som faktiskt har något vettigt att säga:

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 11 jun 2024 13:46
Här är en genuint negativ video om CT av en person som faktiskt har kört den och som faktiskt har något vettigt att säga:

/fth
Håller med om alla punkter. Som jag sagt tidigare så tror jag inte många vill köpa den här bilen om ett par år.
Aida

Inlägg av Aida »

Jag blev rätt förvånad av hur Jason Camissa blev lurad och var ickeobjektiv. Eller Teslas uppenbara lögner om prestanda och pris. Säkert känt för många innan. Men att få det samlat på detta sätt öppnade mina ögon…

Det intressanta i videon var faktiskt inte slutet på den utan att Cybertruck verkar ha kommit från nån barndomsdröm som Elon haft. Och sen har ingenjörerna desperat försökt komma runt alla problem. Lite så som Countach konstruerades. Den särskiljer sig rejält från resten av Teslas bilar. Jag har också sett videon som du delade fth och jag har sett flera andra liknande. Han tar inte upp alla negativa aspekter som finns med den. Men videon jag delade var mer om hur Tesla ändrats och hur konceptet var. Jag tyckte iaf att det var intressant och häpnadsväckande. Därför jag skrev Se hela. Se hela så man får en samlad bild. Tänk och reflektera. Istället för att spola igenom på 20 sek och kasta sig över tangentbordet…
IMG_0243.png
SwedishAdvocate

Aida skrev: 11 jun 2024 20:25
...] Därför jag skrev Se hela. Se hela så man får en samlad bild. Tänk och reflektera. Istället för att spola igenom på 20 sek och kasta sig över tangentbordet…
Varför ska jag lägga 30 min på en video från ngn som inte ens har koll på fundmenta kring krocktester?

Nej tack.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Aida

Inlägg av Aida »

Varför lägger du då tid på att svara? Sälj din gasgolf och köp en elbil för bövelen… (sagt i skämtsam ton) Men ärligt talat: vad säger han som är fel när det gäller krocksäkerheten? Mig veterligen är Cybertruck inte oberoende krocktestad? Det behöver inte trucks i USA (trucks har en massa undantag i USA - därav att the big three pushat så hårt för att göra dem populära). Jag kommer ihåg rubrikerna kring krocken med Corollan. Sant är väl också att den aldrig kommer att kunna säljas i Europa pga fotgängarkrockskyddet.

Jag har sett några andra videor på hans kanal och håller inte med honom i det han säger. Och han översimplifierar saker som amerikaner har en tendens att göra (och är modernt). Men jag vidhåller alltjämt att videon var intressant utifrån vilken riktning Tesla har börjat gå och hur Musk drivit företaget i helt fel riktning. Säger jag som är faktisk ägare till Tesla (utan rösträtt eftersom ägandet ligger i en kapitalförsäkring suck).
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

För er som inte ids se videon: Den har vassa kanter, panelerna linjerar dåligt och det är svårt att lasta på flaket från långsidan.
SwedishAdvocate

Aida skrev: 11 jun 2024 21:05
Varför lägger du då tid på att svara?
För att det tar inte en halvtimme att svara kanske(!)...
Men ärligt talat: vad säger han som är fel när det gäller krocksäkerheten?
Någon gång under de sista 7 minuterna påstår hand att det är livsfarligt att krocka med en annan bil med en en CT. Grundfalskt.
Mig veterligen är Cybertruck inte oberoende krocktestad? Det behöver inte trucks i USA (trucks har en massa undantag i USA - därav att the big three pushat så hårt för att göra dem populära). Jag kommer ihåg rubrikerna kring krocken med Corollan.
Jag har inte koll på exakt vilka tester som görs med pickuper i USA, men det händer faktiskt rätt ofta att oberoende instanser krocktestar vanliga bilmodeller/pickisar. Se t.ex:
https://www.youtube.com/watch?v=hx1mBKeUeLo
Vet inte hur du tänker, men jag är rätt säker på att krockskyddet för de åkande i en CT är minst lika bra som i ngn annan pickis.
Sant är väl också att den aldrig kommer att kunna säljas i Europa pga fotgängarkrockskyddet. [...
Ja. Och skrev jag inte det eller?...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Aida skrev: 11 jun 2024 20:25
Jag blev rätt förvånad av hur Jason Camissa blev lurad och var ickeobjektiv. Eller Teslas uppenbara lögner om prestanda och pris. Säkert känt för många innan. Men att få det samlat på detta sätt öppnade mina ögon…

Det intressanta i videon var faktiskt inte slutet på den utan att Cybertruck verkar ha kommit från nån barndomsdröm som Elon haft. Och sen har ingenjörerna desperat försökt komma runt alla problem. Lite så som Countach konstruerades. Den särskiljer sig rejält från resten av Teslas bilar. Jag har också sett videon som du delade fth och jag har sett flera andra liknande. Han tar inte upp alla negativa aspekter som finns med den. Men videon jag delade var mer om hur Tesla ändrats och hur konceptet var. Jag tyckte iaf att det var intressant och häpnadsväckande. Därför jag skrev Se hela. Se hela så man får en samlad bild. Tänk och reflektera. Istället för att spola igenom på 20 sek och kasta sig över tangentbordet…
Jag har sett hela videon, och som jag sagt tidigare, den tillför ingen information öht, det är bara en massa åsikter och rants om hur dum och ful Cybertruck är, av en person som sannolikt inte ens sett den i verkligheten, och definitivt inte testat den.

Att påstå att Jason Cammisa är "lurad" och "ickeobjektiv" tycker jag också är ganska magstarkt, och videon bevisar absolut inte detta på något sätt, det är bara osammanhängande kritik av hela konceptet med "early access", som tydligen är helt ok när MKBHD är kritisk, men helt förkastligt när Cammisa är positiv.

Nej, det spelar ingen roll om man är positiv eller negativ till Cybertryck, Tesla, Elon Musk, eller elbilar i största allmänhet, den här videon suger åsneb-r. :D

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Elof skrev: 11 jun 2024 21:52
För er som inte ids se videon: Den har vassa kanter, panelerna linjerar dåligt och det är svårt att lasta på flaket från långsidan.
Fast det där är en sammanfattning av den tämligen sakliga och välgrundade negativa videon som jag länkade till, inte till videon som tråden handlar om.

/fth
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev: 11 jun 2024 13:46

/fth
Bra video

Helt sjukt att Tesla släppt en så ofärdig bil

Galet att den tillåts framföras på vägarna i USA, skönt att vi har krav på säkerhet här i EU. Den verkar vara som ett vapen på vägen och inte på ett bra sätt.

Märkligt att Tesla gått från att vara angelägen om säkerhet och omgivning till det här. Undrar hur mycket stämningar det kommer bli och om de kommer riktas mot förarna eller Tesla.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Maw skrev: 12 jun 2024 11:14
Bra video

Galet att den tillåts framföras på vägarna i USA, skönt att vi har krav på säkerhet här i EU. Den verkar vara som ett vapen på vägen och inte på ett bra sätt.

Märkligt att Tesla gått från att vara angelägen om säkerhet och omgivning till det här. Undrar hur mycket stämningar det kommer bli och om de kommer riktas mot förarna eller Tesla.
Det är ju helt klart något av en "beta-produkt", många saker som helt saknas vid release, med uppenbara brister i kvalitet och "fit and finish".

Säkerheten är dock bara rena spekulationer än så länge, jag har också mycket svårt att tro att Tesla hux flux skulle släppa hela sitt säkerhetstänk.

Cybertruck bör också jämföras med andra "trucks" i det här avseendet, och jag har inte sett någon som på ett trovärdigt sätt visat på att CT skulle vara mindre säker än F-150, Hummer EV, Rivian, eller någon annan eldriven pickup?

/fth
SwedishAdvocate

fth skrev: 12 jun 2024 11:43
Maw skrev: 12 jun 2024 11:14
Bra video

...] Säkerheten är dock bara rena spekulationer än så länge, jag har också mycket svårt att tro att Tesla hux flux skulle släppa hela sitt säkerhetstänk.

Cybertruck bör också jämföras med andra "trucks" i det här avseendet, och jag har inte sett någon som på ett trovärdigt sätt visat på att CT skulle vara mindre säker än F-150, Hummer EV, Rivian, eller någon annan eldriven pickup?

/fth
Men t.ex. en Ford F-150 Lightning har ju inte den sortens extremt hårda plåt i fronten som en CT har. Den har ju inte heller samma vinklar och skarpa kanter i fronten som en CT har. Istället är ju Fords Pickup byggd med helt vanlig mjukare karossplåt och plast i fronten. Den är ju typ rena rama tvålkoppen av rundhet i fronten i jämförelse med Cybertrucken...

Bild
Bild
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
SwedishAdvocate

Forts.

Vet inte om det är karossplåt eller lackerad plast under 'lightbar:en' på Rivian, men även den ser ju betydligt bättre ut än vad Cybertrucken gör utifrån ett fotgängarsäkerhetsperspektiv. Det enda som är hårdare metall är väl i så fall de där två kromade(?) bogseröglorna (eller vad det är för ngt...).

EDIT: Verkar ju vara en hasplåt undertill också. Gissar att den inte är så 'skön' ifall en fotgängare skulle bli överkörd...

Bild
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Ja, det finns förstås en hel del faktorer i designen av CT som man rent logiskt kan anta borde påverka säkerheten negativt, iaf för oskyddade trafikanter, men återigen, det är fortfarande bara spekulationer, vilket det kommer fortsätta vara tills dess att oberoende tester har gjorts och/eller mer statistik finns att utvärdera.

Här är en bra genomgång, som just pekar på att det mer är pickups i allmänhet som kan anses vara problemet, inte så mycket CT i synnerhet:

https://www.theverge.com/2023/12/12/239 ... nhtsa-iihs

/fth
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev: 10 jun 2024 20:25
En uttalad petrolhead som aldrig har sett en Cybertruck i verkligheten, än mindre kört den, anser sig alltså veta bättre än alla som faktiskt äger bilen och/eller har testat den ingående.

Ok? :?

Det är förstås möjligt att han har rätt, men det finns väl ingenting egentligen som talar för att han öht vet vad han pratar om?

Övriga videos på kanalen:

”Why cars peaked in the 90s”

”Why old cars are better”

Etc :roll:

/fth
Nu har jag kollat på videon. Jag ser inte riktigt problemet med den? Han snackar uppenbart ner CT men det är väl inte värre att göra det än att snacka upp den? Men visst den är knappast objektiv, precis som väldigt många andra på Youtube.

Genomgången av skillnaden mellan vad som utlovades och vad som levererats är bra. Belysandet av problemet med journalister som skriver överdrivet positivt i utbyte mot att få tidig och relativt exklusiv access är viktigt. De få utvalda journalisterna får inte betalt direkt av Tesla men är garanterade stora inkomster genom att ha exklusivt content. Skriver de inte tillräckligt positivt så vet de att de inte kommer få early access till nästa modell. Det här är förstås inte bara ett problem med Tesla utan även om/när andra tillverkare gör på samma sätt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Aida

Inlägg av Aida »

Jag förstår fortfarande inte de hårda orden från fth eller swedishadvocate… Inte så kul att dela något för att få en diskussion om innehållet för något. Jag har ändå tagit mig tid att se den och känt att den fått min tankeverksamhet framåt och också känt att det kunnat göra för andra. Att då direkt få sådana kommentarer är rätt tråkigt och hindrar faktiskt min vilja att fortsätta bidra på detta forum.

Istället för att hoppa på någon om svammel och pga andra videor eller att inte ens se hela videon… Så se hela videon och tala om innehållet.

Det som framkommer är ju i stort inte videoskaparens egna fakta eller ens åsikter utan han baserar den på andras och lyfter fram hur utvecklingen gått till. I väldigt sammanfattad och förenklad form…

Ska man istället tvingas titta på swedishadvocates inklistrade bilder där han bedömer bilars krocksäkerhet pga hur han tycker att en front ser ut på ett foto…

Apropå Cybertrucks krocksäkerhet så har det framförts kritik från experter att krocksäkerheten även för passagerarna skulle kunna äventyras av att den är för styvt byggd med för hårda deformationszoner. Även i krocken med corollan så skadades cybertruckföraren lindrigt men inte corollaföraren. Är iofs rätt anekdotiskt mht bara en olycka med flera möjliga omständigheter. Största faran är nog för dem i den mötande bilen (utöver oskyddade trafikanter).

Trevligt iaf att videon bidragit något och att maw tyckte att den gav något.

Beträffande problemet med journalister så har det mer blivit nöje än granskning. Se när Jay Leno intervjuar Teslafolket om Cybertruck. Ingen fråga om varför den inte levererar såsom de lovat.

Nästa video som också chockade mig om lögner: Cybertruck med en 911 på släp är inte alls snabbare än en 911 såsom Elon Musk påstod vid presentationen. Varför ställs inte lögnerna till svars? Det är som Trump: kommer undan med allt. Iofs har aktien störtdykt…

När första chocken över utseendet lagt sig så blev jag sååå impad av cybertruck och tänkte verkligen att detta är framtiden. Presentationen av produktionsvagnen och Camissas (Hagertys) provkörning fick mig såld. Men nu ser jag annorlunda på det och känner mig lurad. Videon som jag delade samt videon som fth delade (som jag sett innan) samt nedanstående video är några av dem som påverkat mig mest… Tråkigt…

SwedishAdvocate

Aida skrev: 12 jun 2024 19:46
...] Ska man istället tvingas titta på swedishadvocates inklistrade bilder där han bedömer bilars krocksäkerhet pga hur han tycker att en front ser ut på ett foto… [...
Det tar typ en sekund och scrolla förbi mina inlägg om du så önskar.

Å ena sidan en ~1 sekund. Å andra sidan 30 minuter...

Ang. resten av det du skriver så orkar jag inte tjafsa så mycket mer om det här. Vi har olika åsikter utifrån olika sorters förförståelse. Jag kände till den betydande kritiken ang. fotgängarkrockskyddet sen tidigare. Om jag förstår dig rätt så gjorde du inte det.

Jag retade mig också något otroligt på hans slutkläm där han klart och tydligt säger att han tycker att man ska köpa en fossildriven monster-Ford 150 istället för ett eldrivet fordon. Han hade t.ex. kunna säga att det går precis lika bra med en Model 3 eller BMW i4 med dragkrok och en livstil anpassad därefter t.ex... Eller en eldriven F-150 Lightning eller en Rivian pickup om man nu av någon yrkesmässig anledning verkligen behöver en pickup istället för en eldriven skåpbil.

Så igen: Vi har helt enkelt olika åsikter. Och jag uttrycker mig inte alltid som en Schweizisk diplomat. Istället så skriver jag ofta vad jag faktiskt tycker om saker och ting. Och det är ju även fyra andra som gillat mitt första inlägg i tråden...
SwedishAdvocate

OBS! Högst frivilligt att beskåda. ;)

Tror han ägt den i en månad. Säljer främst för att han tror att han annars kommer förlora pengar pga värdeminskning, men går även igenom några mindre bra 'features' som åtm. inte jag kände till...

Xanthopteryx

Inlägg av Xanthopteryx »

SwedishAdvocate skrev: 11 jun 2024 05:27
Se hela. [...
Varför då?

Snabbspolade igenom de sista minuterna som du länkade till. Framstår som typ i princip enbart tämligen genomkorkat svammel(!)...

Ja... Han har en en helt uppenbar poäng när det gäller vad som kommer att hända den dagen en Cybertruck kolliderar med en oskyddad fotgängare, cyklist, motorcyklist el. likn. Den dagen kommer inte bli rolig. Särskilt inte för den/de som blir påkörda. Jag förstår inte heller hur Elon/Tesla tänkte när de bestämde sig för den tjockleken på karossplåten... Och det här är ju även anledningen till att Cybertruck är olaglig i Europa. Men det här är han ju knappast ensam om eller först med att påpeka...

När det gäller kollision med andra fordon eller div. fasta ej levande föremål har han ju helt komplett totalfel. Han vet ju helt uppenbart inte vad han pratar om.

Och sen avslutar han videon med att säga att folk ska köpa en fossilbrännande Ford F-150(!)...
Varför?(!)

Stora delar av det jag såg av videon är en kritik mot just den här typen av jättestora fordon. En kritik som jag helt håller med om. Men eftersom USA och resten av världen har ett marknadsekonomiskt system så är det ju så här det funkar. Så varför ska inte Tesla få sälja något i det här marknadssegmentet i USA där det ju säljs flest fordon? Särskilt som det inte fanns några eldrivna alternativ när Cybertrucken presenterades(!)... Och utifrån det här resonemanget som han för så blir det ju ännu mer obegripligt när han avslutar videon med att säga att folk ska köpa en fossilbrännande Ford F-150! Suck.
Vad anser du vara fel med det som sägs om kollision med andra fordon?
Vilken del av filmen tänker du på? Tid?
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Youtubers behöver skapa drama av inget. Först köper han en dyr first edition för att få klick och sen när produktionen blir billigare är det en chock för att få klick.
SwedishAdvocate

Xanthopteryx skrev: 14 jun 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 11 jun 2024 05:27
Se hela. [...
Varför då?

Varför?(!)

Vad anser du vara fel med det som sägs om kollision med andra fordon?
Vilken del av filmen tänker du på? Tid?
Typ allt. Jag tittade bara på de sista ~7 minuterna av videon. Det var då någon gång.
Xanthopteryx

Inlägg av Xanthopteryx »

25:50 ungefär och framåt en liten bit.
Det lilla han pratar om gällande säkerhet (bristen på densamma vad gäller Cybertruck) stämmer.
Han har helt rätt helt enkelt.
Svårare än så är det inte.
Skriv svar