M3 LR Highland med 2200km havererat

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Cash

M3 LR Highland med 2200km havererat

Inlägg av Cash »

Första långresan med M3LR 2024 i helgen. Plockade ut bilen för ca en månad sedan och har sedan dess gått ca 220mil.

Åkte runt 40 mil, parkerade snyggt och prydligt på en camping ⛺️. Tidig morgon nästkommande dag (lördag) får jag en avisering i appen att sentry mode oväntat slutat fungera. Tänker att jag går och ser efter. Möts då av en helt stendöd bil.

Ringer tesla och de kan se flera historiska felkoder rörande lågspänningssystemet och ger besked att det inte ser bra ut. Bilen är helt offline vid denna tidpunkt. De ringer på bärgare.
Bilen bärgas och togs idag måndag till närmsta SC (Service Center) från där bilen havererade.
Som toppen över iet skadades fronten på bilen under bärgningen…

Efter bärgningen och allt annat som haveriet drog med sig fanns det inget annat att göra än att ta mig hemåt de 40-milen igen. Utan bil såklart..

Efter detta har jag fått ligga på så in i *** för att få någon vettig hjälp what so ever.. Väldigt besviken på servicen från Tesla. Bilen är precis ny och de känns som att de inte bryr sig något alls.

Bilen kommer nu stå på SC i över två veckor utan att de gör något åt den…. För att inte tala om skadan på fronten efter bärgningen….

Har någon liknande erfarenheter? Hur löstes allt i slutändan?

Hälsningar en otroligt olycklig ny tesla ägare.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: M3 LR Highland med 2200km havererat

Inlägg av snowtroll »

uh, fick ta bärgare en gång då vi hade en 3:a, men service var topp topp. pratar Umeå SC i detta fall.

hoppas det ordnar sig fort och smidigt med bla a låne Tesla medans.... vilket är om möjligt brukligt där uppe... i alla fall.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Cash

Inlägg av Cash »

snowtroll skrev: 11 jun 2024 17:14
uh, fick ta bärgare en gång då vi hade en 3:a, men service var topp topp. pratar Umeå SC i detta fall.

hoppas det ordnar sig fort och smidigt med bla a låne Tesla medans.... vilket är om möjligt brukligt där uppe... i alla fall.
Tack för ditt svar.
Ja, efter många om och men och alldeles för många förtvivlade telefonsamtal så har jag nu blivit tilldelad en lånebil på ett SC i min närhet… såg dock helt omöjligt ut ett tag då jag Tvunget var att plocka ut lånebilen på det SC bilen hamnat på. Vilket som sagt ligger bra långt ifrån där jag bor…
Usch och fy vad detta är tråkigt!
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

Cash skrev: 11 jun 2024 17:19

Tack för ditt svar.
Ja, efter många om och men och alldeles för många förtvivlade telefonsamtal så har jag nu blivit tilldelad en lånebil på ett SC i min närhet… såg dock helt omöjligt ut ett tag då jag Tvunget var att plocka ut lånebilen på det SC bilen hamnat på. Vilket som sagt ligger bra långt ifrån där jag bor…
Har de felsökt och konstaterat vad som är fel?
Cash

Inlägg av Cash »

Frunken skrev: 11 jun 2024 17:34
Cash skrev: 11 jun 2024 17:19

Tack för ditt svar.
Har de felsökt och konstaterat vad som är fel?
Nej, oklart när de har tid att kolla på bilen ännu..
Kan ju tycka de borde prioritera ett haveri på en ny bil men icke. Återkommer med svar när de felsökt bilen
Xanthopteryx

Inlägg av Xanthopteryx »

Kanske bara 12V-batteriet som har dött?
Cash

Inlägg av Cash »

Xanthopteryx skrev: 14 jun 2024 21:01
Kanske bara 12V-batteriet som har dött?
Hoppas det. I min bil sitter dock ett 16V Li-Ion batteri. 🔋

Vi får se. De ska förhoppningsvis felsöka bilen i veckan… så segt att det tar sån tid 😴
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Inlägg av Xerxes »

Just detta är en stor skillnad mot traditionella bilmärken, det finns ingen att prata med på Tesla och det är nog lite väl automatiserat. Även den totala isoleringen mellan verkstad och kund som gör att man oftast kör där ifrån utan att de kunnat hitta felen, det finns ju ingen kommunikation.
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Xerxes skrev: 17 jun 2024 08:22
Just detta är en stor skillnad mot traditionella bilmärken, det finns ingen att prata med på Tesla och det är nog lite väl automatiserat. Även den totala isoleringen mellan verkstad och kund som gör att man oftast kör där ifrån utan att de kunnat hitta felen, det finns ju ingen kommunikation.
Nja… kanske inte helt riktigt. Jag har haft ett ärende som jag chattat om med Tesla via appen och när det inte riktigt räckte så ringde de upp och tillsammans kunde vi felsöka. När problemet ändå inte löstes trots fabriksåterställning och lite annat eskalerades mitt problem och en mer insatt tekniker ringde upp mig och vi kunde då reda ut vad som var problemet och hur jag skulle hantera det. Nu fungerar det olika för oss har jag förstått, men jag har i alla fall aldrig tidigare mött verkstadspersonal på andra märken dom är lika intresserade av att lösa mina problem än på Tesla. Men… det är MIN erfarenhet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Cash

Inlägg av Cash »

Jag håller med dig Xerxes, problemet jag upplever är att ingen äger ärendet. Det studsas omkring mellan olika support personer som hela tiden skall sättas in i situationen, vad som inträffat osv osv. Verkstaden känns avskärmad från supporten. Blir väldigt ineffektivt och tidskrävande för mig som kund. Speciellt för en ny kund som inte riktigt vet hur det går till på tesla.
Hoppas det blir ändring på informationsflödet när bilen väl kommer in i verkstaden..

Riktigt tråkig start på tesla ägandet.
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Inlägg av Xerxes »

Walker skrev: 17 jun 2024 08:43
Nja… kanske inte helt riktigt. Jag har haft ett ärende som jag chattat om med Tesla via appen och när det inte riktigt räckte så ringde de upp och tillsammans kunde vi felsöka. När problemet ändå inte löstes trots fabriksåterställning och lite annat eskalerades mitt problem och en mer insatt tekniker ringde upp mig och vi kunde då reda ut vad som var problemet och hur jag skulle hantera det. Nu fungerar det olika för oss har jag förstått, men jag har i alla fall aldrig tidigare mött verkstadspersonal på andra märken dom är lika intresserade av att lösa mina problem än på Tesla. Men… det är MIN erfarenhet.
Det finns såklart många anekdoter men just isoleringen ser jag som ett problem, bara erfarenhet av Malmö, trots få i personalen under samma tak verkar kommunikation inte kunna hända. Kundmottagare, i det fall det finns någon, gör bara just det "tar emot", de kan inte reläa meddelanden till tekniker, försäljningspersonalen kan du prata med och de kan beklaga men heller inte prata med vare sig kundmottagare eller tekniker. Det förefaller, som TS beskriver, helt omöjligt för någon att äga ett problem.

Bilen tas in, intermittenta fel visar sig kanske inte då, tex kanske de bara märks efter att bilen stått ett tag, då är allt tipp topp och ut med bilen.
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Om jag förstått det rätt så målstyr inte Tesla verkstadspersonalen på att lösa kundernas problem utan på att stänga ärendena så fort som möjligt eller avsluta så många ärenden som möjligt. Det kan nog förklara oviljan att ha en massa kommunikation som gör att ärendena hålls öppna längre och inte stängs fort.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Låter som ett typexempel på att mäta fel saker. På min frus jobb var "antal kundmöten" en sak dom mätte, vad de lyckades åstadkomma var inte lika viktigt :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

jonasl skrev: 17 jun 2024 16:38
Låter som ett typexempel på att mäta fel saker. På min frus jobb var "antal kundmöten" en sak dom mätte, vad de lyckades åstadkomma var inte lika viktigt :-)
En psykopatisk organisation som inte är så mycket intresserad av annat än att leverera bilar, så många det går och hellre lämnar ut två slarvbyggda produkter än en bra byggd är nog inte heller så intresserad av att mäta sånt.

Jag hade ju flera skador på nyuthämtad bil, och hade snackat med de på utlämningen om några av dessa. ”Lägg det i appen bara”.
Hade 100 mil hem, sedan sa Tesla att deras åtagande endast var 160km eller ett dygn.
Ärendet ströks inklusive de punkter som jag påtalade på plats vid utlämningen. Efter att Tesla strök ärendet gick det inte alls få någon kommunikation med dem.

Hade vart lite orolig innan pga det jag läst i amerikanska forum om andra S med grava fel så jag hade kontaktat Tesla i Umeå som lovade att bilen var kontrollerad och i hur fint skick dom helst (trots att den har en buckla på ovansidan av framskärmen!!!). Vidare lovade denna säljare innan köpet ungefär 50 ggr att de skulle stötta mig om det var några problem. Efter köpet upphörde den kontakten mer eller mindre till 100% och någon hjälp från dessa eller ngn annan på Tesla har jag inte fått. Jag står själv med en bil med skavanker efter tillverkning eller transport som Tesla högaktningsfullt skiter i.

= Såfort du gett pengarna till Tesla så skiter de i dig till 100%.

Servicen i Umeå har skött sig rätt bra, med en rakryggad kundmottagare som det verkar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Inte nog med att de inte bryr sig. De är helt värdelösa också. De orsakar skador på kundernas bilar utan att meddela.

Man måste verkligen hitta det själv och göra det i god tid. Om du lämnar in bilen, filma överallt i detalj för att bevisa att bilen är skadefri innan de får ta hand om bilen.

De har skadat min bil vid två tillfällen, ena gången med ett jack på inredningen när det skulle lackas om. Andra gången när de skulle leta efter blästring av dörr pga feljusterad/monterad. Man beskriver sida som förar eller passagerarsida samt fram eller bak, men det fattar de inte ens och drar men en smutsig mikrofiberduk över hela lacken strax innan man kommer för att visa dem i verkstaden. Tack för repor på lacken.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 17 jun 2024 16:55
En psykopatisk organisation som inte är så mycket intresserad av annat än att leverera bilar, så många det går och hellre lämnar ut två slarvbyggda produkter än en bra byggd är nog inte heller så intresserad av att mäta sånt.

Jag hade ju flera skador på nyuthämtad bil, och hade snackat med de på utlämningen om några av dessa. ”Lägg det i appen bara”.
Hade 100 mil hem, sedan sa Tesla att deras åtagande endast var 160km eller ett dygn.
Ärendet ströks inklusive de punkter som jag påtalade på plats vid utlämningen. Efter att Tesla strök ärendet gick det inte alls få någon kommunikation med dem.

Hade vart lite orolig innan pga det jag läst i amerikanska forum om andra S med grava fel så jag hade kontaktat Tesla i Umeå som lovade att bilen var kontrollerad och i hur fint skick dom helst (trots att den har en buckla på ovansidan av framskärmen!!!). Vidare lovade denna säljare innan köpet ungefär 50 ggr att de skulle stötta mig om det var några problem. Efter köpet upphörde den kontakten mer eller mindre till 100% och någon hjälp från dessa eller ngn annan på Tesla har jag inte fått. Jag står själv med en bil med skavanker efter tillverkning eller transport som Tesla högaktningsfullt skiter i.

Servicen i Umeå har skött sig rätt bra, med en rakryggad kundmottagare som det verkar.
Kommer ej ihåg historiken exakt, men ni har väl ett foto på att bucklan fanns vid leveransen?
Då torde man lätt vinna ett case om man drar det vidare
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Nogo skrev: 17 jun 2024 17:25
Inte nog med att de inte bryr sig. De är helt värdelösa också. De orsakar skador på kundernas bilar utan att meddela.

Man måste verkligen hitta det själv och göra det i god tid. Om du lämnar in bilen, filma överallt i detalj för att bevisa att bilen är skadefri innan de får ta hand om bilen.

De har skadat min bil vid två tillfällen, ena gången med ett jack på inredningen när det skulle lackas om. Andra gången när de skulle leta efter blästring av dörr pga feljusterad/monterad. Man beskriver sida som förar eller passagerarsida samt fram eller bak, men det fattar de inte ens och drar men en smutsig mikrofiberduk över hela lacken strax innan man kommer för att visa dem i verkstaden. Tack för repor på lacken.

Därför min M3P är så fin, bara varit på verkstad en gång.
Därför ska man försöka hålla sig borta från verkstäder och onödig service.
Gäller alla märken.

I TS ärende så skulle lånebil ha begärts direkt av tesla, som ska vara gratis. Om dom ej har någon så får försäkringsbolaget ordna en och dom fakturera tesla
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 17 jun 2024 22:11
AAKEE skrev: 17 jun 2024 16:55

Kommer ej ihåg historiken exakt, men ni har väl ett foto på att bucklan fanns vid leveransen?
Då torde man lätt vinna ett case om man drar det vidare
Så är det nog, har släppt det.

Behövde PPF:a bilen rätt tidigt pga Teslas akvarell/vattenfärg. Efter det är mitt intresse för att fixa bucklan inte så stort.

Har fixat några av de övriga grejerna själv.

Kommer dock inte skräda orden om Tesla som företeelse.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Ja, jag hade hem en mobil serviceklåpare som skulle limma fast spoilern. Kom hem från jobbet 250 km körning sent kvällen innan så kofferten var såklart lite sandig/dammig.

Han har tydligen torkat av i gruset längs spoilern så det blev rejäla repor i lacken långs spoilern… :shock: :shock: :shock:

Det blev en 60 mil resa för att fixa sen.

”Mitt” SC i Umeå har dock skött sig rätt okey, det måste sägas.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev: 17 jun 2024 22:28

Ja, jag hade hem en mobil serviceklåpare som skulle limma fast spoilern. Kom hem från jobbet 250 km körning sent kvällen innan så kofferten var såklart lite sandig/dammig.

Han har tydligen torkat av i gruset längs spoilern så det blev rejäla repor i lacken långs spoilern… :shock: :shock: :shock:

Det blev en 60 mil resa för att fixa sen.

”Mitt” SC i Umeå har dock skött sig rätt okey, det måste sägas.
Just det, nu när du nämner vinge. Min vinge limmades om 6 ggr, så vid senaste åtgärden fick jag vara bredvid när de kom och skulle fixa det. När teknikern tog bort vingen såg jag då grova repor under vingen, påpekade detta via appen en gång och förutsatte att de skulle boka in bilen på omlackering men glömde bort att påminna om det och skickade 10 månader senare eftersom den bilen knappt brukas längre. Jag fick då svaret att min tystnad betydde accept på att inte behövdes någon åtgärd. Hade tidigare omlackering av hundben på flera månader innan man fick en tid. Så de är riktigt dåliga på hantera garantiärenden. Man måste verkligen vara på dem som jobbig kund för att få rätt.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Cash

Inlägg av Cash »

En uppdatering av mitt fall eller ja, tyvärr finns det inget att uppdatera mer än att teslas service är under all kritik.
Service centrat har dyrt och heligt lovat att bilen skall vara klar i slutet av veckan -varje vecka i 4 veckor nu. När torsdagen kommer och man börjar få lite hopp så kommer ett meddelande i appen, utan någon anledning alls -ny tid för din bil.. som är en vecka senare.
Nu har bilen stått på verkstad längre än jag haft den i min ägo, under denna tiden har de inte ens kollat på bilen. En fabriksny bil. Fyf**n så kass service.
Ingen äger frågan, finns ingen som vet något eller som kan ge något som helst svar om vad det är som pågår. De man chattar med i appen har INGEN aning om vad som sker och skönmålar. Aldrig varit med om maken till något liknande.
Helt utan tvekan den sämsta servicen jag någonsin upplevt.

Vi får se hur fortsättningen följer.
carlf

Inlägg av carlf »

Cash skrev: 12 jul 2024 19:41
En uppdatering av mitt fall eller ja, tyvärr finns det inget att uppdatera mer än att teslas service är under all kritik.
Service centrat har dyrt och heligt lovat att bilen skall vara klar i slutet av veckan -varje vecka i 4 veckor nu. När torsdagen kommer och man börjar få lite hopp så kommer ett meddelande i appen, utan någon anledning alls -ny tid för din bil.. som är en vecka senare.
Nu har bilen stått på verkstad längre än jag haft den i min ägo, under denna tiden har de inte ens kollat på bilen. En fabriksny bil. Fyf**n så kass service.
Ingen äger frågan, finns ingen som vet något eller som kan ge något som helst svar om vad det är som pågår. De man chattar med i appen har INGEN aning om vad som sker och skönmålar. Aldrig varit med om maken till något liknande.
Helt utan tvekan den sämsta servicen jag någonsin upplevt.

Vi får se hur fortsättningen följer.
Du har fri lånebil fortfarande hoppas jag.
Model 3 2024
Cash

Inlägg av Cash »

carlf skrev: 13 jul 2024 22:45
.
Ja, det har jag som tur är. Även om det känns riktigt beige att köra omrking i en M3 från 2020 när jag precis köpt en ny.. Men från A till B kommer jag som tur är.
Senast redigerad av Cash, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Cash skrev: 14 jul 2024 12:03
.
Ja, det har jag som tur är. Även om det känns riktigt beige att köra omrking i en M3 från 2018 när jag precis köpt en ny.. Men från A till B kommer jag som tur är.
Den må vara "gammal" men från 2018 lär den inte vara. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Cash

Inlägg av Cash »

Nicke Nyfiken skrev: 14 jul 2024 12:13
Cash skrev: 14 jul 2024 12:03
.
Ja, det har jag som tur är. Även om det känns riktigt beige att köra omrking i en M3 från 2020 när jag precis köpt en ny.. Men från A till B kommer jag som tur är.
Den må vara "gammal" men från 2018 lär den inte vara. ;)
Det har du helt rätt i, 2020 är korrekt 😄 vet inte vart jag fick 2018 ifrån. Tack för rättelsen ☀️
Editerat inlägget.
Skriv svar