EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Moderator: Redaktion
EU väntas höja tullar från 10% till 35%
EU höjer tullar på kinesiska elbilar till 35%
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) EU väntas höja tullarna till 35 procent på elbilar importerade från Kina. Tullarna kan ge intäkter på mer än 2 miljarder euro per år.
Det rapporterar Financial Times med hänvisning till källor.
EU-kommissionen väntas meddela fordonstillverkarna att tullarna höjs från juli. Motiveringen är att Kinas tillverkare av elbilar gynnas av statliga subventioner som försätter europeiska tillverkare i ett sämre läge.
Framför allt Frankrike och Spanien har velat införa tullar, medan Tyskland, Sverige och Ungern varit skeptiska.
Kina exporterade elbilar till EU för cirka 10 miljarder euro under 2023, och fördubblade marknadsandelen till 8 procent, enligt en analys från Rhodium Group.
EU-kommissionen tror att marknadsandelen kan öka till 15 procent nästa år. Priserna är generellt 20 procent lägre än motsvarande bilar tillverkade inom EU.
Kina har varnat för att de kommer att svara med motåtgärder om EU går vidare med höjda tullar på elbilar.
I nuläget har EU tullar på 10 procent för kinesiska elbilar, medan Kina har en tull på 15 procent för europeiska elbilar.
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) EU väntas höja tullarna till 35 procent på elbilar importerade från Kina. Tullarna kan ge intäkter på mer än 2 miljarder euro per år.
Det rapporterar Financial Times med hänvisning till källor.
EU-kommissionen väntas meddela fordonstillverkarna att tullarna höjs från juli. Motiveringen är att Kinas tillverkare av elbilar gynnas av statliga subventioner som försätter europeiska tillverkare i ett sämre läge.
Framför allt Frankrike och Spanien har velat införa tullar, medan Tyskland, Sverige och Ungern varit skeptiska.
Kina exporterade elbilar till EU för cirka 10 miljarder euro under 2023, och fördubblade marknadsandelen till 8 procent, enligt en analys från Rhodium Group.
EU-kommissionen tror att marknadsandelen kan öka till 15 procent nästa år. Priserna är generellt 20 procent lägre än motsvarande bilar tillverkade inom EU.
Kina har varnat för att de kommer att svara med motåtgärder om EU går vidare med höjda tullar på elbilar.
I nuläget har EU tullar på 10 procent för kinesiska elbilar, medan Kina har en tull på 15 procent för europeiska elbilar.
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Om Kina redan har 15 vs 10%, så är det ju konstigt att man inte bara med en gång (helst igår) höjer till 15% her också, så kan man sen fundera på att höja ändå mer.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Europeiska tillverkare behöver komma ner i pris. Detta kommer leda till motsatsen.
EU borde istället införa rejäla miljö/straffavgifter för avgasbilar och olja, som sedan används för att sänka priserna på lokalt producerade elbilar.
EU borde istället införa rejäla miljö/straffavgifter för avgasbilar och olja, som sedan används för att sänka priserna på lokalt producerade elbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Tydligen har orsaken varit att Kina hotat med handelskrig och med andra motmotåtgärder även om EU bara skulle höja den till 15%, så man kanske fegat från EUs sida och (tidigare) inte velat ta den konflikten.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Då blir det omöjligt att sälja RWD här. Och Polestar förstås.
- maxhallden
- Teslaägare
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 10 okt 2023 19:00
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
På vilka siffror beräknas tullarna? Är det tillverkarnas varuvärde, importörens inköpspris eller något annat?
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
- maxhallden
- Teslaägare
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 10 okt 2023 19:00
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Varför just RWD? Alla treor är väl från Kina idag?
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Är det fortfarande bara MYP i Berlin eller är det alla MY?
M3 lär ju bli dyr nu iaf.
M3 lär ju bli dyr nu iaf.
- maxhallden
- Teslaägare
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 10 okt 2023 19:00
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Min Y RWD är från Berlin och även en väns Y LR.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Är det verkligen säkert? De kanske väljer att slå ut den kostnaden över hela den globala försäljningen. Sett till Teslas totala försäljning så utgör väl försäljningen av 3 i Europa inte en sådär jättestor del – eller? De kanske även väljer att exportera 3 från USA istället för Kina. Och slutligen så kan de väl även välja att flytta över produktionen till Europa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Polestar har sagt att om tullarna införs så kommer de starta tillverkning av Polestar i Belgien. Så de har redan en plan för detta som är väntat. Så Polestar kommer ha sitt på det torra.
Hur Tesla kommer göra med M3 är dock mer okänt.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Alla versioner av MY för Europa tillverkas redan i Tyskland. Kommer inte beröras av detta.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- maxhallden
- Teslaägare
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 10 okt 2023 19:00
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Något sånt tror jag också. Jag tror att tullen beräknas på importörens inköpspris innan frakter och andra tillägg så det blir ju inte 25% tillägg på slutpris till konsument. Kanske några tusenlappar om något.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2024 09:56Är det verkligen säkert? De kanske väljer att slå ut den kostnaden över hela den globala försäljningen. Sett till Teslas totala försäljning så utgör väl försäljningen av 3 i Europa inte en sådär jättestor del – eller? De kanske även väljer att exportera 3 från USA istället för Kina. Och slutligen så kan de väl även välja att flytta över produktionen till Europa.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
På 2010-talet importerade Tesla sina bilar från USA i delar och skruvade samman dem i Nederländerna för att undkomma importtullarna från USA.
https://teslaclubsweden.se/besok-i-tesl ... i-tilburg/
Ifall det blir liknande skillnad på tullar mellan hela bilar och "bildelar" från Kina skulle de kunna återuppta den metoden, skeppa treorna i delar till Europa och bygga dem färdigt här.
https://teslaclubsweden.se/besok-i-tesl ... i-tilburg/
Ifall det blir liknande skillnad på tullar mellan hela bilar och "bildelar" från Kina skulle de kunna återuppta den metoden, skeppa treorna i delar till Europa och bygga dem färdigt här.
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Fast även om det blir samma kostnad att tillverka i Europa som i Kina, så kommer ju ändå Kina att subventionera sina bilar för att sälja och utkonkurrera de europeiska tillverkarna. Kina är ju inte ute efter att effektivisera den europeiska produktionen, de vill ju gå över lik för att sälja. Eller tänker du att avgifterna du nämner ska användas för att subventionera europeiska bilar på samma sätt? Då kan man nog få samma resultat med att tillverkarna inte blir så effektiva som möjligt eftersom de vet att subventionerna är där.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Ja för det vore synd om de Europeiska tillverkarna hade behövt sänka sina priser eller bygga bättre bilar för att konkurrera… 

-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Och det vore ju även 'synd' om de kinesiska tillverkarna började konkurrera på lika villkor genom att istället verka i ett Fritt Demokratiskt Kina där kineser hade yttrandefrihet och fick organisera sig i fackföreningar...OfarligTesla skrev: ↑12 jun 2024 13:16Ja för det vore synd om de Europeiska tillverkarna hade behövt sänka sina priser eller bygga bättre bilar för att konkurrera…![]()

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Det vore ju även 'synd' om kineserna själva fick bestämma ifall de skulle toksubventionera sin bilindustri eller istället använda sina skattepengar till något annat...SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2024 13:22Och det vore ju även 'synd' om de kinesiska tillverkarna började konkurrera på lika villkor genom att istället verka i ett Fritt Demokratiskt Kina där kineser hade yttrandefrihet och fick organisera sig i fackföreningar...OfarligTesla skrev: ↑12 jun 2024 13:16Ja för det vore synd om de Europeiska tillverkarna hade behövt sänka sina priser eller bygga bättre bilar för att konkurrera…![]()
![]()

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Du kan byta ut "Kina"/"kineserna" mot "USA"/"amerikanerna" i ovanstående så stämmer det lika väl vad gäller subventioner.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2024 13:33Det vore ju även 'synd' om kineserna själva fick bestämma ifall de skulle toksubventionera sin bilindustri eller istället använda sina skattepengar till något annat...SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2024 13:22Och det vore ju även 'synd' om de kinesiska tillverkarna började konkurrera på lika villkor genom att istället verka i ett Fritt Demokratiskt Kina där kineser hade yttrandefrihet och fick organisera sig i fackföreningar...OfarligTesla skrev: ↑12 jun 2024 13:16Ja för det vore synd om de Europeiska tillverkarna hade behövt sänka sina priser eller bygga bättre bilar för att konkurrera…![]()
![]()
![]()
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Vilket inte behöver ha något med saken att göra, Tesla lyckas tydligen bygga elbilar som är vettiga till ett lägre pris (även vid produktion i Tyskland). Så det är uppenbarligen inte så att man måste bygga i Kina för att det ska vara möjligt att konkurrera, däremot krävs det såklart att man faktiskt vill få ner priserna.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2024 13:22Och det vore ju även 'synd' om de kinesiska tillverkarna började konkurrera på lika villkor genom att istället verka i ett Fritt Demokratiskt Kina där kineser hade yttrandefrihet och fick organisera sig i fackföreningar...![]()
Tror personligen det handlar om att EU-politikerna vill hålla miljardärerna som står bakom de Europeiska tillverkarna glada i och med att de slipper konkurrens, så som politiker från alla håll brukar göra. Och utan konkurrens kommer de aldrig sänka priserna speciellt mycket då de hellre tar högre vinst åt sig själva.
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Och vilka var det som började?spacecoin skrev: ↑12 jun 2024 13:42Du kan byta ut "Kina"/"kineserna" mot "USA"/"amerikanerna" i ovanstående så stämmer det lika väl vad gäller subventioner.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2024 13:33Det vore ju även 'synd' om kineserna själva fick bestämma ifall de skulle toksubventionera sin bilindustri eller istället använda sina skattepengar till något annat...SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2024 13:22Och det vore ju även 'synd' om de kinesiska tillverkarna började konkurrera på lika villkor genom att istället verka i ett Fritt Demokratiskt Kina där kineser hade yttrandefrihet och fick organisera sig i fackföreningar...OfarligTesla skrev: ↑12 jun 2024 13:16Ja för det vore synd om de Europeiska tillverkarna hade behövt sänka sina priser eller bygga bättre bilar för att konkurrera…![]()
![]()
![]()
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Det här är inte ett beslut som bara klubbas i Bryssel, och det kan rivas upp (ratificering) med en majoritet av regeringarna i medlemsländerna. Kul att Uffe och Viktor är kompisar igenOfarligTesla skrev: ↑12 jun 2024 13:43Tror personligen det handlar om att EU-politikerna vill hålla miljardärerna som står bakom de Europeiska tillverkarna glada i och med att de slipper konkurrens, så som politiker från alla håll brukar göra. Och utan konkurrens kommer de aldrig sänka priserna speciellt mycket då de hellre tar högre vinst åt sig själva.

Det har rapporterats att det är främst Frankrike och Spanien som driver på.
Text från FT som rapporterade detta ursprungligen säger nu att det är en höjning utöver de nuvarande 10% på mellan 17-38% beroende på tillverkare och tillverkningssätt vad jag förstår.
Brussels will impose tariffs of up to almost 50 per cent on Chinese electric vehicles, brushing aside German government warnings that the move risks starting a costly trade war with Beijing.
The European Commission notified carmakers on Wednesday that it will provisionally apply additional duties of between 17 and 38 per cent on imported Chinese EVs from next month.
The commission expects Chinese brands to hold a 15 per cent share of the EU’s market in EVs next year. It says their prices are typically 20 per cent lower than those of EU-made models.
Valdis Dombrovskis, EU trade commissioner, acknowledged EVs were crucial for the green transition when he announced the investigation in October. But he added: “Competition must be fair.”
His department amassed evidence Chinese carmakers and their suppliers received subsidised loans, tax breaks and cheap land, according to officials.
Many EU carmakers fear China might respond in kind or even block them from its market. European brands accounted for about 6 per cent of EV sales in the country in 2022.
Germany exported 216,299 cars to China in 2023, a drop of 15 per cent on the year before; brands including Mercedes and Volkswagen also operate plants in the country.
Geely owns Volvo of Sweden. Prime Minister Ulf Kristersson has joined Scholz and Hungarian premier Viktor Orbán in opposing the EU tariffs.
The three leaders would need to secure at least 11 other governments to overturn the commission’s decision on tariffs.
Member states will be asked to vote on the tariffs before November 2. Definitive duties are usually imposed for five years.
BYD, Geely and Tesla China did not immediately respond to requests for comment.
Shanghai-headquartered EV maker Nio, which has invested heavily in developing the EU market, said the use of tariffs “hinders rather than promotes global environmental protection, emission reduction and sustainable development”, but it remained “hopeful for a solution”.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Med vad? Subventioner? Skulle säga tyskarna och amerikanerna. De hade gjort diverse bailouts och gigantiska stödpaket innan ens man tillverkade bilar i Kina.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Ja det låter väl bra att det inte är säkert ännu, får hoppas det hindras då. Handelskrig med Kina för att Europeiska bilartillverkare ska slippa konkurrens låter inte som en bra idé i mina öron.spacecoin skrev: ↑12 jun 2024 13:50Det här är inte ett beslut som bara klubbas i Bryssel, och det kan rivas upp med en majoritet av regeringarna i medlemsländerna. Kul att Uffe och Viktor är kompisar igen
Text från FT som rapporterade detta ursprungligen säger nu att det är en höjning utöver de nuvarande 10% på mellan 17-38% beroende på tillverkare och tillverkningssätt vad jag förstår.
Brussels will impose tariffs of up to almost 50 per cent on Chinese electric vehicles, brushing aside German government warnings that the move risks starting a costly trade war with Beijing.
The European Commission notified carmakers on Wednesday that it will provisionally apply additional duties of between 17 and 38 per cent on imported Chinese EVs from next month.
The commission expects Chinese brands to hold a 15 per cent share of the EU’s market in EVs next year. It says their prices are typically 20 per cent lower than those of EU-made models.
Valdis Dombrovskis, EU trade commissioner, acknowledged EVs were crucial for the green transition when he announced the investigation in October. But he added: “Competition must be fair.”
His department amassed evidence Chinese carmakers and their suppliers received subsidised loans, tax breaks and cheap land, according to officials.
Many EU carmakers fear China might respond in kind or even block them from its market. European brands accounted for about 6 per cent of EV sales in the country in 2022.
Germany exported 216,299 cars to China in 2023, a drop of 15 per cent on the year before; brands including Mercedes and Volkswagen also operate plants in the country.
Geely owns Volvo of Sweden. Prime Minister Ulf Kristersson has joined Scholz and Hungarian premier Viktor Orbán in opposing the EU tariffs.
The three leaders would need to secure at least 11 other governments to overturn the commission’s decision on tariffs.
Member states will be asked to vote on the tariffs before November 2. Definitive duties are usually imposed for five years.
BYD, Geely and Tesla China did not immediately respond to requests for comment.
Shanghai-headquartered EV maker Nio, which has invested heavily in developing the EU market, said the use of tariffs “hinders rather than promotes global environmental protection, emission reduction and sustainable development”, but it remained “hopeful for a solution”.
Jag förstår dock inte vad skillnaden mot alla subventioner av inhemska företag vi gör skulle vara, vi har ju en hel organisation som arbetar med att ge billiga lån för att svenska företag ska få till exportaffärer. USA och EU har länge subventionerat och hållit inhemska företag i handen.
Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%
Som jag fattar det har EU-kommissionen mandat att införa tullarna i sommar, men de måste ratificeras av en majoritet av medlemsländernas regeringar för att blir permanenta (typiskt i fem år).OfarligTesla skrev: ↑12 jun 2024 14:05Ja det låter väl bra att det inte är säkert ännu, får hoppas det hindras då. Handelskrig med Kina för att Europeiska bilar ska slippa konkurrens låter inte som en bra idé i mina öron.spacecoin skrev: ↑12 jun 2024 13:50Det här är inte ett beslut som bara klubbas i Bryssel, och det kan rivas upp med en majoritet av regeringarna i medlemsländerna. Kul att Uffe och Viktor är kompisar igen
Text från FT som rapporterade detta ursprungligen säger nu att det är en höjning utöver de nuvarande 10% på mellan 17-38% beroende på tillverkare och tillverkningssätt vad jag förstår.
Brussels will impose tariffs of up to almost 50 per cent on Chinese electric vehicles, brushing aside German government warnings that the move risks starting a costly trade war with Beijing.
The European Commission notified carmakers on Wednesday that it will provisionally apply additional duties of between 17 and 38 per cent on imported Chinese EVs from next month.
The commission expects Chinese brands to hold a 15 per cent share of the EU’s market in EVs next year. It says their prices are typically 20 per cent lower than those of EU-made models.
Valdis Dombrovskis, EU trade commissioner, acknowledged EVs were crucial for the green transition when he announced the investigation in October. But he added: “Competition must be fair.”
His department amassed evidence Chinese carmakers and their suppliers received subsidised loans, tax breaks and cheap land, according to officials.
Many EU carmakers fear China might respond in kind or even block them from its market. European brands accounted for about 6 per cent of EV sales in the country in 2022.
Germany exported 216,299 cars to China in 2023, a drop of 15 per cent on the year before; brands including Mercedes and Volkswagen also operate plants in the country.
Geely owns Volvo of Sweden. Prime Minister Ulf Kristersson has joined Scholz and Hungarian premier Viktor Orbán in opposing the EU tariffs.
The three leaders would need to secure at least 11 other governments to overturn the commission’s decision on tariffs.
Member states will be asked to vote on the tariffs before November 2. Definitive duties are usually imposed for five years.
BYD, Geely and Tesla China did not immediately respond to requests for comment.
Shanghai-headquartered EV maker Nio, which has invested heavily in developing the EU market, said the use of tariffs “hinders rather than promotes global environmental protection, emission reduction and sustainable development”, but it remained “hopeful for a solution”.
Jag förstår dock inte vad skillnaden mot alla subventioner av inhemska företag vi gör skulle vara, vi har ju en hel organisation som arbetar med att ge billiga lån för att svenska företag ska få till exportaffärer. USA och EU har länge subventionerat och hållit inhemska företag i handen.
Som jag skrev ovan är det främst Frankrike och Spanien som är för. De exporterar väl 0 bilar till Kina och har relativt stora bilindustrier som halkat efter.