EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8557
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av spacecoin »

EU höjer tullar på kinesiska elbilar till 35%
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) EU väntas höja tullarna till 35 procent på elbilar importerade från Kina. Tullarna kan ge intäkter på mer än 2 miljarder euro per år.

Det rapporterar Financial Times med hänvisning till källor.

EU-kommissionen väntas meddela fordonstillverkarna att tullarna höjs från juli. Motiveringen är att Kinas tillverkare av elbilar gynnas av statliga subventioner som försätter europeiska tillverkare i ett sämre läge.

Framför allt Frankrike och Spanien har velat införa tullar, medan Tyskland, Sverige och Ungern varit skeptiska.

Kina exporterade elbilar till EU för cirka 10 miljarder euro under 2023, och fördubblade marknadsandelen till 8 procent, enligt en analys från Rhodium Group.

EU-kommissionen tror att marknadsandelen kan öka till 15 procent nästa år. Priserna är generellt 20 procent lägre än motsvarande bilar tillverkade inom EU.

Kina har varnat för att de kommer att svara med motåtgärder om EU går vidare med höjda tullar på elbilar.

I nuläget har EU tullar på 10 procent för kinesiska elbilar, medan Kina har en tull på 15 procent för europeiska elbilar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av HelectriC »

Om Kina redan har 15 vs 10%, så är det ju konstigt att man inte bara med en gång (helst igår) höjer till 15% her också, så kan man sen fundera på att höja ändå mer.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av taliz »

Europeiska tillverkare behöver komma ner i pris. Detta kommer leda till motsatsen.

EU borde istället införa rejäla miljö/straffavgifter för avgasbilar och olja, som sedan används för att sänka priserna på lokalt producerade elbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev: 12 jun 2024 08:53
Om Kina redan har 15 vs 10%, så är det ju konstigt att man inte bara med en gång (helst igår) höjer till 15% her också, så kan man sen fundera på att höja ändå mer.
Tydligen har orsaken varit att Kina hotat med handelskrig och med andra motmotåtgärder även om EU bara skulle höja den till 15%, så man kanske fegat från EUs sida och (tidigare) inte velat ta den konflikten.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2221
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av pejvic »

Då blir det omöjligt att sälja RWD här. Och Polestar förstås.
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av maxhallden »

På vilka siffror beräknas tullarna? Är det tillverkarnas varuvärde, importörens inköpspris eller något annat?
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av maxhallden »

pejvic skrev: 12 jun 2024 09:41
Då blir det omöjligt att sälja RWD här. Och Polestar förstås.
Varför just RWD? Alla treor är väl från Kina idag?
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8557
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av spacecoin »

Är det fortfarande bara MYP i Berlin eller är det alla MY?

M3 lär ju bli dyr nu iaf.
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av maxhallden »

spacecoin skrev: 12 jun 2024 09:44
Är det fortfarande bara MYP i Berlin eller är det alla MY?

M3 lär ju bli dyr nu iaf.
Min Y RWD är från Berlin och även en väns Y LR.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 12 jun 2024 09:44
...] M3 lär ju bli dyr nu iaf.
Är det verkligen säkert? De kanske väljer att slå ut den kostnaden över hela den globala försäljningen. Sett till Teslas totala försäljning så utgör väl försäljningen av 3 i Europa inte en sådär jättestor del – eller? De kanske även väljer att exportera 3 från USA istället för Kina. Och slutligen så kan de väl även välja att flytta över produktionen till Europa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av martinot »

pejvic skrev: 12 jun 2024 09:41
Då blir det omöjligt att sälja RWD här. Och Polestar förstås.
Polestar har sagt att om tullarna införs så kommer de starta tillverkning av Polestar i Belgien. Så de har redan en plan för detta som är väntat. Så Polestar kommer ha sitt på det torra.

Hur Tesla kommer göra med M3 är dock mer okänt.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 12 jun 2024 09:44
Är det fortfarande bara MYP i Berlin eller är det alla MY?
Alla versioner av MY för Europa tillverkas redan i Tyskland. Kommer inte beröras av detta.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av maxhallden »

SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2024 09:56
spacecoin skrev: 12 jun 2024 09:44
...] M3 lär ju bli dyr nu iaf.
Är det verkligen säkert? De kanske väljer att slå ut den kostnaden över hela den globala försäljningen. Sett till Teslas totala försäljning så utgör väl försäljningen av 3 i Europa inte en sådär jättestor del – eller? De kanske även väljer att exportera 3 från USA istället för Kina. Och slutligen så kan de väl även välja att flytta över produktionen till Europa.
Något sånt tror jag också. Jag tror att tullen beräknas på importörens inköpspris innan frakter och andra tillägg så det blir ju inte 25% tillägg på slutpris till konsument. Kanske några tusenlappar om något.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av TiborBlomhall »

På 2010-talet importerade Tesla sina bilar från USA i delar och skruvade samman dem i Nederländerna för att undkomma importtullarna från USA.

https://teslaclubsweden.se/besok-i-tesl ... i-tilburg/

Ifall det blir liknande skillnad på tullar mellan hela bilar och "bildelar" från Kina skulle de kunna återuppta den metoden, skeppa treorna i delar till Europa och bygga dem färdigt här.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev: 12 jun 2024 09:29
Europeiska tillverkare behöver komma ner i pris. Detta kommer leda till motsatsen.

EU borde istället införa rejäla miljö/straffavgifter för avgasbilar och olja, som sedan används för att sänka priserna på lokalt producerade elbilar.

Fast även om det blir samma kostnad att tillverka i Europa som i Kina, så kommer ju ändå Kina att subventionera sina bilar för att sälja och utkonkurrera de europeiska tillverkarna. Kina är ju inte ute efter att effektivisera den europeiska produktionen, de vill ju gå över lik för att sälja. Eller tänker du att avgifterna du nämner ska användas för att subventionera europeiska bilar på samma sätt? Då kan man nog få samma resultat med att tillverkarna inte blir så effektiva som möjligt eftersom de vet att subventionerna är där.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av OfarligTesla »

Ja för det vore synd om de Europeiska tillverkarna hade behövt sänka sina priser eller bygga bättre bilar för att konkurrera… :roll:
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev: 12 jun 2024 13:16
Ja för det vore synd om de Europeiska tillverkarna hade behövt sänka sina priser eller bygga bättre bilar för att konkurrera… :roll:
Och det vore ju även 'synd' om de kinesiska tillverkarna började konkurrera på lika villkor genom att istället verka i ett Fritt Demokratiskt Kina där kineser hade yttrandefrihet och fick organisera sig i fackföreningar... :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2024 13:22
OfarligTesla skrev: 12 jun 2024 13:16
Ja för det vore synd om de Europeiska tillverkarna hade behövt sänka sina priser eller bygga bättre bilar för att konkurrera… :roll:
Och det vore ju även 'synd' om de kinesiska tillverkarna började konkurrera på lika villkor genom att istället verka i ett Fritt Demokratiskt Kina där kineser hade yttrandefrihet och fick organisera sig i fackföreningar... :roll:
Det vore ju även 'synd' om kineserna själva fick bestämma ifall de skulle toksubventionera sin bilindustri eller istället använda sina skattepengar till något annat... :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8557
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2024 13:33
SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2024 13:22
OfarligTesla skrev: 12 jun 2024 13:16
Ja för det vore synd om de Europeiska tillverkarna hade behövt sänka sina priser eller bygga bättre bilar för att konkurrera… :roll:
Och det vore ju även 'synd' om de kinesiska tillverkarna började konkurrera på lika villkor genom att istället verka i ett Fritt Demokratiskt Kina där kineser hade yttrandefrihet och fick organisera sig i fackföreningar... :roll:
Det vore ju även 'synd' om kineserna själva fick bestämma ifall de skulle toksubventionera sin bilindustri eller istället använda sina skattepengar till något annat... :roll:
Du kan byta ut "Kina"/"kineserna" mot "USA"/"amerikanerna" i ovanstående så stämmer det lika väl vad gäller subventioner.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2024 13:22
Och det vore ju även 'synd' om de kinesiska tillverkarna började konkurrera på lika villkor genom att istället verka i ett Fritt Demokratiskt Kina där kineser hade yttrandefrihet och fick organisera sig i fackföreningar... :roll:
Vilket inte behöver ha något med saken att göra, Tesla lyckas tydligen bygga elbilar som är vettiga till ett lägre pris (även vid produktion i Tyskland). Så det är uppenbarligen inte så att man måste bygga i Kina för att det ska vara möjligt att konkurrera, däremot krävs det såklart att man faktiskt vill få ner priserna.

Tror personligen det handlar om att EU-politikerna vill hålla miljardärerna som står bakom de Europeiska tillverkarna glada i och med att de slipper konkurrens, så som politiker från alla håll brukar göra. Och utan konkurrens kommer de aldrig sänka priserna speciellt mycket då de hellre tar högre vinst åt sig själva.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 12 jun 2024 13:42
SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2024 13:33
SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2024 13:22
OfarligTesla skrev: 12 jun 2024 13:16
Ja för det vore synd om de Europeiska tillverkarna hade behövt sänka sina priser eller bygga bättre bilar för att konkurrera… :roll:
Och det vore ju även 'synd' om de kinesiska tillverkarna började konkurrera på lika villkor genom att istället verka i ett Fritt Demokratiskt Kina där kineser hade yttrandefrihet och fick organisera sig i fackföreningar... :roll:
Det vore ju även 'synd' om kineserna själva fick bestämma ifall de skulle toksubventionera sin bilindustri eller istället använda sina skattepengar till något annat... :roll:
Du kan byta ut "Kina"/"kineserna" mot "USA"/"amerikanerna" i ovanstående så stämmer det lika väl vad gäller subventioner.
Och vilka var det som började?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8557
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev: 12 jun 2024 13:43
Tror personligen det handlar om att EU-politikerna vill hålla miljardärerna som står bakom de Europeiska tillverkarna glada i och med att de slipper konkurrens, så som politiker från alla håll brukar göra. Och utan konkurrens kommer de aldrig sänka priserna speciellt mycket då de hellre tar högre vinst åt sig själva.
Det här är inte ett beslut som bara klubbas i Bryssel, och det kan rivas upp (ratificering) med en majoritet av regeringarna i medlemsländerna. Kul att Uffe och Viktor är kompisar igen ;)

Det har rapporterats att det är främst Frankrike och Spanien som driver på.

Text från FT som rapporterade detta ursprungligen säger nu att det är en höjning utöver de nuvarande 10% på mellan 17-38% beroende på tillverkare och tillverkningssätt vad jag förstår.

Brussels will impose tariffs of up to almost 50 per cent on Chinese electric vehicles, brushing aside German government warnings that the move risks starting a costly trade war with Beijing.

The European Commission notified carmakers on Wednesday that it will provisionally apply additional duties of between 17 and 38 per cent on imported Chinese EVs from next month.

The commission expects Chinese brands to hold a 15 per cent share of the EU’s market in EVs next year. It says their prices are typically 20 per cent lower than those of EU-made models.

Valdis Dombrovskis, EU trade commissioner, acknowledged EVs were crucial for the green transition when he announced the investigation in October. But he added: “Competition must be fair.”

His department amassed evidence Chinese carmakers and their suppliers received subsidised loans, tax breaks and cheap land, according to officials.

Many EU carmakers fear China might respond in kind or even block them from its market. European brands accounted for about 6 per cent of EV sales in the country in 2022.

Germany exported 216,299 cars to China in 2023, a drop of 15 per cent on the year before; brands including Mercedes and Volkswagen also operate plants in the country.

Geely owns Volvo of Sweden. Prime Minister Ulf Kristersson has joined Scholz and Hungarian premier Viktor Orbán in opposing the EU tariffs.

The three leaders would need to secure at least 11 other governments to overturn the commission’s decision on tariffs.

Member states will be asked to vote on the tariffs before November 2. Definitive duties are usually imposed for five years.

BYD, Geely and Tesla China did not immediately respond to requests for comment.

Shanghai-headquartered EV maker Nio, which has invested heavily in developing the EU market, said the use of tariffs “hinders rather than promotes global environmental protection, emission reduction and sustainable development”, but it remained “hopeful for a solution”.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8557
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2024 13:46
Och vilka var det som började?
Med vad? Subventioner? Skulle säga tyskarna och amerikanerna. De hade gjort diverse bailouts och gigantiska stödpaket innan ens man tillverkade bilar i Kina.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev: 12 jun 2024 13:50
Det här är inte ett beslut som bara klubbas i Bryssel, och det kan rivas upp med en majoritet av regeringarna i medlemsländerna. Kul att Uffe och Viktor är kompisar igen ;)

Text från FT som rapporterade detta ursprungligen säger nu att det är en höjning utöver de nuvarande 10% på mellan 17-38% beroende på tillverkare och tillverkningssätt vad jag förstår.

Brussels will impose tariffs of up to almost 50 per cent on Chinese electric vehicles, brushing aside German government warnings that the move risks starting a costly trade war with Beijing.

The European Commission notified carmakers on Wednesday that it will provisionally apply additional duties of between 17 and 38 per cent on imported Chinese EVs from next month.

The commission expects Chinese brands to hold a 15 per cent share of the EU’s market in EVs next year. It says their prices are typically 20 per cent lower than those of EU-made models.

Valdis Dombrovskis, EU trade commissioner, acknowledged EVs were crucial for the green transition when he announced the investigation in October. But he added: “Competition must be fair.”

His department amassed evidence Chinese carmakers and their suppliers received subsidised loans, tax breaks and cheap land, according to officials.

Many EU carmakers fear China might respond in kind or even block them from its market. European brands accounted for about 6 per cent of EV sales in the country in 2022.

Germany exported 216,299 cars to China in 2023, a drop of 15 per cent on the year before; brands including Mercedes and Volkswagen also operate plants in the country.

Geely owns Volvo of Sweden. Prime Minister Ulf Kristersson has joined Scholz and Hungarian premier Viktor Orbán in opposing the EU tariffs.

The three leaders would need to secure at least 11 other governments to overturn the commission’s decision on tariffs.

Member states will be asked to vote on the tariffs before November 2. Definitive duties are usually imposed for five years.

BYD, Geely and Tesla China did not immediately respond to requests for comment.

Shanghai-headquartered EV maker Nio, which has invested heavily in developing the EU market, said the use of tariffs “hinders rather than promotes global environmental protection, emission reduction and sustainable development”, but it remained “hopeful for a solution”.
Ja det låter väl bra att det inte är säkert ännu, får hoppas det hindras då. Handelskrig med Kina för att Europeiska bilartillverkare ska slippa konkurrens låter inte som en bra idé i mina öron.

Jag förstår dock inte vad skillnaden mot alla subventioner av inhemska företag vi gör skulle vara, vi har ju en hel organisation som arbetar med att ge billiga lån för att svenska företag ska få till exportaffärer. USA och EU har länge subventionerat och hållit inhemska företag i handen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8557
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: EU väntas höja tullar från 10% till 35%

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev: 12 jun 2024 14:05
spacecoin skrev: 12 jun 2024 13:50
Det här är inte ett beslut som bara klubbas i Bryssel, och det kan rivas upp med en majoritet av regeringarna i medlemsländerna. Kul att Uffe och Viktor är kompisar igen ;)

Text från FT som rapporterade detta ursprungligen säger nu att det är en höjning utöver de nuvarande 10% på mellan 17-38% beroende på tillverkare och tillverkningssätt vad jag förstår.

Brussels will impose tariffs of up to almost 50 per cent on Chinese electric vehicles, brushing aside German government warnings that the move risks starting a costly trade war with Beijing.

The European Commission notified carmakers on Wednesday that it will provisionally apply additional duties of between 17 and 38 per cent on imported Chinese EVs from next month.

The commission expects Chinese brands to hold a 15 per cent share of the EU’s market in EVs next year. It says their prices are typically 20 per cent lower than those of EU-made models.

Valdis Dombrovskis, EU trade commissioner, acknowledged EVs were crucial for the green transition when he announced the investigation in October. But he added: “Competition must be fair.”

His department amassed evidence Chinese carmakers and their suppliers received subsidised loans, tax breaks and cheap land, according to officials.

Many EU carmakers fear China might respond in kind or even block them from its market. European brands accounted for about 6 per cent of EV sales in the country in 2022.

Germany exported 216,299 cars to China in 2023, a drop of 15 per cent on the year before; brands including Mercedes and Volkswagen also operate plants in the country.

Geely owns Volvo of Sweden. Prime Minister Ulf Kristersson has joined Scholz and Hungarian premier Viktor Orbán in opposing the EU tariffs.

The three leaders would need to secure at least 11 other governments to overturn the commission’s decision on tariffs.

Member states will be asked to vote on the tariffs before November 2. Definitive duties are usually imposed for five years.

BYD, Geely and Tesla China did not immediately respond to requests for comment.

Shanghai-headquartered EV maker Nio, which has invested heavily in developing the EU market, said the use of tariffs “hinders rather than promotes global environmental protection, emission reduction and sustainable development”, but it remained “hopeful for a solution”.
Ja det låter väl bra att det inte är säkert ännu, får hoppas det hindras då. Handelskrig med Kina för att Europeiska bilar ska slippa konkurrens låter inte som en bra idé i mina öron.

Jag förstår dock inte vad skillnaden mot alla subventioner av inhemska företag vi gör skulle vara, vi har ju en hel organisation som arbetar med att ge billiga lån för att svenska företag ska få till exportaffärer. USA och EU har länge subventionerat och hållit inhemska företag i handen.
Som jag fattar det har EU-kommissionen mandat att införa tullarna i sommar, men de måste ratificeras av en majoritet av medlemsländernas regeringar för att blir permanenta (typiskt i fem år).

Som jag skrev ovan är det främst Frankrike och Spanien som är för. De exporterar väl 0 bilar till Kina och har relativt stora bilindustrier som halkat efter.
Skriv svar