Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull
Moderator: Redaktion
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull
Brukar Tesla varna om kommande prishöjningar? Detta känns som tillfället i akt att boosta kvartalsförsäljningen.
M3 LR -20
-
Å andra sidan har de väl inte varit i den här situationen med strafftullar innan. De kanske inte tänker slå ut kostnaden för strafftullarna på hela sin fordonsförsäljning utan istället enbart lägga kostnaden på 3. Är det klart hur mkt strafftull det blir på 3 från Kina?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Redan nu presenteras samtidigt hur hög tullen kommer att bli:
17,4 procent för BYD
20 procent för Volvo och Polestar
38,1 procent för SAIC.
För andra producenter flaggas för tullar på 21 respektive 38,1 procent, beroende på om de samarbetat med EU:s utredare eller inte.
17,4 procent för BYD
20 procent för Volvo och Polestar
38,1 procent för SAIC.
För andra producenter flaggas för tullar på 21 respektive 38,1 procent, beroende på om de samarbetat med EU:s utredare eller inte.
Ni tror inte det finns en möjlighet att man istället för Kina tillverkade bestämmer sig för att skeppa över USA tillverkade för att undvika tullarna?
Möjligheten finns ju, men kinabilarna har hitintills varit klart bättre ihopskruvade så den strategin kan slå fel.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tror mer på Berlinfabriken.
Det finns outnyttjad kapacitet där.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).
Hoppas på det valet, för det hade varit ett lätt val för mig.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:33Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).
Hoppas på det valet, för det hade varit ett lätt val för mig.![]()
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.holden skrev: ↑14 jun 2024 23:49Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:33Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).
Det handlar inte främst om 50+ hk, eller någon/några tiondelar sekunder till 100 för mig. Utan mer om att bilen inte skall vara fullt lika känslig för att behöva ha en väldigt hög SoC, samt att även snabbladdningen är mycket trevligare och bättre med Panasonic vs LG.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:53Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.holden skrev: ↑14 jun 2024 23:49Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:33Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).
Det handlar inte främst om 50+ hk, eller någon/några tiondelar sekunder till 100 för mig. Utan mer om att bilen inte skall vara fullt lika känslig för att behöva ha en väldigt hög SoC, samt att även snabbladdningen är mycket trevligare och bättre med Panasonic vs LG.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Detta har inte med slitaget av batterierna att göra, utan om hur väl bilen fungerar i praktiken.holden skrev: ↑15 jun 2024 00:00Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:53Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.holden skrev: ↑14 jun 2024 23:49Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:33Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).

- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
En stor anledning till att jag öht köpte en Model 3 var att tillverkningen flyttats till Shanghai som hade rykte om sig att sätta ihop bilarna bra. Efter att ha sett hur en usa-tillverkad såg ut fanns det inte på kartan att betala så pass mycket pengar för ett så dåligt utfört hantverk. Vad jag förstår när jag läser om de som köpt den USA-tillverkade Model S är kvalitetsproblemen fortfarande inte lösta, varför jag kommer välja bort nya Model 3 om de börjar skeppa hit dem från USA.
Det bästa vore förstås om de kunde bygga även Model 3 i Berlin, kvaliteten på Y därifrån verkar vara bra. Men frågan är om marknaden för 3 i Berlins exportområde är tillräckligt stor för att det ska vara värt det. I USA finns säkert överkapacitet man vill utnyttja också, så det måste vara absolut enklast för företaget att ta bilarna därifrån.
Det bästa vore förstås om de kunde bygga även Model 3 i Berlin, kvaliteten på Y därifrån verkar vara bra. Men frågan är om marknaden för 3 i Berlins exportområde är tillräckligt stor för att det ska vara värt det. I USA finns säkert överkapacitet man vill utnyttja också, så det måste vara absolut enklast för företaget att ta bilarna därifrån.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Knappast troligt sålänge de har kapacitet nog för modell 3 globalt, att då start och investera i en lina till för modell 3 känna inte troligt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
I Sverige har ju model y kannibaliserat på 3 senaste två åren. Hur ser det ut i resten av Europa?
En prisökning skulle ju sänka försäljningen ännu mer.
Söker den bättre i usa så behövs väl kapaciteten där?
En prisökning skulle ju sänka försäljningen ännu mer.
Söker den bättre i usa så behövs väl kapaciteten där?
Ok. Men det är egentligen prestandan du menar, och jag tror den räcker utmärkt för min del även om det går någon tiondel långsammare vid lägre SoC och vad gäller ”trevlig ladduppevelse” klarar jag nog det också de 4-5 ggr per år jag inte laddar hemma. Tvivlar på jag skulle märka någon skillnad faktiskt. Att inte köpa bilen enkom av skälet att det finns en variant med ”bättre” batteri i USA är ju lite märkligt.martinot skrev: ↑15 jun 2024 01:36Detta har inte med slitaget av batterierna att göra, utan om hur väl bilen fungerar i praktiken.holden skrev: ↑15 jun 2024 00:00Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:53Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.holden skrev: ↑14 jun 2024 23:49Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:33
Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
-
Hade varit intressant om det på något sätt gick att få reda på hur försäljningssiffrorna i Sverige och övriga Europa hade sett ut ifall Model 3 hade haft halvkombibaklucka som Y har.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Det är nog omöjligt att vetaSwedishAdvocate skrev: ↑15 jun 2024 10:38Hade varit intressant om det på något sätt gick att få reda på hur försäljningssiffrorna i Sverige och övriga Europa hade sett ut ifall Model 3 hade haft halvkombibaklucka som Y har.
Men troligen hade det för min del blivit en M3 om det hade vart halvkombi..
MY fanns inte till beställning när jag beställde den Q4 jag åker idag.
Drömmen hade ju varit en tysktillverkad M3 med Panasonic-batterier. Hade varit riktigt grymt då kvaliteten inte är perfekt på kinabilar heller (även om bättre än i USA), och den tyska fabriken är ett klart släpp uppåt. Kan ju alltid hoppas att Tesla ökar i volym, och så småningom bygger ut fabriken i Tyskland till att inkludera M3. Inte omöjligt om det kommer ökade tullar på bilar från Kina.Dinsdale skrev: ↑15 jun 2024 06:44Det bästa vore förstås om de kunde bygga även Model 3 i Berlin, kvaliteten på Y därifrån verkar vara bra. Men frågan är om marknaden för 3 i Berlins exportområde är tillräckligt stor för att det ska vara värt det. I USA finns säkert överkapacitet man vill utnyttja också, så det måste vara absolut enklast för företaget att ta bilarna därifrån.
Men drömmen hade ju varit just en tysk M3 med Panasonics batterier i stället för LG. Hade varit grymt om Tesla kunde starta tillverkning tillsammans med Panasonic av batterier i Tyskland. En enorm skillnad mellan Panasonic och LG.

Nej, jag åker på mycket långresor med min Tesla (främst i tjänsten), och vill inte gå ner på långsamladdande LG-batterier. Tråkigt när utvecklingen går bakåt på batterifronten.holden skrev: ↑15 jun 2024 10:26Ok. Men det är egentligen prestandan du menar, och jag tror den räcker utmärkt för min del även om det går någon tiondel långsammare vid lägre SoC och vad gäller ”trevlig ladduppevelse” klarar jag nog det också de 4-5 ggr per år jag inte laddar hemma. Tvivlar på jag skulle märka någon skillnad faktiskt. Att inte köpa bilen enkom av skälet att det finns en variant med ”bättre” batteri i USA är ju lite märkligt.martinot skrev: ↑15 jun 2024 01:36Detta har inte med slitaget av batterierna att göra, utan om hur väl bilen fungerar i praktiken.holden skrev: ↑15 jun 2024 00:00Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:53Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.
Eftersom du sällan kör långresor så förstår jag att du inte bryr dig. Laddar man på AC så är det ju ingen skillnad.
Nej, jag har inte sagt att jag inte skall köpa bilen. Det är en halmgubbe som du helt själv hittat på (av oklara orsaker och motiv). Jag har sagt att även om jag gillar bättre monterade bilar (och Kina ligger fortfarande stor efter Tyskland i kvalitetshänseende), så prioriterar jag den elektriska drivlinan om jag får möjligheten att välja, och inte kan få både delarna.
Men det är OK att vi tycker lite olika. Alla har lite olika prioriteringar beroende på vad som är viktigast för en själv, och vi måste inte "bråka" bara för att vi har något olika prio. Önskar dig en god fortsatt eftermiddag i all välmening.

En model3 med halvkombilucka hade fått ett trängre baksäte med avseende på huvudutrymme. Det hade behövts en balk för gångjärn och karosstyvhet. Sedankarossen är generellt vridstyvast.
-
Jag tänker mig att en Model 3 med halvkombibaklucka hade fått bli aningen längre än den sedanversion som finns idag. Med en aningen längre kaross måste det vara möjligt att behålla samma huvudutrymme och en taklinje som är lika aerodynamiskt effektiv som den existerande versionen av 3 har. Eller så hade man fått ändra taklinjen en aning men behållit den längd bilen har idag.
En Tourer/Estate/kombiversion är ju ytterligare ett alternativ. Då hade man kunnat behålla sedanversionens längd och fått lika bra eller ännu bättre huvudutrymme.

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Precis, det handlar om olika körmönster och prioriteringar. God eftermiddag!martinot skrev: ↑15 jun 2024 12:08Nej, jag åker på mycket långresor med min Tesla (främst i tjänsten), och vill inte gå ner på långsamladdande LG-batterier. Tråkigt när utvecklingen går bakåt på batterifronten.holden skrev: ↑15 jun 2024 10:26Ok. Men det är egentligen prestandan du menar, och jag tror den räcker utmärkt för min del även om det går någon tiondel långsammare vid lägre SoC och vad gäller ”trevlig ladduppevelse” klarar jag nog det också de 4-5 ggr per år jag inte laddar hemma. Tvivlar på jag skulle märka någon skillnad faktiskt. Att inte köpa bilen enkom av skälet att det finns en variant med ”bättre” batteri i USA är ju lite märkligt.martinot skrev: ↑15 jun 2024 01:36Detta har inte med slitaget av batterierna att göra, utan om hur väl bilen fungerar i praktiken.holden skrev: ↑15 jun 2024 00:00Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:53
Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.
Eftersom du sällan kör långresor så förstår jag att du inte bryr dig. Laddar man på AC så är det ju ingen skillnad.
Nej, jag har inte sagt att jag inte skall köpa bilen. Det är en halmgubbe som du helt själv hittat på (av oklara orsaker och motiv). Jag har sagt att även om jag gillar bättre monterade bilar (och Kina ligger fortfarande stor efter Tyskland i kvalitetshänseende), så prioriterar jag den elektriska drivlinan om jag får möjligheten att välja, och inte kan få både delarna.
Men det är OK att vi tycker lite olika. Alla har lite olika prioriteringar beroende på vad som är viktigast för en själv, och vi måste inte "bråka" bara för att vi har något olika prio. Önskar dig en god fortsatt eftermiddag i all välmening.![]()
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Ja. Som en model S ungefär.SwedishAdvocate skrev: ↑15 jun 2024 12:55Jag tänker mig att en Model 3 med halvkombibaklucka hade fått bli aningen längre än den sedanversion som finns idag. Med en aningen längre kaross måste det vara möjligt att behålla samma huvudutrymme och en taklinje som är lika aerodynamiskt effektiv som den existerande versionen av 3 har. Eller så hade man fått ändra taklinjen en aning men behållit den längd bilen har idag.
En Tourer/Estate/kombiversion är ju ytterligare ett alternativ. Då hade man kunnat behålla sedanversionens längd och fått lika bra eller ännu bättre huvudutrymme.
![]()
Kombikarosser ger inte dom aerodynamiska förutsättningarna som tesla behöver.
-
Hur blir det en Model S om den skulle var 4-5 cm längre eller inte längre alls?Fredrik j skrev: ↑15 jun 2024 13:51Ja. Som en model S ungefär.SwedishAdvocate skrev: ↑15 jun 2024 12:55Jag tänker mig att en Model 3 med halvkombibaklucka hade fått bli aningen längre än den sedanversion som finns idag. Med en aningen längre kaross måste det vara möjligt att behålla samma huvudutrymme och en taklinje som är lika aerodynamiskt effektiv som den existerande versionen av 3 har. Eller så hade man fått ändra taklinjen en aning men behållit den längd bilen har idag.
![]()
En ID.7 halvkombi har ett Cd på 0,23 – dvs. typ samma som en Model 3. Tourerversionen av ID.7 har ett Cd på 0,24. Varför skulle inte Tesla klara av bygga en Tourer/Estate/kombiversion av Model 3 som har minst lika bra Cd som ID.7 Tourer?