Eko i kupéutrymmet
Moderator: Redaktion
-
Eko i kupéutrymmet
Efter att testat Model Y så blev jag negativt förvånad av det eko som upplevs vid normala samtal i kupén. Ljudnivå utifrån och stötdämpning inga problem men ekot som bildas med dessa hårda ytor (instrumentbräda, tak + panoramaglas mm) är en dealbreker för mig. Komforten blir ju väldigt dålig och inte alls behagligt när man sitter och pratar.
Någon som gett sig att på att åtgärda det hela med någorlunda resultat?
- Syncronauten
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Eko i kupéutrymmet
Hade samma upplevelse i 3an. Man vänjer sig snabbt men satte in tygtak vilket gjorde det mer behagligt och det dämpade kakburkskänslan.
? Upplever inget Eko i MY, det är en väldigt tyst bil i lagliga farter. En borttagen hatthylla påverkar dock ljudnivån negativt.testartesla skrev: ↑17 jun 2024 08:43Efter att testat Model Y så blev jag negativt förvånad av det eko som upplevs vid normala samtal i kupén. Ljudnivå utifrån och stötdämpning inga problem men ekot som bildas med dessa hårda ytor (instrumentbräda, tak + panoramaglas mm) är en dealbreker för mig. Komforten blir ju väldigt dålig och inte alls behagligt när man sitter och pratar.
MY RWD Vit 2023
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Osäker på när man gick över till tyg i dörrar, bagagelucka och hatthylla men det förbättrade avsevärt.
-
Vad var det för en Y? Var det ett av Teslas provkörningsex? Eller var det en bil du hade lånat av en kompis/bekant/släkting?testartesla skrev: ↑17 jun 2024 08:43Efter att testat Model Y så blev jag negativt förvånad av det eko som upplevs vid normala samtal i kupén. Ljudnivå utifrån och stötdämpning inga problem men ekot som bildas med dessa hårda ytor (instrumentbräda, tak + panoramaglas mm) är en dealbreker för mig. Komforten blir ju väldigt dålig och inte alls behagligt när man sitter och pratar. [...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Nu var det ett tag sen senast, och jag har bara kört och åkt i en 2019 LR AWD (Model 3 alltså), men kan inte minnas att jag upplevde något sånt. Varken som förare med en eller två passagerare (eller som sittandes i baksätet med 4 i kupén). Bilen hade 18"-fälgar med originaldäck från Michelin och rätt däcktryck. Tycker ljudnivån är jämförbar med t.ex. en 2012 VW Passat kombi, en 2016 VW Golf Kombi, senaste V70 eller förra generationen V60. Är för övrigt personligen rätt känslig för höga ljud.Syncronauten skrev: ↑17 jun 2024 09:10Hade samma upplevelse i 3an. Man vänjer sig snabbt men satte in tygtak vilket gjorde det mer behagligt och det dämpade kakburkskänslan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Det var via provkörning hos Tesla så misstänker "ny" modell.
Det är alltså inte ljudnivån i sig utan ekot som ger en väldigt påträngande och jobbig upplevelse i förar- och passagerarsäte fram.
När jag började undersöka lite så märkte jag att det t ex var hårda material i hela taket i stället för mjukt.
Tror även framrutan - dess vinkel och då stora yta mot instrumentbrädan som ställer till det.
Ett enkelt "klapptest" avslöjade ju ekot extremt mycket mot vår nuvarande bil.
Så tänkte mest om någon testat lägga något mjukare på instrumentbrädan och kanske andra enklare "fix".
Finns nämligen ingen riktig alternativ till Model Y för priset men vill heller inte åka i en bil som Model Y var med ekot tyvärr
Det är alltså inte ljudnivån i sig utan ekot som ger en väldigt påträngande och jobbig upplevelse i förar- och passagerarsäte fram.
När jag började undersöka lite så märkte jag att det t ex var hårda material i hela taket i stället för mjukt.
Tror även framrutan - dess vinkel och då stora yta mot instrumentbrädan som ställer till det.
Så tänkte mest om någon testat lägga något mjukare på instrumentbrädan och kanske andra enklare "fix".
Finns nämligen ingen riktig alternativ till Model Y för priset men vill heller inte åka i en bil som Model Y var med ekot tyvärr

Senast redigerad av testartesla, redigerad totalt 1 gånger.
-
Kanske testa att klä familjen i velour och lägga en fet pläd på mittplatsen bak... 

Köp en gardin för glastaket och lägg bubbelplast mellan det och glaset. Både isolerar på vintern och dämpar ljud överlag.
Verkar väldgit märkligt. Har svårt att tro att detta stämmer faktiskt. Har åk flera olika MY och kört min egen över 3000 mil, har aldrig upplevt något eko inte ens när hatthyllan är borta.testartesla skrev: ↑17 jun 2024 11:34Det var via provkörning hos Tesla så misstänker "ny" modell.
Finns nämligen ingen riktig alternativ till Model Y för priset men vill heller inte åka i en bil som Model Y var med ekot tyvärr![]()
MY RWD Vit 2023
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Ja klappar man händerna under ett glastak blir det ett klart jobbigare ljud än under ett klätt innertak, men vid "vanlig" användning är det inget jag tänker på eller stör mig på alls.testartesla skrev: ↑17 jun 2024 11:34Det var via provkörning hos Tesla så misstänker "ny" modell.
Finns nämligen ingen riktig alternativ till Model Y för priset men vill heller inte åka i en bil som Model Y var med ekot tyvärr![]()
Dock körde jag ett par förfriskade damer i baksätet för ett tag sedan i närmare 40 mil.... den resan hade blivit behagligare med tygtak
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
- Kontakt:
Jag har musiköra och tror att jag förstår precis vad du menar. Klapptest ger ett helt annat ljud i en V70 t ex. Jag har testat lägga en medeltjock jacka över panelen fram i Model Y (MYLR 23) - ingen skillnad. 
Med hatthylla och innertak/tyg minns jag det som något bättre. (Åker med hundbur och tog bort innertaket i julas. Bilande till Spanien körde vi med full trunk och "rullgardin" över packningen. 5 personer i bilen.)
Alla bilar har sina plus och minus. Ljudet är annorlunda i Model Y, jfr med de 50 olika Volkswagen och Volvo jag kört sedan 2000. Jämfört med den V70 Inscription jag hade innan bytet av familjens bil till Tesla mätte vi ~1 dB skillnad, till Teslans fördel, vid 120 och 140 kmph på samma vägsträcka (norr om Alingsås). Det säger dock inget om upplevelsen eller ljudets profil.
Jag har lagt in extra ljudisolering i hela bakre delen. Ska fixa Tein stötdämpare och ljudisolera dörrar kommande veckor, men är smärtsamt medveten om att det mesta ljudet utifrån kommer via glasrutor och dess springor/ABC-pelare.
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

Med hatthylla och innertak/tyg minns jag det som något bättre. (Åker med hundbur och tog bort innertaket i julas. Bilande till Spanien körde vi med full trunk och "rullgardin" över packningen. 5 personer i bilen.)
Alla bilar har sina plus och minus. Ljudet är annorlunda i Model Y, jfr med de 50 olika Volkswagen och Volvo jag kört sedan 2000. Jämfört med den V70 Inscription jag hade innan bytet av familjens bil till Tesla mätte vi ~1 dB skillnad, till Teslans fördel, vid 120 och 140 kmph på samma vägsträcka (norr om Alingsås). Det säger dock inget om upplevelsen eller ljudets profil.
Jag har lagt in extra ljudisolering i hela bakre delen. Ska fixa Tein stötdämpare och ljudisolera dörrar kommande veckor, men är smärtsamt medveten om att det mesta ljudet utifrån kommer via glasrutor och dess springor/ABC-pelare.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
MYLR 2023
Aldrig tänkt på just ekot i min trea, men det vore orimligt om Teslor inte ekade mer än medelbilen med tanke på alla hårda ytor och avsaknad av mjuka. Y som har mycket större volym borde vara värre än 3. Åtgärden för att få ner den sk efterklangstiden är att addera ljudabsorbenter. Ytan är lämpligen tyg för att också släppa igenom höga frekvenser. Innehållet/absorbenten är tex skumplast (med öppna celler) av samma typ som i madrasser och möbler eller lämplig fiber. Tjockleken på absorbenten får gärna vara minst 5cm för att inte bara dämpa höga frekvenser, men även tunnare hjälper.
Testa med att slänga in ett gäng kuddar/soffkuddar i bilen så borde du märka stor skillnad och kunna bedöma hur mycket som behövs. Normalt spelar placering inte så stor roll då ljudet studsar runt i hela volymen till det absorberas. Kan t.o.m. funka att ha dem i bagaget på en Y.
Hemma har jag stor öppen planlösning och tillverkat och monterat 20kvm absorbenter för att slippa hemskt eko.
Dock hjälper absorbenter i kupén endast marginellt mot vägljud, men det var inte det du var ute efter.
Efterklangstid och ljudabsorbtion är ren fysik och inget konstigt.
Testa med att slänga in ett gäng kuddar/soffkuddar i bilen så borde du märka stor skillnad och kunna bedöma hur mycket som behövs. Normalt spelar placering inte så stor roll då ljudet studsar runt i hela volymen till det absorberas. Kan t.o.m. funka att ha dem i bagaget på en Y.
Hemma har jag stor öppen planlösning och tillverkat och monterat 20kvm absorbenter för att slippa hemskt eko.
Dock hjälper absorbenter i kupén endast marginellt mot vägljud, men det var inte det du var ute efter.
Efterklangstid och ljudabsorbtion är ren fysik och inget konstigt.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
En lösning som kan vara värt att testa är att köpa en babymadrass på typ Ikea/Jysk (skumgummi 5-7cm tjock), klippa till så det passar och lägga på insynsskyddet i bagaget. Dålig koll på hur insynsskyddet ser ut, kanske man måste bygga en enkel hylla. Borde dämpa eko bra då det hänger i luften och absorberar ljudvågor från båda sidorna. Sen klär du det i röd plysch så får du bilen pimpad som bonus.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Jag reagerade också på att det var en burkig känsla när man pratade i den bil vi provkörde.
Det var en tidig model y LR från Kina.
Vi valde trots det en MYP byggd i Berlin och upplever den inte som burkig över huvudtaget.
Berlinbyggda bilar har/hade fler ställen där man har tyg istället för hårdplast.
Jag har några vänner som har model y RWD, som är byggda 2023 i Kina och de har betydligt mer hårdplast i bagageutrymme och på sidorna vid insteget och upp mot bältet i baksätet..
Det kanske spelar roll..
Vi valde trots det en MYP byggd i Berlin och upplever den inte som burkig över huvudtaget.
Berlinbyggda bilar har/hade fler ställen där man har tyg istället för hårdplast.
Jag har några vänner som har model y RWD, som är byggda 2023 i Kina och de har betydligt mer hårdplast i bagageutrymme och på sidorna vid insteget och upp mot bältet i baksätet..
Det kanske spelar roll..
Min är Kinabyggd och det finns noll eko. Hela denna diskussion känns märklig. Har kört och åkt flera olika MY och dom ekar inteIlduce77 skrev: ↑17 jun 2024 21:24Jag reagerade också på att det var en burkig känsla när man pratade i den bil vi provkörde.
Det kanske spelar roll..
MY RWD Vit 2023
Jag tycker inte heller att mina vänners kinabyggda ekar, men de har mer plast än de tyska.Freez skrev: ↑18 jun 2024 22:06Min är Kinabyggd och det finns noll eko. Hela denna diskussion känns märklig. Har kört och åkt flera olika MY och dom ekar inteIlduce77 skrev: ↑17 jun 2024 21:24Jag reagerade också på att det var en burkig känsla när man pratade i den bil vi provkörde.
Det kanske spelar roll...
Däremot reagerade både jag och min sambo på ljudet när vi provkörde..