Sida 1 av 1

Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 08:43
av testartesla
Efter att testat Model Y så blev jag negativt förvånad av det eko som upplevs vid normala samtal i kupén. Ljudnivå utifrån och stötdämpning inga problem men ekot som bildas med dessa hårda ytor (instrumentbräda, tak + panoramaglas mm) är en dealbreker för mig. Komforten blir ju väldigt dålig och inte alls behagligt när man sitter och pratar.

Någon som gett sig att på att åtgärda det hela med någorlunda resultat?

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 09:10
av Syncronauten
Hade samma upplevelse i 3an. Man vänjer sig snabbt men satte in tygtak vilket gjorde det mer behagligt och det dämpade kakburkskänslan.

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 10:58
av Freez
testartesla skrev: 17 jun 2024 08:43
Efter att testat Model Y så blev jag negativt förvånad av det eko som upplevs vid normala samtal i kupén. Ljudnivå utifrån och stötdämpning inga problem men ekot som bildas med dessa hårda ytor (instrumentbräda, tak + panoramaglas mm) är en dealbreker för mig. Komforten blir ju väldigt dålig och inte alls behagligt när man sitter och pratar.

Någon som gett sig att på att åtgärda det hela med någorlunda resultat?
? Upplever inget Eko i MY, det är en väldigt tyst bil i lagliga farter. En borttagen hatthylla påverkar dock ljudnivån negativt.

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 11:10
av T4s
Osäker på när man gick över till tyg i dörrar, bagagelucka och hatthylla men det förbättrade avsevärt.

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 11:26
av SwedishAdvocate
testartesla skrev: 17 jun 2024 08:43
Efter att testat Model Y så blev jag negativt förvånad av det eko som upplevs vid normala samtal i kupén. Ljudnivå utifrån och stötdämpning inga problem men ekot som bildas med dessa hårda ytor (instrumentbräda, tak + panoramaglas mm) är en dealbreker för mig. Komforten blir ju väldigt dålig och inte alls behagligt när man sitter och pratar. [...
Vad var det för en Y? Var det ett av Teslas provkörningsex? Eller var det en bil du hade lånat av en kompis/bekant/släkting?

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 11:33
av SwedishAdvocate
Syncronauten skrev: 17 jun 2024 09:10
Hade samma upplevelse i 3an. Man vänjer sig snabbt men satte in tygtak vilket gjorde det mer behagligt och det dämpade kakburkskänslan.
Nu var det ett tag sen senast, och jag har bara kört och åkt i en 2019 LR AWD (Model 3 alltså), men kan inte minnas att jag upplevde något sånt. Varken som förare med en eller två passagerare (eller som sittandes i baksätet med 4 i kupén). Bilen hade 18"-fälgar med originaldäck från Michelin och rätt däcktryck. Tycker ljudnivån är jämförbar med t.ex. en 2012 VW Passat kombi, en 2016 VW Golf Kombi, senaste V70 eller förra generationen V60. Är för övrigt personligen rätt känslig för höga ljud.

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 11:34
av testartesla
Det var via provkörning hos Tesla så misstänker "ny" modell.
Det är alltså inte ljudnivån i sig utan ekot som ger en väldigt påträngande och jobbig upplevelse i förar- och passagerarsäte fram.

När jag började undersöka lite så märkte jag att det t ex var hårda material i hela taket i stället för mjukt.
Tror även framrutan - dess vinkel och då stora yta mot instrumentbrädan som ställer till det.
Ett enkelt "klapptest" avslöjade ju ekot extremt mycket mot vår nuvarande bil.

Så tänkte mest om någon testat lägga något mjukare på instrumentbrädan och kanske andra enklare "fix".
Finns nämligen ingen riktig alternativ till Model Y för priset men vill heller inte åka i en bil som Model Y var med ekot tyvärr :(

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 11:37
av SwedishAdvocate
Kanske testa att klä familjen i velour och lägga en fet pläd på mittplatsen bak... ;)

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 12:38
av wector
Köp en gardin för glastaket och lägg bubbelplast mellan det och glaset. Både isolerar på vintern och dämpar ljud överlag.

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 13:09
av Freez
testartesla skrev: 17 jun 2024 11:34
Det var via provkörning hos Tesla så misstänker "ny" modell.
Det är alltså inte ljudnivån i sig utan ekot som ger en väldigt påträngande och jobbig upplevelse i förar- och passagerarsäte fram.

När jag började undersöka lite så märkte jag att det t ex var hårda material i hela taket i stället för mjukt.
Tror även framrutan - dess vinkel och då stora yta mot instrumentbrädan som ställer till det.
Ett enkelt "klapptest" avslöjade ju ekot extremt mycket mot vår nuvarande bil.

Så tänkte mest om någon testat lägga något mjukare på instrumentbrädan och kanske andra enklare "fix".
Finns nämligen ingen riktig alternativ till Model Y för priset men vill heller inte åka i en bil som Model Y var med ekot tyvärr :(
Verkar väldgit märkligt. Har svårt att tro att detta stämmer faktiskt. Har åk flera olika MY och kört min egen över 3000 mil, har aldrig upplevt något eko inte ens när hatthyllan är borta.

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 13:23
av Earplugged
testartesla skrev: 17 jun 2024 11:34
Det var via provkörning hos Tesla så misstänker "ny" modell.
Det är alltså inte ljudnivån i sig utan ekot som ger en väldigt påträngande och jobbig upplevelse i förar- och passagerarsäte fram.

När jag började undersöka lite så märkte jag att det t ex var hårda material i hela taket i stället för mjukt.
Tror även framrutan - dess vinkel och då stora yta mot instrumentbrädan som ställer till det.
Ett enkelt "klapptest" avslöjade ju ekot extremt mycket mot vår nuvarande bil.

Så tänkte mest om någon testat lägga något mjukare på instrumentbrädan och kanske andra enklare "fix".
Finns nämligen ingen riktig alternativ till Model Y för priset men vill heller inte åka i en bil som Model Y var med ekot tyvärr :(
Ja klappar man händerna under ett glastak blir det ett klart jobbigare ljud än under ett klätt innertak, men vid "vanlig" användning är det inget jag tänker på eller stör mig på alls.
Dock körde jag ett par förfriskade damer i baksätet för ett tag sedan i närmare 40 mil.... den resan hade blivit behagligare med tygtak 🤣 dock är inte det heller ett vanligt scenario för mig

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 14:44
av fredrik_wendt
Jag har musiköra och tror att jag förstår precis vad du menar. Klapptest ger ett helt annat ljud i en V70 t ex. Jag har testat lägga en medeltjock jacka över panelen fram i Model Y (MYLR 23) - ingen skillnad.

Med hatthylla och innertak/tyg minns jag det som något bättre. (Åker med hundbur och tog bort innertaket i julas. Bilande till Spanien körde vi med full trunk och "rullgardin" över packningen. 5 personer i bilen.)

Alla bilar har sina plus och minus. Ljudet är annorlunda i Model Y, jfr med de 50 olika Volkswagen och Volvo jag kört sedan 2000. Jämfört med den V70 Inscription jag hade innan bytet av familjens bil till Tesla mätte vi ~1 dB skillnad, till Teslans fördel, vid 120 och 140 kmph på samma vägsträcka (norr om Alingsås). Det säger dock inget om upplevelsen eller ljudets profil.

Jag har lagt in extra ljudisolering i hela bakre delen. Ska fixa Tein stötdämpare och ljudisolera dörrar kommande veckor, men är smärtsamt medveten om att det mesta ljudet utifrån kommer via glasrutor och dess springor/ABC-pelare.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk


Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 16:47
av SkipperO
Aldrig tänkt på just ekot i min trea, men det vore orimligt om Teslor inte ekade mer än medelbilen med tanke på alla hårda ytor och avsaknad av mjuka. Y som har mycket större volym borde vara värre än 3. Åtgärden för att få ner den sk efterklangstiden är att addera ljudabsorbenter. Ytan är lämpligen tyg för att också släppa igenom höga frekvenser. Innehållet/absorbenten är tex skumplast (med öppna celler) av samma typ som i madrasser och möbler eller lämplig fiber. Tjockleken på absorbenten får gärna vara minst 5cm för att inte bara dämpa höga frekvenser, men även tunnare hjälper.
Testa med att slänga in ett gäng kuddar/soffkuddar i bilen så borde du märka stor skillnad och kunna bedöma hur mycket som behövs. Normalt spelar placering inte så stor roll då ljudet studsar runt i hela volymen till det absorberas. Kan t.o.m. funka att ha dem i bagaget på en Y.

Hemma har jag stor öppen planlösning och tillverkat och monterat 20kvm absorbenter för att slippa hemskt eko.

Dock hjälper absorbenter i kupén endast marginellt mot vägljud, men det var inte det du var ute efter.

Efterklangstid och ljudabsorbtion är ren fysik och inget konstigt.

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 19:13
av SkipperO
En lösning som kan vara värt att testa är att köpa en babymadrass på typ Ikea/Jysk (skumgummi 5-7cm tjock), klippa till så det passar och lägga på insynsskyddet i bagaget. Dålig koll på hur insynsskyddet ser ut, kanske man måste bygga en enkel hylla. Borde dämpa eko bra då det hänger i luften och absorberar ljudvågor från båda sidorna. Sen klär du det i röd plysch så får du bilen pimpad som bonus.

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 17 jun 2024 21:24
av Ilduce77
Jag reagerade också på att det var en burkig känsla när man pratade i den bil vi provkörde.

Det var en tidig model y LR från Kina.

Vi valde trots det en MYP byggd i Berlin och upplever den inte som burkig över huvudtaget.

Berlinbyggda bilar har/hade fler ställen där man har tyg istället för hårdplast.

Jag har några vänner som har model y RWD, som är byggda 2023 i Kina och de har betydligt mer hårdplast i bagageutrymme och på sidorna vid insteget och upp mot bältet i baksätet..

Det kanske spelar roll..

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 18 jun 2024 22:06
av Freez
Ilduce77 skrev: 17 jun 2024 21:24
Jag reagerade också på att det var en burkig känsla när man pratade i den bil vi provkörde.

Det var en tidig model y LR från Kina.

Vi valde trots det en MYP byggd i Berlin och upplever den inte som burkig över huvudtaget.

Berlinbyggda bilar har/hade fler ställen där man har tyg istället för hårdplast.

Jag har några vänner som har model y RWD, som är byggda 2023 i Kina och de har betydligt mer hårdplast i bagageutrymme och på sidorna vid insteget och upp mot bältet i baksätet..

Det kanske spelar roll..
Min är Kinabyggd och det finns noll eko. Hela denna diskussion känns märklig. Har kört och åkt flera olika MY och dom ekar inte😀.

Re: Eko i kupéutrymmet

Postat: 18 jun 2024 23:31
av Ilduce77
Freez skrev: 18 jun 2024 22:06
Ilduce77 skrev: 17 jun 2024 21:24
Jag reagerade också på att det var en burkig känsla när man pratade i den bil vi provkörde.

Det var en tidig model y LR från Kina.

Vi valde trots det en MYP byggd i Berlin och upplever den inte som burkig över huvudtaget.

Berlinbyggda bilar har/hade fler ställen där man har tyg istället för hårdplast.

Jag har några vänner som har model y RWD, som är byggda 2023 i Kina och de har betydligt mer hårdplast i bagageutrymme och på sidorna vid insteget och upp mot bältet i baksätet..

Det kanske spelar roll..
Min är Kinabyggd och det finns noll eko. Hela denna diskussion känns märklig. Har kört och åkt flera olika MY och dom ekar inte😀.
Jag tycker inte heller att mina vänners kinabyggda ekar, men de har mer plast än de tyska.

Däremot reagerade både jag och min sambo på ljudet när vi provkörde..