Tips inför inköp av beg. MYP '22

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
solen
Teslaägare
Referralkod: ts.la/artur701455

Tips inför inköp av beg. MYP '22

Inlägg av solen »

Hej gott folk!

Jag har varit inne en del på Polestar 2 och provkört den ett antal gånger och även beställt på leasing, men har ändå avbokat den då det inte kändes helt rätt efter alla om och men.

Nu är jag inne på en begagnad MYP '22 årsmodell med höga mil och skulle uppskatta om jag kunde få lite tips och råd av er kring vad man ska tänka på inför ett sånt köp samt vad man ska kolla efter när man är fysiskt på plats och ögonbesiktar bilen samt provkör den lite om ägaren tillåter?

Finns det något snabbt och effektivt sätt att beräkna t.ex bilens nuvarande batteridegradering?
Några ställen på bilen man ska kolla extra noga på? t.ex oanvända bromsarna.
Mönsterdjupet på däck försöker jag efterfråga med, men inte alltid man kanske får ärliga svar direkt.

Fyll gärna på, ni som kan. Det skulle jag verkligen uppskatta! Tack! :D
MY Performance 2022
Användarvisningsbild
solen
Teslaägare

Re: Tips inför inköp av beg. MYP '22

Inlägg av solen »

Gällande batterikapaciteten så har jag läst mig fram till denna formel om jag tolkade "räckvidds" trådet korrekt:
Bilens netto när den är ny är 78.8 kWh.

(Snitt energiförbrukning senaste 50km * beräknad räckvidd * 100/batteri %) = antalet Wh.

Därefter blir det väl 78.8 kWh - resultat ovan i kWh = mellanskilladen

mellanskilladen/78.8 kWh * 100 = degradering i %.

Är det rätt? :ugeek:
MY Performance 2022
Användarvisningsbild
Bino
Teslaägare

Inlägg av Bino »

solen skrev: 19 jun 2024 19:23
Mönsterdjupet på däck försöker jag efterfråga med, men inte alltid man kanske får ärliga svar direkt.
För däckdjupet behöver du ju inte förlita dig på säljarens ärlighet, finns billiga mönsterdjupmätare på både Biltema och Jula t.ex. :)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nu är jag inne på en begagnad MYP '22 årsmodell med höga mil och skulle uppskatta om jag kunde få lite tips och råd av er kring vad man ska tänka på inför ett sånt köp samt vad man ska kolla efter när man är fysiskt på plats och ögonbesiktar bilen samt provkör den lite om ägaren tillåter? [...
Jag skulle nog få ha en rätt rejäl summa pengar på banken ifall jag skulle köpa en beg. bil för ~500K(?) utan att provköra först. Ägaren får väl följa med på provkörningsrundan. Jag skulle vilja ha upp bilen i 120 km/h. Skulle även vilja köra på typ kullersten för att kolla efter missljud i kupén. Och missljud kan även uppstå i typ vilken hastighet som helst, så provkörning med tanke på det hade jag också velat bocka av under en provkörning. Samt åtm. en fullgasacceleration rakt fram till ~100 km/h. Skulle även typ testat fullgasacc. ~80-120 km/h.

Även om Tesla åtar sig att åtgärda missljud på nybilsgarantin (gör dom det?), så hade jag bra mkt hellre köpt en bil som inte måste in till Tesla och ev. få hela instrumentbrädan nerplockad... Och div. missljud när de väl uppstått kan väl tyvärr ibland återkomma – eller bli till ett annat missljud än det som fanns från början... Så som sagt, bäst att undvika helt från början om det är möjligt.

Hade även velat ha upp bilen på en lift för att kolla hur det ser ut undertill så att det inte visar sig att det finns någon slags fysisk skada på batteripacket...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Referralkod: ts.la/filip98503

Inlägg av Skyvandrare »

Nu är jag inne på en begagnad MYP '22 årsmodell med höga mil och skulle uppskatta om jag kunde få lite tips och råd av er kring vad man ska tänka på inför ett sånt köp samt vad man ska kolla efter när man är fysiskt på plats och ögonbesiktar bilen samt provkör den lite om ägaren tillåter?
Hejsan Solen
Jag köpte nyligen en begagnad MYP 22. Jag valde att köpa via Carla vilket jag kan rekommendera. Detaljerad info och batteritest på bilen, gratis leverans (och retur), 14 dagars ”öppet köp”.

Även om du inte hittar en bil via Carla tycker jag absolut att du ska provköra ordentligt, räkna batteridegradering enl. ovan och kolla över bilen ordentligt. Checklista för kontroll vid nyleverans kan du googla fram.

Det är mycket pengar men också en mycket rolig och praktisk bil.

Lycka till!
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
Användarvisningsbild
solen
Teslaägare

Inlägg av solen »

Tack för era svar!
Jag räknar definitivt med att få provköra bilen.
Gällande Carla så är det visst smidigt, men jag har inte så lätt att hitta rätt objekt där för tillfället.
MY Performance 2022
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

solen skrev: 20 jun 2024 08:23
Tack för era svar!
Jag räknar definitivt med att få provköra bilen.
Gällande Carla så är det visst smidigt, men jag har inte så lätt att hitta rätt objekt där för tillfället.
Att köpa en begagnad Tesla innebär alltid en risk, speciellt när garantin börjar närma sig sitt slut vilket kan innebära ökade reparationskostnader och för försäkring när VSG går ut.
Med en MYP är det omöjligt att veta hur den är körd och hanterad när den gått 5-8 000 mil.

Med tanke på att Juniper är runt hörnet kanske det kan vara värt att invänta nästa kvartalsrabatt? Tesla kommer göra allt för att tömma lagren innan Juniper släpps och de rabatter vi sett hittills kan utan tvekan bli ersatta av ännu mer konkurrenskraftiga. Förutsätter givetvis att man är OK med att ta ett lån och ta en större värdeminskning.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
solen
Teslaägare

Inlägg av solen »

Jag har varit taggad på att vänta på Juniper, men i det stora hela så spelar inte den refreshen så stor roll för mig egentligen med tanken på hur M3 Highland blivit och det är just som du säger, värdeminskningen på 200-300k bara på några första åren är jag inte direkt sugen på. Andra fördelar som jag ser med 22' modellen är bl.a spakar och sensorer. :)
MY Performance 2022
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

solen skrev: 20 jun 2024 13:17
Jag har varit taggad på att vänta på Juniper, men i det stora hela så spelar inte den refreshen så stor roll för mig egentligen med tanken på hur M3 Highland blivit och det är just som du säger, värdeminskningen på 200-300k bara på några första åren är jag inte direkt sugen på. Andra fördelar som jag ser med 22' modellen är bl.a spakar och sensorer. :)
Eftersom det bara är 35-profil på MYP så kan det vara bra med spetsiga skor till däcksparkandet!

För övrigt så blir du säkert nöjd, nu är du säkert redan medveten om det men med låg SOC och kallt batteri så har den inte samma punch som med hög SOC och varmt batteri.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
solen
Teslaägare

Inlägg av solen »

Hjälp mig att värdera en 22’ MYP med ~12000 mil vinter o sommar däck, kantstötta men OK/bra mönsterdjup. Hemmaladdat 70% av tiden. Har inte servats då det inte har uppstått behov enligt ägaren. Ska ta ett videosamtal med ägaren imorgon.
MY Performance 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

solen skrev: 20 jun 2024 22:59
Hjälp mig att värdera en 22’ MYP med ~12000 mil vinter o sommar däck, kantstötta men OK/bra mönsterdjup. Hemmaladdat 70% av tiden. Har inte servats då det inte har uppstått behov enligt ägaren. Ska ta ett videosamtal med ägaren imorgon.
Hej! Du pmade och bad mig svara i denna tråd.

Jag har inte lika bra koll på Y som på 3, men grovt så skulle jag säga att rimligt pris från handlare är ca 450k och rimligt pris från privatperson ca 420k. Detta förutsatt normalt skick på bilen sett till ålder och mil.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
solen
Teslaägare

Inlägg av solen »

Legato skrev: 21 jun 2024 07:11

Jag har inte lika bra koll på Y som på 3, men grovt så skulle jag säga att rimligt pris från handlare är ca 450k och rimligt pris från privatperson ca 420k. Detta förutsatt normalt skick på bilen sett till ålder och mil.
Ja, det gjorde jag! Tack att du svarade 🙏
Det som oroar mig lite mer är inte bara milen i sig utan batteri- och drivenhetsgarantin som tar slut vid 19200 mil eller det kanske spelar mindre roll ändå?
MY Performance 2022
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Min pitch på batteri och drivlina är att tar du hand om ditt batteri så kommer det hålla bra längre än bilen. Kolla på det AAKEE skrivit här i forumet så har du extra tips om du vill få ditt batteri att hålla länge.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

solen skrev: 21 jun 2024 08:07

Det som oroar mig lite mer är inte bara milen i sig utan batteri- och drivenhetsgarantin som tar slut vid 19200 mil eller det kanske spelar mindre roll ändå?
Personligen skulle jag inte värdera det särskilt högt på 3/Y. Batterierna verkar klara sig väldigt bra generellt.

Har själv en 3a med 24000 mil.

I min verksamhet blev jag förvånad över att de första bilar jag sålt är en X med 30k mil och en S med 28k mil. Iofs har de båda batterigaranti några år till, men ändå kul att fler i marknaden tänker som jag.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
solen
Teslaägare

Inlägg av solen »

Legato skrev: 21 jun 2024 10:17
solen skrev: 21 jun 2024 08:07

Personligen skulle jag inte värdera det särskilt högt på 3/Y. Batterierna verkar klara sig väldigt bra generellt.

I min verksamhet blev jag förvånad över att de första bilar jag sålt är en X med 30k mil och en S med 28k mil. Iofs har de båda batterigaranti några år till, men ändå kul att fler i marknaden tänker som jag.
Jag tänker nog likadant egentligen, men rent naturligt vill man hellre vara på den "säkra sidan".
Någon erfarenhet kring t.ex länkarmarna. Klarar de sig bättre på 3/Y än S/X antagligen? :)
MY Performance 2022
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

solen skrev: 21 jun 2024 10:52
Legato skrev: 21 jun 2024 10:17

Jag tänker nog likadant egentligen, men rent naturligt vill man hellre vara på den "säkra sidan".
Någon erfarenhet kring t.ex länkarmarna. Klarar de sig bättre på 3/Y än S/X antagligen? :) [Min u.]
Ingen erfarenhet, och är bara lekman inom ämnet. Men om du matar in det här i Google:

site:teslaclubsweden.se "model y" länkarmar

...så verkar det inte bli några träffar alls... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Hur värdesätter du ”laddat hemma 70%”?

Många som skriver liknande men gör det ens någon skillnad?
Användarvisningsbild
solen
Teslaägare

Inlägg av solen »

T4s skrev: 22 jun 2024 12:52

Jag kommer själv inte ladda hemma, utan på 11 kW AC-laddare på jobbet, så det är inte superrelevant men ändå värt att veta.
Jag körde ett videosamtal med ägaren och kollade runt om bilen och allt verkar OK, bara en del kantstötta fälgar som är lite tråkigt men verkar nästan oundvikligt nuförtiden.

Gjorde även denna, som jag har nämnt ovan under tiden vi hade videosamtalet:

Kod: Markera allt

(Snitt energiförbrukning senaste 50km * beräknad räckvidd * 100/batteri %) = antalet Wh.
Och resultatet blev följande:
(160 * 359 * 100/80) = 71,8 kWh eller 91,1% av ursprunglig batterkapacitet eller 8,9% batteridegradering.

Är det för tok för mycket så att jag bör hålla mig borta eller vad säger ni för jag är intresserad att gå vidare med affären annars?
MY Performance 2022
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare

Inlägg av Grodan »

Jag jämförde med min -22 MYP som gått ca 1900 mil, den har tappat 3,2 %
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

solen skrev: 22 jun 2024 13:45
T4s skrev: 22 jun 2024 12:52

Jag kommer själv inte ladda hemma, utan på 11 kW AC-laddare på jobbet, så det är inte superrelevant men ändå värt att veta.
Jag körde ett videosamtal med ägaren och kollade runt om bilen och allt verkar OK, bara en del kantstötta fälgar som är lite tråkigt men verkar nästan oundvikligt nuförtiden.

Gjorde även denna, som jag har nämnt ovan under tiden vi hade videosamtalet:

Kod: Markera allt

Och resultatet blev följande:
(160 * 359 * 100/80) = 71,8 kWh eller 91,1% av ursprunglig batterkapacitet eller 8,9% batteridegradering.

Är det för tok för mycket så att jag bör hålla mig borta eller vad säger ni för jag är intresserad att gå vidare med affären annars?
Har inte koll på hur långt bilen gått men det låter mycket för en bara 2 år gammal bil.

Min MYP -22 har 4,6% efter 4500 mil.

EDIT: Såg nu att bilen gått 12000 mil så det är kanske rimligt med 9% degradering?
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tycker iaf själv att det är mkt pengar för en bruksbil som rullat 12k mil.
Bör kunna hitta en som rullat hälften för de summorna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
solen
Teslaägare

Inlägg av solen »

taliz skrev: 22 jun 2024 16:47
Tycker iaf själv att det är mkt pengar för en bruksbil som rullat 12k mil.
Bör kunna hitta en som rullat hälften för de summorna.
Jag vill inte trampa på några tår, men det du säger stämmer bara inte i verkligheten, tyvärr.
Ett exempel på en rätt sliten LR, inte P alltså som såldes på kvd idag för 448 300(inkl. kvds förmedlingsavgift) med nästan hälften av milen utan fälgar till vinterdäcken:
https://www.kvd.se/auktioner/215904

Efterfrågar du 400k, för det är det jag gissar du anser vara ”rimligt” för en högmilad MYP med SoV-däck i bra skick så blir du bara ignorerad.
Vill man ha något i livet så måste man vara beredd att betala för det ibland.
MY Performance 2022
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Laddning spelar ingen roll. Degraderingen kommer se likadan ut på den som vilken annan som helst, förutsatt att den inte gått 25K mil eller stått med 90% laddning dygnet runt. Då har den marginellt mer degradering. Så stirra dig inte blind på det.

Resten av bilen är mycket mycket viktigare.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
solen
Teslaägare

Inlägg av solen »

För de som är intresserade så blev det den här godisbiten till slut!
Sjukt nöjd på alla sätt o vis :D

Bild
Senast redigerad av solen, redigerad totalt 1 gånger.
MY Performance 2022
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

solen skrev: 14 jul 2024 16:25
För de som är intresserade som blev det den här godisbiten till slut!
Sjukt nöjd på alla sätt o vis :D

Bild
Snygg! Var det den du tittade på, eller är detta en annan?
Skriv svar