Tesla Wall Connector vs tredjepart

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BoboGBG
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jun 2024 19:58
Ort: Göteborg

Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av BoboGBG »

Hej alla Tesla-ägare och kunniga,
Byter från Volkswagen Arteon förmånsbil från jobbet till en MYP egenägd nästa vecka, så är helt ny i Tesla-världen :D

Finns de något unikt med att ta Teslas egen laddbox jämfört med tex något tredjeparts-alternativ från Tibber eller annat?
Dvs får man några mjukvarufördelar/inställningsmöjligheter som man förlorar när man går från original till 3e part etc?

Hit me med er kunskap i frågan!
Kört Audi, Volvo, Mercedes, Volkswagen. Nu Tesla MYP beställd med lev 2024-06
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av Andreasson »

Jag skulle välja Tesla Wallconnector!
När min bil slutade ladda hemma för några år sen, ringde jag Teslas servicenummer, dvs samma som för bilen. De kunde då "gå in" i Wallconnectorn och se att det var fel på den och inte bilen.
Skönt med samma part, och inte någon som skyller på den andre...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av holden »

Att ha knapp på sladden för att öppna laddluckan är ju ett krav IMO så det funkar precis som på SuC, det får man med en WC.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av Nicke Nyfiken »

holden skrev: 20 jun 2024 10:29
Att ha knapp på sladden för att öppna laddluckan är ju ett krav IMO så det funkar precis som på SuC, det får man med en WC.
Att öppna laddluckan är ju ett ickeproblem på en Model Y som TS har. Det är bara att trycka i nederkant på luckan så öppnas den.

Däremot så är knappen väldigt praktiskt när man ska avbryta laddningen och/eller ta loss laddsladden från bilen.

Skulle personligen aldrig ha en laddbox hemma utan "Teslaknapp" på sladden. Att behöva fippla med telefonen eller fingra på skärmen i bilen för att få loss laddsladden på morgonen när man ska iväg, hade jag inte stått ut med. Det räcker med de få tillfällen jag använder den medföljande Type-2 sladden, för att det ska kännas drygt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Ekholm
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 04 okt 2019 20:44
Ort: Järfälla

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av Ekholm »

Nicke Nyfiken skrev: 20 jun 2024 10:53
holden skrev: 20 jun 2024 10:29
Att ha knapp på sladden för att öppna laddluckan är ju ett krav IMO så det funkar precis som på SuC, det får man med en WC.
Att öppna laddluckan är ju ett ickeproblem på en Model Y som TS har. Det är bara att trycka i nederkant på luckan så öppnas den.

Däremot så är knappen väldigt praktiskt när man ska avbryta laddningen och/eller ta loss laddsladden från bilen.

Skulle personligen aldrig ha en laddbox hemma utan "Teslaknapp" på sladden. Att behöva fippla med telefonen eller fingra på skärmen i bilen för att få loss laddsladden på morgonen när man ska iväg, hade jag inte stått ut med. Det räcker med de få tillfällen jag använder den medföljande Type-2 sladden, för att det ska kännas drygt.
Kör typ denna till min charge-amps halo laddare.
https://hamphi.com/products/typ-2-pigta ... OcQAvD_BwE
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av nogren »

Ekholm skrev: 20 jun 2024 14:20
Nicke Nyfiken skrev: 20 jun 2024 10:53
holden skrev: 20 jun 2024 10:29
Att ha knapp på sladden för att öppna laddluckan är ju ett krav IMO så det funkar precis som på SuC, det får man med en WC.
Att öppna laddluckan är ju ett ickeproblem på en Model Y som TS har. Det är bara att trycka i nederkant på luckan så öppnas den.

Däremot så är knappen väldigt praktiskt när man ska avbryta laddningen och/eller ta loss laddsladden från bilen.

Skulle personligen aldrig ha en laddbox hemma utan "Teslaknapp" på sladden. Att behöva fippla med telefonen eller fingra på skärmen i bilen för att få loss laddsladden på morgonen när man ska iväg, hade jag inte stått ut med. Det räcker med de få tillfällen jag använder den medföljande Type-2 sladden, för att det ska kännas drygt.
Kör typ denna till min charge-amps halo laddare.
https://hamphi.com/products/typ-2-pigta ... OcQAvD_BwE
Bra lösning. Hur rullar den upp på Halon, jämfört med originalkabeln?

Själv brukar jag låta hemautomationen låsa upp laddporten när jag öppnar ytterdörren till huset på morgonen, eller säga åt Siri i Apple Watch, men det här är ju en "tystare" och enklare lösning. Åtminstone den dagen man pajjat sin originalsladd...
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av holden »

Gamla WC fanns med kort sladd, vilket tyvärr v3 inte erbjuder. Var sjukt smidigt att slippa snurra med den bängliga och fula 7,5m kabeln eftersom jag ändå backar upp mot laddboxen.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ekholm skrev: 20 jun 2024 14:20
Nicke Nyfiken skrev: 20 jun 2024 10:53
holden skrev: 20 jun 2024 10:29
Att ha knapp på sladden för att öppna laddluckan är ju ett krav IMO så det funkar precis som på SuC, det får man med en WC.
Att öppna laddluckan är ju ett ickeproblem på en Model Y som TS har. Det är bara att trycka i nederkant på luckan så öppnas den.

Däremot så är knappen väldigt praktiskt när man ska avbryta laddningen och/eller ta loss laddsladden från bilen.

Skulle personligen aldrig ha en laddbox hemma utan "Teslaknapp" på sladden. Att behöva fippla med telefonen eller fingra på skärmen i bilen för att få loss laddsladden på morgonen när man ska iväg, hade jag inte stått ut med. Det räcker med de få tillfällen jag använder den medföljande Type-2 sladden, för att det ska kännas drygt.
Kör typ denna till min charge-amps halo laddare.
https://hamphi.com/products/typ-2-pigta ... OcQAvD_BwE
Bra alternativ, men dyrt för att komplettera en laddbox där man redan har betalt för sladden.

Men jag antar att den laddboxen har så bra funktioner utöver vad en Wall Connector har, så det är värt det.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
BoboGBG
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jun 2024 19:58
Ort: Göteborg

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av BoboGBG »

Tack för alla era svar, de va precis såna grejer jag tänkte på! De blir nog en WC.
Men först ska bilen hämtas,
Bild
IMG_8173.jpeg
Kört Audi, Volvo, Mercedes, Volkswagen. Nu Tesla MYP beställd med lev 2024-06
crewman4
Inlägg: 53
Blev medlem: 13 jun 2024 07:46

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av crewman4 »

jag valde en zaptec och kommer låter tibber styra laddningen.verkade va svårare fixa lastbalansering med tesla wc?

lite allergisk mot fast laddkabel med.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av Nicke Nyfiken »

crewman4 skrev: 20 jun 2024 21:20

lite allergisk mot fast laddkabel med.
Varför det?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
crewman4
Inlägg: 53
Blev medlem: 13 jun 2024 07:46

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av crewman4 »

Nicke Nyfiken skrev: 20 jun 2024 21:25
crewman4 skrev: 20 jun 2024 21:20

lite allergisk mot fast laddkabel med.
Varför det?
ja går kabeln sönder kan den bytas lett. inte om den er fast.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av Nicke Nyfiken »

crewman4 skrev: 20 jun 2024 21:28
Nicke Nyfiken skrev: 20 jun 2024 21:25
crewman4 skrev: 20 jun 2024 21:20

lite allergisk mot fast laddkabel med.
Varför det?
ja går kabeln sönder kan den bytas lett. inte om den er fast.
Menar du att det är ett vanligt problem att kabeln går sönder innan det är dags att byta ut hela laddboxen?

Oavsett så går det självklart att byta även en fast kabel.

Min Wall Connector är över 8 år gammal och det finns inga problem med kabeln. Även Teslaknappen funkar fortfarande.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
crewman4
Inlägg: 53
Blev medlem: 13 jun 2024 07:46

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av crewman4 »

Nicke Nyfiken skrev: 20 jun 2024 21:39
crewman4 skrev: 20 jun 2024 21:28
Nicke Nyfiken skrev: 20 jun 2024 21:25
crewman4 skrev: 20 jun 2024 21:20

lite allergisk mot fast laddkabel med.
Varför det?
ja går kabeln sönder kan den bytas lett. inte om den er fast.
Menar du att det är ett vanligt problem att kabeln går sönder innan det är dags att byta ut hela laddboxen?

Oavsett så går det självklart att byta även en fast kabel.

Min Wall Connector är över 8 år gammal och det finns inga problem med kabeln. Även Teslaknappen funkar fortfarande.
yeah det skrev jag ej, men du läste vel det.. 😂 zaptec och easee er som vanligaste laddarne der ute , speciellt om man vil ladda smart.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av Nicke Nyfiken »

crewman4 skrev: 20 jun 2024 21:58
Nicke Nyfiken skrev: 20 jun 2024 21:39
crewman4 skrev: 20 jun 2024 21:28
Nicke Nyfiken skrev: 20 jun 2024 21:25
crewman4 skrev: 20 jun 2024 21:20

lite allergisk mot fast laddkabel med.
Varför det?
ja går kabeln sönder kan den bytas lett. inte om den er fast.
Menar du att det är ett vanligt problem att kabeln går sönder innan det är dags att byta ut hela laddboxen?

Oavsett så går det självklart att byta även en fast kabel.

Min Wall Connector är över 8 år gammal och det finns inga problem med kabeln. Även Teslaknappen funkar fortfarande.
yeah det skrev jag ej, men du läste vel det.. 😂 zaptec och easee er som vanligaste laddarne der ute , speciellt om man vil ladda smart.
Då faller ditt argument. Konstig allergi :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Finns det nackdelar med en Tesla Walll Connector, om man ska ladda en icke-Tesla?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av Bjelke »

Inte som jag märkt iaf :) men vi har inte laddat så jättemånga andra märken här iofs…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av kenjon »

Sportbilsentusiasten skrev: 23 jun 2024 08:14
Finns det nackdelar med en Tesla Walll Connector, om man ska ladda en icke-Tesla?
Som default (i alla fall på gen 2) så accepterar den enbart Teslabilar. Men det finns en DIPswitch som man kan ställa om så den accepterar andra.
Borde vara likadant på gen 3 förutom att man gör det mjukvarumässigt....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av flamman »

Precis. Vilka som får ladda går att styra med Tesla-appen för Gen3. Finns tre alternativ:
* vilken (el)-bil som helst
* vilken Tesla som helst
* Specifika Tesla-bilar (styrs av VIN) - går enkelt att lägga till de som tidigare varit eller är inkopplade
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av dhogborg »

kenjon skrev: 24 jun 2024 00:38
Som default (i alla fall på gen 2) så accepterar den enbart Teslabilar. Men det finns en DIPswitch som man kan ställa om så den accepterar andra.
Borde vara likadant på gen 3 förutom att man gör det mjukvarumässigt....
Gamal myt, dip-switchen ställde inte om att icke-tesla får ladda, dock stängde den av vissa proprietära saker som tex. Kia inte klarade av.
Nicke Nyfiken skrev: 20 jun 2024 21:39
Menar du att det är ett vanligt problem att kabeln går sönder innan det är dags att byta ut hela laddboxen?

Oavsett så går det självklart att byta även en fast kabel.

Min Wall Connector är över 8 år gammal och det finns inga problem med kabeln. Även Teslaknappen funkar fortfarande.
Det var i alla fall ett otroligt vanligt problem på Tesla WC att kabeln strulade. Pilot-signalerna tappade kontakten när sladden snurrats under användning. Knappen på min WC2 slutade även fungera (vattenintrång), att ta ner hela boxen för garantiärende är omständigt och gjordes helt enkelt aldrig. Bytte till en utan sladd (av flera anledningar dock)

Kablar är förbrukningsvara, och bör vara utbytbara. Valde så klart en med tesla-knapp och 10m lång så den räcker över hela uppfarten.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av BrooklynS »

Gamla Tesla WC hade en helt annan kabel, så jag gissar att vissa saker förändrats över tid.
Tesla Y LR -22 EAP
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av roffe_s »

IRL är någon form av belastningsvakt (aka ”balansering”) värdefullt i de flesta hushåll och extra bra om man bor i de nordligare delarna av landet.

När temperaturen sjunker händer det tämligen ofta att kåkar med 16-25A huvudsäkring får jobba hårt bara för att hålla upp värmen och resurserna för hushållsmaskiner och billaddning är mer begränsade. Vissa smällkalla nätter har till och med bilen haft svårt att hinna ladda om vi kört långt med hög förbrukning dagen innan.

I dessa lägen är belastningsvakten en stor fördel, då bilen får tillgänglig energi men utan att överbelasta huvudsäkringarna. Dessutom fungerar den klanderfritt med ”smartladdning” från t ex Tibber.

Därför skulle jag personligen ha svårt att installera en laddare utan möjlighet till belastningsvakt. Sedan 2020 har vi inte blåst en enda huvudsäkring, då använder vi Easee laddboxar tillsammans med Watty belastningsvakt. Zaptec, Easee eller Charge Amps m fl spelar nog mindre roll, viktigare är att boxen kan kommunicera med belastningsvakten.

Men Din situation är kanske annorlunda? I alla fall - lycka till med Ditt val :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

roffe_s skrev: 24 jun 2024 11:47
IRL är någon form av belastningsvakt (aka ”balansering”) värdefullt i de flesta hushåll och extra bra om man bor i de nordligare delarna av landet.

När temperaturen sjunker händer det tämligen ofta att kåkar med 16-25A huvudsäkring får jobba hårt bara för att hålla upp värmen och resurserna för hushållsmaskiner och billaddning är mer begränsade. Vissa smällkalla nätter har till och med bilen haft svårt att hinna ladda om vi kört långt med hög förbrukning dagen innan.

I dessa lägen är belastningsvakten en stor fördel, då bilen får tillgänglig energi men utan att överbelasta huvudsäkringarna. Dessutom fungerar den klanderfritt med ”smartladdning” från t ex Tibber.

Därför skulle jag personligen ha svårt att installera en laddare utan möjlighet till belastningsvakt. Sedan 2020 har vi inte blåst en enda huvudsäkring, då använder vi Easee laddboxar tillsammans med Watty belastningsvakt. Zaptec, Easee eller Charge Amps m fl spelar nog mindre roll, viktigare är att boxen kan kommunicera med belastningsvakten.

Men Din situation är kanske annorlunda? I alla fall - lycka till med Ditt val :)
Är en belastningsvakt inbyggd i Tesla laddbox v3?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av roffe_s »

Sportbilsentusiasten skrev: 30 jun 2024 19:43
roffe_s skrev: 24 jun 2024 11:47
IRL är någon form av belastningsvakt (aka ”balansering”) värdefullt i de flesta hushåll och extra bra om man bor i de nordligare delarna av landet.

När temperaturen sjunker händer det tämligen ofta att kåkar med 16-25A huvudsäkring får jobba hårt bara för att hålla upp värmen och resurserna för hushållsmaskiner och billaddning är mer begränsade. Vissa smällkalla nätter har till och med bilen haft svårt att hinna ladda om vi kört långt med hög förbrukning dagen innan.

I dessa lägen är belastningsvakten en stor fördel, då bilen får tillgänglig energi men utan att överbelasta huvudsäkringarna. Dessutom fungerar den klanderfritt med ”smartladdning” från t ex Tibber.

Därför skulle jag personligen ha svårt att installera en laddare utan möjlighet till belastningsvakt. Sedan 2020 har vi inte blåst en enda huvudsäkring, då använder vi Easee laddboxar tillsammans med Watty belastningsvakt. Zaptec, Easee eller Charge Amps m fl spelar nog mindre roll, viktigare är att boxen kan kommunicera med belastningsvakten.

Men Din situation är kanske annorlunda? I alla fall - lycka till med Ditt val :)
Är en belastningsvakt inbyggd i Tesla laddbox v3?
Nej, jag tror inte det. Men här kanske någon annan kan rätta mig om jag har fel.

De flesta förefaller hantera situationen genom att ställa ned laddströmmen i bilen samt ladda nattetid m h a timer.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart

Inlägg av OscarA »

Har en Zaptec GO nu och valde kabel med teslaknapp, priset var cirka 100:- mer för denna kabeln. Funkar kanon!
Skriv svar