Sida 1 av 1
Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 09:42
av BoboGBG
Hej alla Tesla-ägare och kunniga,
Byter från Volkswagen Arteon förmånsbil från jobbet till en MYP egenägd nästa vecka, så är helt ny i Tesla-världen
Finns de något unikt med att ta Teslas egen laddbox jämfört med tex något tredjeparts-alternativ från Tibber eller annat?
Dvs får man några mjukvarufördelar/inställningsmöjligheter som man förlorar när man går från original till 3e part etc?
Hit me med er kunskap i frågan!
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 09:51
av Andreasson
Jag skulle välja Tesla Wallconnector!
När min bil slutade ladda hemma för några år sen, ringde jag Teslas servicenummer, dvs samma som för bilen. De kunde då "gå in" i Wallconnectorn och se att det var fel på den och inte bilen.
Skönt med samma part, och inte någon som skyller på den andre...
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 10:29
av holden
Att ha knapp på sladden för att öppna laddluckan är ju ett krav IMO så det funkar precis som på SuC, det får man med en WC.
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 10:53
av Nicke Nyfiken
holden skrev: ↑20 jun 2024 10:29
Att ha knapp på sladden för att öppna laddluckan är ju ett krav IMO så det funkar precis som på SuC, det får man med en WC.
Att öppna laddluckan är ju ett ickeproblem på en Model Y som TS har. Det är bara att trycka i nederkant på luckan så öppnas den.
Däremot så är knappen väldigt praktiskt när man ska avbryta laddningen och/eller ta loss laddsladden från bilen.
Skulle personligen aldrig ha en laddbox hemma utan "Teslaknapp" på sladden. Att behöva fippla med telefonen eller fingra på skärmen i bilen för att få loss laddsladden på morgonen när man ska iväg, hade jag inte stått ut med. Det räcker med de få tillfällen jag använder den medföljande Type-2 sladden, för att det ska kännas drygt.
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 14:20
av Ekholm
Nicke Nyfiken skrev: ↑20 jun 2024 10:53
holden skrev: ↑20 jun 2024 10:29
Att ha knapp på sladden för att öppna laddluckan är ju ett krav IMO så det funkar precis som på SuC, det får man med en WC.
Att öppna laddluckan är ju ett ickeproblem på en Model Y som TS har. Det är bara att trycka i nederkant på luckan så öppnas den.
Däremot så är knappen väldigt praktiskt när man ska avbryta laddningen och/eller ta loss laddsladden från bilen.
Skulle personligen aldrig ha en laddbox hemma utan "Teslaknapp" på sladden. Att behöva fippla med telefonen eller fingra på skärmen i bilen för att få loss laddsladden på morgonen när man ska iväg, hade jag inte stått ut med. Det räcker med de få tillfällen jag använder den medföljande Type-2 sladden, för att det ska kännas drygt.
Kör typ denna till min charge-amps halo laddare.
https://hamphi.com/products/typ-2-pigta ... OcQAvD_BwE
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 14:33
av nogren
Ekholm skrev: ↑20 jun 2024 14:20
Nicke Nyfiken skrev: ↑20 jun 2024 10:53
holden skrev: ↑20 jun 2024 10:29
Att ha knapp på sladden för att öppna laddluckan är ju ett krav IMO så det funkar precis som på SuC, det får man med en WC.
Att öppna laddluckan är ju ett ickeproblem på en Model Y som TS har. Det är bara att trycka i nederkant på luckan så öppnas den.
Däremot så är knappen väldigt praktiskt när man ska avbryta laddningen och/eller ta loss laddsladden från bilen.
Skulle personligen aldrig ha en laddbox hemma utan "Teslaknapp" på sladden. Att behöva fippla med telefonen eller fingra på skärmen i bilen för att få loss laddsladden på morgonen när man ska iväg, hade jag inte stått ut med. Det räcker med de få tillfällen jag använder den medföljande Type-2 sladden, för att det ska kännas drygt.
Kör typ denna till min charge-amps halo laddare.
https://hamphi.com/products/typ-2-pigta ... OcQAvD_BwE
Bra lösning. Hur rullar den upp på Halon, jämfört med originalkabeln?
Själv brukar jag låta hemautomationen låsa upp laddporten när jag öppnar ytterdörren till huset på morgonen, eller säga åt Siri i Apple Watch, men det här är ju en "tystare" och enklare lösning. Åtminstone den dagen man pajjat sin originalsladd...
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 14:42
av holden
Gamla WC fanns med kort sladd, vilket tyvärr v3 inte erbjuder. Var sjukt smidigt att slippa snurra med den bängliga och fula 7,5m kabeln eftersom jag ändå backar upp mot laddboxen.
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 15:23
av Nicke Nyfiken
Ekholm skrev: ↑20 jun 2024 14:20
Nicke Nyfiken skrev: ↑20 jun 2024 10:53
holden skrev: ↑20 jun 2024 10:29
Att ha knapp på sladden för att öppna laddluckan är ju ett krav IMO så det funkar precis som på SuC, det får man med en WC.
Att öppna laddluckan är ju ett ickeproblem på en Model Y som TS har. Det är bara att trycka i nederkant på luckan så öppnas den.
Däremot så är knappen väldigt praktiskt när man ska avbryta laddningen och/eller ta loss laddsladden från bilen.
Skulle personligen aldrig ha en laddbox hemma utan "Teslaknapp" på sladden. Att behöva fippla med telefonen eller fingra på skärmen i bilen för att få loss laddsladden på morgonen när man ska iväg, hade jag inte stått ut med. Det räcker med de få tillfällen jag använder den medföljande Type-2 sladden, för att det ska kännas drygt.
Kör typ denna till min charge-amps halo laddare.
https://hamphi.com/products/typ-2-pigta ... OcQAvD_BwE
Bra alternativ, men dyrt för att komplettera en laddbox där man redan har betalt för sladden.
Men jag antar att den laddboxen har så bra funktioner utöver vad en Wall Connector har, så det är värt det.
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 20:42
av BoboGBG
Tack för alla era svar, de va precis såna grejer jag tänkte på! De blir nog en WC.
Men först ska bilen hämtas,
![Bild]()
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 21:20
av crewman4
jag valde en zaptec och kommer låter tibber styra laddningen.verkade va svårare fixa lastbalansering med tesla wc?
lite allergisk mot fast laddkabel med.
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 21:25
av Nicke Nyfiken
crewman4 skrev: ↑20 jun 2024 21:20
lite allergisk mot fast laddkabel med.
Varför det?
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 21:28
av crewman4
Nicke Nyfiken skrev: ↑20 jun 2024 21:25
crewman4 skrev: ↑20 jun 2024 21:20
lite allergisk mot fast laddkabel med.
Varför det?
ja går kabeln sönder kan den bytas lett. inte om den er fast.
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 21:39
av Nicke Nyfiken
crewman4 skrev: ↑20 jun 2024 21:28
Nicke Nyfiken skrev: ↑20 jun 2024 21:25
crewman4 skrev: ↑20 jun 2024 21:20
lite allergisk mot fast laddkabel med.
Varför det?
ja går kabeln sönder kan den bytas lett. inte om den er fast.
Menar du att det är ett vanligt problem att kabeln går sönder innan det är dags att byta ut hela laddboxen?
Oavsett så går det självklart att byta även en fast kabel.
Min Wall Connector är över 8 år gammal och det finns inga problem med kabeln. Även Teslaknappen funkar fortfarande.
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 21:58
av crewman4
Nicke Nyfiken skrev: ↑20 jun 2024 21:39
crewman4 skrev: ↑20 jun 2024 21:28
Nicke Nyfiken skrev: ↑20 jun 2024 21:25
crewman4 skrev: ↑20 jun 2024 21:20
lite allergisk mot fast laddkabel med.
Varför det?
ja går kabeln sönder kan den bytas lett. inte om den er fast.
Menar du att det är ett vanligt problem att kabeln går sönder innan det är dags att byta ut hela laddboxen?
Oavsett så går det självklart att byta även en fast kabel.
Min Wall Connector är över 8 år gammal och det finns inga problem med kabeln. Även Teslaknappen funkar fortfarande.
yeah det skrev jag ej, men du läste vel det..

zaptec och easee er som vanligaste laddarne der ute , speciellt om man vil ladda smart.
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 20 jun 2024 22:03
av Nicke Nyfiken
crewman4 skrev: ↑20 jun 2024 21:58
Nicke Nyfiken skrev: ↑20 jun 2024 21:39
crewman4 skrev: ↑20 jun 2024 21:28
Nicke Nyfiken skrev: ↑20 jun 2024 21:25
crewman4 skrev: ↑20 jun 2024 21:20
lite allergisk mot fast laddkabel med.
Varför det?
ja går kabeln sönder kan den bytas lett. inte om den er fast.
Menar du att det är ett vanligt problem att kabeln går sönder innan det är dags att byta ut hela laddboxen?
Oavsett så går det självklart att byta även en fast kabel.
Min Wall Connector är över 8 år gammal och det finns inga problem med kabeln. Även Teslaknappen funkar fortfarande.
yeah det skrev jag ej, men du läste vel det..

zaptec och easee er som vanligaste laddarne der ute , speciellt om man vil ladda smart.
Då faller ditt argument. Konstig allergi

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 23 jun 2024 08:14
av Sportbilsentusiasten
Finns det nackdelar med en Tesla Walll Connector, om man ska ladda en icke-Tesla?
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 23 jun 2024 14:50
av Bjelke
Inte som jag märkt iaf

men vi har inte laddat så jättemånga andra märken här iofs…
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 24 jun 2024 00:38
av kenjon
Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 jun 2024 08:14
Finns det nackdelar med en Tesla Walll Connector, om man ska ladda en icke-Tesla?
Som default (i alla fall på gen 2) så accepterar den enbart Teslabilar. Men det finns en DIPswitch som man kan ställa om så den accepterar andra.
Borde vara likadant på gen 3 förutom att man gör det mjukvarumässigt....
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 24 jun 2024 00:50
av flamman
Precis. Vilka som får ladda går att styra med Tesla-appen för Gen3. Finns tre alternativ:
* vilken (el)-bil som helst
* vilken Tesla som helst
* Specifika Tesla-bilar (styrs av VIN) - går enkelt att lägga till de som tidigare varit eller är inkopplade
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 24 jun 2024 09:05
av dhogborg
kenjon skrev: ↑24 jun 2024 00:38
Som default (i alla fall på gen 2) så accepterar den enbart Teslabilar. Men det finns en DIPswitch som man kan ställa om så den accepterar andra.
Borde vara likadant på gen 3 förutom att man gör det mjukvarumässigt....
Gamal myt, dip-switchen ställde inte om att icke-tesla får ladda, dock stängde den av vissa proprietära saker som tex. Kia inte klarade av.
Nicke Nyfiken skrev: ↑20 jun 2024 21:39
Menar du att det är ett vanligt problem att kabeln går sönder innan det är dags att byta ut hela laddboxen?
Oavsett så går det självklart att byta även en fast kabel.
Min Wall Connector är över 8 år gammal och det finns inga problem med kabeln. Även Teslaknappen funkar fortfarande.
Det var i alla fall ett otroligt vanligt problem på Tesla WC att kabeln strulade. Pilot-signalerna tappade kontakten när sladden snurrats under användning. Knappen på min WC2 slutade även fungera (vattenintrång), att ta ner hela boxen för garantiärende är omständigt och gjordes helt enkelt aldrig. Bytte till en utan sladd (av flera anledningar dock)
Kablar är förbrukningsvara, och bör vara utbytbara. Valde så klart en med tesla-knapp och 10m lång så den räcker över hela uppfarten.
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 24 jun 2024 09:16
av BrooklynS
Gamla Tesla WC hade en helt annan kabel, så jag gissar att vissa saker förändrats över tid.
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 24 jun 2024 11:47
av roffe_s
IRL är någon form av belastningsvakt (aka ”balansering”) värdefullt i de flesta hushåll och extra bra om man bor i de nordligare delarna av landet.
När temperaturen sjunker händer det tämligen ofta att kåkar med 16-25A huvudsäkring får jobba hårt bara för att hålla upp värmen och resurserna för hushållsmaskiner och billaddning är mer begränsade. Vissa smällkalla nätter har till och med bilen haft svårt att hinna ladda om vi kört långt med hög förbrukning dagen innan.
I dessa lägen är belastningsvakten en stor fördel, då bilen får tillgänglig energi men utan att överbelasta huvudsäkringarna. Dessutom fungerar den klanderfritt med ”smartladdning” från t ex Tibber.
Därför skulle jag personligen ha svårt att installera en laddare utan möjlighet till belastningsvakt. Sedan 2020 har vi inte blåst en enda huvudsäkring, då använder vi Easee laddboxar tillsammans med Watty belastningsvakt. Zaptec, Easee eller Charge Amps m fl spelar nog mindre roll, viktigare är att boxen kan kommunicera med belastningsvakten.
Men Din situation är kanske annorlunda? I alla fall - lycka till med Ditt val

Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 30 jun 2024 19:43
av Sportbilsentusiasten
roffe_s skrev: ↑24 jun 2024 11:47
IRL är någon form av belastningsvakt (aka ”balansering”) värdefullt i de flesta hushåll och extra bra om man bor i de nordligare delarna av landet.
När temperaturen sjunker händer det tämligen ofta att kåkar med 16-25A huvudsäkring får jobba hårt bara för att hålla upp värmen och resurserna för hushållsmaskiner och billaddning är mer begränsade. Vissa smällkalla nätter har till och med bilen haft svårt att hinna ladda om vi kört långt med hög förbrukning dagen innan.
I dessa lägen är belastningsvakten en stor fördel, då bilen får tillgänglig energi men utan att överbelasta huvudsäkringarna. Dessutom fungerar den klanderfritt med ”smartladdning” från t ex Tibber.
Därför skulle jag personligen ha svårt att installera en laddare utan möjlighet till belastningsvakt. Sedan 2020 har vi inte blåst en enda huvudsäkring, då använder vi Easee laddboxar tillsammans med Watty belastningsvakt. Zaptec, Easee eller Charge Amps m fl spelar nog mindre roll, viktigare är att boxen kan kommunicera med belastningsvakten.
Men Din situation är kanske annorlunda? I alla fall - lycka till med Ditt val
Är en belastningsvakt inbyggd i Tesla laddbox v3?
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 01 jul 2024 07:27
av roffe_s
Sportbilsentusiasten skrev: ↑30 jun 2024 19:43
roffe_s skrev: ↑24 jun 2024 11:47
IRL är någon form av belastningsvakt (aka ”balansering”) värdefullt i de flesta hushåll och extra bra om man bor i de nordligare delarna av landet.
När temperaturen sjunker händer det tämligen ofta att kåkar med 16-25A huvudsäkring får jobba hårt bara för att hålla upp värmen och resurserna för hushållsmaskiner och billaddning är mer begränsade. Vissa smällkalla nätter har till och med bilen haft svårt att hinna ladda om vi kört långt med hög förbrukning dagen innan.
I dessa lägen är belastningsvakten en stor fördel, då bilen får tillgänglig energi men utan att överbelasta huvudsäkringarna. Dessutom fungerar den klanderfritt med ”smartladdning” från t ex Tibber.
Därför skulle jag personligen ha svårt att installera en laddare utan möjlighet till belastningsvakt. Sedan 2020 har vi inte blåst en enda huvudsäkring, då använder vi Easee laddboxar tillsammans med Watty belastningsvakt. Zaptec, Easee eller Charge Amps m fl spelar nog mindre roll, viktigare är att boxen kan kommunicera med belastningsvakten.
Men Din situation är kanske annorlunda? I alla fall - lycka till med Ditt val
Är en belastningsvakt inbyggd i Tesla laddbox v3?
Nej, jag tror inte det. Men här kanske någon annan kan rätta mig om jag har fel.
De flesta förefaller hantera situationen genom att ställa ned laddströmmen i bilen samt ladda nattetid m h a timer.
Re: Tesla Wall Connector vs tredjepart
Postat: 01 jul 2024 08:20
av OscarA
Har en Zaptec GO nu och valde kabel med teslaknapp, priset var cirka 100:- mer för denna kabeln. Funkar kanon!