Easee laddbox överhettar vid laddning.

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas29390

Easee laddbox överhettar vid laddning.

Inlägg av jongut »

Hej alla!

Jag har en Tesla Model Y 2022 standard range (dec).

Jag har ett litet problem med att min laddbox (Easee) överhettats vid laddning och sedan stängt ner sig. Jag tänkte bara höra om någon har varit med om något liknande, detta har hänt två gånger nu. Efter första gången byttes boxen.

Jag börjar misstänka att det kan vara fel på min laddsladd... Varit inne i serviceläget och jag kunde inte hitta några felmeddelanden gällande laddning där. Eller möjligen på installationen, kanske?

Det går alldeles utmärkt att ladda på andra platser, men inte i mitt garage. Värt att nämna är att jag bor i en hyresfastighet så jag äger inte laddaren.

Någon som har en idé om vad som kan ha hänt?

Ha det bra!
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Easee laddbox överhettar vid laddning.

Inlägg av CrazyGang »

Hur vet du att den överhettats, har du tillgång till laddboxens app? Vad säger bilen när laddningen avbrutits?

Om det funkar bra att ladda i övrigt (använder du samma sladd överallt?) är det väl sannolikt att det är något med boxen.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare

Inlägg av jongut »

Hej!

Det är boxen i appen som säger till att laddboxen stängts av pga hög temperatur vid laddning. Det kan vara fel på boxen men två stycken? Känns ju maximalt med otur att två boxar skulle ha samma fel...

Jag är en novis på området så jag har dock ingen aning, aldrig varit med om att en laddbox havererat innan.

Bilen säger ingenting mer än laddningen avbrutits. Var inne i serviceläget och kollade laddaren och det fanns inga felmeddelanden synliga.
Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare

Inlägg av jongut »

Jag använder samma sladd hela tiden!
Hoppsan_84

Inlägg av Hoppsan_84 »

Eftersom det inte sker någon omvandling av spänning/ström i boxen skulle jag börja kolla efter tecken på varmgång i anslutningen.

Byttes även monteringsplattan när boxen byttes?
Det är där kablarna ansluts. Skulle även kunna vara bäcken som ansluter boxen till plattan som har dålig kontakt.

Kan du se spänningen i boxens app? Är det kanske en fas som dyker en del vid laddning?
Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare

Inlägg av jongut »

Hoppsan_84 skrev: 01 jul 2024 19:55
Eftersom det inte sker någon omvandling av spänning/ström i boxen skulle jag börja kolla efter tecken på varmgång i anslutningen.

Byttes även monteringsplattan när boxen byttes?
Det är där kablarna ansluts. Skulle även kunna vara bäcken som ansluter boxen till plattan som har dålig kontakt.

Kan du se spänningen i boxens app? Är det kanske en fas som dyker en del vid laddning?
Ingen möjlighet att se något nu, laddningen är inte möjlig, laddboxen är avaktiverad. i laddloggen kan jag se att laddaren gick i gång lite efter 5 på morgonen och troligen laddade på en fas 7 kw i ca 8 - 9 minuter innan det avbröts.

Jag får vända mig till hyresvärden och höra med dem, det kan vara så att de bara bytte ut själva enheten och lät plattan vara kvar. Assemblin var här och fixade åt hyresvärden.
larkar
elbilist

Inlägg av larkar »

7kW enfas blir 30A.
Nu skriver du inte vilken modell av laddbox du använder men tror att alla modeller från Easee ska klara 32A på både en och trefas.

Frågan är för mig varför du laddar på enfas?
Laddaren borde känna av hur mycket din laddsladd klarar av.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare

Inlägg av jongut »

larkar skrev: 03 jul 2024 07:57
7kW enfas blir 30A.
Nu skriver du inte vilken modell av laddbox du använder men tror att alla modeller från Easee ska klara 32A på både en och trefas.

Frågan är för mig varför du laddar på enfas?
Laddaren borde känna av hur mycket din laddsladd klarar av.
Fastigheten jag bor i har lastbalansering. Jag kan inte själv sätta gräns för laddningen. Jag vet inte säkert om det var en fas, det stod inte i laddloggen, det stod bara att den laddade med 7kw i 8 till 9 minuter.

Jag har observerat att tidvis har laddningen gått över till en fas, då och då.
Skriv svar