Sida 1 av 1
Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 04 jul 2024 12:06
av flamman
Inte sett det nämnas men numera ingår inte Mobile Connector för nya beställningar. Så som det varit i USA under något år eller så. Kostar 2100kr att beställa till.
För egen del har jag aldrig använt den i någon av mina bilar. Den är ju verkligen en ”nödladdare” med bara 1-fas 3,7 kW.
Kommer dock säkerligen reta någon att Tesla sparar på miljön och pengar (eftersom priset inte är sänkt med motsvarande belopp)
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 04 jul 2024 12:51
av mikebike
Jag har aldrig använt min heller, jag köpte en för trefas som jag däremot använder ganska ofta.
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 04 jul 2024 12:58
av holden
Jag hämtade ut min bil 26 juni och då ingick den i alla fall. Används flitigt vid sommarstället.
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 04 jul 2024 13:09
av carlf
holden skrev: ↑04 jul 2024 12:58
Jag hämtade ut min bil 26 juni och då ingick den i alla fall. Används flitigt vid sommarstället.
Samma här, hämtade 26 juni och använder i sommarstugan. Ingen dealbreaker att bli utan men trevligt tillbehör. Många tillverkare tar duktigt betalt för detta.
Ser däremot att det på tillbehörslistan står ”detta tillbehör medföljer alla fordon”. Kan man ju hänga upp argumentationen på om man är missnöjd.
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 04 jul 2024 13:28
av Franz
På min gamla Model S 2015 använde jag den nästan varje vecka i början. På min Model Y från 2021 har jag använt den 1-2 gånger per sommar i mina föräldrars sommarstuga. När jag var där på midsommar hade de skaffat en 3-fas wall connector istället... Jag hade nog inte köpt till en UMC ifall jag köpte bil idag.
Jag tror att på sikt kommer det att bli olagligt att ladda från ett vanligt uttag.
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 04 jul 2024 14:46
av agehall
Varför skulle det bli olagligt att ladda från vanliga uttag? Om man använder sin hjärncell och inte maxar 16A i flera timmar i sträck är det absolut ingen fara att ladda via ett vanligt uttag. Jag har själv använt min mobile connector ett par gånger när jag varit på resa och då ställer jag ner laddningen till 6-8A och det är absolut inga problem för ett friskt schuko-uttag.
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 04 jul 2024 15:04
av tor-ake
Så länge dessa är tillåtna vore det hål i huvudet att *förbjuda* shukoladdning:
Men kanske elektrikermaffian på något sätt lyckas lobba igenom det?
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 04 jul 2024 15:08
av holden
Jag kör på 6A på sommarstället, funkar hur bra som helst. Någon snabbladdning är det ju inte frågan om, tar något dygn så åker man hem med fulladdat batteri.
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 04 jul 2024 16:36
av Lerumsexpressen
Finns uttag för elbilsladdning.
Testade 8 h med kontinuerlig belastning.
https://www.ledgrossisten.se/elmaterial ... are-p-1820
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 04 jul 2024 18:07
av frippe
Gäller att övriga delar i anläggningen före det uttaget också är av samma specifikation och modernitet. Annars räcker det inte att bara byta uttag.
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 04 jul 2024 19:16
av agehall
frippe skrev: ↑04 jul 2024 18:07
Gäller att övriga delar i anläggningen före det uttaget också är av samma specifikation och modernitet. Annars räcker det inte att bara byta uttag.
Problemet som gör att byte av uttag ofta löser de flesta problem i anläggningen (men inte alltid!) runt detta är ju att även om schukokontakten är bra, så lider den av utmattningsproblem över tid. Jag har bytt en del gamla kontakter hemma som varit på väg att trilla sönder - dvs hylsorna som nyper om stiften på hanen var på väg att gå av. Med tiden blir de sköra (vi pratar dock 40+ år) och de kan även slitas ut så att de inte håller tight om stiften. I båda fallen kan gnistbildning ske och det kan skapas mer värme än vad som är tänkt.
Så vill man ladda 16A i sitt schukouttag (eller köra värmefläkt konstant) bör ma nog se över sina kontakter och även resten av anläggningen. Det är ingen nyhet imho och detta borde vara allmänt känt sedan hundra år tillbaka.
Frågar du mig har detta mest lyfts upp av sura gubbar i hyresgästföreningar som inte vill att någon annan ska få göra så här, ”bara för att”, och sedan har det blivit en allmän sanning.
Laddar man med begränsad laddström är det högst otroligt att något skulle gå fel - då är kontakten antagligen så dålig att den inte borde användas alls.
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 05 jul 2024 09:25
av frippe
agehall skrev: ↑04 jul 2024 19:16
frippe skrev: ↑04 jul 2024 18:07
Gäller att övriga delar i anläggningen före det uttaget också är av samma specifikation och modernitet. Annars räcker det inte att bara byta uttag.
Problemet som gör att byte av uttag ofta löser de flesta problem i anläggningen (men inte alltid!) runt detta är ju att även om schukokontakten är bra, så lider den av utmattningsproblem över tid. Jag har bytt en del gamla kontakter hemma som varit på väg att trilla sönder - dvs hylsorna som nyper om stiften på hanen var på väg att gå av. Med tiden blir de sköra (vi pratar dock 40+ år) och de kan även slitas ut så att de inte håller tight om stiften. I båda fallen kan gnistbildning ske och det kan skapas mer värme än vad som är tänkt.
Så vill man ladda 16A i sitt schukouttag (eller köra värmefläkt konstant) bör ma nog se över sina kontakter och även resten av anläggningen. Det är ingen nyhet imho och detta borde vara allmänt känt sedan hundra år tillbaka.
Frågar du mig har detta mest lyfts upp av sura gubbar i hyresgästföreningar som inte vill att någon annan ska få göra så här, ”bara för att”, och sedan har det blivit en allmän sanning.
Laddar man med begränsad laddström är det högst otroligt att något skulle gå fel - då är kontakten antagligen så dålig att den inte borde användas alls.
Det är klart att anläggningarna har olika punkter som är extra svaga, t.ex. ålderspåverkan på plast m.m.
Men ja, en rejäl översyn hela vägen är nog att föredra om man tänkt ladda med 13a eller högre i ett vanligt uttag.
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 05 jul 2024 09:46
av agehall
Ja, det kan jag hålla med om. Håller man sig under 10A så bör nog allt vara lugnt skulle jag säga men går man över det under längre tid bör man (oavsett om det är elbilsladdning eller annat) se över sin anläggning.
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 05 jul 2024 11:53
av flukke
tor-ake skrev: ↑04 jul 2024 15:04
Så länge dessa är tillåtna vore det hål i huvudet att *förbjuda* shukoladdning:
Screenshot_20240704_200105_Chrome.jpg
Men kanske elektrikermaffian på något sätt lyckas lobba igenom det?
Inte för att vara sån, men den har ju 400w lägre effekt en än 16a laddare?
Har aldrig sett någon förbrukare i stil med ett element på 3.7kWh som man kan koppla in på schuko, de finns säkert men måste vara otroligt ovanliga.
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 05 jul 2024 12:13
av martinot
flukke skrev: ↑05 jul 2024 11:53
Inte för att vara sån, men den har ju 400w lägre effekt en än 16a laddare?
Har aldrig sett någon förbrukare i stil med ett element på 3.7kWh som man kan koppla in på schuko, de finns säkert men måste vara otroligt ovanliga.
13A förekommer för vissa hushållsprodukter (som tex vår vattenkokare vi köpte senast på 3kW), men 16A enfas är nog lite mer ovanligt för hushållsprodukter. Tror inte att vi har någon sådan hemma iaf.
Vill man köra mycket 16A enfas lite mer kontinurerligt så är nog ett blått CEE-uttag att föredra i de flesta fall framför Schuko.
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 05 jul 2024 12:34
av Nicke Nyfiken
flukke skrev: ↑05 jul 2024 11:53
tor-ake skrev: ↑04 jul 2024 15:04
Så länge dessa är tillåtna vore det hål i huvudet att *förbjuda* shukoladdning:
Screenshot_20240704_200105_Chrome.jpg
Men kanske elektrikermaffian på något sätt lyckas lobba igenom det?
Inte för att vara sån, men den har ju 400w lägre effekt en än 16a laddare?
Har aldrig sett någon förbrukare i stil med ett element på 3.7kWh som man kan koppla in på schuko, de finns säkert men måste vara otroligt ovanliga.
Men hur vanligt är det att schuko-laddsladdar till bilar ger 16A?
Både Teslas 1-fas och 3-fas UMC är på 13A om man använder schuko-kontakt. Använder man CEE-kontakt ger de 16A.
Har heller inte sett några original 1-fas schuko-laddsladdar från andra biltillverkare på mer än 13A.
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 05 jul 2024 14:13
av Fosilfri2035
flamman skrev: ↑04 jul 2024 12:06
Inte sett det nämnas men numera ingår inte Mobile Connector för nya beställningar. Så som det varit i USA under något år eller så. Kostar 2100kr att beställa till.
För egen del har jag aldrig använt den i någon av mina bilar. Den är ju verkligen en ”nödladdare” med bara 1-fas 3,7 kW.
Kommer dock säkerligen reta någon att Tesla sparar på miljön och pengar (eftersom priset inte är sänkt med motsvarande belopp)
IMG_1322.jpeg
2100kr är inte så farligt.
Köpte en laddsladd till min ID4 GTX på volkswagen igår som landade på 3200kr.
Ska såklart användas på landet, dock oklart om det alltid laddar på låg effekt efter man ställt in det i bilen.

dom på reservdelar var osäkra själva och rekommenderade schemaläggaren för att dra ned på effekten också..
Får se om garaget står kvar efter sommaren!
Re: Mobile connector ingår inte längre för 3/Y
Postat: 05 jul 2024 15:59
av martinot
Nicke Nyfiken skrev: ↑05 jul 2024 12:34
flukke skrev: ↑05 jul 2024 11:53
tor-ake skrev: ↑04 jul 2024 15:04
Så länge dessa är tillåtna vore det hål i huvudet att *förbjuda* shukoladdning:
Screenshot_20240704_200105_Chrome.jpg
Men kanske elektrikermaffian på något sätt lyckas lobba igenom det?
Inte för att vara sån, men den har ju 400w lägre effekt en än 16a laddare?
Har aldrig sett någon förbrukare i stil med ett element på 3.7kWh som man kan koppla in på schuko, de finns säkert men måste vara otroligt ovanliga.
Men hur vanligt är det att schuko-laddsladdar till bilar ger 16A?
Både Teslas 1-fas och 3-fas UMC är på 13A om man använder schuko-kontakt. Använder man CEE-kontakt ger de 16A.
Har heller inte sett några original 1-fas schuko-laddsladdar från andra biltillverkare på mer än 13A.
Ja, 13A är max som jag sett. Både för mobila EVSE till elbilar och andra hushållsprodukter. Många mobila EVSE brukar tom. ofta ha lägre max strömstyrka än 13A (så Tesla har ju rätt hög effekt som har 13A på Schuko, och 16A på CEE).