Länkarmar på försäkringen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare

Länkarmar på försäkringen?

Inlägg av Gimbo »

Hej,
Läste någonstans att försäkringen täcer byte av länkarmar? Fick ett kostnadsförslag från tesla på att byta alla 4a då de är dåliga för närmare 40k vilket känns galet för en 2018 tesla. Är det någon som fått igenom det via försäkringen?
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Re: Länkarmar på försäkringen?

Inlägg av Nicklas »

Känns spontant inte rimligt att få igenom det på en så gammal bil. Men medans jag fortfarande hade nybilsgaranti så fick jag länkarmar utbytta gratis på vår 2017 X 100D.

Annars är ju det inte svårt för vilken mekaniker som helst att byta, så kolla runt lite så kan du säkert få bättre pris :)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Autodoc verkar ha nedre länkarmen för 2886:- per sida så 40 lax ink arbete verkar lite mycket.

Var samma på mercedes hjulupphängningar (liknande konstruktion) på den tiden jag körde det, sjuka priser hos märkesverkstaden, medan piratdelar med samma eller kraftigare kvalitet kostade en sjättedel av priset. Original höll max 10.000 mil sedan levde det om och hjulen pekade lite hursomhelst. Taxiteile Berlin tog fram länkarmar i stål som var billiga och skitbra. Gissar att deras kunder (tyska taxiåkare) var rätt trötta på att renovera hjulupphängningarna med originaldelar typ en gång om året.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Ur ett försäkringsperspektiv är länkarmar som blir glappa slitna förbrukningsvaror så inte så troligt att få igenom det.

Tesla verkar ha undermåliga länkarmar på de flesta modeller då det är väldigt vanligt att de får bytas på rätt nya bilar med få mil.

Sånt täcker inte försäkringen heller. (Rena systematiska fel som tillverkaren bör ta hand om).

Jag har god koll på att skriva på bilar i minsta detalj men hade jag haft kvar min M3P hade jag lämnat in den hos Tesla innan garantin hade gått ut och betalt dem för att kolla på allt medn det var garanti.
(Då kan de rimligtvis inte komma och säga att det ska bytas för 40K strax efter att garantin går ut.
Samma kommer vara giltigt för min S. Även om jag kan kolla själv ska Tesla kolla på det innan garantin går ut.

Jag hade aldrig betalt 40K för ett överbetalt jobb med undermåliga länkarmar. Ska man ändå köpa dålig kvalitet kan man göra det på nätet till bra pris och sedan byta själv eller lämna in till något annat ställe. Det är möjligt att man kan köpa delarna från Tesla till rimligt pris (här är kanske Grufman ett bra tips).

Hjulinställningen som Tesla gör är 3x normalt pris, och Teslas värden för hjulinställning är väldigt grova (i vart fall på model S/X).
Betala dyrt för ett oprecist jobb om Tesla gör det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Wetterstrand
Teslaägare

Inlägg av Wetterstrand »

Väjde för en hjort i oktober 2023 och lyckades ta mig hem med bilen som drog åt vänster. Väl hemma, när jag skulle backa in, kollapsade bakvagnen. Bilen bärgades från Örebro till Stockholm eftersom strejken hade börjat och det var närmaste verkstad.

Bilen stod där i 2,5 månader innan försäkringsbolaget efter två månader beslutade att inte stå för kostnaden av den brustna bärarmen. 30 000 kronor fick jag betala för reparationen, plus 25 000 kronor för hyrbil då försäkringen inte täcker hyrbil om felet inte täcks av försäkringen. Jag fick även stå för hämtningen av bilen i Stockholm. En viltolycka anmäld till polis och jägare täcker tydligen inte en brusten länkarm/bärarm, skadad fälg och knäckt dämpare. :shock:
Skriv svar