Sida 1 av 1

Cell balans.

Postat: 08 jul 2024 13:15
av El-Anders
Skrev detta i ett engelskt forum. Hoppas det är ok att jag inte översätter till Svenska. Fick inget bra svar där.

Any expert here that can explain balancing. I have my car plugged in (MS 2015 85D) all the time. Charging to 92%. I know it's not good, the car complains every morning, but I need that to be able to go to work and home. Been doing that for 2 years now and 80 000km. Still have 73,5Kwh in battery. Car has a total of 200 000km.
So I have noticed a 30 to 80mV difference between cells the last 6 months. But if I leave the car during the weekend without charging overnight, the next morning I have a difference of 7mV.
Is there never any balancing when the car is hooked up to a charger? Also a year ago the difference was never over 10mV even always on charger. Is HV battery going bad?

Re: Cell balans.

Postat: 08 jul 2024 13:24
av taliz
Prova till 100% några ggr och låta den stå med det?

Re: Cell balans.

Postat: 08 jul 2024 17:07
av El-Anders
Ska göra det. Någon på det andra forumet sa också det. Ladda till 100% på Tesla SC och se vad som händer.

Re: Cell balans.

Postat: 08 jul 2024 18:28
av taliz
El-Anders skrev: 08 jul 2024 17:07
Ska göra det. Någon på det andra forumet sa också det. Ladda till 100% på Tesla SC och se vad som händer.
Nej, ladda långsamt helst. Dvs AC. Låt den sedan stå några timmar med 100%. Dvs kör ingenstans när den laddat fullt.

Re: Cell balans.

Postat: 08 jul 2024 19:36
av Olof Tenghoff
Det inre motståndet och kapaciteten kan skilja så mycket mellan cellerna att balanseringen inte hinner med vid daglig laddning och urladdning. Balanseringskretsarna mellan blocken har begränsad max effekt. Blir tydligare när cellerna åldras och blir mer och mer olika.

När bilen är uppställd under helgen finns det mer tid till balansering.

Re: Cell balans.

Postat: 08 jul 2024 19:58
av AAKEE
taliz skrev: 08 jul 2024 18:28
El-Anders skrev: 08 jul 2024 17:07
Ska göra det. Någon på det andra forumet sa också det. Ladda till 100% på Tesla SC och se vad som händer.
Nej, ladda långsamt helst. Dvs AC. Låt den sedan stå några timmar med 100%. Dvs kör ingenstans när den laddat fullt.
Laddningshastigheten spelar egentligen ingen större roll, men jag håller ändå med om att om man kan välja, AC.

Balanseringskretsarna kan bara bleeda av väldigt låga strömmar, vilket gör att det tar läääänge att balansera om det är mer än 15-15mV.

Äldre S/X hade lägre motstånd i balanseringskretsarna = snabbare (men inte snabb för det).

3/Y har alltså långsammare.

Balanseringen sker till huvudsak efter laddningen.

Re: Cell balans.

Postat: 08 jul 2024 20:04
av AAKEE
El-Anders skrev: 08 jul 2024 13:15

Is there never any balancing when the car is hooked up to a charger? Also a year ago the difference was never over 10mV even always on charger. Is HV battery going bad?

Balanseringen är så långsam att den inte hinner under en laddning. Du har en S med högre balanseringsström, men vi pratar många timmar.
I vart fall tidigare balanserade bara S över ~ 90%, kan vara ändrat nu.

Är dina 80mV vid alla laddningsnivåer eller?
Har du SMT (Scan my tesla) så du kan se vilken cellgrupp som är låg?

Det låter lite på beteendet som ett begynnande problem, skulle kunna utvecklas till BMS_U018 känns det som.

Om du har SMT, lägg upp lite bilder på cellspänningar i alla grupper.

Behöver du 80% dagligen?
Skulle det räcka med 55% ?

Re: Cell balans.

Postat: 19 aug 2024 13:01
av El-Anders
Ska lägga upp bilder senare. Tyvärr har jag 30 mil To.R till jobbet. Så jag laddar till 90%