Laddning i Stockholms innerstad
Moderator: Redaktion
- Sara4711
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sara9128
Laddning i Stockholms innerstad
Hejsan,
Såg att någon hade skrivit en tråd om Circle K som vill bli stora på laddning. Då kom jag att tänka på laddsituationen i Stockholms innerstad. Av förklarliga skäl så finns det mest långsamladdare i innerstaden med några undantag.
E.On och incharge har ju några 50kW och 150kW laddare. Förutom dessa så har Nima faktiskt 300kW laddare (Alpitronic) på Wennerbergsgatan på Kungsholmen.
Det intressanta är att dessa laddare stödjer Autocharge och har även kortterminaler så man behöver inte använda Nima:s app om man inte vill samma pris för Autocharge, kortbetalning eller betalning via Appen.
För detta tar Nima 4,50 kronor per kWh vilket är väldigt billigt då i princip alla 11kW laddare faktiskt kostar mer än 5,00 kronor per kWh och med vissa roaming partners även minutavgift. Har även hittat någon 11 kW för 4,50 med en specifik roamingpartner.
Det enda jag har hittat som är billigare är om du laddar på incharge 50kW laddare mellan midnatt och 06:00 då du kan komma undan med 2,95 per kWh
Såg att någon hade skrivit en tråd om Circle K som vill bli stora på laddning. Då kom jag att tänka på laddsituationen i Stockholms innerstad. Av förklarliga skäl så finns det mest långsamladdare i innerstaden med några undantag.
E.On och incharge har ju några 50kW och 150kW laddare. Förutom dessa så har Nima faktiskt 300kW laddare (Alpitronic) på Wennerbergsgatan på Kungsholmen.
Det intressanta är att dessa laddare stödjer Autocharge och har även kortterminaler så man behöver inte använda Nima:s app om man inte vill samma pris för Autocharge, kortbetalning eller betalning via Appen.
För detta tar Nima 4,50 kronor per kWh vilket är väldigt billigt då i princip alla 11kW laddare faktiskt kostar mer än 5,00 kronor per kWh och med vissa roaming partners även minutavgift. Har även hittat någon 11 kW för 4,50 med en specifik roamingpartner.
Det enda jag har hittat som är billigare är om du laddar på incharge 50kW laddare mellan midnatt och 06:00 då du kan komma undan med 2,95 per kWh
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Laddning i Stockholms innerstad
Nima finns på fler ställen, bland annat precis vid Amerikanska ambassaden. Väldigt bra pris och många laddpunkter är en bra kombo!
Model Y LR AWD 2022
- Sara4711
- Teslaägare
Och om jag förstått det rätt så är fler laddplatser på gång från Nima.
- TeslaKotte
- Teslaägare
Har noterat samma sak då jag bor en bit från Nima-laddarna på Kungsholmen utan egen laddplats, speciellt efter att Qwello ändrade sin prismodell till sommaren och blev betydligt dyrare…Sara4711 skrev: ↑15 jul 2024 18:32För detta tar Nima 4,50 kronor per kWh vilket är väldigt billigt då i princip alla 11kW laddare faktiskt kostar mer än 5,00 kronor per kWh och med vissa roaming partners även minutavgift. Har även hittat någon 11 kW för 4,50 med en specifik roamingpartner.
Av en slump insåg jag däremot att Stockholm parkerings närmaste garage har laddare (8kW) som ingår i parkeringsavgiften så laddar man 15-80% där hamnar man på under 2kr/kWh (laddar vi fullt inför långresa närmar man sig 1,3kr/kWh

Nu laddar vi i princip aldrig någon annan stans hemma.
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
- jonasl
- Teslaägare
Min hemmaladdning förra månaden kostade 1,43 inkl allt.. men då måste jag inte ladda fullt 

Model Y LR AWD 2022
- TeslaKotte
- Teslaägare
Räknar man så kostade min hemmaladdning 0kr då den inte finns eftersom det (oftast) inte är möjligt att ha någon i en lägenhet i stan

Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
- jonasl
- Teslaägare
Nä, jobbigt att bo utan egen parkering i nuläget. Blir bättre förhoppningsvis men det kommer ju alltid vara någon som försöker göra lite emellan på laddningen. Och 1 kr / kWh blir ju procentuellt rejält mycket bara det.
Bor i lägenhet men har turen att kunna ladda till vettigt pris. Kanske för att jag själv gick med i styrelsen, drev laddboxprojektet och rattar hela anläggningen nu.
Bor i lägenhet men har turen att kunna ladda till vettigt pris. Kanske för att jag själv gick med i styrelsen, drev laddboxprojektet och rattar hela anläggningen nu.

Model Y LR AWD 2022
- Sara4711
- Teslaägare
Ja det är det som behövs om man skall få laddmöjlighet. Det blir däremot problem om man bor i hus byggda för typ 90+ år sedan. Dom har inte möjlighet till varken garage eller ytparkering vid husen tyvärr.jonasl skrev: ↑17 jul 2024 00:34Nä, jobbigt att bo utan egen parkering i nuläget. Blir bättre förhoppningsvis men det kommer ju alltid vara någon som försöker göra lite emellan på laddningen. Och 1 kr / kWh blir ju procentuellt rejält mycket bara det.
Bor i lägenhet men har turen att kunna ladda till vettigt pris. Kanske för att jag själv gick med i styrelsen, drev laddboxprojektet och rattar hela anläggningen nu.![]()
Jag bor i ett hus byggt 1930.
Jag har nu upptäckt en ytterligare ac laddning på Kungsholmen som kostar 4kr / kWh och som går att betala med EasyPark appen.
För mig som bor på Kungsholmen och har boendeparkering så behöver jag inte betala extra för parkering.
Denna parkering ligger på Kungsholms kyrkoplan.
- TeslaKotte
- Teslaägare
Samma situation för oss, hus byggt 1934 och finns enbart gatuparkering att tillgå. Så finns inga möjligheter för föreningen att anlägga egna platser.Sara4711 skrev: ↑17 jul 2024 02:42Ja det är det som behövs om man skall få laddmöjlighet. Det blir däremot problem om man bor i hus byggda för typ 90+ år sedan. Dom har inte möjlighet till varken garage eller ytparkering vid husen tyvärr.
Jag bor i ett hus byggt 1930.
Jag har nu upptäckt en ytterligare ac laddning på Kungsholmen som kostar 4kr / kWh och som går att betala med EasyPark appen.
För mig som bor på Kungsholmen och har boendeparkering så behöver jag inte betala extra för parkering.
Denna parkering ligger på Kungsholms kyrkoplan.
Lite OT kanske men gör man ibland ärenden i centrala delarna kan jag tipsa om NKs parkeringshus, gratis parkering i 1 timme under vissa tider (2 timmar nu under sommaren) med NK nyckeln och där ingår laddning också

Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
- jonasl
- Teslaägare
11kW AC-laddning är tyvärr sällan särskilt prisvärt på stan om man jämför med en del snabbladdning där det verkligen är kostnader för de som driver laddningen. Nima tar ju 4.50 kr/kWh innanför tullarna och när jag laddade i Mariestad idag på Teslas laddare kostade det 4.60 kr/kWh.
Model Y LR AWD 2022