Mercedes CLA EV

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Mercedes CLA EV

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Mercedes CLA EV

Inlägg av taliz »

Sägs bli Mercedes första med 800v.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Googlade lite, men hittar inga uppgifter i webb-artiklar om de här fotografierna...

Innebär de här carspotting-bilderna att tidsplanen för presentation av den färdiga bilen ligger någonstans kring kanske sent Q1 '25, eller tidigt i kvartalet efter?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Konceptbilen:

Testkörning:

Bloomberg skriver idag (urklipp):
Mercedes is revealing more about its all-electric CLA, aimed at deterring perceptions that it’s fallen hopelessly behind Tesla and BYD. With an ultra-light chassis, low drag coefficient and heat pumps for cabin control, Mercedes is promising standout efficiency and up to 750 kilometers (466 miles) of range.

One innovation that makes the CLA more efficient is the inclusion of two gears on its drive unit, an approach Porsche took with its electric Taycan model that other manufacturers have tended to avoid. Electric motors produce substantial force from the get-go, which eliminates the need for weighty gears and allows for lighter vehicles.

One of Mercedes’ two gears kicks in when the vehicle’s speed exceeds 110 kilometers per hour. A higher-ratio gear is used for lower speeds.

“With two gears, we can achieve high efficiency in an extremely wide range,” said Christian Pfeffer, project lead for electric drive systems at Mercedes. There’s no specific speed at which the multi-plate clutch and jaws change gear — an onboard computer will constantly calculate which gear is more efficient. “It depends on the load, the selected driving mode and factors such as the battery voltage.”

Even the in-cabin heating system is optimized for efficiency, using an air-exchange heat pump to capture heat from the drivetrain and battery, significantly reducing energy use compared to traditional resistance heaters.

Charging innovations may also struggle to stand out. The CLA will feature a new 800-volt electrical architecture, which Mercedes says will allow it to charge a range of 400 kilometers in 15 minutes. While higher-voltage architectures first surfaced with the launch of the Porsche Taycan that starts at over €100,000, they’ve since appeared in more affordable models like Hyundai’s Ioniq 5, a crossover SUV starting at around €36,400.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Spännande, jag har varit jäkligt sugen på denna sen det först började komma ut information! Koncept är en sak, men jag tycker den kamouflerade också ser fin ut. Intressant att de planerar två växlar men en dum ggäns för oss Svenskar att den växlar runt 110 km/h. Jag får väl lägga mig strax under då, så den inte ligger och växlar hela tiden på motorvägen på väg till jobbet :lol:
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

iAkita skrev: 13 dec 2024 18:16
Spännande, jag har varit jäkligt sugen på denna sen det först började komma ut information! Koncept är en sak, men jag tycker den kamouflerade också ser fin ut. Intressant att de planerar två växlar men en dum ggäns för oss Svenskar att den växlar runt 110 km/h. Jag får väl lägga mig strax under då, så den inte ligger och växlar hela tiden på motorvägen på väg till jobbet :lol:
Det är nog bara vid en fullgas acceleration 0-200 km/h.

De skriver ju att en dator styr växlingen med ett antal faktorer. Låter sostifikerat, det är väl Porsche och Volvo lastbilar som har den lösningen just nu.

There’s no specific speed at which the multi-plate clutch and jaws change gear — an onboard computer will constantly calculate which gear is more efficient. “It depends on the load, the selected driving mode and factors such as the battery voltage.”
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
SwedishAdvocate

Off Grid Byggaren skrev: 13 dec 2024 19:31
iAkita skrev: 13 dec 2024 18:16
Det är nog bara vid en fullgas acceleration 0-200 km/h.

De skriver ju att en dator styr växlingen med ett antal faktorer. Låter sostifikerat, det är väl Porsche och Volvo lastbilar som har den lösningen just nu.

There’s no specific speed at which the multi-plate clutch and jaws change gear — an onboard computer will constantly calculate which gear is more efficient. “It depends on the load, the selected driving mode and factors such as the battery voltage.”
Tror precis som Off Grid att Merca tänkt på det här. Att bilen skulle hålla på och växla fram och tillbaka kring 110 km/h skulle ju inte upplevas som särskilt premium…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Såklart det är mer komplicerat än att det är en skarp gräns vid 110 km/h under alla förhållanden. Jag utgick bara från vad det står i Bloomberg-artikeln det länkade till ovan när jag skrev mitt lite skämtsamma inlägg. I vilket fall lär växlingarna vara knappt märkbara.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
SwedishAdvocate

Läste på ett annat forum att det kommer bli presentation ngn gång under nästa månad. På samma ställe stod det att den kommer med två olika batteristorlekar. Ett ~58 kWh LFP, och ett ~85kWh NMC. Versionen med det stora batteriet ska tydligen ha en WLTP-räckvidd på mer än 64,4 mil (400 miles).
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

Mötte två maskerade mercor på Öresundsbron i onsdags.

Kanske var en CLA ev på väg hem till Tysklandet
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Var en hel bunt (10+) av mercedesbilar vid elite hotel i Ö-vik hela helgen.
Flera eqs/eqe med kamouflage fram och bak,
Flera suvar i GLC-storlek som var helt i kamouflage och sov under täcke samt det jag antar var CLA, också helt i kamouflage samt heltäckande pyjamas på natten.
Är nån i Ö-vik så kanske de är kvar även denna natt:)
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
mikaELbil
elbilist

Inlägg av mikaELbil »

Jag hade min EQB på service idag. Vi kom att tala lite om den nya CLA som blivit lite modifierad med tanke på att den även kommer som laddhybrid och med bensinmotor. Plattan är från början endast tänkt som en helelbil, men i sista stund kom den ändringen.

Enligt hans uppgifter så ska den få ett Solid State-batteri!!

Mums mums säger jag som ska byta bil om ett år. Hoppas jag har råd till den, denna gång så blir det inte privatleasing utan köp av bil. Jag fortsätter att spara. :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
SwedishAdvocate

Re: Mercedes CLA

Har inte läst själv, men ifall ngn annan är intresserad…
The 2026 Mercedes-Benz CLA is good enough to make a believer out of EV skeptics

https://arstechnica.com/cars/2025/03/th ... -skeptics/
SwedishAdvocate

Läste på ett annat forum att det kommer bli presentation nu i övermorgon torsdag.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Jag körde om ett helt gäng mer eller mindre maskerade CLA i tunneln på väg mot jobbet i Köpenhamn idag. Inte första gången men idag var det även ett par SUV:are i mindre mellanklassen med i karavanen. Någon som har koll på vad det kan vara för modell?
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
manneson

Inlägg av manneson »

iAkita skrev: 11 mar 2025 22:47
Jag körde om ett helt gäng mer eller mindre maskerade CLA i tunneln på väg mot jobbet i Köpenhamn idag. Inte första gången men idag var det även ett par SUV:are i mindre mellanklassen med i karavanen. Någon som har koll på vad det kan vara för modell?
GLC? (Kommer som EV på samma platta som CLA)
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

manneson skrev: 11 mar 2025 23:19
Ja, såna var det säkert. Googlade och såg att de precis vintertestat den i Sverige. Såg ut som en storsäljare med Mercedesmått mätt, av storlek och utseende att döma.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
manneson

Inlägg av manneson »

iAkita skrev: 12 mar 2025 00:13
manneson skrev: 11 mar 2025 23:19
Ja, såna var det säkert. Googlade och såg att de precis vintertestat den i Sverige. Såg ut som en storsäljare med Mercedesmått mätt, av storlek och utseende att döma.
Det blir det nog också, beroende på vad den kommer kosta förstås.
Lär bli betydligt trevligare än Q4, säkert bekvämare och mer premium än nya Y också.
Sugen? :D
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Jag är intresserad!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

benke_berguv skrev: 23 feb 2025 20:37
Var en hel bunt (10+) av mercedesbilar vid elite hotel i Ö-vik hela helgen.
Intressant - vi såg övertäckta bilar parkerade på samma ställe där (vid Elite vid hamnen) igår kväll. Det var flera stycken på rad med "covers". Jag noterade inte annat än att vännen sa till mig att "det ser ut som test-bilar". Ska hålla lite mer utkik där framöver.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

Den ska presenteras om 7 minuter enligt Mr. Benz
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Stor frunk! <3 Tror denna blir en storsäljare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

mikaELbil
elbilist

Inlägg av mikaELbil »

Jag skickar min plånbok full till bredden! :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

mikaELbil skrev: 13 mar 2025 19:14
Jag skickar min plånbok full till bredden! :D
Det kanske behövs, eller vad tror ni priset blir?

En 250+ är onekligen lockande med 792km WLTP.
Skriv svar