Sätta PPF själv?

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Starstream
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas40287

Sätta PPF själv?

Inlägg av Starstream »

Hej.

Får leverans av en Model Y i nästa vecka och skulle vilja skydda lacken på bästa sätt.

Är det dumsnålt att försöka sig på att sätta PPF själv?

Detta kitet verkar ju prisvärt (helt sjukt egentligen för lite plast)
https://www.begood.no/products/tesbros- ... Y4MzQzODk5

Någon som provat? Hur svårt är det? Jag har aldrig gjort något liknande förr.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Sätta PPF själv?

Inlägg av taliz »

Inte värt besväret eller kostnaden på en bruksbil IMO.
På en Ferrari eller Lamborghini sure, men inte på något du pendlar med...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Jag håller inte alls med taliz.

Teslas färg lossnar om man tittar för skarpt på den.

Jag var inte så mycket för PPF innan men på 6600 mil såg trösklar etc värre ut än på 18K mil med Audi, trots lika feta däck osv.

Har PPF:at min S (som är min Tesla #2 i raden) och där ser lacken väldigt fin ut fortfarande.
Med det jag vet nu om PPF hade jag nog gjort hela bilen istället för front + nedre sidor.

Ska man ha färgen kvar måste man plasta in den på en Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Visst, vissa av Teslas färger är känsliga.
Min vita M3P hade jag inte ens stänkskydd på, och den var som ny efter 3600 mil. Körde dock inte mkt grusväg samt nästan uteslutande i Skåne...

Numera sätter ju dock Tesla dit stänkskydd som standard, och trösklar/hundben har väl dessutom PPF?

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 19 jul 2024 17:48
Visst, vissa av Teslas färger är känsliga.
Min vita M3P hade jag inte ens stänkskydd på, och den var som ny efter 3600 mil. Körde dock inte mkt grusväg samt nästan uteslutande i Skåne...

Numera sätter ju dock Tesla dit stänkskydd som standard, och trösklar/hundben har väl dessutom PPF?

Beror kanske på var man bor och kör också, såklart.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Berguv

Inlägg av Berguv »

Det var rimligt pris.

Jag ångrar inte att jag satt PPF (samma som paketet typ fast jag gjorde på
Firma). Ser var stenarna har träffat ppfen och lacken fram hade varit rätt trist vid detta laget.

Gör det om:

Du hatar stenskott
Har högre ambition med lacken än andra
Är rimligt händig med finpill
Har tålamod, du får inte slarva.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Min blåa Y ser helt blästrad ut i fronten. Min vita M3P med lika många mil ser bättre ut men båda känns lika sträva. Båda är tvättade varje vecka samt polerade en gång per säsong. Det är alldeles för dyrt med PPF dock. Hade bara gjort det på en Plaid eller Performance. Jag gjorde det aldrig på min M3P för att fronten var inte samma nyans som karossen. Har tänkt att skicka den på lack ändå.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Strunta i plasten, bilen ligger ändå i återvinningen inom 15 år.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Starstream
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas40287

Inlägg av Starstream »

taliz skrev: 19 jul 2024 17:19
Resonerar du likadant kring vanliga lackbehandlingar? De är verkligen inte billiga de heller…
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Starstream skrev: 19 jul 2024 22:05
Resonerar du likadant kring vanliga lackbehandlingar? De är verkligen inte billiga de heller…
Jag håller med taliz i denna fråga, massproducerade bruksbilar behöver inget lackskydd. Exklusiva handbyggda bilar med samlarvärde är något annat.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 19 jul 2024 23:16
Jag håller med taliz i denna fråga, massproducerade bruksbilar behöver inget lackskydd. Exklusiva handbyggda bilar med samlarvärde är något annat.
Jag håller inte riktigt med.

Hur många mil körs de exclusiva handbyggda bilarna per år?
Körs de i regn?
Körs de på grusväg?
Körs de många mil på saltad vinterväg?

Är lacken på dessa bilar lika klena som på en Tesla?

Nej, såklart inte.

-Lacken är normalbra, minst.
-De körs lite och inte under de förhållanden som sliter mest på lacken/bilen.

En Audi behöver inte PPF för att klara sig. Lacken är tillräckligt bra.
Den handbyggda exklusiva bilen behöver det inte heller, för den utsätts inte speciellt mycket för det som sliter mest.

Men en Tesla med undermålig lack när det gäller hållbarhet som används som bilar används året om behöver det.
Det finns oändliga exempel på 3/Y där lacken är helt borta på skärmkanter och det redan rostar friskt efter 1-2år.
De här bilarna kommer inte se fina ut efter 8-10 år.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Blästring av trösklarna är väl bara ett problem på model S och model 3? Y har väl plast på trösklarna. Min trea (Q2 2021) levererades med skyddsfilm på trösklarna, jag har inga stenskott alls där. Hundbenen är utsatta men förlängarna till originalstänksskydden verkar skydda fullgott. Y har som standard nån form av förlängare, jag gissar att de nog också skyddar fullgott.

Stenskott på fronten går att skydda sig mot genom att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande, dessvärre gör inte farthållaren det. Man måste tyvärr köra manuellt för att minska risken för stenskott.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Dinsdale skrev: 20 jul 2024 08:05
Stenskott på fronten går att skydda sig mot genom att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande, dessvärre gör inte farthållaren det. Man måste tyvärr köra manuellt för att minska risken för stenskott.
Det här är en väldig förenkling som inte alls stämmer. Skulle säga att flera av mina stenskott har kommit från en bil i högerfilen när man legat i vänsterfilen. Och även ett gäng från motsatt körbana.

Vi har vår bil på leasing så har inte varit aktuellt med PPF men om man skulle köpa nästa bil, får man igen något av kostnaden när man säljer i så fall om man räknar med att ha bilen 3-4 år?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Anderzzon skrev: 20 jul 2024 08:27
Dinsdale skrev: 20 jul 2024 08:05
Det här är en väldig förenkling som inte alls stämmer. Skulle säga att flera av mina stenskott har kommit från en bil i högerfilen när man legat i vänsterfilen. Och även ett gäng från motsatt körbana.

Vi har vår bil på leasing så har inte varit aktuellt med PPF men om man skulle köpa nästa bil, får man igen något av kostnaden när man säljer i så fall om man räknar med att ha bilen 3-4 år?
Dörrarna får också stenskott, i vart fall på 3/S.

Byter man bil varje år och är obrydd om att bilen skadas kan man nog skita i det men gillar man att hålla fräscht skick på bilen och ska ha den lite längre än ett år så är nog PPF inte så dumt.

Säljer man till en obrydd firma kanske skicket inte gör någon skillnad men säljer man till en privatperson torde det ofta spels roll.

Om man får igen pengarna? Ingen aning, jag har inte PPF:at för det i första hand.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

Det där kitet är prisvärt och har du lite praktiska skills så är det lätt att montera själv med värmepicka och vatten/medel. Glastaket satte jag dubbelt i fronten och det har troligtvis räddat från sprickbildning då det small rejält på väg till lofoten. Takboxen fick ett märke sen studsade nog stenen ner på glastaket. Ett annat quickfix diy tips är att tejpa skärmkanterna med korta bitar ultrapower extreme tejp sen stryka på lim över

När jag ryckte skärmkantsplasten var det 10cm med sand och grus under mot plåten (på 600 mil)precis framför framdörr. Där gissar jag att många kommer börja rosta
Funderudsplast och tejp har hållit allt torrt och skräpfritt i 1500mil
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare

Inlägg av zsh »

Det många inte tänker på är att PPF inte alltid är något positivt, då tänker jag främst på en PPF som suttit lång tid på en bil, mao säljer man till någon som har lite koll på för/nackdelar räkna inte med att det är värdehöjande utan snarare tvärtom.

PPF/Folie blir skadad / skabbig med tiden och de flesta räknar med att "lacken är som ny" under den.
Vad man glömmer är att när man behöver ta bort den, så kan det bli rejäla skillnader i nyans/blekning etc på karossdelarna skyddade av PPF och de som inte var det (gäller alltså partiellt folierade bilar).
Utöver det så finns det alltid en risk vid borttagning att klarlack och i värsta fall färg följer med, men ytterligare kostnader att rätta till det.

När det gäller foliering i annan färg så är det direkt en varningsklocka på vad som eventuellt döljer sig bakom, rullar många folierade lik som ser fina ut annars.
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 20 jul 2024 01:38
Är lacken på dessa bilar lika klena som på en Tesla?

Nej, såklart inte.

-Lacken är normalbra, minst.
Mclaren är inte kända för bra lack direkt. Googla "mclaren orange peel" tex. ;)
Porsche pepprar bakre hjulhusen med sten.
För ännu mer exklusiva bilar med massa kolfiber och komplex aerodynamik blir det lätt stenskott på mkt underliga ställen.

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

zsh skrev: 20 jul 2024 11:00
Det många inte tänker på är att PPF inte alltid är något positivt, då tänker jag främst på en PPF som suttit lång tid på en bil, mao säljer man till någon som har lite koll på för/nackdelar räkna inte med att det är värdehöjande utan snarare tvärtom.

[…]

När det gäller foliering i annan färg så är det direkt en varningsklocka på vad som eventuellt döljer sig bakom, rullar många folierade lik som ser fina ut annars.
Detta har jag funderat på. Jag skulle definitivt dra mig för att köpa en helfolierad bil eftersom man inte vet hur den ser ut under. Intressant att höra att jag inte är helt fel ute med detta.
Model Y LR AWD -24
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 20 jul 2024 01:38
holden skrev: 19 jul 2024 23:16
...] Det finns oändliga exempel på 3/Y där lacken är helt borta på skärmkanter och det redan rostar friskt efter 1-2år.
De här bilarna kommer inte se fina ut efter 8-10 år.
Y? Det finns väl inte en enda tråd om Y och rost på det här forumet...

Och ang. 3 så är det väl de första bilarna som levererades utan stänkskydd bakom framhjulen där lacken blivit bortblästrad (som Dinsdale också är inne på ovan i tråden). Många identifierade ju den här svagheten när 3 lanserades i Europa och monterade således egna tredjepartsstänkskydd på sina bilar. Rostar även de här 3:orna som har tredjepartsstänkskydd?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Thed75 skrev: 20 jul 2024 10:55
...] När jag ryckte skärmkantsplasten var det 10cm med sand och grus under mot plåten (på 600 mil)precis framför framdörr. Där gissar jag att många kommer börja rosta
Funderudsplast och tejp har hållit allt torrt och skräpfritt i 1500mil
Hänger inte riktigt med på vad det är du beskriver här. Är bilen en 3:a eller en Y? Menar du 'plastsjoket' som omsluter hjulet inne i hjulhuset?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 20 jul 2024 22:55

Y? Det finns väl inte en enda tråd om Y och rost på det här forumet...
Du får bli lite bättre på söka.

Och sedan är kanske inte detta forums antal rostinlägg synonymt med hur bra rostskyddsnivån är.

Here me out: Tesla är inte världsklass här.
Färgen sitter grymt dåligt och på model 3/Y är det plåt under och då rostar det.
Vänta tills bilarna är 8-10år.
IMG_9714.jpeg
IMG_9715.png
SwedishAdvocate skrev: 20 jul 2024 22:55
Och ang. 3 så är det väl de första bilarna som levererades utan stänkskydd bakom framhjulen där lacken blivit bortblästrad (som Dinsdale också är inne på ovan i tråden). Många identifierade ju den här svagheten när 3 lanserades i Europa och monterade således egna tredjepartsstänkskydd på sina bilar. Rostar även de här 3:orna som har tredjepartsstänkskydd?
Min 3 kom med stänkskärmar fram, 2021.

Färgen började släppa på skärmkanter runtom ungefär så att det var hög tid att åtgärda efter 2.5 år. Nu blev det byte till S av ungefär 1020 andra anledningar ( 😅 ) men hade jag inte bytt hade det behövt åtgärdas då för ett pr sedan.

När färgen är borta på skärmkanterna tar det inte så många år innan det är genomrostat.

Dålig lack, då kan det börja rista igenom lacken mitt på skärmar och andra ytor.
IMG_9716.png
Man kan ju förneka att Tesla är lite B här och i Kalifornien, Teslas säte rostar ändå ingenting.
Men ge det ett gäng år så kommer det vara känt att det inte är bäst på det här.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Min nya 3:a har ganska rejäla flaps och dessutom sitter ju dessa i innerskärmarna så de inte ligger i kontakt med framskärmsplåten. Ppf fram verkar onödigt. Funderar på att sätta på hundbenen. Någon som har ett tips på pre cut som inte blir pissgult på en månad?
current

Inlägg av current »

Körde PPF på trösklarna / upp på hundben på min Highland, kostnad ungefär 1500:- gjort hos firma. Jag sover bättre för jag vet att Teslas lack är dålig. Har dessutom svart bil.

PPF behövs inte, betalar sig inte men det kan ge en viss sinnesfrid.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

current skrev: 21 jul 2024 15:30
Körde PPF på trösklarna / upp på hundben på min Highland, kostnad ungefär 1500:- gjort hos firma. Jag sover bättre för jag vet att Teslas lack är dålig. Har dessutom svart bil.

PPF behövs inte, betalar sig inte men det kan ge en viss sinnesfrid.
Har dom slutat med PPF på trösklar/hundben iom Highland? Tidigare(from 2021/22 eller nått) satte ju Tesla dit det som standard.

Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Finns inget på min bil vad jag kan se. Däremot är de ju body under färgen på trösklarna
Skriv svar