Byte drivaxlar
Moderator: Redaktion
Byte drivaxlar
Vibrationer som vanligt.
Bytt för tre år sedan av tidigare ägare.
Tesla vill ha 24 000:-
Tässla.se tar 3600:- st
Skruvat tar 1600:- st
Jag fixar jobbet själv.
Tesla original är i det här fallet inget under av kvalite som jag har inte problem med eftermarknadsdelar.
Någon som provat de alldeles för billiga från Skruvat?
Jag kan byta dem 7 gånger för samma pris som en gång hos Tessla…
Bytt för tre år sedan av tidigare ägare.
Tesla vill ha 24 000:-
Tässla.se tar 3600:- st
Skruvat tar 1600:- st
Jag fixar jobbet själv.
Tesla original är i det här fallet inget under av kvalite som jag har inte problem med eftermarknadsdelar.
Någon som provat de alldeles för billiga från Skruvat?
Jag kan byta dem 7 gånger för samma pris som en gång hos Tessla…
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Byte drivaxlar
Det finns en service bulletin som medger byte hos Tesla för typ 3500:-
Jag gjorde själv bytet nyligen i Paris för det priset, man måste dock själv ange SB-nummer och stå på sig, det är inget som SC själva upplyser kunden om tyvärr.
SB-21-39-001 som kostade €350 i vintras för mig.
/fth
Jag gjorde själv bytet nyligen i Paris för det priset, man måste dock själv ange SB-nummer och stå på sig, det är inget som SC själva upplyser kunden om tyvärr.
SB-21-39-001 som kostade €350 i vintras för mig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
Här är länken till SB-dokumentet hos Tesla:
https://service.tesla.com/docs/ServiceB ... fts_R3.pdf
/fth
/fth
Jag frågade i appen om det inte gick på garanti för drivenhet som gäller till 2027 och fick svaret att drivaxlar räknades som vanligt slitage och inte ingick i något?+
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Det är just därför jag älskar det här forumet! "ftw" hade varit ett bättre nick btw.fth skrev: ↑29 jul 2024 16:26Här är länken till SB-dokumentet hos Tesla:
/fth

Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- fth
- Teslaägare
Stå på dig och ange SB-nr och länk enligt ovan så ska det nog gå bra.
Lycka till!

/fth
Bara stå på dig som sagt. Bulletinen gäller förövrigt alla framtida byten…
Multicoat Red Model X P100D
Jäklar, detta har jag totalt missat.
Nu blev man ju inte mindre intresserad att köpa en Raven Performance. De är ju sjukt prisvärda nu i mitt tycke.
Nu blev man ju inte mindre intresserad att köpa en Raven Performance. De är ju sjukt prisvärda nu i mitt tycke.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Stort tack för hjälp och tips, ovärderligt.
Återkommer om hur det gick, annars blir det Skruvat.se som försökskanin….
Återkommer om hur det gick, annars blir det Skruvat.se som försökskanin….
Ni ser själva dialogen, blev 3800:- till slut.
Vidrigt skött av Tesla, är innerligt glad att jag inte köpt den ny för cirka 1 100 000:- och det blir aldrig en Tesla igen.
De flesta andra eller alla andra tillverkare jag haft skulle självmant skickat ut servicebulletinen.
![Bild]()
Vidrigt skött av Tesla, är innerligt glad att jag inte köpt den ny för cirka 1 100 000:- och det blir aldrig en Tesla igen.
De flesta andra eller alla andra tillverkare jag haft skulle självmant skickat ut servicebulletinen.
- fth
- Teslaägare
Jag tycker förstås också detta är (mycket) dåligt hanterat av Tesla, men jag tror inte det är av elakhet/girighet, snarare okunskap.Bronze skrev: ↑01 aug 2024 10:55Ni ser själva dialogen, blev 3800:- till slut.
![]()
S/X utgör ju en försvinnande liten bråkdel av alla ärenden, så det är nog svårt för enskilda SC att hålla reda på alla SB och vilka åtgärder som täcks av vilken garanti, goodwill, rabatt, bulletiner etc.
Denna åtgärd är ju inte heller en ”recall” i egentlig bemärkelse eftersom den endast utförs om/när den behövs.
Med det sagt så borde det inte vara särskilt svårt för Tesla att lägga in detta i sina system så att inte kunden själv måste hålla reda på detta för att inte betala typ 8x för mycket för samma åtgärd.
Mitt tips är iaf att alltid slänga in en fråga här om större service-åtgärder, den samlade erfarenheten, kompetensen, och välviljan på TCS är nog större än på något SC.

/fth
När jag lämnade in min vw för en trasig tändspole för många år sen så fick dom iaf direkt upp i sitt system att tändspole problem skulle kollas mot en recall på min årsmodell
Det här är sådär 20 år sen så teslas avancerade system borde väl också ha en enkel "if error area drivaxel and mx check against sb yyy"
Det ska ju inte vara upp till personen som hanterar ditt ärende att veta att det ska göras en sb ...
Det här är sådär 20 år sen så teslas avancerade system borde väl också ha en enkel "if error area drivaxel and mx check against sb yyy"
Det ska ju inte vara upp till personen som hanterar ditt ärende att veta att det ska göras en sb ...
Exakt!tnjo skrev: ↑01 aug 2024 15:56När jag lämnade in min vw för en trasig tändspole för många år sen så fick dom iaf direkt upp i sitt system att tändspole problem skulle kollas mot en recall på min årsmodell
Under all kritik, minst sagt.
Det är ungefär samma som rattar där ytskiktet ramlat bort och ”handkräm”. Kan bara vara ety medvetet sätt att minska kostnaderna för dålig kvalitet som egentligen skatäckasav garanti.
Andra saker man ser exempel på är när tex inredning eller lack eller karrosseripassning är ”within limits”. De skulle aldrig ställa ut en bil i utställningshallen som ser ut så…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Hur kraftiga var vibrationerna?
Har kört på medel/komfort och den börjar vibrera vid när man gasar upp men kommer omkring 50-70km/h för att sen försvinna. Sänkte bilen till låg markfrigång som standard och tyckte det minskade markant. Tesla har haft den på kontroll men kunde inte hitta något fel. MX-21. Nu blev jag ju lite funderad...
Det var till slut i princip så fort man svängde minsta lilla och rätt rejält med durr i ratten.
Framgår det någonstans?
Jag fick betala fullt pris vid mitt andra byte. "Du har redan nyttjat denna en gång tidigare."
Generell uppdatering om drivaxlar, fram, MXP Raven 2019.
Hade lite vibrationer vid hård acceleration.
Gjorde service-request och visade till SB-21-39-001-R1.
Fick kostnadsförslag i appen efter 5 min: SEK 2.000:- för att byta båda.
Hade lite vibrationer vid hård acceleration.
Gjorde service-request och visade till SB-21-39-001-R1.
Fick kostnadsförslag i appen efter 5 min: SEK 2.000:- för att byta båda.
- fth
- Teslaägare
Då har dom sänkt priset ytterligare, det är ju trevligt!
/fth