1.5% degradering efter 8år/9000mil
Postat: 03 aug 2024 00:22
Detta kräver en AAKEE förklaring

Antar att det är ionicen som är frågan? (Har bara sett den halvan av videon än…)
Det samtida koncernsyskonet Kia Soul27 hade 5% toppbuffer som kunde användas vid regenerering vid fulladdat batteri. Laddning till 100% slutade vid 4.14V.AAKEE skrev: ↑03 aug 2024 11:07
[...]
Jag har inte koll på hur Ionic gör med top buffer. Vissa tillverkare (inte Tesla) har en consumable buffer som inte används för att kompensera för degraderingen i början. Det låter inte som det skulle finnas så mycket där men det skulle kunna göra det. Kanske någon här vet?
Räknar vi hela nykapaciteten som ursprung så hamnar vi på 8.6% degradering.
Bilen har ju klarat sig rätt bra men det är inte bara 1.5% degradering.
Vi vet inte hur bilen är använd, snittempersturer osv.
Skulle ägaren ofta haft låg SOC skulle vi kunna förvänta oss hälften av 11%, så ~5.5%.
Man ser på videon att det är 396.7V vid 99.5%, dvs 4.13V så detsamma låter rimligt, men här har man inte utökad användandet som en del gör med topp buffern (dvs ladda batteriet högre för att kompensera för degraderingen).Elmil skrev: ↑03 aug 2024 13:05Det samtida koncernsyskonet Kia Soul27 hade 5% toppbuffer som kunde användas vid regenerering vid fulladdat batteri. Laddning till 100% slutade vid 4.14V.AAKEE skrev: ↑03 aug 2024 11:07
[...]
Jag har inte koll på hur Ionic gör med top buffer. Vissa tillverkare (inte Tesla) har en consumable buffer som inte används för att kompensera för degraderingen i början. Det låter inte som det skulle finnas så mycket där men det skulle kunna göra det. Kanske någon här vet?
Räknar vi hela nykapaciteten som ursprung så hamnar vi på 8.6% degradering.
Bilen har ju klarat sig rätt bra men det är inte bara 1.5% degradering.
Vi vet inte hur bilen är använd, snittempersturer osv.
Skulle ägaren ofta haft låg SOC skulle vi kunna förvänta oss hälften av 11%, så ~5.5%.
Den hade 27 kWh nominell kapacitet, ca 30 kWh totalt.