Laddstation vs släpkärra/husvagn?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare

Laddstation vs släpkärra/husvagn?

Inlägg av JockeSund »

Ska göra en trip med släpkärra på ca 60-70 mil i helgen och det slog mig precis :mrgreen:

Hur löser man laddning på stationerna när man har påkopplat släp/husvagn?

Inte alla stationer har ju möjlighet att köra in och de som har det kan vara upptagna.

Nu har jag iofs kollat lite på min rutt och bilder från stationerna.
Löddeköpinge - OK
Falkenberg - Inte OK? Ser på bild att det verkar finnas 1 st laddare som inte kräver att man backar in bilen?
Helsingborg - OK
MYLR -23
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Re: Laddstation vs släpkärra/husvagn?

Inlägg av themax »

Jag brukar leta fram Eviny (oftast vid Ica Maxi) när jag drar vagn längre sträckor för att slippa koppla av vagnen. Oftast byggda så man kan köra igenom och aldrig fullt. Vet dock inte hur de är byggda i Falkenberg, Halmstad och Hyllinge.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Brukar gå bra. Men allt för många ägare kör alltid i "pull through" platserna för man slipper backa och tänker inte på att det är tvärtom man ska göra. Fyll de man backar in på först, sedan "pull through".

Men de flyttar sig säkert om du kommer med släpvagn.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

JockeSund skrev: 16 aug 2024 06:57
Ska göra en trip med släpkärra på ca 60-70 mil i helgen och det slog mig precis :mrgreen:

Hur löser man laddning på stationerna när man har påkopplat släp/husvagn?

Inte alla stationer har ju möjlighet att köra in och de som har det kan vara upptagna.

Nu har jag iofs kollat lite på min rutt och bilder från stationerna.
Löddeköpinge - OK
Falkenberg - Inte OK? Ser på bild att det verkar finnas 1 st laddare som inte kräver att man backar in bilen?
Helsingborg - OK
Jag har gjort som så att jag kopplat lös när det inte har gått att ladda med släp/husvagn kopplat. Det tar i sig inte så många minuter extra så bara bita ihop och ta det. Men så klart kör jag längre laddstopp, inte 10 - 50 % SOC som jag kör annars.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Måste gå fortare att koppla av och på, än att planera stoppen efter var släpet får plats.. 😀
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Ilduce skrev:
Måste gå fortare att koppla av och på, än att planera stoppen efter var släpet får plats.. Bild
Inte alltid, då de laddare jag väljer alltid erbjuder över 200 kW. Klart det kan vara närmare till en Teslaladdare efter vägen men med den tid det tar att hitta parkering till vagnen, koppla loss, låsa, köra till laddaren, ladda, köra tillbaka till vagnen, låsa upp, koppla på, åka så tycker jag det är värt det. Särskilt om du stannar vid en V2 och delar effekt med grannen. Alla väljer ju själv så ser definitivt alternativet. Gjorde det själv i Örnsköldsvik för några år sen innan nya laddarna var på plats. Men om jag slipper koppla loss åker jag gärna till en annan laddare.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Skriv svar