Sida 1 av 1
Överväger en import från USA-Vilka import problem kan lösas?
Postat: 18 feb 2016 08:42
av deffe
Hej
Jag har ägt två EU Teslor nu, har mycket goda erfarenheter av bilen och har haft möjligheten att köra 200 mil i sträck med mera. Jag är grymt imponerad av Supercharger nätverket, men i mitt dagliga användande så har jag faktiskt inte varit i så jättestort behov av det.
Så nu till min fråga.
Vilka problem kan uppstå vid en import från USA och vilka av dessa problem kan lösas?
Jag har läst:
http://teslaclubsweden.se/problemfyllt- ... -fran-usa/
Laddningen kommer ske i hemmet, dom få gånger jag inte kan använda Teslan så kommer vi åka fossilt.
Bredband/internet - Går det att byta SIM-kort? och vips så fungerar kartor och internet m.m? Som jag förstått det så är internet gratis dom första 4-8 åren därefter kommer man ändå oavsett behöva byta SIM kort eller betala en avgift för detta?
Garantin är jag införstådd i inte kommer gälla.
Det jag oroar mig mest för är om bilen går att registreringsbesiktiga "rakt av" i Sverige? Jag har tagit hem en 350Z för många år sedan som jag var tvungen att skaffa DEKRA intyg för, inte hela världen men jävligt mycket byråkrati.
Jag vet att det kanske kan verka knasigt att göra detta, men jag har mina orsaker och är ganska äventyrlig av mig i min natur.
Huvudfrågan är vilka problem är helt omöjliga att lösa. Exempelvis laddningen från supercharger är i mina ögon omöjlig att lösa.
Om man skulle få ett "katastrofalt" fel på bilen, exemepelvis att batteriet stendör och måste bytas. Blir det kalla handen och en spark ut ur butiken på Tesla eller kan man få hjälp trots allt om man öppnar plånboken på vid gavel såklart?
Re: Överväger en import från USA-Vilka import problem kan lö
Postat: 18 feb 2016 08:44
av kangru
i princip så kan du lösa internet med en WiFi AP i bilen som du kopplar till en LTE uppkoppling tex. Det borde vara enklaste sättet.
Re: Överväger en import från USA-Vilka import problem kan lö
Postat: 18 feb 2016 08:53
av Svenssons
Hemma kommer du inte kunna ladda mer än 16A 230V vilket gör att laddningen kommer att gå långsamt även hemma. Det kommer alltså ta ungefär ett dygn att ladda bilen fullt hemma. Tror inte att SIM-kortet kommer gå att byta då det är olika mobil-modem i bilarna. Även WiFi från 4G-dongle verkar vara problem då uppkopplingen går ner ibland och inte kommer upp automatiskt enligt en som importerat US-bil till Dubai.
Även ifall priset i USA kan verka lockande skulle jag starkt avråda från import pga alla begränsningar som kommer till laddning och trådlös uppkoppling. Till det kommer som du skriver byråkratin. Det finns en hel del olika anpassningar till Europa-versionen så som t.ex. lampornas effekt så det kan även tillkomma kostnader för att anpassa den till Europa.
Re: Överväger en import från USA-Vilka import problem kan lö
Postat: 18 feb 2016 09:12
av bylund
Snabbare laddning borde gå att lösa med chademo, men då måste du få tag på just en amerikansk chademoadapter.
Amerikanska bilar har väl röd bakblinkers - borde gå att lösa, och jag tror att det krävs för registreringsbesiktning (men är inte säker).
Det är inte alls säkert att du har navigeringen för Europa i de inbyggda kartorna.
Jag kan inte se att ett något lägre pris överväger alla nackdelar med att ha en amerikansk bil i Europa.
Re: Överväger en import från USA-Vilka import problem kan lö
Postat: 18 feb 2016 09:33
av deffe
bylund skrev:Snabbare laddning borde gå att lösa med chademo, men då måste du få tag på just en amerikansk chademoadapter.
Amerikanska bilar har väl röd bakblinkers - borde gå att lösa, och jag tror att det krävs för registreringsbesiktning (men är inte säker).
Det är inte alls säkert att du har navigeringen för Europa i de inbyggda kartorna.
Jag kan inte se att ett något lägre pris överväger alla nackdelar med att ha en amerikansk bil i Europa.
En registreringsbesktning kommer man inte undan, däremot är frågan om den kan passera en sådan.
Nya lampor behövs
Kan även behöva nedgradera lamporna till några enkla varianter bara för att få igenom den på besiktningen, det behövde jag göra på min 350Z sedan kan man byta tillbaka och åka igenom besiktningen som vanligt.
16A 230V räcker gott och väl för min del. Då laddar man fullt som du säger på ungefär ett dygn och det är väldigt få gånger jag behöver snabbare laddning. En Chademo lösning kan vara aktuell om det fungerar men inget krav. Att ladda med 16A 230V ser jag inte som ett problem. Det fungerar bra.
Re: Överväger en import från USA-Vilka import problem kan lö
Postat: 18 feb 2016 09:43
av e5m1r
Det ska finnas type 1 adapter för usa anslutningen då ska du kunna ladda på publika platser 230v 32A
Re: Överväger en import från USA-Vilka import problem kan lö
Postat: 18 feb 2016 09:49
av bylund
Ja, jag är också säker på att man behöver en registreringsbesiktning, men osäker på om man behövde byta blinkers. Jag tror att det bara är veteranbilar som är undantagna från kravet på brandgula blinkers.
De pengar du sparar vid inköpet förlorar du rimligen vid en eventuell försäljning, då jag förutsätter att du inte tänker mörka att det är en amerikanskspecad bil. Så skillnaden blir hur mycket pengar du behöver ligga ute med. Om den inte tappar ännu mer, då ju äldre bilen är, desto större risk är att den behöver fixas. Att garantin inte gäller är en sak, men du bör kolla om Tesla ens kommer att vilja laga bilen här.
Re: Överväger en import från USA-Vilka import problem kan lö
Postat: 18 feb 2016 09:52
av Stefan T
Enklast är ta in den som flyttgods
Då kan man få dispens för alla problemen med bestikingen
Re: Överväger en import från USA-Vilka import problem kan lö
Postat: 18 feb 2016 09:56
av bylund
Stefan T skrev:Enklast är ta in den som flyttgods
Då kan man få dispens för alla problemen med bestikingen
Fast då måste man kunna visa att man ägt och använt bilen och bott i landet man tar in den ifrån.
Eller menar du att man satsar på bestickning för att slippa besiktning?

Re: Överväger en import från USA-Vilka import problem kan lö
Postat: 18 feb 2016 11:14
av LarsL
Tror det är ekonomiskt bättre att ta en bil från något EU land eller Norge. De bilarna är ju kompatibla och du slipper bekymmer.
Re: Överväger en import från USA-Vilka import problem kan lö
Postat: 18 feb 2016 16:14
av Daoops
jag låg på Tesla 2013 när jag bodde i USA att enda chansen att jag köper en där är att jag kan flytta med den till Europa. Dom var lite halvdesperata på att sälja bilar just då men jag fick ändå ett kallt nej på all typ av support om bilen är i Europa. Nu antar jag att det inte gick såvärst högt upp i organisationen, men förvänta dig noll support från Tesla. Inte värt strulet för dom, och dom är tydliga i sin policy. Tyvärr för en schysst specad ny 85:a med dåvarande dollarkurs och innan prishöjningar då kostade under 600kkr...
Så jag håller med övriga, det är lite synd men lite för stor risk att skeppa över en privat.
Re: Överväger en import från USA-Vilka import problem kan lö
Postat: 19 feb 2016 16:38
av kontakten2
det borde gå att byta laddaren och laddporten till en eu så e saken biff?
ta delar från denna
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... 86805&ov=m
Re: Överväger en import från USA-Vilka import problem kan lö
Postat: 19 feb 2016 16:50
av Svenssons
En liten mjukvaruuppdatering kommer också behövas...