Passa er för Riddermark
Moderator: Redaktion
Passa er för Riddermark
Interna chattar och dokument från Riddermark visar hur företaget systematiskt mörkar kända fel på bilarna och lurar sina
kunder.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ey ... ina-kunder
kunder.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ey ... ina-kunder
Re: Passa er för Riddermark
Riddermark är en riktig skojarfirma. Därför man köper / säljer bil via Carla eller annat seriöst bolag, ärlighet varar längst.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Sjukt att detta företag har blivit så stora. Inte hört någon som är nöjd oavsett om de köpt eller sålt till dem.
M3 LR -20
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Även om Aftonbladet brukar präglas av journalistik på hög nivå, fritt från politisk bias, med en svårslagen etik och som aldrig skulle få för sig att dra långtgående slutsatser baserat på anekdotisk bevisföring tror jag, och nu försöker jag vara så fördomsfri jag kan, att kanske bilbranschen i allmänhet inte är bättre än Riddermark.
Driver sajten Car.info
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Har sålt 2 bilar till dom och de har varit super smidigt.
Bäst betalt av dom jag kollat med och upphämtning dagen efter.
Bäst betalt av dom jag kollat med och upphämtning dagen efter.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Har haft kontakt med dem några gånger inför möjlig försäljning och köp och tycker jag fått bra bemötande och helt ok prisförslag.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Franz skrev: ↑03 sep 2024 22:23Även om Aftonbladet brukar präglas av journalistik på hög nivå, fritt från politisk bias, med en svårslagen etik och som aldrig skulle få för sig att dra långtgående slutsatser baserat på anekdotisk bevisföring tror jag, och nu försöker jag vara så fördomsfri jag kan, att kanske bilbranschen i allmänhet inte är bättre än Riddermark.

(btw älskar Car.info, använder den nästan varje dag! ♥)
Samma här, Riddermarks gav 30 000kr mer än Carla för min M3P och hämtade utan några problem.
Om man köper en bil finns det ju många möjligheter att bli lurad men om man ska sälja en bil blir väl möjlighet för Riddermark betydligt mindre?
Hur ser scenariet ut när Riddermark lurar en säljare?
Hur ser scenariet ut när Riddermark lurar en säljare?
Begagnat bilhandlare, hästhandlare osv… Det är väl inte ord som är synonyma med tillit direkt…
Betalar långt under vad som är rimligt? Försöker hävda dålda fel efter försäljning för att pruta?
Nej så fungerar det ju inte. Redan vid första kontakten frågar dem hur mycket man vill ha för bilen. Säger de nej så du bara lägga på luren. Sen besiktar de bilen innan affären slutförs. Godkänner bilens skick, betalar och tar bilen med med sig.
Har det hänt att Riddermark har hört av sig efteråt och velat lämna tillbaka bilen eller få tillbaka pengar?
Min försäljning var otroligt smidig. Tog bara två dagar och jag behövde inte lämna hemmet.
Mig gav de skam bud, tjatade, hörde av sig fast jag varit övertydlig att jag inte var intresserad, allmänt stressade. Svårt att påstå att det hör ihop men fått massor med SMS spam efteråt som jag aldrig hade innan.
Enligt inslaget från 200sekunder hade hämtarna instruktioner att hitta fel, riktiga eller påhittade, och pruta vid upphämtning. De skulle pruta extra när någon verkade äldre och okunnig.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 08:15Nej så fungerar det ju inte. Redan vid första kontakten frågar dem hur mycket man vill ha för bilen. Säger de nej så du bara lägga på luren. Sen besiktar de bilen innan affären slutförs. Godkänner bilens skick, betalar och tar bilen med med sig.
Har det hänt att Riddermark har hört av sig efteråt och velat lämna tillbaka bilen eller få tillbaka pengar?
Min försäljning var otroligt smidig. Tog bara två dagar och jag behövde inte lämna hemmet.
Jag hade inga som helst problem när jag sålde till Riddermark 2021, en lokal bärgare kom och hämtade bilen. Men bilen var helt utan skador och inget fanns att anmärka på. Då lade de på 100' till sitt utpris och sålde bilen snabbt, fanns väl inte någon större anledningen för dom att krångla till det. Kanske värre nu.
Elbilist sedan 2014
100.000... visste de att du fått ett pris där de har 100 i marginal så har de säkert ingen anledning att försöka hassla.
100 är mer än normala pålägget. Där hade du kunnat få en hel del mer snabbt på blocket själv.
100 är mer än normala pålägget. Där hade du kunnat få en hel del mer snabbt på blocket själv.
Jo, det hade jag nog gjort. Marknaden var galen då. Gav 700 för bilen 2019, fick bonus på 60. Sedan sålde jag två och ett halvt år senare för 600. Månadskostnad på 1300 kr.
Hade inte mage att stå och sälja till någon privatperson för samma pris som jag gett efter bonus.
Hade inte mage att stå och sälja till någon privatperson för samma pris som jag gett efter bonus.
Elbilist sedan 2014
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag sålde till dem, de erbjöd mest och då var jag i kontakt med några av de andra stora. Upphämtningen gick smidigt, de hittade några små anmärkningar på bilen men jag fick utlovad peng utan diskussion. De betalade ut pengarna till mig omgående men däremot tog det ett par veckor innan de löste lånet, vet inte riktigt varför. Litet stresspåslag för mig en stund men det löste sig.
Model Y LR AWD 2022
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Sålde min MSP Performance 21:a för 600k till Riddermark förra våren när jag köpte Plejden. Ingen annan som ville ta i MSP'n med tång vid den tidpunkten. Efter lite strul med inspektören som Riddermark skickade (som aldrig hade kört någon sådan potent bil tidigare och blev orolig att något skulle vara fel med vibrerande hjulaxlar vid det obligatoriska fullgastestet - som gick av stapeln med vintersulor på en 50-väg full med tjälskott..) så gick affären igenom. Jag blev nöjd förutom att jag hade fått 250k mer om jag sålt ett halvår tidigare. Men den värdeminskningen var inte Riddermarks fel. Summeringen var att Riddermark betalade bäst.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Att stå och tjafsa med prutare är ju inget jag orkar. Då kan man lika gärna sälja på blocket.Klintan skrev: ↑04 sep 2024 08:39Enligt inslaget från 200sekunder hade hämtarna instruktioner att hitta fel, riktiga eller påhittade, och pruta vid upphämtning. De skulle pruta extra när någon verkade äldre och okunnig.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 08:15Nej så fungerar det ju inte. Redan vid första kontakten frågar dem hur mycket man vill ha för bilen. Säger de nej så du bara lägga på luren. Sen besiktar de bilen innan affären slutförs. Godkänner bilens skick, betalar och tar bilen med med sig.
Jag hade inga som helst problem när jag sålde till Riddermark 2021, en lokal bärgare kom och hämtade bilen. Men bilen var helt utan skador och inget fanns att anmärka på. Då lade de på 100' till sitt utpris och sålde bilen snabbt, fanns väl inte någon större anledningen för dom att krångla till det. Kanske värre nu.
21-åringen som besiktade min bil kallpratade bara med mig medans han fotograferade/filmade och skickade in till inköparen.
Efteråt ringde inköparen och informerade att dom stod fast vid sitt bud. Hade han sänkt till skambud då hade jag tackat för visat intresse.
Det är ju viktigt att vara ärlig själv. Som i mitt fall berätta att sommardäcken ligger på 2,8mm och att kamremsbytet ligger på nästa service i december. Det skrev jag redan i kontaktformuläret.
Jag fick 180’. Riddermark satte ut den för 219’. Såldes efter två veckor. Jag vet naturligtvis inte vad dom fick. Kanske byte dom däcken.
Jag hade fått ett preliminärt inbytespris på 150’ från handlare innan. Blocket kanske 199’
Smidigheten kostar ju lite. Två dagar från första kontakt till genomförd affär. Inget tjafs, inget strul.
Jo, men det var ju just det som var poängen. Deras firma som hämtade bilarna skulle läsa av kunden och lura folk där det var möjligt och märkte man att personen hade koll så lät man det vara - enligt artiklarna och visselblåsarna då.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 09:57Att stå och tjafsa med prutare är ju inget jag orkar. Då kan man lika gärna sälja på blocket.Klintan skrev: ↑04 sep 2024 08:39Enligt inslaget från 200sekunder hade hämtarna instruktioner att hitta fel, riktiga eller påhittade, och pruta vid upphämtning. De skulle pruta extra när någon verkade äldre och okunnig.Fredrik j skrev: ↑04 sep 2024 08:15Nej så fungerar det ju inte. Redan vid första kontakten frågar dem hur mycket man vill ha för bilen. Säger de nej så du bara lägga på luren. Sen besiktar de bilen innan affären slutförs. Godkänner bilens skick, betalar och tar bilen med med sig.
21-åringen som besiktade min bil kallpratade bara med mig medans han fotograferade/filmade och skickade in till inköparen.
Efteråt ringde inköparen och informerade att dom stod fast vid sitt bud. Hade han sänkt till skambud då hade jag tackat för visat intresse.
Det är ju viktigt att vara ärlig själv. Som i mitt fall berätta att sommardäcken ligger på 2,8mm och att kamremsbytet ligger på nästa service i december. Det skrev jag redan i kontaktformuläret.
Jag fick 180’. Riddermark satte ut den för 219’. Såldes efter två veckor. Jag vet naturligtvis inte vad dom fick. Kanske byte dom däcken.
Jag hade fått ett preliminärt inbytespris på 150’ från handlare innan. Blocket kanske 199’
Smidigheten kostar ju lite. Två dagar från första kontakt till genomförd affär. Inget tjafs, inget strul.
Det är lätt när man har lite koll, men ta någon random person helt utan bilintresse och så kommer något "proffs" i deras ögon och dömer ut saker man inte ens visste bilen hade. Inte lätt att vara kaxig då när man trodde affären var i hamn.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Men så är det alltid, oavsett om en privatperson kommer eller en firma. Har man inte koll och blint litar på vad andra säger så kommer man göra dåliga affärer, det är vanlig förhandling och man måste kunna stå på sig.Imolarot skrev: ↑04 sep 2024 12:13Jo, men det var ju just det som var poängen. Deras firma som hämtade bilarna skulle läsa av kunden och lura folk där det var möjligt och märkte man att personen hade koll så lät man det vara - enligt artiklarna och visselblåsarna då.
Det är lätt när man har lite koll, men ta någon random person helt utan bilintresse och så kommer något "proffs" i deras ögon och dömer ut saker man inte ens visste bilen hade. Inte lätt att vara kaxig då när man trodde affären var i hamn.
Sen verkar det vara ett problem när man köper en bil och Riddermark som säljare dolt problem med bilar mm, det är något helt annat speciellt när säljande part är ett företag och köparen är privatperson. Utifrån min kontakt med dem i allmänhet och när jag varit där och kollat på begagnad bil så skulle jag nog aldrig köpa något av dem, men de har betalat bra och varit smidiga när jag sålt.
Ja, säger inte emot det. Var mer ett svar i dialogen där Fredrik J ifrågasatte hur man ens kunde bli lurad som säljare.OfarligTesla skrev: ↑04 sep 2024 12:27Men så är det alltid, oavsett om en privatperson kommer eller en firma. Har man inte koll och blint litar på vad andra säger så kommer man göra dåliga affärer, det är vanlig förhandling och man måste kunna stå på sig.Imolarot skrev: ↑04 sep 2024 12:13Jo, men det var ju just det som var poängen. Deras firma som hämtade bilarna skulle läsa av kunden och lura folk där det var möjligt och märkte man att personen hade koll så lät man det vara - enligt artiklarna och visselblåsarna då.
Sen verkar det vara ett problem när man köper en bil och Riddermark som säljare dolt problem med bilar mm, det är något helt annat speciellt när säljande part är ett företag och köparen är privatperson. Utifrån min kontakt med dem i allmänhet och när jag varit där och kollat på begagnad bil så skulle jag nog aldrig köpa något av dem, men de har betalat bra och varit smidiga när jag sålt.