Totalkostnad 5 år: BMW 520D vs MY
Moderator: Redaktion
-
Totalkostnad 5 år: BMW 520D vs MY
Hej!
Teslas deals med både privatvbetalning och privatleasning gör ju att hjärnan lockas. Satte mig ner och försökte bena ut i det närmast exakt vad det skulle att behålla vår BMW 520D (2019, 13K mil, nya sommar och vinterdäck) vs att privatleasa eller privatavbetala en MY Standard range med no extras förutom vinterdäck. Alla siffror per månad i fem år (privatleasing tre år):
Tror ni den här uträkningen stämmer hyfsat? De svåra parametrarna att estimera är ju om BMWn kommer åka på någon större reparation (inte orimligt men hur mycket ska budgeteras? La in 6000 kr/året). Den andra är ju såklart restvärdet på teslan. La in två olika möjligheter, 43% som i Teslas privatavbetalningskalkyl och 30% som man man väl får tänka lite som worst case. Ändå lite intressant att BMWn verkar hamna väldigt nära kostnaden för en ny MY, lite beroende på vad man tror om restvärdet.
Teslas deals med både privatvbetalning och privatleasning gör ju att hjärnan lockas. Satte mig ner och försökte bena ut i det närmast exakt vad det skulle att behålla vår BMW 520D (2019, 13K mil, nya sommar och vinterdäck) vs att privatleasa eller privatavbetala en MY Standard range med no extras förutom vinterdäck. Alla siffror per månad i fem år (privatleasing tre år):
Tror ni den här uträkningen stämmer hyfsat? De svåra parametrarna att estimera är ju om BMWn kommer åka på någon större reparation (inte orimligt men hur mycket ska budgeteras? La in 6000 kr/året). Den andra är ju såklart restvärdet på teslan. La in två olika möjligheter, 43% som i Teslas privatavbetalningskalkyl och 30% som man man väl får tänka lite som worst case. Ändå lite intressant att BMWn verkar hamna väldigt nära kostnaden för en ny MY, lite beroende på vad man tror om restvärdet.
Re: Totalkostnad 5 år: BMW 520D vs MY
Du måste ha räknat fel på värdeminskningen vid köp av Model Y. Model Y standard range kostar 581159 kr med vinterdäck och med 70% värdeminskning över 60 månader blir det 6780 kr per månad, inte 1192 + 3583 avbetalning som det står i din kalkyl. Eller fattar jag dig fel?fettacheese skrev: ↑07 sep 2024 18:40Hej!
Screenshot 2024-09-07 at 18.35.29.png

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skulle inte ta däcken med privatleasing. Du får stå för hela kostnaden men får givetvis inte behålla dom efter avtalet. Fixa däck själv vid sidan av och sälj när du är klar med dom, eller sätt på din nästa Tesla. 

Självklart köper man v-däck privat vid privatleasing, om du inte får ngn specialdeal. ( men har aldrig förekommit under mina 3 olika avtal genom åren) däremot har jag kunnat pruta rätt bra på själva bilen ( tecknat på lagerbilar tidigare) Däremot på tesla var det fast pris som jag förstod från början. Tecknade privatleasing, Y LR 6490 kr månad, 1500 mil/år.
TerryN skrev: ↑07 sep 2024 20:02Självklart köper man v-däck privat vid privatleasing, om du inte får ngn specialdeal. ( men har aldrig förekommit under mina 3 olika avtal genom åren) däremot har jag kunnat pruta rätt bra på själva bilen ( tecknat på lagerbilar tidigare) Däremot på tesla var det fast pris som jag förstod från början. Tecknade privatleasing, Y LR 6490 kr månad, 1500 mil/år.
Btw, gjorde samma kalkyl jämfört med min Octavia Tdi 4x4. 10k mil. 5 år gammal. Teslan kommer kosta ca 1700 kr mer månad. Det är det värt…
- Sportbilsentusiasten
Kolla värdeminskningen på Tesla avbetalning, 70% på 5år blir väl högre månadskostnad?fettacheese skrev: ↑07 sep 2024 18:40Hej!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Som flera skriver är det inte korrekt räknat. Felet är på rad 1, kapitalkostnaden på 110k kontantinsats är med i beräkningen, men inte att kontantinsatsen faktiskt också försvinner i värdeminskningen. Periodisera den också över 60 månader.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Många försäkringsbolag har maskinskadeförsäkring i 8år/17000mil vilket i så fall skulle göra att BMWn inte hinner ramla ur. Men det är ju så klart självrisker.fettacheese skrev: ↑07 sep 2024 18:40Hej!
BMW:s kostnad stämmer nog ganska bra. Gjorde en liknande kalkyl på min förra BMW som var lite äldre än din. Dock upplever jag BMW:s service som ganska dyr och alltid är det nått extra dom hittar.
Det jag kan säga är att det är 100ggr roligare att köra Tesla än BMW 520d - det har sitt värde det med
Det jag kan säga är att det är 100ggr roligare att köra Tesla än BMW 520d - det har sitt värde det med

Håller absolut inte med om att Teslan är roligare att köra. BMW:n på vintern är sååååå mycket roligare. Men ingen av bilarna är väl spännande egentligen. Mycket bättre komfort i BMW:n men bättre respons i Teslan.
Drar en MY 2kwh per mil i snitt?
Tesla Model 3 Long Range Highland
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Med laddförluster så är det väl rimligt. Vår MYP har dragit 209 Wh/km över 9 000 mil, laddförluster ej inräknade.
Tesla Model Y Performance
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det är helt rätt att räkna med i en kalkyl. Kör du bara 70-90-landsväg kommer du hamna under, kör du bara motorväg kommer du hamna över.
Vi har snittat 190Wh/km sen bilen var ny för snart 5000 mil sedan. Sen tillkommer ju laddförluster osv.
Kör du mycket korta sträckor på vintern så drar det iväg högre.
Model Y LR AWD 2022
-
Tack, helt rätt jag missade att kontantinsatsen rycker ocksåMaw skrev: ↑07 sep 2024 19:20Du måste ha räknat fel på värdeminskningen vid köp av Model Y. Model Y standard range kostar 581159 kr med vinterdäck och med 70% värdeminskning över 60 månader blir det 6780 kr per månad, inte 1192 + 3583 avbetalning som det står i din kalkyl. Eller fattar jag dig fel?fettacheese skrev: ↑07 sep 2024 18:40Hej!
Tror ni den här uträkningen stämmer hyfsat? De svåra parametrarna att estimera är ju om BMWn kommer åka på någon större reparation (inte orimligt men hur mycket ska budgeteras? La in 6000 kr/året). Den andra är ju såklart restvärdet på teslan. La in två olika möjligheter, 43% som i Teslas privatavbetalningskalkyl och 30% som man man väl får tänka lite som worst case. Ändå lite intressant att BMWn verkar hamna väldigt nära kostnaden för en ny MY, lite beroende på vad man tror om restvärdet.![]()

På vinterdäckten till privatleasing tänkte jag man kanske kan köpa fräscha 20K (på blocket) och sen är de värda 5K efter tre år. Spelar mindre roll i totalen.
BMWn är ju fantastisk att trycka motorvägsmil, annars är nog teslan bättre på det mesta (av det lilla jag kört MY).
57 % värdeminskning på 581159 kr över 60 månader är 5521 kr/mån. En skillnad på 1259 kr/mån mot 70 % värdeminskning, inte ca 3200 kr/mån..
Du kan sätta 1.8kW/h i förbrukning för RWD.
Jag snittade 1.77kW/h för ett helt år och 2500mil. Det inkluderar Norge resa från Skåne på vinter och Prag resa på sommaren.
Med 1.8 räknar du högt då.
Jag snittade 1.77kW/h för ett helt år och 2500mil. Det inkluderar Norge resa från Skåne på vinter och Prag resa på sommaren.
Med 1.8 räknar du högt då.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
-
Haha vafan jag kanske ska sluta försöka... men tack! Sista försöket:
2 eller 1.8 kWh i förbrukning kommer bara förändra kalkylen längst ut på marginalen. Hur mycket den tappar i värde avgör allt...
Ärligt talat. Försök inte att intala dig. Värdering en gissningspel och som du säger värderingen är endast det som spelar roll i analysen och beslutet när det handlar om pengar och jämföra med alternativen.
50% värdeminskning efter 3år och 10% för varje år efteråt är närmare verkligheten och faktiskt en aning pessimistisk. Så din 30% av värdet kvar efter 5 år passar väldigt bra.
43% kvar är vad du hoppas men räkna med 30% och baserad ditt beslut på det. Hopp är ett bonus och du blir mindre bitter om det inte slår ut genom åren.
50% värdeminskning efter 3år och 10% för varje år efteråt är närmare verkligheten och faktiskt en aning pessimistisk. Så din 30% av värdet kvar efter 5 år passar väldigt bra.
43% kvar är vad du hoppas men räkna med 30% och baserad ditt beslut på det. Hopp är ett bonus och du blir mindre bitter om det inte slår ut genom åren.
Tesla MY RWD grå/svart 20"