Köpa en MY LR eller avboka
Moderator: Redaktion
Köpa en MY LR eller avboka
Har köpt en Tesla MY LR men är inne i tankarna att avboka den. Sitter och funderar är det verkligen värt att köpa en sån bil som kostar 600 tusen ? hur länge hållet batteriet ? vad blir värdeminskningen när ny teknik kommer ut och batterier som håller längre ? Är det bättre köpa en begagnad Tesla ? Just nu kör jag en volvo v60 2022 som jag betalade cirka 310 tusen
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Finns många parametrar att ta med så det kan bara du svara på.
Köpte ny MYLR för 591000 2023. Tankar gratis på drygt 50% av våra vanligaste körningar. 2500mil/år.
Batteriteknik kan man vara ganska säker på att inga enorma genombrott kommer ut på marknaden i stor skala innan 2030. Går fossilpriset ner mot 10kr så är el dyrare för de flesta så den möjligheten finns men då bidrar man till oljesamhällets fortsättning. Stiger kwh till 2-4kr som var för några år sen är det också negativt om man tankar köpes-el
Nya juniper kommer visserligen vara uppdaterad men tekniken kommer vara likadan så ser egentligen inget skäl att vänta om man behöver en bil nu
Köpte ny MYLR för 591000 2023. Tankar gratis på drygt 50% av våra vanligaste körningar. 2500mil/år.
Batteriteknik kan man vara ganska säker på att inga enorma genombrott kommer ut på marknaden i stor skala innan 2030. Går fossilpriset ner mot 10kr så är el dyrare för de flesta så den möjligheten finns men då bidrar man till oljesamhällets fortsättning. Stiger kwh till 2-4kr som var för några år sen är det också negativt om man tankar köpes-el
Nya juniper kommer visserligen vara uppdaterad men tekniken kommer vara likadan så ser egentligen inget skäl att vänta om man behöver en bil nu
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Hur länge tänker du behålla bilen ? det är sälln som batterislitaget är ett problem för första ägaren oavsett.
Sen är det altid en ekonomisk ruin att köpa en ny bil, oavstet vilken.
Min model 3 hade tappat över 300k på 4 år och knappt 8000 mil när jag köpte den, jag är glad att det inte var jag som tog den smällen..
Sen är det altid en ekonomisk ruin att köpa en ny bil, oavstet vilken.
Min model 3 hade tappat över 300k på 4 år och knappt 8000 mil när jag köpte den, jag är glad att det inte var jag som tog den smällen..
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Kör man bilen tills allt brakar så kan det om man har tur bli ganska billiga mil.
Säg att du kör 30000mil och betalar 600k=20kr/mil endast bilkostnad
Viktigaste är nog att hålla fukten borta och parkera svalt. Håll koll på jordpunkter och galvaniska strömmar
Säg att du kör 30000mil och betalar 600k=20kr/mil endast bilkostnad
Viktigaste är nog att hålla fukten borta och parkera svalt. Håll koll på jordpunkter och galvaniska strömmar
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Tänker behålla bilen 5-6 år ungefärrepulsiv skrev: ↑15 sep 2024 15:32Hur länge tänker du behålla bilen ? det är sälln som batterislitaget är ett problem för första ägaren oavsett.
Sen är det altid en ekonomisk ruin att köpa en ny bil, oavstet vilken.
Min model 3 hade tappat över 300k på 4 år och knappt 8000 mil när jag köpte den, jag är glad att det inte var jag som tog den smällen..
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 12 nov 2022 21:28
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Man kan inte vänta på att det ska komma ny teknik, det gör det ju hela tiden. Tänker man så då kan man ju inte köpa något alls. Det kommer ju en ny modell av allt nästa år, och nästa och nästa.
Jag köpte min Model Y LR i februari, den kostade drygt 641 000 med vinterhjul. Helt galet men det var dags att byta ut min Volvo S60 -17 som jag köpte ny för 340 000, helt galet då. Jag fick 165000 för den av en bilhandlare, hade kört den 12500 mil. Helt ok tycker jag.
Alla bilar kostar minst 500 000 nuförtiden. Köp.
Jag köpte min Model Y LR i februari, den kostade drygt 641 000 med vinterhjul. Helt galet men det var dags att byta ut min Volvo S60 -17 som jag köpte ny för 340 000, helt galet då. Jag fick 165000 för den av en bilhandlare, hade kört den 12500 mil. Helt ok tycker jag.
Alla bilar kostar minst 500 000 nuförtiden. Köp.
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Hur mycket du kör och du per år och hur beroende av bil är du?Lelo_85 skrev: ↑15 sep 2024 12:03Har köpt en Tesla MY LR men är inne i tankarna att avboka den. Sitter och funderar är det verkligen värt att köpa en sån bil som kostar 600 tusen ? hur länge hållet batteriet ? vad blir värdeminskningen när ny teknik kommer ut och batterier som håller längre ? Är det bättre köpa en begagnad Tesla ? Just nu kör jag en volvo v60 2022 som jag betalade cirka 310 tusen
Annars får man utgå ifrån hur mkt ekonomi är viktigt. Sparar du minst 4x värdeminskningen per månad är det nog ingen att tänka på utan bara köra på.
M3 LR -20
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Vet du inte förens du säljer. Men 5000 :- per månad är väl ingen pessimistisk gissning. 6000:- är kanske mer pessimistisk men inte helt och hållet orealistiskt. Men det är som sagt teori till dagen du säljer.
Personligen är jag rädd för att man kommer tycka ett en MY känns rätt gammal efter fem år. Redan idag är de tre år gamla bilarna slöare i mjukvara och saknar funktioner (intel vs amd och HW1-4 osv.) hur ser det ut om ytterligare tre-fem år då?
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Det kostar att äga bil. Jag räknar med 100% kostnad dag 1 och ser alla intäkter från ev försäljning som en ren vinst.
Historiskt sett har jag gett bort mina använda bilar då jag kört dem tills de är ”skrot” eller iallafall behöver en ägare som är villig att skruva mer än vad jag är. Undantaget är 9-3 TurboX men den var ju lite speciell då det bara byggdes 2000 exemplar och när jag köpte min fanns ca 1500 kvar i drift.
Historiskt sett har jag gett bort mina använda bilar då jag kört dem tills de är ”skrot” eller iallafall behöver en ägare som är villig att skruva mer än vad jag är. Undantaget är 9-3 TurboX men den var ju lite speciell då det bara byggdes 2000 exemplar och när jag köpte min fanns ca 1500 kvar i drift.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Köpa en MY LR eller avboka
sparar 4x värdeminskningen per månad blir 20 tusen kronor ? vem sparar så mycket per månadCarlsson skrev: ↑15 sep 2024 18:35Vet du inte förens du säljer. Men 5000 :- per månad är väl ingen pessimistisk gissning. 6000:- är kanske mer pessimistisk men inte helt och hållet orealistiskt. Men det är som sagt teori till dagen du säljer.
Personligen är jag rädd för att man kommer tycka ett en MY känns rätt gammal efter fem år. Redan idag är de tre år gamla bilarna slöare i mjukvara och saknar funktioner (intel vs amd och HW1-4 osv.) hur ser det ut om ytterligare tre-fem år då?
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Det betyder att köra bilen i 10 åragehall skrev: ↑15 sep 2024 19:05Det kostar att äga bil. Jag räknar med 100% kostnad dag 1 och ser alla intäkter från ev försäljning som en ren vinst.
Historiskt sett har jag gett bort mina använda bilar då jag kört dem tills de är ”skrot” eller iallafall behöver en ägare som är villig att skruva mer än vad jag är. Undantaget är 9-3 TurboX men den var ju lite speciell då det bara byggdes 2000 exemplar och när jag köpte min fanns ca 1500 kvar i drift.
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Nja, nu har du inte kikat runt tror jag. Åtminstone 8000 per månad. Skulle säga att alla Y i princip tappar åtminstone 100.000 per år hittills.Carlsson skrev: ↑15 sep 2024 18:35Vet du inte förens du säljer. Men 5000 :- per månad är väl ingen pessimistisk gissning. 6000:- är kanske mer pessimistisk men inte helt och hållet orealistiskt. Men det är som sagt teori till dagen du säljer.
Personligen är jag rädd för att man kommer tycka ett en MY känns rätt gammal efter fem år. Redan idag är de tre år gamla bilarna slöare i mjukvara och saknar funktioner (intel vs amd och HW1-4 osv.) hur ser det ut om ytterligare tre-fem år då?
det är pengar som skall betalas. Av den som köper bilen. Spelar ingen roll att räntan är 0%.
Räkna med 10-12.000 i månaden för att äga en Y.
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Nu pratade vi enbart värdeminskning. Tappar bilen 50% av värdet på fem år är det 5000 per månad. Jag tror dock att den tappat mer. Kanske att du får 240 000 för en fem år gammal MY. Då är tappet på 6000:- månad.pejvic skrev: ↑15 sep 2024 19:50Nja, nu har du inte kikat runt tror jag. Åtminstone 8000 per månad. Skulle säga att alla Y i princip tappar åtminstone 100.000 per år hittills.Carlsson skrev: ↑15 sep 2024 18:35Vet du inte förens du säljer. Men 5000 :- per månad är väl ingen pessimistisk gissning. 6000:- är kanske mer pessimistisk men inte helt och hållet orealistiskt. Men det är som sagt teori till dagen du säljer.
Personligen är jag rädd för att man kommer tycka ett en MY känns rätt gammal efter fem år. Redan idag är de tre år gamla bilarna slöare i mjukvara och saknar funktioner (intel vs amd och HW1-4 osv.) hur ser det ut om ytterligare tre-fem år då?
det är pengar som skall betalas. Av den som köper bilen. Spelar ingen roll att räntan är 0%.
Räkna med 10-12.000 i månaden för att äga en Y.
Räknar man med 12000 i värdeminskning per månad då är ju bilen värd 0 kr om 4 år menar du. Men jag tror att du inte uppfattade att vi diskuterade enbart värdeminskningen och inte andra merkostnader så som service, försäkring och däck.
Tillägg: jag tycker det är väl aggressiv att säg 10-12000 per månad, möjligt om du äger bilen i tre år och vi räknar med 50% värdeminskning på de tre åren - då betalar du 10k per månad. Ej inräknat drivmedel. Äger du längre tid minskar månadskostnaden förmodligen.
Senast redigerad av Carlsson, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Jag tror inte den är värd 50% efter fem år.Carlsson skrev: ↑15 sep 2024 19:57Nu pratade vi enbart värdeminskning. Tappar bilen 50% av värdet på fem år är det 5000 per månad. Jag tror dock att den tappat mer. Kanske att du får 240 000 för en fem år gammal MY. Då är tappet på 6000:- månad.pejvic skrev: ↑15 sep 2024 19:50Nja, nu har du inte kikat runt tror jag. Åtminstone 8000 per månad. Skulle säga att alla Y i princip tappar åtminstone 100.000 per år hittills.Carlsson skrev: ↑15 sep 2024 18:35Vet du inte förens du säljer. Men 5000 :- per månad är väl ingen pessimistisk gissning. 6000:- är kanske mer pessimistisk men inte helt och hållet orealistiskt. Men det är som sagt teori till dagen du säljer.
Personligen är jag rädd för att man kommer tycka ett en MY känns rätt gammal efter fem år. Redan idag är de tre år gamla bilarna slöare i mjukvara och saknar funktioner (intel vs amd och HW1-4 osv.) hur ser det ut om ytterligare tre-fem år då?
det är pengar som skall betalas. Av den som köper bilen. Spelar ingen roll att räntan är 0%.
Räkna med 10-12.000 i månaden för att äga en Y.
Räknar man med 12000 i värdeminskning per månad då är ju bilen värd 0 kr om 4 år menar du. Men jag tror att du inte uppfattade att vi diskuterade enbart värdeminskningen och inte andra merkostnader så som service, försäkring och däck.
Snittar man värdeminskningen på 5år så blir det mindre än 10.000 i månaden.
Dock ser vi nu att alla 2023 och 2022 hittills tappat 10.000 i månaden. Dvs efter två år så har man njutit upp en kvarts miljon.
Det finns ingen bra data på 5 år gamla Y eftersom de ej fanns.
Ser vi på Model3 som hade grymt andrahandsvärde i början, så höll de bra just i början. De senaste åren har de rasat totalt, och nu tappat runt 65% av nypriset. Större delen av värdeminskningen har skett på slutet av de 5åren.
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Om MY tappar 80% av värdet på fem år blir det 8 000 per månad. 10-12 är magstarkt ändå va?pejvic skrev: ↑15 sep 2024 20:02Jag tror inte den är värd 50% efter fem år.Carlsson skrev: ↑15 sep 2024 19:57Nu pratade vi enbart värdeminskning. Tappar bilen 50% av värdet på fem år är det 5000 per månad. Jag tror dock att den tappat mer. Kanske att du får 240 000 för en fem år gammal MY. Då är tappet på 6000:- månad.pejvic skrev: ↑15 sep 2024 19:50Nja, nu har du inte kikat runt tror jag. Åtminstone 8000 per månad. Skulle säga att alla Y i princip tappar åtminstone 100.000 per år hittills.Carlsson skrev: ↑15 sep 2024 18:35Vet du inte förens du säljer. Men 5000 :- per månad är väl ingen pessimistisk gissning. 6000:- är kanske mer pessimistisk men inte helt och hållet orealistiskt. Men det är som sagt teori till dagen du säljer.
Personligen är jag rädd för att man kommer tycka ett en MY känns rätt gammal efter fem år. Redan idag är de tre år gamla bilarna slöare i mjukvara och saknar funktioner (intel vs amd och HW1-4 osv.) hur ser det ut om ytterligare tre-fem år då?
det är pengar som skall betalas. Av den som köper bilen. Spelar ingen roll att räntan är 0%.
Räkna med 10-12.000 i månaden för att äga en Y.
Räknar man med 12000 i värdeminskning per månad då är ju bilen värd 0 kr om 4 år menar du. Men jag tror att du inte uppfattade att vi diskuterade enbart värdeminskningen och inte andra merkostnader så som service, försäkring och däck.
Snittar man värdeminskningen på 5år så blir det mindre än 10.000 i månaden.
Dock ser vi nu att alla 2023 och 2022 hittills tappat 10.000 i månaden. Dvs efter två år så har man njutit upp en kvarts miljon.
Det finns ingen bra data på 5 år gamla Y eftersom de ej fanns.
Ser vi på Model3 som hade grymt andrahandsvärde i början, så höll de bra just i början. De senaste åren har de rasat totalt, och nu tappat runt 65% av nypriset. Större delen av värdeminskningen har skett på slutet av de 5åren.
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Första två åren är det inte det.Carlsson skrev: ↑15 sep 2024 20:10Om MY tappar 80% av värdet på fem år blir det 8 000 per månad. 10-12 är magstarkt ändå va?pejvic skrev: ↑15 sep 2024 20:02Jag tror inte den är värd 50% efter fem år.Carlsson skrev: ↑15 sep 2024 19:57Nu pratade vi enbart värdeminskning. Tappar bilen 50% av värdet på fem år är det 5000 per månad. Jag tror dock att den tappat mer. Kanske att du får 240 000 för en fem år gammal MY. Då är tappet på 6000:- månad.pejvic skrev: ↑15 sep 2024 19:50Nja, nu har du inte kikat runt tror jag. Åtminstone 8000 per månad. Skulle säga att alla Y i princip tappar åtminstone 100.000 per år hittills.Carlsson skrev: ↑15 sep 2024 18:35
Vet du inte förens du säljer. Men 5000 :- per månad är väl ingen pessimistisk gissning. 6000:- är kanske mer pessimistisk men inte helt och hållet orealistiskt. Men det är som sagt teori till dagen du säljer.
Personligen är jag rädd för att man kommer tycka ett en MY känns rätt gammal efter fem år. Redan idag är de tre år gamla bilarna slöare i mjukvara och saknar funktioner (intel vs amd och HW1-4 osv.) hur ser det ut om ytterligare tre-fem år då?
det är pengar som skall betalas. Av den som köper bilen. Spelar ingen roll att räntan är 0%.
Räkna med 10-12.000 i månaden för att äga en Y.
Räknar man med 12000 i värdeminskning per månad då är ju bilen värd 0 kr om 4 år menar du. Men jag tror att du inte uppfattade att vi diskuterade enbart värdeminskningen och inte andra merkostnader så som service, försäkring och däck.
Snittar man värdeminskningen på 5år så blir det mindre än 10.000 i månaden.
Dock ser vi nu att alla 2023 och 2022 hittills tappat 10.000 i månaden. Dvs efter två år så har man njutit upp en kvarts miljon.
Det finns ingen bra data på 5 år gamla Y eftersom de ej fanns.
Ser vi på Model3 som hade grymt andrahandsvärde i början, så höll de bra just i början. De senaste åren har de rasat totalt, och nu tappat runt 65% av nypriset. Större delen av värdeminskningen har skett på slutet av de 5åren.
Det sjunker ju ej i samma antal kronor varje år så klart.
Men låt säga att man rimligt kan anta 15% av värdet per år. Då blir det 288.000 efter 5 år.
Spekulationer ja - men en kvarts miljon har man ändå bränt efter två år sannolikt som det ser ut just nu.
Mellan 2021 och 2022 så ÖKADE dock Model Y med 10%. Det lär ej ske igen med tanke på produktionstakt och efterfrågan…
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Bland köpstarka hushåll är det nog vanligt. Tror många sparar betydligt mer. Ja, inte på en lön då.Lelo_85 skrev: ↑15 sep 2024 19:17sparar 4x värdeminskningen per månad blir 20 tusen kronor ? vem sparar så mycket per månadCarlsson skrev: ↑15 sep 2024 18:35Vet du inte förens du säljer. Men 5000 :- per månad är väl ingen pessimistisk gissning. 6000:- är kanske mer pessimistisk men inte helt och hållet orealistiskt. Men det är som sagt teori till dagen du säljer.
Personligen är jag rädd för att man kommer tycka ett en MY känns rätt gammal efter fem år. Redan idag är de tre år gamla bilarna slöare i mjukvara och saknar funktioner (intel vs amd och HW1-4 osv.) hur ser det ut om ytterligare tre-fem år då?
Annars är det bara räkna, bilens värde / det ni sparar per månad. Lite lättare att tänka rationellt och om det är värt det om man vet hur många månader/år hela ens sparande skulle gå till att köpa bilen kontant.
M3 LR -20
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Jag tycker att det är lite skumt av dig att gå in i en tråd där man diskuterar värdeminskning på MY över fem år och säga 10–12 000 i månaden.pejvic skrev: ↑15 sep 2024 20:39Första två åren är det inte det.Carlsson skrev: ↑15 sep 2024 20:10Om MY tappar 80% av värdet på fem år blir det 8 000 per månad. 10-12 är magstarkt ändå va?pejvic skrev: ↑15 sep 2024 20:02Jag tror inte den är värd 50% efter fem år.Carlsson skrev: ↑15 sep 2024 19:57Nu pratade vi enbart värdeminskning. Tappar bilen 50% av värdet på fem år är det 5000 per månad. Jag tror dock att den tappat mer. Kanske att du får 240 000 för en fem år gammal MY. Då är tappet på 6000:- månad.pejvic skrev: ↑15 sep 2024 19:50
Nja, nu har du inte kikat runt tror jag. Åtminstone 8000 per månad. Skulle säga att alla Y i princip tappar åtminstone 100.000 per år hittills.
det är pengar som skall betalas. Av den som köper bilen. Spelar ingen roll att räntan är 0%.
Räkna med 10-12.000 i månaden för att äga en Y.
Räknar man med 12000 i värdeminskning per månad då är ju bilen värd 0 kr om 4 år menar du. Men jag tror att du inte uppfattade att vi diskuterade enbart värdeminskningen och inte andra merkostnader så som service, försäkring och däck.
Snittar man värdeminskningen på 5år så blir det mindre än 10.000 i månaden.
Dock ser vi nu att alla 2023 och 2022 hittills tappat 10.000 i månaden. Dvs efter två år så har man njutit upp en kvarts miljon.
Det finns ingen bra data på 5 år gamla Y eftersom de ej fanns.
Ser vi på Model3 som hade grymt andrahandsvärde i början, så höll de bra just i början. De senaste åren har de rasat totalt, och nu tappat runt 65% av nypriset. Större delen av värdeminskningen har skett på slutet av de 5åren.
Det sjunker ju ej i samma antal kronor varje år så klart.
Men låt säga att man rimligt kan anta 15% av värdet per år. Då blir det 288.000 efter 5 år.
Spekulationer ja - men en kvarts miljon har man ändå bränt efter två år sannolikt som det ser ut just nu.
Mellan 2021 och 2022 så ÖKADE dock Model Y med 10%. Det lär ej ske igen med tanke på produktionstakt och efterfrågan…
För kontexten skull är det ju i så fall bra att vara tydlig att du menar att år ett kostar bilen 12 000 i månaden, om man tror att bilen tappar 24% förstås året. Allt ovan är spekulationer, absolut. Det vanligaste när man räknar på bil är att räkna med 20% det först året. 50% på tre år och därefter 10% per år. Även om detta historiskt varit något aggressivt räknat. De flesta bilar har inte tappat 50% på tre år.
Köper du en MY idag så räknar nog många i sina kalkyler med att den tappar 300 000 på tre år. Vilket är ca 8 700 i månaden. På fem lägger nog många ett värdetapp på ca 70% dvs 7 000 i månaden.
De flesta på detta forum verkar dock tycka att det är något aggressivt att räkna med ovan värdetapp. Vi får vänta 3-5 år för att se hur det blir.
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Självklart mycket bättre att köpa en begagnad - värdeminskningen är din överlägset största utgiftspost. Ang. batteriteknik så har inga större framsteg skett de senaste tjugo åren.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Kanske blir verklighet om ytterligare 10 år.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Absolut, det var bara en snabb kommentar på att inga stötte framsteg skett de senaste 20 åren. Vilket inte stämmer. Mycket har hänt under de senaste 20 åren och mycket mer kommer att hända de kommande åren. Solid State verkar vara populärt hos biltillverkare just nu. Det plöjs pengar in i batteriutveckling och forskning just nu. Jag tror vi kommer sen stor skillnad på dagens batterier och batterier i bilar om 3, 5 och 8 år.mikebike skrev: ↑16 sep 2024 11:36Kanske blir verklighet om ytterligare 10 år.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Det är skillnad på vad som funkar i lab och vad som monteras i bilar.Carlsson skrev: ↑16 sep 2024 11:53Absolut, det var bara en snabb kommentar på att inga stötte framsteg skett de senaste 20 åren. Vilket inte stämmer. Mycket har hänt under de senaste 20 åren och mycket mer kommer att hända de kommande åren. Solid State verkar vara populärt hos biltillverkare just nu. Det plöjs pengar in i batteriutveckling och forskning just nu. Jag tror vi kommer sen stor skillnad på dagens batterier och batterier i bilar om 3, 5 och 8 år.mikebike skrev: ↑16 sep 2024 11:36Kanske blir verklighet om ytterligare 10 år.
Solid state:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Solid-state_battery
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Köpa en MY LR eller avboka
Det är precis som Mikebike skriver.
Solid State är inte här än.
Solid state kommer vara spjutspetsen vilken man lagt väldigt mycket pengar på att utveckla.
Det kommer därför sitta i dyra bilar först.
Det är en grym fokus på [räckvidd] i tex media och bland ikke elbilsägare.
Dagens räckvidd på tex en Y LR är mer än tillräcklig.
Det vi kommer se är billigare elbilar när batteritekniken blir billigare men man kommer inte se dieselbilsräckvidder utan att betala dyrt för det.
Det innebär att Tesla inte kommer ha 120kWh i närtid på en ”folk-Y” utan den bara energi som behövs för en rimlig räckvidd.
Den praktiska Räckvidden på en normal-Y kommer sannolikt bibehållas ungefär som nu men den kommer bli billigare.
Köper man en ny Y idag och inte är trendkänslig kommer man kunna vara nöjd med den i 10 år.
Är man rädd för prisfall/ förlust ska man inte köpa en ny Y utan en beggad Y eller hellre model 3.
Ja= alla nya elbilar av idag kommer tappa ordentligt i värde när tekniken blir billigare. Betänk att en lite finare fossilbil tappar halva värdet på tre år utan teknikfaktorn. En elbil där nypriset sjunker 25% på det kommer såklart tappa lite till.
Ja = även en beggad model 3 kommer fungera utmärkt om 5-7 år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5