Sida 1 av 2
lacken lossnar
Postat: 15 sep 2024 16:10
av hannes_e
Efter 5 år och 15000 mil noterar jag att lacken börjar lossna bakom framhjulen.
Är det nån quickfix man bör göra för att det inte ska bli värre ?
(har en del andra repor och är inte så jättenoga med lacken, så målet är inte "perfekt lösning" i nuläget)
Re: lacken lossnar
Postat: 15 sep 2024 16:31
av agehall
Det större problemet är att du har rostangrepp. Det bör du åtgärda snarast för annars kommer hela framskärmen rosta bort.
Re: lacken lossnar
Postat: 15 sep 2024 18:20
av Oryd
Några tips? Biltema rostätare?
Re: lacken lossnar
Postat: 15 sep 2024 20:11
av tor-ake
Tips från f.d. mercedesägare:
Pilla bort allt löst.
Fintrådig liten stålborste, roterande i borrmaskin
Slipa jämnt med 240 papper.
Pensla på rostätare. Vänta.
Torka bort överflödig rostätare och låt torka.
Måla med 2K epoxygrund och pensel.
Lägg på bättringsfärg och mycket klarlack.
Polera jämnt.
Troligtvis får du upprepa vartannat år eller så.
Re: lacken lossnar
Postat: 15 sep 2024 20:34
av agehall
Oryd skrev: ↑15 sep 2024 18:20
Några tips? Biltema rostätare?
jag är ingen expert, så jag hade lämnat in bilen och låtit någon som vet vad de gör åtgärda det hela. Rosten kan ha spridit sig under lacken och då kommer den snabbt tillbaka. Ska man mota den måste man få bort allt.
Re: lacken lossnar
Postat: 15 sep 2024 21:04
av SwedishAdvocate
agehall skrev: ↑15 sep 2024 20:34
Oryd skrev: ↑15 sep 2024 18:20
Några tips? Biltema rostätare?
jag är ingen expert, så jag hade lämnat in bilen och låtit någon som vet vad de gör åtgärda det hela. Rosten kan ha spridit sig under lacken och då kommer den snabbt tillbaka. Ska man mota den måste man få bort allt.
Bara lekman på det här, men fungerar det inte att kika på rostangreppet med typ förstoringsglas som ger tre gångers förstoring (från t.ex Kjell & Co). Då kan man se om det finns små bubblor i lacken runt rostangreppet. Finns det sådana bubblor så har rosten spridit sig dit. Så gjorde jag med stenskott på min förra bil – en gasdriven VW Passat kombi. Men oavsett så måste man väl i det här fallet ovan även ta bort innerskärmen för att kunna se hela rostangreppet. Eller?...
Alla stenskott jag lagade med lackstift på den där Passaten satt dock på ställen som var enkla att komma åt. Jag monterade aldrig bort ngn innerskärm och hade mig...
Re: lacken lossnar
Postat: 15 sep 2024 22:03
av OvePaHornet
Jobbade som ”rostspecialist” på VAG när det begav sig…

Rent tekniskt - är lacken borta och plåten är blottad, då har plåten börjat oxidera = rosta. I grund och botten så är det ”kört” så fort du får ett stenskott. Rost kan du aldrig bli av med till 100%, det finns alltid någon mikroskopisk por kvar i plåten som gör att det kommer tillbaka

Re: lacken lossnar
Postat: 15 sep 2024 23:11
av TeslaLeo
hannes_e skrev: ↑15 sep 2024 16:10
Efter 5 år och 15000 mil noterar jag att lacken börjar lossna bakom framhjulen.
Är det nån quickfix man bör göra för att det inte ska bli värre ?
(har en del andra repor och är inte så jättenoga med lacken, så målet är inte "perfekt lösning" i nuläget)
IMG_20240915_160211.jpg
Ser ju inte alls bra ut. Låt ett proffs titta på det där.
Grundproblemet skulle jag tro är avsaknad av ett ordentliga stänkskydd. När du har åtgärdad rosten hade jag satt dit ett sådant. Nu är det ju dock för sent.
Re: lacken lossnar
Postat: 15 sep 2024 23:33
av SwedishAdvocate
OvePaHornet skrev: ↑15 sep 2024 22:03
Jobbade som ”rostspecialist” på VAG när det begav sig…

Rent tekniskt - är lacken borta och plåten är blottad, då har plåten börjat oxidera = rosta. I grund och botten så är det ”kört” så fort du får ett stenskott. Rost kan du aldrig bli av med till 100%, det finns alltid någon mikroskopisk por kvar i plåten som gör att det kommer tillbaka
Gäller det även om det finns ett lager zink efter galvanisering över plåten? Tänker att det kan vara svårt att se om det finns ett lager galvanisering som fortf. skyddar ifall man inte kan se ngn synlig rost...
Re: lacken lossnar
Postat: 15 sep 2024 23:38
av SwedishAdvocate
TeslaLeo skrev: ↑15 sep 2024 23:11
hannes_e skrev: ↑15 sep 2024 16:10
Efter 5 år och 15000 mil noterar jag att lacken börjar lossna bakom framhjulen.
Är det nån quickfix man bör göra för att det inte ska bli värre ?
(har en del andra repor och är inte så jättenoga med lacken, så målet är inte "perfekt lösning" i nuläget)
IMG_20240915_160211.jpg
Ser ju inte alls bra ut. Låt ett proffs titta på det där.
Grundproblemet skulle jag tro är avsaknad av ett ordentliga stänkskydd. När du har åtgärdad rosten hade jag satt dit ett sådant. Nu är det ju dock för sent.
Är inte det allra bästa att även sätta ett lager PPF mellan bilens kaross och stänkskyddet? Tänker att ett lager PPF borde utgöra ett åtm. hyfsat extra skydd mot div. smågrus, jord och dylikt som annars kan ansamlas bakom stänkskyddet och ligga och nöta mot karossen och dessutom binda fukt och salt...
Se t.ex:
viewtopic.php?p=815368#p815368
Re: lacken lossnar
Postat: 16 sep 2024 08:46
av Jaegaern
Såhär måste man göra på alla model 3 innan highland, då de fick bättre skydd mot plåten. PPF mellan skydd och plåt. Samt att skyddet går upp på plåten som annars stenas sönder.
Edit: ber om ursäkt för den sneda bilden. Den är rak i datorn..
Re: lacken lossnar
Postat: 16 sep 2024 08:50
av tor-ake
Eftersom det är framskärm är det billigaste och bästa sättet att åtgärda på riktigt är att hitta en ny oskadad originalskärm i originalkulör från en bildemontering. Ser att de kostar drygt 2000kr + frakt. Men just nu finns ingen blå vänsterskärm i lager vad det verkar.
Re: lacken lossnar
Postat: 16 sep 2024 11:16
av OvePaHornet
SwedishAdvocate skrev: ↑15 sep 2024 23:33
OvePaHornet skrev: ↑15 sep 2024 22:03
Jobbade som ”rostspecialist” på VAG när det begav sig…

Rent tekniskt - är lacken borta och plåten är blottad, då har plåten börjat oxidera = rosta. I grund och botten så är det ”kört” så fort du får ett stenskott. Rost kan du aldrig bli av med till 100%, det finns alltid någon mikroskopisk por kvar i plåten som gör att det kommer tillbaka
Gäller det även om det finns ett lager zink efter galvanisering över plåten? Tänker att det kan vara svårt att se om det finns ett lager galvanisering som fortf. skyddar ifall man inte kan se ngn synlig rost...
Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.
Re: lacken lossnar
Postat: 16 sep 2024 11:25
av OvePaHornet
Grundproblemet/problemen på Tesla Model 3 (tydligen till Highland? Har tyvärr inte koll) är konstruktionen och sen att det inte är plast runt hjulhusen/skärmkanterna (som fler och fler går över till).
Kollar vi på många andra bilar så har man ett betydligt tjockare ”slitskydd” på trösklar och skärmkanter. Oftast går även innerskärmen ut och täcker delar av skärmkanten i nederkant, där den är extra utsatt. Vissa har även en skyddsfilm (typ PPF) på framskärmen, som skydd mot ovan nämnda problem men även som ”nötskydd” för stänkskyddet.
Värt att notera är att INGEN bil mår bra av vårt klimat, än värre blev det när man (av ’miljöskäl’) valde att grusa med sprängsten. Som är sylvassa.
Re: lacken lossnar
Postat: 16 sep 2024 20:01
av Fredrik j
Att lackeringen på tidiga model 3 har ju Musk berättat i intervju med Munro.
”One of the things that was happening when we were ramping production was the paint wasn’t necessarily drying enough,” Musk said. “So, it’s like, if you go faster... it’s like, you just discover these things. Like, If we knew them in advance, we would fix them in advance,”
https://www.theverge.com/2021/2/3/22265 ... -elon-musk
Re: lacken lossnar
Postat: 17 sep 2024 07:22
av Sportbilsentusiasten
hannes_e skrev: ↑15 sep 2024 16:10
Efter 5 år och 15000 mil noterar jag att lacken börjar lossna bakom framhjulen.
Är det nån quickfix man bör göra för att det inte ska bli värre ?
(har en del andra repor och är inte så jättenoga med lacken, så målet är inte "perfekt lösning" i nuläget)
IMG_20240915_160211.jpg
Kolla även längre ned, mellan plasten och tröskeln. Ser misstänkt ut där...
Re: lacken lossnar
Postat: 17 sep 2024 07:50
av OvePaHornet
Tips till ägaren utifrån vad jag ser och tippar på - omfattningen av rosten är större än vad det ser ut som. Någon har uppenbarligen målat över detta (åtminstone) en gång tidigare, se färgen på stänkskyddet. Tar man bort innerskärmen så har det garanterat spridit sig mycket, jag vet inte hur en skärm från Tesla ser ut osv men risken är att rosten har spridit sig till falsen (om det finns en sådan) och infästningen till tröskeln.
En fråga jag ställer mig, hur har man inte sett detta tidigare? Har man bara struntat i det? Detta är väldigt långt gånget, svårt att skylla på att man ”såg det förra veckan” (hörde såna historier åtskilliga gånger när det begav sig

)
BYT skärmen

Re: lacken lossnar
Postat: 18 sep 2024 16:54
av hannes_e
OvePaHornet skrev: ↑17 sep 2024 07:50En fråga jag ställer mig, hur har man inte sett detta tidigare?
Man tittar inte så noga, har bilen som bruksbil, byter normalt bil oftare än 5år (för att man kan ha bilen på företag), och engagerar sig inte så mycket i lacken för man tycker att det blir ändå en massa smårepor och stenskott när man kört några år. Typ.
Förstår att det kanske inte är en populär inställning i ett sånt här forum, men det är svar på frågan...
Jag hade ärligt inte ens noterat rosten förrän det påpekades i forumet (vilket alltså var bra), det jag noterade var att en stor yta helt saknade lack, så brukar det inte bli...
Re: lacken lossnar
Postat: 18 sep 2024 16:57
av AAKEE
OvePaHornet skrev: ↑16 sep 2024 11:16
Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.
Är det ens galv på 3/Y ?
Re: lacken lossnar
Postat: 18 sep 2024 19:26
av Fredrik j
AAKEE skrev: ↑18 sep 2024 16:57
OvePaHornet skrev: ↑16 sep 2024 11:16
Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.
Är det ens galv på 3/Y ?
Alla bilar har galv idag.
Re: lacken lossnar
Postat: 18 sep 2024 21:51
av OvePaHornet
hannes_e skrev: ↑18 sep 2024 16:54
OvePaHornet skrev: ↑17 sep 2024 07:50En fråga jag ställer mig, hur har man inte sett detta tidigare?
Man tittar inte så noga, har bilen som bruksbil, byter normalt bil oftare än 5år (för att man kan ha bilen på företag), och engagerar sig inte så mycket i lacken för man tycker att det blir ändå en massa smårepor och stenskott när man kört några år. Typ.
Förstår att det kanske inte är en populär inställning i ett sånt här forum, men det är svar på frågan...
Jag hade ärligt inte ens noterat rosten förrän det påpekades i forumet (vilket alltså var bra), det jag noterade var att en stor yta helt saknade lack, så brukar det inte bli...
Du behöver inte förklara dig, var inte menat så. Alla är vi olika

Din inställning är bara så himla långt ifrån min (och hur generalagenten såg på skador som dessa när kunder sa precis som du).
Som sagt, byt skärmen. Det kommer ALDRIG att bli bra, vad du än gör (för att laga)

Re: lacken lossnar
Postat: 18 sep 2024 21:53
av OvePaHornet
AAKEE skrev: ↑18 sep 2024 16:57
OvePaHornet skrev: ↑16 sep 2024 11:16
Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.
Är det ens galv på 3/Y ?
Har noll erfarenhet av Tesla men det grå på skärmen, som ser ut som ”vågor” är galven

Re: lacken lossnar
Postat: 18 sep 2024 22:40
av AAKEE
OvePaHornet skrev: ↑18 sep 2024 21:53
AAKEE skrev: ↑18 sep 2024 16:57
OvePaHornet skrev: ↑16 sep 2024 11:16
Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.
Är det ens galv på 3/Y ?
Har noll erfarenhet av Tesla men det grå på skärmen, som ser ut som ”vågor” är galven
Det ser betydligt mer ut som underarbetet (spackel/sprutspackel).
Re: lacken lossnar
Postat: 19 sep 2024 08:23
av OvePaHornet
AAKEE skrev: ↑18 sep 2024 22:40
OvePaHornet skrev: ↑18 sep 2024 21:53
AAKEE skrev: ↑18 sep 2024 16:57
OvePaHornet skrev: ↑16 sep 2024 11:16
Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.
Är det ens galv på 3/Y ?
Har noll erfarenhet av Tesla men det grå på skärmen, som ser ut som ”vågor” är galven
Det ser betydligt mer ut som underarbetet (spackel/sprutspackel).
Jag syftar inte på kanten av lacken. Det bruna är ren plåt som blivit blästrad (grundproblemet med designen på denna modell) så att färgen och sedan galven försvunnit, vilket lett till rost.
Jag har tolkat dig som en lite äldre herre levandes i norr, har du inte sett gamla plåthinkar, tak eller andra galvade plåtgrejer någon gång? Jag upplever att det är tusen gånger vanligare att se gammal plåt ”i norr” än i städerna/södra Sverige. Kanske har fel (har dock bott i jämtland i 10 år)

Vilket som, det ÄR (med 95% säkerhet eftersom det är en dålig bild) galven som vi ser, som bildar ett vågigt/böljande mönster mellan lacken och det bruna.
Re: lacken lossnar
Postat: 19 sep 2024 08:46
av AAKEE
OvePaHornet skrev: ↑19 sep 2024 08:23
AAKEE skrev: ↑18 sep 2024 22:40
OvePaHornet skrev: ↑18 sep 2024 21:53
AAKEE skrev: ↑18 sep 2024 16:57
OvePaHornet skrev: ↑16 sep 2024 11:16
Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.
Är det ens galv på 3/Y ?
Har noll erfarenhet av Tesla men det grå på skärmen, som ser ut som ”vågor” är galven
Det ser betydligt mer ut som underarbetet (spackel/sprutspackel).
Jag syftar inte på kanten av lacken. Det bruna är ren plåt som blivit blästrad (grundproblemet med designen på denna modell) så att färgen och sedan galven försvunnit, vilket lett till rost.
Jag har tolkat dig som en lite äldre herre levandes i norr, har du inte sett gamla plåthinkar, tak eller andra galvade plåtgrejer någon gång? Jag upplever att det är tusen gånger vanligare att se gammal plåt utanför städerna/i södra Sverige. Kanske har fel (har dock bott i Jämtland i 10 år)
Ja, ja är en gubbe i Norrland
Jag har kört Audi (äger fortfarande två).
Den jag ägde längst behövde jag lackera om nedre delen på dörrarna pga att det började rosta under lacken (lyfte/bubblade lacken).
Den rostiga ytan är såklart ren plåt, resten ser i mina ögon absolut ut som underarbete till lacken.
Galvanisering på bilar är bara några micron tjock, Audi körde 5-10 micron vet jag.
Så den kommer aldrig kunna nötas/slipas så man ser ett tvärsnitt genom den.
Här kan man se om, på vilket sätt och hur tjocka lager som olika bilmodeller har.
Tesla är inte med i listan.
https://galvanicar.com/audi/a6/c8-2018-.php