Tidigare vintrar har visat att det är klen effekt på bakrutedefrostern i min bil (Model 3 LR 2020). Under sommarhalvåret har den inte kommit till användning av förståeliga skäl, men nu när det varit kalla nätter då luftfuktigheten fällts ut på rutorna har jag behövt defrostern. Det händer dock inte ett smack när defrostern är på. Fukten på bakrutan stannar där och enda sättet att få bort den är att mekaniskt avlägsna den.
En förklaring kan naturligtvis vara att defrostern helt enkelt är ur funktion, men det är ju en Tesla jag har och då undrar jag om det är en "finess" som är orsaken. Är det så att bilen reglerar effekten på defrostern beroende på temperaturen, i ett förvisso välmenande försök att reducera strömförbrukningen? Det har hela tiden varit plusgrader hittills denna septembermånad, vilket skulle kunna leda till att bilen inte tycker att det ska gå värst mycket ström till bakrutan.
Bakrutedefroster
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Bakrutedefroster
Jag har samma problem på min 3a från 22.Niklas Z skrev: ↑18 sep 2024 09:11Tidigare vintrar har visat att det är klen effekt på bakrutedefrostern i min bil (Model 3 LR 2020). Under sommarhalvåret har den inte kommit till användning av förståeliga skäl, men nu när det varit kalla nätter då luftfuktigheten fällts ut på rutorna har jag behövt defrostern. Det händer dock inte ett smack när defrostern är på. Fukten på bakrutan stannar där och enda sättet att få bort den är att mekaniskt avlägsna den.
En förklaring kan naturligtvis vara att defrostern helt enkelt är ur funktion, men det är ju en Tesla jag har och då undrar jag om det är en "finess" som är orsaken. Är det så att bilen reglerar effekten på defrostern beroende på temperaturen, i ett förvisso välmenande försök att reducera strömförbrukningen? Det har hela tiden varit plusgrader hittills denna septembermånad, vilket skulle kunna leda till att bilen inte tycker att det ska gå värst mycket ström till bakrutan.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag har en diffus minnesbild av att det varit liknande tidigare år, men är inte säker.Jaegaern skrev: ↑18 sep 2024 09:24Jag har samma problem på min 3a från 22.Niklas Z skrev: ↑18 sep 2024 09:11Tidigare vintrar har visat att det är klen effekt på bakrutedefrostern i min bil (Model 3 LR 2020). Under sommarhalvåret har den inte kommit till användning av förståeliga skäl, men nu när det varit kalla nätter då luftfuktigheten fällts ut på rutorna har jag behövt defrostern. Det händer dock inte ett smack när defrostern är på. Fukten på bakrutan stannar där och enda sättet att få bort den är att mekaniskt avlägsna den.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Haha, jag med! Så jag tror inte det är trasigt, utan bara en feature. Det blir helt enkelt inte speciellt varmt där vid denna utetemperaturen.Niklas Z skrev: ↑18 sep 2024 09:45Jag har en diffus minnesbild av att det varit liknande tidigare år, men är inte säker.Jaegaern skrev: ↑18 sep 2024 09:24Jag har samma problem på min 3a från 22.Niklas Z skrev: ↑18 sep 2024 09:11Tidigare vintrar har visat att det är klen effekt på bakrutedefrostern i min bil (Model 3 LR 2020). Under sommarhalvåret har den inte kommit till användning av förståeliga skäl, men nu när det varit kalla nätter då luftfuktigheten fällts ut på rutorna har jag behövt defrostern. Det händer dock inte ett smack när defrostern är på. Fukten på bakrutan stannar där och enda sättet att få bort den är att mekaniskt avlägsna den.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Jag fick byta bakrutan på garantin när min slutade fungera, verkade som det var någorlunda vanligt att slingan gick sönder då den blev för varm av mörka toningen på rutan.
Börjar man inte se ränder på frosten efter en minut med den påslagen är den nog trasig.
Börjar man inte se ränder på frosten efter en minut med den påslagen är den nog trasig.
- Niklas Z
- Teslaägare
Ännu har jag inte haft någon frost på rutan, bara kondensvatten.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.