Luftfjädring trasig fram
Moderator: Redaktion
Luftfjädring trasig fram
100D-2019
Fjädring nere i botten fram båda sidor, bak fungerar
Slangar hela till båda sidor, inget ljud eller annat som tyder på läckage
Skyddsbälg trasig höger sida med massa jord i som följd, inte skillnad efter rengöring
Några idéer?
Fjädring nere i botten fram båda sidor, bak fungerar
Slangar hela till båda sidor, inget ljud eller annat som tyder på läckage
Skyddsbälg trasig höger sida med massa jord i som följd, inte skillnad efter rengöring
Några idéer?
Re: Luftfjädring trasig fram
Är ventilerna den enheten som alla slangar går ut från vid kompressorn nere till höger under frunken?
Känns osannolikt med läckor, kompressor eller ventiler då både höger och vänster sida ger upp precis samtidigt från ingenstans.
Hittar bara en säkring, F117, så det är inte elektriskt uppdelat mellan fram och bak heller.
Känns osannolikt med läckor, kompressor eller ventiler då både höger och vänster sida ger upp precis samtidigt från ingenstans.
Hittar bara en säkring, F117, så det är inte elektriskt uppdelat mellan fram och bak heller.
Kolla om kompressorn fungerar, ger luft? Utan luft så sjunker den ihop fram. Kan ju också vara fukt/vatten i ventilmodulen, så den inte släpper fram luft längre. Byt båda om de ej fungerar korrekt.
Hände oss för två år sedan, med kompressorbyte som följd. 10 loppor kostade det då.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
När jag bytte kompressor och ventilblock gick delarna på 3120 kr plus moms vid köp av delarna hos Tesla.
Bra jobbat! Var det komplicerat att byta prylarna?
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Tack för svar.
Har lagat luftfjädring både på en Q7 och XC90.
I båda fallen var det kompressorn men då trasslade ju såklart alla sidor.
I det här fallet funkar allt som det ska bak vilket säger mig att kompressorn är ok, den går ju inte sönder till hälften.
Vatten samtidigt på både höger och vänster kanal fram känns också osannolikt?
Något är ju onekligen trasigt men vill helst att det i alla fall känns rätt innan man börjar byta delar på halvt måfå.
Om kompressorn, hur kan då bak fungera felfritt?
Om vatten, samtidigt från ingenstans på både höger och vänster?
Det ska finnas någon styrmodul har jag sett i ngn tråd?
Har lagat luftfjädring både på en Q7 och XC90.
I båda fallen var det kompressorn men då trasslade ju såklart alla sidor.
I det här fallet funkar allt som det ska bak vilket säger mig att kompressorn är ok, den går ju inte sönder till hälften.
Vatten samtidigt på både höger och vänster kanal fram känns också osannolikt?
Något är ju onekligen trasigt men vill helst att det i alla fall känns rätt innan man börjar byta delar på halvt måfå.
Om kompressorn, hur kan då bak fungera felfritt?
Om vatten, samtidigt från ingenstans på både höger och vänster?
Det ska finnas någon styrmodul har jag sett i ngn tråd?
Försöker minimera möjligheterna…
Kompressor fungerar och låter som vanligt.
Sprutade såpvatten vid anslutningarna på ventilhuset och uppe vid anslutningen till respektive strut fram, inget läckage.
Kompressor fungerar och låter som vanligt.
Sprutade såpvatten vid anslutningarna på ventilhuset och uppe vid anslutningen till respektive strut fram, inget läckage.
Kan det vara någon hävarm till nivågivaren som hoppat av så bilen tror att den är normal fast den är låg. (vanligt fel på Citroener med nivåreglering)
Tack för tips.
Nivåsensorerna är hela rent fysiskt i alla fall.
Jag gjorde en fabriksåterställning för den fastnade i jackmode hela tiden.
Vänster fram rör sig inte, är alltid i tokbotten.
Höger fram däremot går upp men sjunker ner så fort kompressorn stannar.
Direkt tänker man läckage men det finns ju verkligen inget, noll bubblor i såpvattnet etc.
Kan det vara så att ngt är fel på vänster sida, den rör sig ju inte alls, och den stör ut höger sida så den går ner till samma nivå för att inte vara sne?
Direkt tänker man läckage men det finns ju verkligen inget, noll bubblor i såpvattnet etc.
Kan det vara så att ngt är fel på vänster sida, den rör sig ju inte alls, och den stör ut höger sida så den går ner till samma nivå för att inte vara sne?
- Gustafsson
- Teslaägare
Går det att avläsa nåt på servicemenyn?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ja, den kompenserar så tror jagBronze skrev: ↑19 sep 2024 16:22Tack för tips.
Multicoat Red Model X P100D
"Då kompressorn stannar så sjunker den", det tycker jag tyder på läckage någonstans. troligtvis vänster fram. Det kan ju vara hål på ledningen fram, det kanske inte hörs om den är dragen så det inte syns eller hörs.
Jag skulle lossa anslutningen på ventilblocket till vänster fram och kolla om det kommer någon luft, gör det det så är troligen läck ledning eller fjädringsbälg ev. anslutning.
Jag skulle lossa anslutningen på ventilblocket till vänster fram och kolla om det kommer någon luft, gör det det så är troligen läck ledning eller fjädringsbälg ev. anslutning.
Du skrev att du "gjorde en fabriksåterställning för den fastnade i jackmode hela tiden.
Vänster fram rör sig inte, är alltid i tokbotten."
Kan vara så att du tappat höjdinställningen?
Återställ genom att lyfta bilen till normalhöjd, en domkraft under alla fyra lyftpunkterna, för att få bilen helt plan och sedan gör återställning. Då ska den hålla sig plan igen, givet att kompressor, ventilblock etc är okey.
Vänster fram rör sig inte, är alltid i tokbotten."
Kan vara så att du tappat höjdinställningen?
Återställ genom att lyfta bilen till normalhöjd, en domkraft under alla fyra lyftpunkterna, för att få bilen helt plan och sedan gör återställning. Då ska den hålla sig plan igen, givet att kompressor, ventilblock etc är okey.
Hittar några trådar från forum i USA där fronten varit som på min och bak ok.
De har bytt kompressor och felet är borta.
Känns så sjukt konstigt då jag skruvat loss luftslangen på höger och vänster sida och den stunden kompressorn går så kommer det luft….
Enormt motstridigt faktiskt men vad göra, jag får börja byta delar helt enkelt
Felkoden är TAS_a217 vilket är för kompressorn..
De har bytt kompressor och felet är borta.
Känns så sjukt konstigt då jag skruvat loss luftslangen på höger och vänster sida och den stunden kompressorn går så kommer det luft….
Enormt motstridigt faktiskt men vad göra, jag får börja byta delar helt enkelt

Felkoden är TAS_a217 vilket är för kompressorn..
Det kan ju vara så att kompressorn går men inte levererar tillräckligt tryck. Har du mätt trycket? Det borde finnas uppgift någonstans vad trycket ska vara.
Ja så kanske det kan vara, att mäta trycket är inte det enklaste.
Jag trodde att kompressorn fyllde tanken till 18bar och att det därifrån levererades ut?
Läser man servicemanualen om att tömma och fylla systemet så ska den fyllas med nitro vilket talar emot ovan såklart då det skulle vara utspätt och borta efter ett par ändringar.
Ja klok blir jag först när det är lagat, återkommer med svar då.
Mest utsatt fysiskt och säkert kortast livslängd har väl kompressorn när allt kommer kring.
Har bytt den på två bilar vinäger förr men de betedde sig inte alls som Teslan.
Jag trodde att kompressorn fyllde tanken till 18bar och att det därifrån levererades ut?
Läser man servicemanualen om att tömma och fylla systemet så ska den fyllas med nitro vilket talar emot ovan såklart då det skulle vara utspätt och borta efter ett par ändringar.
Ja klok blir jag först när det är lagat, återkommer med svar då.
Mest utsatt fysiskt och säkert kortast livslängd har väl kompressorn när allt kommer kring.
Har bytt den på två bilar vinäger förr men de betedde sig inte alls som Teslan.
Kompressor och ventilblock bytt men ingen skillnad, lämnar in skiten till SC
Det slutade med ett byte av luftdämpare höger fram och nu fungerar allt….
….förutom 12V batteriet som valt att krångla istället….
Tack för alla tips.
….förutom 12V batteriet som valt att krångla istället….
Tack för alla tips.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Så för att summera - med detta fel:
.. så var det alltså till sist bytet av luftdämparen höger fram som gjorde skillnad?
.. så var det alltså till sist bytet av luftdämparen höger fram som gjorde skillnad?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Jag förstår vart du vill komma, jag ger dig det nöjet helt gratis då jag är nöjd med en hel bil.
Felet har dock tett sig lite olika längs vägen och har du ngn minut till övers och är väldigt intresserad kan du läsa tråden från början.
Återigen, bilen är hel en stund till och tack till forumet i stort.
Felet har dock tett sig lite olika längs vägen och har du ngn minut till övers och är väldigt intresserad kan du läsa tråden från början.
Återigen, bilen är hel en stund till och tack till forumet i stort.
- Gustafsson
- Teslaägare
Vad kostar en dämpare idag?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16