Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...

Är det lika för er?
Moderator: Redaktion
Var tionde sekund, har det vart i både 3 och S under mina 3.5 år.Skalman skrev: ↑23 sep 2024 12:39Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...![]()
Är det lika för er?
Märkligt!AAKEE skrev: ↑23 sep 2024 12:48Var tionde sekund, har det vart i både 3 och S under mina 3.5 år.Skalman skrev: ↑23 sep 2024 12:39Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...![]()
Är det lika för er?
Menar du helt utan att nudda ratten?Skalman skrev: ↑23 sep 2024 12:39Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...![]()
Är det lika för er?
Ja, jag hade nog (av gammal vana) en lätt hand på ratten, typ tumme-pekfinger vilandes i knätNicke Nyfiken skrev: ↑23 sep 2024 15:36Menar du helt utan att nudda ratten?Skalman skrev: ↑23 sep 2024 12:39Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...![]()
Är det lika för er?
Eller menar du med händerna på ratten men utan att "dra" i den?
Jag har klockat både min 3 och S på det.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 sep 2024 15:32Märkligt!AAKEE skrev: ↑23 sep 2024 12:48Var tionde sekund, har det vart i både 3 och S under mina 3.5 år.Skalman skrev: ↑23 sep 2024 12:39Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...![]()
Är det lika för er?
I mina Model S (med AP1) var det från början helt beroende på trafiksituationen. Från 20 sekunder upp till 6 minuter på motorväg om det var väldigt lite trafik.
Sedan kom det en uppdatering gissningsvis kring 2017 och därefter var det alltid 20 sekunder, ända fram till jag sålde bilen 2022.
På min Model Y var det också 20 sekund när jag köpte den 2022, och så är det fortfarande.
Har dock fortfarande 2024.20.9
Har alltså aldrig haft 10 sekunder eller 30 sekunder som TS skriver, på någon av mina bilar.![]()
Jag verkar ha AW3 i alla fall...flamman skrev: ↑23 sep 2024 13:54Jag har läst på tyska TFF-forumet med folk som upplevt samma (nyhet) med 2024.32.3.
Körde 50 mil i förra veckan på 32.3 men tänkte inte direkt på det men har dock redan en vana i hur jag håller och små-vrider så kan mkt. väl vara ändrat utan att jag tänkte på det. Jag har HW3, har ni som upplevt ändring HW4 (finns en teori om att kameran i HW4 ser mer av ratten)?
Du menar att det är en bugg, att man inte behöver dra i ratten typ var 30 sek?AAKEE skrev: ↑23 sep 2024 16:00Jag har klockat både min 3 och S på det.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 sep 2024 15:32Märkligt!AAKEE skrev: ↑23 sep 2024 12:48Var tionde sekund, har det vart i både 3 och S under mina 3.5 år.Skalman skrev: ↑23 sep 2024 12:39Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...![]()
Är det lika för er?
I mina Model S (med AP1) var det från början helt beroende på trafiksituationen. Från 20 sekunder upp till 6 minuter på motorväg om det var väldigt lite trafik.
Sedan kom det en uppdatering gissningsvis kring 2017 och därefter var det alltid 20 sekunder, ända fram till jag sålde bilen 2022.
På min Model Y var det också 20 sekund när jag köpte den 2022, och så är det fortfarande.
Har dock fortfarande 2024.20.9
Har alltså aldrig haft 10 sekunder eller 30 sekunder som TS skriver, på någon av mina bilar.![]()
Hade även en LR 2019 under tre veckor när min 3 stod på service och väntade på en del.
Samma där.
6600 mil M3P 2021 (HW3) och 3000 mil S Plaid 2023 (HW4) + den lånebilen.
All the same, alltid.
Det har nog buggat ur ett par ggr på ~10000 mil så att man inte behövt röra ratten alls.
Jag startar alltid om hela bilen efter uppdateringar eftersom jag hade snaggar några ggr i början med första bilen. Haft det en gång med min S, då hade jag glömt att starta om.
Mindre problem med buggar med omstart.
Nej, att min bil ett par ggr inte krävs att man rör ratten - på rätt lång tid.Skalman skrev: ↑23 sep 2024 16:11Du menar att det är en bugg, att man inte behöver dra i ratten typ var 30 sek?AAKEE skrev: ↑23 sep 2024 16:00Jag har klockat både min 3 och S på det.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 sep 2024 15:32Märkligt!AAKEE skrev: ↑23 sep 2024 12:48Var tionde sekund, har det vart i både 3 och S under mina 3.5 år.Skalman skrev: ↑23 sep 2024 12:39Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...![]()
Är det lika för er?
I mina Model S (med AP1) var det från början helt beroende på trafiksituationen. Från 20 sekunder upp till 6 minuter på motorväg om det var väldigt lite trafik.
Sedan kom det en uppdatering gissningsvis kring 2017 och därefter var det alltid 20 sekunder, ända fram till jag sålde bilen 2022.
På min Model Y var det också 20 sekund när jag köpte den 2022, och så är det fortfarande.
Har dock fortfarande 2024.20.9
Har alltså aldrig haft 10 sekunder eller 30 sekunder som TS skriver, på någon av mina bilar.![]()
Hade även en LR 2019 under tre veckor när min 3 stod på service och väntade på en del.
Samma där.
6600 mil M3P 2021 (HW3) och 3000 mil S Plaid 2023 (HW4) + den lånebilen.
All the same, alltid.
Det har nog buggat ur ett par ggr på ~10000 mil så att man inte behövt röra ratten alls.
Jag startar alltid om hela bilen efter uppdateringar eftersom jag hade snaggar några ggr i början med första bilen. Haft det en gång med min S, då hade jag glömt att starta om.
Mindre problem med buggar med omstart.
Verkligen märkligt att det skiljer så i tid.AAKEE skrev: ↑23 sep 2024 16:00Jag har klockat både min 3 och S på det.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 sep 2024 15:32Märkligt!AAKEE skrev: ↑23 sep 2024 12:48Var tionde sekund, har det vart i både 3 och S under mina 3.5 år.Skalman skrev: ↑23 sep 2024 12:39Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...![]()
Är det lika för er?
I mina Model S (med AP1) var det från början helt beroende på trafiksituationen. Från 20 sekunder upp till 6 minuter på motorväg om det var väldigt lite trafik.
Sedan kom det en uppdatering gissningsvis kring 2017 och därefter var det alltid 20 sekunder, ända fram till jag sålde bilen 2022.
På min Model Y var det också 20 sekund när jag köpte den 2022, och så är det fortfarande.
Har dock fortfarande 2024.20.9
Har alltså aldrig haft 10 sekunder eller 30 sekunder som TS skriver, på någon av mina bilar.![]()
Hade även en LR 2019 under tre veckor när min 3 stod på service och väntade på en del.
Samma där.
6600 mil M3P 2021 (HW3) och 3000 mil S Plaid 2023 (HW4) + den lånebilen.
All the same, alltid.
Jo, men jag nuddade verkligen knappt ratten, den finns inte en chans att det skapade någon friktion. Jag kan inte se att det är något annat än kupékameran som skulle ha koll på mina händer, eller om det helt enkelt är en bug..
Det jag menar är att det kanske är friktion mellan olika delar i rattmekanismen.
Gjorde samma test. Höll i ratten runt ekern så jag inte nuddade ratten. Kunde då också köra riktigt långt. Viktiga var dock att hålla blicken framåt. Började jag vända huvudet eller plocka upp något så började den varna direkt.
Vore intressant med samma test utan att hålla en mobil synligt för kameran.AAKEE skrev: ↑23 sep 2024 18:09Filmat* medan maten var i ugnen idag.
2024.32.3 i en 2023 S Plaid.
12s är det även om jag skrev 10 innan, det blev uppenbart direkt jag såg 12s att minnet var lite skevt
Beteendet är exakt som min M3P (både med och utan FSD, eftersom jag hade det i demo vintern/våren 2021). Och exakt lika som låne-M3LR 2019 som hade FSD.
Och exakt lika från mil 0 i min S fram till idag med senaste FW jag fått (32.3)
*) Som vanligt är det inte flickan i filmen som skrev brevet eller höll i mobilen
Jag skulle gärna se betydligt mer än 12s, det är liksom inte där skon klämmer![]()
I ungefär, eller drygt 9999 mil av de 10.000 har jag inte haft någon mobil framför ögonen.flamman skrev: ↑23 sep 2024 19:52Vore intressant med samma test utan att hålla en mobil synligt för kameran.AAKEE skrev: ↑23 sep 2024 18:09Filmat* medan maten var i ugnen idag.
2024.32.3 i en 2023 S Plaid.
12s är det även om jag skrev 10 innan, det blev uppenbart direkt jag såg 12s att minnet var lite skevt
Beteendet är exakt som min M3P (både med och utan FSD, eftersom jag hade det i demo vintern/våren 2021). Och exakt lika som låne-M3LR 2019 som hade FSD.
Och exakt lika från mil 0 i min S fram till idag med senaste FW jag fått (32.3)
*) Som vanligt är det inte flickan i filmen som skrev brevet eller höll i mobilen
Jag skulle gärna se betydligt mer än 12s, det är liksom inte där skon klämmer![]()
Det spelar ju ingen roll var du håller i ratten, en eker gör ingen skillnad. Bilen mäter hur många Nm som man påverkar rattstången med.Lurence skrev: ↑23 sep 2024 19:31Gjorde samma test. Höll i ratten runt ekern så jag inte nuddade ratten. Kunde då också köra riktigt långt. Viktiga var dock att hålla blicken framåt. Började jag vända huvudet eller plocka upp något så började den varna direkt.
La jag handen i knät så ville den inte, så tänker att det är kameran som ser om armen är vinklad upp mot ratten?
Inser att syftningen gick att tolka. Jag höll runt ratten. Dvs luft mellan fingrar och ratt, men för att efterlikna att jag ändå höll i ratten så mycket som möjligt. Sitter med armbågen i knät och håller vid nedre vänstra delen på ratten, armen blir lätt lutad uppåt mot ratten.AAKEE skrev: ↑23 sep 2024 20:20Det spelar ju ingen roll var du håller i ratten, en eker gör ingen skillnad. Bilen mäter hur många Nm som man påverkar rattstången med.Lurence skrev: ↑23 sep 2024 19:31Gjorde samma test. Höll i ratten runt ekern så jag inte nuddade ratten. Kunde då också köra riktigt långt. Viktiga var dock att hålla blicken framåt. Började jag vända huvudet eller plocka upp något så började den varna direkt.
La jag handen i knät så ville den inte, så tänker att det är kameran som ser om armen är vinklad upp mot ratten?
Du måste släppa ratten helt för att få ett korrekt test i det sammanhanget.