Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...
Är det lika för er?
Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...
Är det lika för er?
Var tionde sekund, har det vart i både 3 och S under mina 3.5 år.
Re: Dra i ratten med autopiloten?
Postat: 23 sep 2024 13:26
av Jompster
Typ var 10e sekund på min MY på motorväg.
Re: Dra i ratten med autopiloten?
Postat: 23 sep 2024 13:35
av snix
Japp, lika här, är helt ny Teslaägare (MYLR 2024) och jag hårdtestade funktionen hem från Teslacentret igår och kunde säkert sitta en minut innan den varnade.
Re: Dra i ratten med autopiloten?
Postat: 23 sep 2024 13:54
av flamman
Jag har läst på tyska TFF-forumet med folk som upplevt samma (nyhet) med 2024.32.3.
Körde 50 mil i förra veckan på 32.3 men tänkte inte direkt på det men har dock redan en vana i hur jag håller och små-vrider så kan mkt. väl vara ändrat utan att jag tänkte på det. Jag har HW3, har ni som upplevt ändring HW4 (finns en teori om att kameran i HW4 ser mer av ratten)?
Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...
Är det lika för er?
Var tionde sekund, har det vart i både 3 och S under mina 3.5 år.
Märkligt!
I mina Model S (med AP1) var det från början helt beroende på trafiksituationen. Från 20 sekunder upp till 6 minuter på motorväg om det var väldigt lite trafik.
Sedan kom det en uppdatering gissningsvis kring 2017 och därefter var det alltid 20 sekunder, ända fram till jag sålde bilen 2022.
På min Model Y var det också 20 sekund när jag köpte den 2022, och så är det fortfarande.
Har dock fortfarande 2024.20.9
Har alltså aldrig haft 10 sekunder eller 30 sekunder som TS skriver, på någon av mina bilar.
Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...
Är det lika för er?
Menar du helt utan att nudda ratten?
Eller menar du med händerna på ratten men utan att "dra" i den?
Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...
Är det lika för er?
Menar du helt utan att nudda ratten?
Eller menar du med händerna på ratten men utan att "dra" i den?
Ja, jag hade nog (av gammal vana) en lätt hand på ratten, typ tumme-pekfinger vilandes i knät
Jag klockade inte, men det var rejält långa perioder
Men jag fick nog dra lite mer när jag närmade mig stan och trafiken tätnade runt om...
Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...
Är det lika för er?
Var tionde sekund, har det vart i både 3 och S under mina 3.5 år.
Märkligt!
I mina Model S (med AP1) var det från början helt beroende på trafiksituationen. Från 20 sekunder upp till 6 minuter på motorväg om det var väldigt lite trafik.
Sedan kom det en uppdatering gissningsvis kring 2017 och därefter var det alltid 20 sekunder, ända fram till jag sålde bilen 2022.
På min Model Y var det också 20 sekund när jag köpte den 2022, och så är det fortfarande.
Har dock fortfarande 2024.20.9
Har alltså aldrig haft 10 sekunder eller 30 sekunder som TS skriver, på någon av mina bilar.
Jag har klockat både min 3 och S på det.
Hade även en LR 2019 under tre veckor när min 3 stod på service och väntade på en del.
Samma där.
6600 mil M3P 2021 (HW3) och 3000 mil S Plaid 2023 (HW4) + den lånebilen.
All the same, alltid.
Det har nog buggat ur ett par ggr på ~10000 mil så att man inte behövt röra ratten alls.
Jag startar alltid om hela bilen efter uppdateringar eftersom jag hade snaggar några ggr i början med första bilen. Haft det en gång med min S, då hade jag glömt att starta om.
Mindre problem med buggar med omstart.
Jag har läst på tyska TFF-forumet med folk som upplevt samma (nyhet) med 2024.32.3.
Körde 50 mil i förra veckan på 32.3 men tänkte inte direkt på det men har dock redan en vana i hur jag håller och små-vrider så kan mkt. väl vara ändrat utan att jag tänkte på det. Jag har HW3, har ni som upplevt ändring HW4 (finns en teori om att kameran i HW4 ser mer av ratten)?
Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...
Är det lika för er?
Var tionde sekund, har det vart i både 3 och S under mina 3.5 år.
Märkligt!
I mina Model S (med AP1) var det från början helt beroende på trafiksituationen. Från 20 sekunder upp till 6 minuter på motorväg om det var väldigt lite trafik.
Sedan kom det en uppdatering gissningsvis kring 2017 och därefter var det alltid 20 sekunder, ända fram till jag sålde bilen 2022.
På min Model Y var det också 20 sekund när jag köpte den 2022, och så är det fortfarande.
Har dock fortfarande 2024.20.9
Har alltså aldrig haft 10 sekunder eller 30 sekunder som TS skriver, på någon av mina bilar.
Jag har klockat både min 3 och S på det.
Hade även en LR 2019 under tre veckor när min 3 stod på service och väntade på en del.
Samma där.
6600 mil M3P 2021 (HW3) och 3000 mil S Plaid 2023 (HW4) + den lånebilen.
All the same, alltid.
Det har nog buggat ur ett par ggr på ~10000 mil så att man inte behövt röra ratten alls.
Jag startar alltid om hela bilen efter uppdateringar eftersom jag hade snaggar några ggr i början med första bilen. Haft det en gång med min S, då hade jag glömt att starta om.
Mindre problem med buggar med omstart.
Du menar att det är en bugg, att man inte behöver dra i ratten typ var 30 sek?
Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...
Är det lika för er?
Var tionde sekund, har det vart i både 3 och S under mina 3.5 år.
Märkligt!
I mina Model S (med AP1) var det från början helt beroende på trafiksituationen. Från 20 sekunder upp till 6 minuter på motorväg om det var väldigt lite trafik.
Sedan kom det en uppdatering gissningsvis kring 2017 och därefter var det alltid 20 sekunder, ända fram till jag sålde bilen 2022.
På min Model Y var det också 20 sekund när jag köpte den 2022, och så är det fortfarande.
Har dock fortfarande 2024.20.9
Har alltså aldrig haft 10 sekunder eller 30 sekunder som TS skriver, på någon av mina bilar.
Jag har klockat både min 3 och S på det.
Hade även en LR 2019 under tre veckor när min 3 stod på service och väntade på en del.
Samma där.
6600 mil M3P 2021 (HW3) och 3000 mil S Plaid 2023 (HW4) + den lånebilen.
All the same, alltid.
Det har nog buggat ur ett par ggr på ~10000 mil så att man inte behövt röra ratten alls.
Jag startar alltid om hela bilen efter uppdateringar eftersom jag hade snaggar några ggr i början med första bilen. Haft det en gång med min S, då hade jag glömt att starta om.
Mindre problem med buggar med omstart.
Du menar att det är en bugg, att man inte behöver dra i ratten typ var 30 sek?
Nej, att min bil ett par ggr inte krävs att man rör ratten - på rätt lång tid.
Med senaste versionen 2024.32.3 så behöver jag inte dra i ratten alls lika ofta när man kör autopilot.
Har inte hittat någon info om detta någonstans... eller har jag missat det?
Förrut var det var 30:e sekund typ, nu typ aldrig när man kör motorväg...
Är det lika för er?
Var tionde sekund, har det vart i både 3 och S under mina 3.5 år.
Märkligt!
I mina Model S (med AP1) var det från början helt beroende på trafiksituationen. Från 20 sekunder upp till 6 minuter på motorväg om det var väldigt lite trafik.
Sedan kom det en uppdatering gissningsvis kring 2017 och därefter var det alltid 20 sekunder, ända fram till jag sålde bilen 2022.
På min Model Y var det också 20 sekund när jag köpte den 2022, och så är det fortfarande.
Har dock fortfarande 2024.20.9
Har alltså aldrig haft 10 sekunder eller 30 sekunder som TS skriver, på någon av mina bilar.
Jag har klockat både min 3 och S på det.
Hade även en LR 2019 under tre veckor när min 3 stod på service och väntade på en del.
Samma där.
6600 mil M3P 2021 (HW3) och 3000 mil S Plaid 2023 (HW4) + den lånebilen.
All the same, alltid.
Verkligen märkligt att det skiljer så i tid.
Var precis ute och körde och passade på att klocka tiden (igen).
Efter 18 sek kommer texten "Vrid lätt på ratten"
Efter 20 sek börjar displayen blinka blått.
Efter 30 sek börjar det pipa.
Det har varit precis likadant på båda bilarna jag haft efter uppdateringen 2017 (eller när det var). Innan dess var tiden som sagt situationsberoende.
Re: Dra i ratten med autopiloten?
Postat: 23 sep 2024 17:33
av snix
Har testat mer nu. Sitter jag med båda händerna "i knät", som att jag håller i ratten underifrån så kunde jag köra i 15 minuter på motorväg utan någon som helst varning. Jag "låtsashöll" alltså, men nuddade knappt ratten. Om man släpper ena handen så börjar varningar efter ca 30s. Samma sak om man vrider huvudet åt sidan.
HW4 och helt splitterny bil (således senaste uppdatering också).
Re: Dra i ratten med autopiloten?
Postat: 23 sep 2024 17:58
av mikebike
Eftersom systemet "detekterar" att man håller emot på ratten så kan det räcka med att det är friktion mellan ratten och "rattstången". Alternativt att man har en vikt på ena rattekern.
Re: Dra i ratten med autopiloten?
Postat: 23 sep 2024 18:09
av AAKEE
Filmat* medan maten var i ugnen idag.
2024.32.3 i en 2023 S Plaid.
12s är det även om jag skrev 10 innan, det blev uppenbart direkt jag såg 12s att minnet var lite skevt
Beteendet är exakt som min M3P (både med och utan FSD, eftersom jag hade det i demo vintern/våren 2021). Och exakt lika som låne-M3LR 2019 som hade FSD.
Och exakt lika från mil 0 i min S fram till idag med senaste FW jag fått (32.3)
*) Som vanligt är det inte flickan i filmen som skrev brevet eller höll i mobilen
Jag skulle gärna se betydligt mer än 12s, det är liksom inte där skon klämmer
Eftersom systemet "detekterar" att man håller emot på ratten så kan det räcka med att det är friktion mellan ratten och "rattstången". Alternativt att man har en vikt på ena rattekern.
Jo, men jag nuddade verkligen knappt ratten, den finns inte en chans att det skapade någon friktion. Jag kan inte se att det är något annat än kupékameran som skulle ha koll på mina händer, eller om det helt enkelt är en bug..
Eftersom systemet "detekterar" att man håller emot på ratten så kan det räcka med att det är friktion mellan ratten och "rattstången". Alternativt att man har en vikt på ena rattekern.
Jo, men jag nuddade verkligen knappt ratten, den finns inte en chans att det skapade någon friktion. Jag kan inte se att det är något annat än kupékameran som skulle ha koll på mina händer, eller om det helt enkelt är en bug..
Det jag menar är att det kanske är friktion mellan olika delar i rattmekanismen.
Eftersom systemet "detekterar" att man håller emot på ratten så kan det räcka med att det är friktion mellan ratten och "rattstången". Alternativt att man har en vikt på ena rattekern.
Jo, men jag nuddade verkligen knappt ratten, den finns inte en chans att det skapade någon friktion. Jag kan inte se att det är något annat än kupékameran som skulle ha koll på mina händer, eller om det helt enkelt är en bug..
Gjorde samma test. Höll i ratten runt ekern så jag inte nuddade ratten. Kunde då också köra riktigt långt. Viktiga var dock att hålla blicken framåt. Började jag vända huvudet eller plocka upp något så började den varna direkt.
La jag handen i knät så ville den inte, så tänker att det är kameran som ser om armen är vinklad upp mot ratten?
Filmat* medan maten var i ugnen idag.
2024.32.3 i en 2023 S Plaid.
12s är det även om jag skrev 10 innan, det blev uppenbart direkt jag såg 12s att minnet var lite skevt
Beteendet är exakt som min M3P (både med och utan FSD, eftersom jag hade det i demo vintern/våren 2021). Och exakt lika som låne-M3LR 2019 som hade FSD.
Och exakt lika från mil 0 i min S fram till idag med senaste FW jag fått (32.3)
*) Som vanligt är det inte flickan i filmen som skrev brevet eller höll i mobilen
Jag skulle gärna se betydligt mer än 12s, det är liksom inte där skon klämmer
Vore intressant med samma test utan att hålla en mobil synligt för kameran.
Filmat* medan maten var i ugnen idag.
2024.32.3 i en 2023 S Plaid.
12s är det även om jag skrev 10 innan, det blev uppenbart direkt jag såg 12s att minnet var lite skevt
Beteendet är exakt som min M3P (både med och utan FSD, eftersom jag hade det i demo vintern/våren 2021). Och exakt lika som låne-M3LR 2019 som hade FSD.
Och exakt lika från mil 0 i min S fram till idag med senaste FW jag fått (32.3)
*) Som vanligt är det inte flickan i filmen som skrev brevet eller höll i mobilen
Jag skulle gärna se betydligt mer än 12s, det är liksom inte där skon klämmer
Vore intressant med samma test utan att hålla en mobil synligt för kameran.
I ungefär, eller drygt 9999 mil av de 10.000 har jag inte haft någon mobil framför ögonen.
Blir ingen skillnad.
Har även försökt testa att hålla händerna så det ser ut som man håller i ratten. För mig = ingen skillnad. Det är alltid 12s mellan att man nudgear ratten och rattvarningen ”håll i yoken”.
Har inte testat med senaste FW (32.3) dock.
Jag tror (men vet inte) att kameran bara tittar på förarens uppmärksamhet.
Och att alla bevis på att föraren är med i rodren går via momentavläsaren i ratten.
Eftersom systemet "detekterar" att man håller emot på ratten så kan det räcka med att det är friktion mellan ratten och "rattstången". Alternativt att man har en vikt på ena rattekern.
Jo, men jag nuddade verkligen knappt ratten, den finns inte en chans att det skapade någon friktion. Jag kan inte se att det är något annat än kupékameran som skulle ha koll på mina händer, eller om det helt enkelt är en bug..
Gjorde samma test. Höll i ratten runt ekern så jag inte nuddade ratten. Kunde då också köra riktigt långt. Viktiga var dock att hålla blicken framåt. Började jag vända huvudet eller plocka upp något så började den varna direkt.
La jag handen i knät så ville den inte, så tänker att det är kameran som ser om armen är vinklad upp mot ratten?
Det spelar ju ingen roll var du håller i ratten, en eker gör ingen skillnad. Bilen mäter hur många Nm som man påverkar rattstången med.
Du måste släppa ratten helt för att få ett korrekt test i det sammanhanget.
Re: Dra i ratten med autopiloten?
Postat: 23 sep 2024 20:25
av bjornnilsson
Körde hem från träningen i Plejden (HW4) och jag blev ombedd att ingripa endast en gång för att pilla på ratten. Nu är ju frågan om man är så van att hålla systemet igång att jag påverkar ”testet” men jag försökte verkligen inte röra ratten mer än absolut nödvändigt för att känna mig säker och jag upplever absolut en förändring. Ska klocka nästa gång jag är ute och kör en sväng. Intressant om det är placebo..
Eftersom systemet "detekterar" att man håller emot på ratten så kan det räcka med att det är friktion mellan ratten och "rattstången". Alternativt att man har en vikt på ena rattekern.
Jo, men jag nuddade verkligen knappt ratten, den finns inte en chans att det skapade någon friktion. Jag kan inte se att det är något annat än kupékameran som skulle ha koll på mina händer, eller om det helt enkelt är en bug..
Gjorde samma test. Höll i ratten runt ekern så jag inte nuddade ratten. Kunde då också köra riktigt långt. Viktiga var dock att hålla blicken framåt. Började jag vända huvudet eller plocka upp något så började den varna direkt.
La jag handen i knät så ville den inte, så tänker att det är kameran som ser om armen är vinklad upp mot ratten?
Det spelar ju ingen roll var du håller i ratten, en eker gör ingen skillnad. Bilen mäter hur många Nm som man påverkar rattstången med.
Du måste släppa ratten helt för att få ett korrekt test i det sammanhanget.
Inser att syftningen gick att tolka. Jag höll runt ratten. Dvs luft mellan fingrar och ratt, men för att efterlikna att jag ändå höll i ratten så mycket som möjligt. Sitter med armbågen i knät och håller vid nedre vänstra delen på ratten, armen blir lätt lutad uppåt mot ratten.
Om det är att den ändå känner av att man råkar nudda är ratten nu riktigt känslig. Vilket är sjukt bra.
Lägger jag ner handen i knät säger den till. Testet var till för ett se om den även försöker kolla att man håller i ratten via bild och inte bara via Nm i ratten.