Sida 1 av 1

Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 09:05
av spacecoin
DRIVE PILOT will support speed of up to 95 km/h on German motorways Sales start is scheduled for early 2025 Existing Mercedes-Benz DRIVE PILOT customers receive update free of charge Mercedes‑Benz is introducing the next version of DRIVE PILOT for conditionally automated driving (SAE‑Level 3) in Germany. This evolutionary upgrade can now follow a vehicle on the motorway at up to 95 km/h, representing a significantly greater customer benefit. The necessary re-certification by Germany’s Federal Motor Transport Authority is expected by the end of 2024, after which sales can start at the beginning of 2025

Level 3 = behöver inte titta på vägen eller ”ta över omedelbart”.

https://media.mercedes-benz.com/article ... a42fa005ab

Re: Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 09:08
av Nicke Nyfiken
95 km/h på tyska autobahn... :lol:

Re: Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 09:14
av spacecoin
Nicke Nyfiken skrev: 24 sep 2024 09:08
95 km/h på tyska autobahn... :lol:
Vill man jobba eller kolla på en film istället för att stirra på vägen, why not? Jag förstår inte din inställning ärligt talat. Det är 95km/h snabbare än Tesla och alla andra, och billigare än FSD. Det här skulle lätt få mig att köpa en EQS om det var lagligt i Sverige.

L4 (sova i baksätet) lär vara minst tio år bort för privat ägda personbilar.

Re: Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 09:25
av Nicke Nyfiken
Det finns ingen Tysk Mercedes-ägare som kommer att nedlåta sig att åka 95 km/h på autobahn. :lol: Man får kila in sig bland lastbilarna i högerfilen och stanna där.

Re: Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 09:36
av tor-ake
Det är mkt ofta det går långsammare än 95km/h långa sträckor på autobahn, speciellt vid arbetspendling m.m. Låter som usecaset för BMW:s "Traffic Jam Assist" som vi har på vår gamla 2018 i3 - den har tyvärr en induktiv givare i ratten som gör att man måste hålla i den hela tiden, och den går bara upp till 60km/h vilket gör den i princip värdelös för mig, då trafiken stundtals går över 60 och då blir man en vägpropp. Man kan programmera upp den till 99km/h(?) men den har andra begränsningar (vision only) som gör att jag inte brytt mig om det.

I Stockholmsområdet skulle 95km/h räcka till i princip all arbetspendling. Är den begränsad till bara motorväg eller funkar den månne på alla mötesfria vägar?

Re: Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 09:52
av spacecoin
tor-ake skrev: 24 sep 2024 09:36
Det är mkt ofta det går långsammare än 95km/h långa sträckor på autobahn, speciellt vid arbetspendling m.m. Låter som usecaset för BMW:s "Traffic Jam Assist" som vi har på vår gamla 2018 i3 - den har tyvärr en induktiv givare i ratten som gör att man måste hålla i den hela tiden, och den går bara upp till 60km/h vilket gör den i princip värdelös för mig, då trafiken stundtals går över 60 och då blir man en vägpropp. Man kan programmera upp den till 99km/h(?) men den har andra begränsningar (vision only) som gör att jag inte brytt mig om det.

I Stockholmsområdet skulle 95km/h räcka till i princip all arbetspendling. Är den begränsad till bara motorväg eller funkar den månne på alla mötesfria vägar?
Jag håller med ang farten. Fullt tillräcklig för att vara mycket användbar.

Jfr BMW; Det här systemet är L3. Det kör och du behöver inte bry dig eller hålla i ratten.

Alla system med "du måste hålla i ratten" eller "du måste titta på vägen" är L2 eftersom de använder människan som fallback utan förvarning. Det gör inte det här systemet så länge den är inom sin operationella domän (motorväg, följebil inom 300m, dagtid, torrt väglag, inte låg sol). Människan förväntas bara ta över (inom 10 s) när man går utanför dessa parametrar. Under den tiden kör bilen själv, eller stannar säkert om man inte tar över.

Mercedes har ju även ett förarassitans-läge (L2) i dessa bilar som funkar som AP på landsväg/motorväg med färre begränsningar och snabbare fart.

Re: Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 14:15
av HelectriC
undrar om man får böter när man fipplar med mobilen och bilen kör själv på detta vis? Polisen lär ju inte vara insatt i vilka bilar som har vad för system :?

Re: Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 14:24
av Arctic Drifter
HelectriC skrev: 24 sep 2024 14:15
undrar om man får böter när man fipplar med mobilen och bilen kör själv på detta vis? Polisen lär ju inte vara insatt i vilka bilar som har vad för system :?
När vi är på L5, får man vara full då? :lol:

Re: Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 14:49
av bjornnilsson
Arctic Drifter skrev: 24 sep 2024 14:24
HelectriC skrev: 24 sep 2024 14:15
undrar om man får böter när man fipplar med mobilen och bilen kör själv på detta vis? Polisen lär ju inte vara insatt i vilka bilar som har vad för system :?
När vi är på L5, får man vara full då? :lol:
Som i full self driving? :D

Re: Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 14:50
av tnjo
HelectriC skrev: 24 sep 2024 14:15
undrar om man får böter när man fipplar med mobilen och bilen kör själv på detta vis? Polisen lär ju inte vara insatt i vilka bilar som har vad för system :?
Ja, eftersom det är slippa peta på ratten inte total självkörning
Du ska fortfarande ha uppsikt på vägen

Re: Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 15:27
av Maw
tnjo skrev: 24 sep 2024 14:50
HelectriC skrev: 24 sep 2024 14:15
undrar om man får böter när man fipplar med mobilen och bilen kör själv på detta vis? Polisen lär ju inte vara insatt i vilka bilar som har vad för system :?
Ja, eftersom det är slippa peta på ratten inte total självkörning
Du ska fortfarande ha uppsikt på vägen
Nej, man behöver inte ha uppsikt på vägen. Det är ju L3.

Re: Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 15:36
av spacecoin
HelectriC skrev: 24 sep 2024 14:15
undrar om man får böter när man fipplar med mobilen och bilen kör själv på detta vis? Polisen lär ju inte vara insatt i vilka bilar som har vad för system :?
Trafiklagstiftningen måste anpassas i Sverige för att att L3+ ska vara lagligt. Men det är ett intressant problem du tar upp. Mercedes har experimenterat med att ha en blå/turkos färg på del av baklyktor för att visa att bilen är i autonomt läge.

Screenshot 2024-09-24 at 15.40.43.png
https://edition.cnn.com/2023/12/19/busi ... index.html

I L3-läge är man "fall back ready driver" så man måste vara vaken och kunna framföra bilen om den ber om det (inom typ 10 sekunder). Man behöver inte titta på vägen innan bilen säger att man måste börja ta över (t ex vid regn eller om man tappar följebilen, motorvägen tar slut et.c.).

I ett fordon som är i L4-eller L5-läge är man alltid passagerare och det finns aldrig en mänsklig förare under några omständigheter annat än under utveckling/test.

Re: Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 19:37
av Sportbilsentusiasten
Nicke Nyfiken skrev: 24 sep 2024 09:08
95 km/h på tyska autobahn... :lol:
Fast det är på första växeln, det ska man ha i åtanke! :mrgreen:
Nästan i klass med min trimmade CB1000R.

Re: Mercedes ökar farten

Postat: 24 sep 2024 20:41
av enoch85
spacecoin skrev: 24 sep 2024 15:36
HelectriC skrev: 24 sep 2024 14:15
undrar om man får böter när man fipplar med mobilen och bilen kör själv på detta vis? Polisen lär ju inte vara insatt i vilka bilar som har vad för system :?
Trafiklagstiftningen måste anpassas i Sverige för att att L3+ ska vara lagligt. Men det är ett intressant problem du tar upp. Mercedes har experimenterat med att ha en blå/turkos färg på del av baklyktor för att visa att bilen är i autonomt läge.


Screenshot 2024-09-24 at 15.40.43.png

https://edition.cnn.com/2023/12/19/busi ... index.html

I L3-läge är man "fall back ready driver" så man måste vara vaken och kunna framföra bilen om den ber om det (inom typ 10 sekunder). Man behöver inte titta på vägen innan bilen säger att man måste börja ta över (t ex vid regn eller om man tappar följebilen, motorvägen tar slut et.c.).

I ett fordon som är i L4-eller L5-läge är man alltid passagerare och det finns aldrig en mänsklig förare under några omständigheter annat än under utveckling/test.
En vacker dag när jag är för gammal för att köra, om sisådär 40 år, så KANSKE Tesla har nått L3 iaf. Man får hoppas!