Sida 1 av 1

Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 25 sep 2024 19:24
av Klas1234
Efter att ha kört Highland LR (dual motor) i 6 månader och så blev jag påkörd (krockad bakifrån, inte mitt fel) Det blev 3 månaders reparationstid och då ha jag istället har kört en Highland 3, single motor RWD.

Så nu har jag en ganska lång erfarenhet från båda modellerna :-) Här är mina reflektioner över skillnaden i körupplevelse. Om jag missat någon fakta så rätta mig gärna, den är inte alltid helt tydlig när man söker hos Tesla.

Stereon: Jag upplevde faktiskt en stor skillnad. Det var det första jag märkte när jag bytte till RWD och det första jag märkte när jag bytte tillbaka. LR (Dual motor) har 17 högtalare, dubbla subwoofers och dubbla förstärkare. Jag gillar bra ljud och när man vant sig vid den stora stereon så märktes verkligen skillnaden främst i basen men även i den rumsliga känslan. Därmed inte sagt att RWD stereo inte är bra, det är den men det är en skillnad om man gillar bra ljud.

Accelerationen: Även här är det en stor skillnad. Men jag tycker å andra sidan att RWD har tillräckligt med kraft och jag upplevde faktiskt inte att jag saknade den extra accelerationen.
(288 kw jmf med 188 kw, dvs LR har 50% mer kraft här). LR 0-100 på 4,4 sekunder och rwd på 6,1 sekunder. Men som sagt för min del är den extra kraften inget jag känner att jag behöver.

4 hjulsdrift. Det här var anledningen till att jag köpte en LR (dual motor). Men då det var sommar så märkte jag ingen skillnad i köregenskaperna. Som jag förstått det så använder LR mest bakhjulsdrift i normala förhållanden. Körde min egen LR en hel del i snö i vintras och var väldigt nöjd med 4 hjulsdriften. Vet inte hur RWD hade funkat.

Räckvidd: Även här märkte jag en stor skillnad. (WLPT 63 mil vs 51 mil) I vardagen hade det inte spelat någon roll, men jag kör en del längre resor och då märktes det att rwd batteri är mindre och dessutom laddar långsammare. (LR laddar max 250 kw och RWD max 170 kw). Fler laddstopp med RWD längs vägen alltså.

Klädsel dörrar. Skiljer sig åt men inget som jag eg tänkte så mycket på.

Något mer som skiljer sig år? I så fall märkte jag inte det.

Fina bilar båda två, det mesta är trots allt det samma.

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 30 sep 2024 15:20
av Syntax
Vinterkörning med bakhjulsdrift och stark motorbroms gissar jag är största nersidan...

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 30 sep 2024 20:48
av Claes_B
Syntax skrev: 30 sep 2024 15:20
Vinterkörning med bakhjulsdrift och stark motorbroms gissar jag är största nersidan...
Det är annorlunda, från att ha kört FWD på heltid i rätt många år så bytte jag till en SR+ förra året och det var "ovant" med bakhjulsdrift i början (har ju kört rätt många tusem mil bakhjulsdrivet utan stabiliseringshjälpmedel förr), framförallt att det sladdar hit och dit vid minsta pådrag, motorbromsen lär man sig hantera rätt fort, men å andra sidan har bilen så magiskt bra antisladd att det bara är att släppa upp pedalen oavsett hur halt det är, den rätar upp sig och känns inte alls farlig. Skulle vara förvånad om Highland är sämre på det.

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 01 okt 2024 10:11
av Arctic Drifter
Syntax skrev: 30 sep 2024 15:20
Vinterkörning med bakhjulsdrift och stark motorbroms gissar jag är största nersidan...
Gällande "motorbroms" så hjälper ju tyvärr inte fyrhjulsdrift på Model 3 och Y vad jag vet. Det är väl bara S och X som kör regenerering på alla fyra hjul med 3 och Y kör regenerering på bakhjulen även på LR/P.

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 01 okt 2024 11:00
av Tellus
Arctic Drifter skrev: 01 okt 2024 10:11
Syntax skrev: 30 sep 2024 15:20
Vinterkörning med bakhjulsdrift och stark motorbroms gissar jag är största nersidan...
Gällande "motorbroms" så hjälper ju tyvärr inte fyrhjulsdrift på Model 3 och Y vad jag vet. Det är väl bara S och X som kör regenerering på alla fyra hjul med 3 och Y kör regenerering på bakhjulen även på LR/P.
Frontmotorn bromsar också på 3/Y LR/P, alltså alla fyra hjulen. Men vid normal körning används bak. Fram börjar bromsa i till exempel halkigt väglag.

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 01 okt 2024 11:22
av Arctic Drifter
Tellus skrev: 01 okt 2024 11:00
Arctic Drifter skrev: 01 okt 2024 10:11
Syntax skrev: 30 sep 2024 15:20
Vinterkörning med bakhjulsdrift och stark motorbroms gissar jag är största nersidan...
Gällande "motorbroms" så hjälper ju tyvärr inte fyrhjulsdrift på Model 3 och Y vad jag vet. Det är väl bara S och X som kör regenerering på alla fyra hjul med 3 och Y kör regenerering på bakhjulen även på LR/P.
Frontmotorn bromsar också på 3/Y LR/P, alltså alla fyra hjulen. Men vid normal körning används bak. Fram börjar bromsa i till exempel halkigt väglag.
Har detta kommit i någon mjukvaruuppdatering nyligen?
De två vintersäsonger jag kört har den då bara regenerat på bakhjulen.

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 01 okt 2024 14:44
av Tellus
Arctic Drifter skrev: 01 okt 2024 11:22
Tellus skrev: 01 okt 2024 11:00
Arctic Drifter skrev: 01 okt 2024 10:11
Syntax skrev: 30 sep 2024 15:20
Vinterkörning med bakhjulsdrift och stark motorbroms gissar jag är största nersidan...
Gällande "motorbroms" så hjälper ju tyvärr inte fyrhjulsdrift på Model 3 och Y vad jag vet. Det är väl bara S och X som kör regenerering på alla fyra hjul med 3 och Y kör regenerering på bakhjulen även på LR/P.
Frontmotorn bromsar också på 3/Y LR/P, alltså alla fyra hjulen. Men vid normal körning används bak. Fram börjar bromsa i till exempel halkigt väglag.
Har detta kommit i någon mjukvaruuppdatering nyligen?
De två vintersäsonger jag kört har den då bara regenerat på bakhjulen.
Har varit så länge sen jag skaffade scan my tesla för många år sedan. Men det kanske har ändrats. Normalt så är det bakhjulen. Tror man kan se i någon tesla björn video när han testar vinteregenskaperna.

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 01 okt 2024 14:48
av Nicke Nyfiken
Tellus skrev: 01 okt 2024 11:00
Arctic Drifter skrev: 01 okt 2024 10:11
Syntax skrev: 30 sep 2024 15:20
Vinterkörning med bakhjulsdrift och stark motorbroms gissar jag är största nersidan...
Gällande "motorbroms" så hjälper ju tyvärr inte fyrhjulsdrift på Model 3 och Y vad jag vet. Det är väl bara S och X som kör regenerering på alla fyra hjul med 3 och Y kör regenerering på bakhjulen även på LR/P.
Frontmotorn bromsar också på 3/Y LR/P, alltså alla fyra hjulen. Men vid normal körning används bak. Fram börjar bromsa i till exempel halkigt väglag.
Tyvärr börjar bilen inte motorbromsa med alla 4 hjulen förrän efter man fått ett ordentligt uppställ pga regen :evil: . Sedan slutar den motorbromsa på framhjulen efter några minuter om man inte tappat greppet igen.
Så då är man tillbaka på ruta ett.

Men är det så halt att däcken tappar greppet mest hela tiden så fortsätter bilen att motorbromsa med alla 4 hjulen.

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 01 okt 2024 15:03
av jonasl
Det är väl olika typer av motorer där den bakre är mer effektiv vid regen har jag för mig, därav mest regen bak.

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 01 okt 2024 15:47
av Tellus
Hittade videon, bilen använder regen på alla 4 hjul när den känner av halka. Uppdaterades för ca 2 år sedan.
Lika mycket regen bak och fram.


Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 01 okt 2024 16:00
av Nicke Nyfiken
Tellus skrev: 01 okt 2024 15:47
Hittade videon, bilen använder regen på alla 4 hjul när den känner av halka. Uppdaterades för ca 2 år sedan.
Lika mycket regen bak och fram.
Ja i några minuter.
Sedan är det bara bak igen till nästa gång bakhjulen tappar fästet.

Jag har varit med om det många gånger och jag antar att det är av samma anledning som "Arctic Drifter" upplever att hans bil bara motorbromsar på bakhjulen.

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 01 okt 2024 20:14
av Tellus
Nicke Nyfiken skrev: 01 okt 2024 16:00
Tellus skrev: 01 okt 2024 15:47
Hittade videon, bilen använder regen på alla 4 hjul när den känner av halka. Uppdaterades för ca 2 år sedan.
Lika mycket regen bak och fram.
Ja i några minuter.
Sedan är det bara bak igen till nästa gång bakhjulen tappar fästet.

Jag har varit med om det många gånger och jag antar att det är av samma anledning som "Arctic Drifter" upplever att hans bil bara motorbromsar på bakhjulen.
Bilen går otroligt bra i snö och genom snösträngar jämfört med många andra bilar. Det är en makalös manick, att den kör fyrhjulsdrift och fyrhjulsregen när det behövs. Sedan kopplar den automagiskt om till snålaste läget när det ej är halt.

Att man kan få ett litet bakhjulssläpp (om bilen minutrarna innan ej känt av halkan) när man hastigt släpper accelerationspedalen är inget farligt, men kan av vissa upplevas som lite otäckt. Antisladd tar hand om det blixtsnabbt.

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 01 okt 2024 20:46
av Nicke Nyfiken
Tellus skrev: 01 okt 2024 20:14
Nicke Nyfiken skrev: 01 okt 2024 16:00
Tellus skrev: 01 okt 2024 15:47
Hittade videon, bilen använder regen på alla 4 hjul när den känner av halka. Uppdaterades för ca 2 år sedan.
Lika mycket regen bak och fram.
Ja i några minuter.
Sedan är det bara bak igen till nästa gång bakhjulen tappar fästet.

Jag har varit med om det många gånger och jag antar att det är av samma anledning som "Arctic Drifter" upplever att hans bil bara motorbromsar på bakhjulen.
Bilen går otroligt bra i snö och genom snösträngar jämfört med många andra bilar. Det är en makalös manick, att den kör fyrhjulsdrift och fyrhjulsregen när det behövs. Sedan kopplar den automagiskt om till snålaste läget när det ej är halt.

Att man kan få ett litet bakhjulssläpp (om bilen minutrarna innan ej känt av halkan) när man hastigt släpper accelerationspedalen är inget farligt, men kan av vissa upplevas som lite otäckt. Antisladd tar hand om det blixtsnabbt.
Ja de fyrhjulsdrivna Teslorna går väldigt fint i snö och snösträngar. Som en dröm, ingen tvekan om det. Har kört andra fyrhjulsdrivna bilar bl.a. Audi, VW och Volvo men de är långt efter när det kommer till stabilitet när man klipper en tjock snö/slasksträng på motorvägen vid filbyte. :D

Det är bara när bakänden plötsligt kastar ut när man lättar på hastighetspedalen som det är lite obehaglig innan man vant sig.

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 02 okt 2024 13:54
av AAKEE
Arctic Drifter skrev: 01 okt 2024 11:22
Tellus skrev: 01 okt 2024 11:00
Arctic Drifter skrev: 01 okt 2024 10:11
Syntax skrev: 30 sep 2024 15:20
Vinterkörning med bakhjulsdrift och stark motorbroms gissar jag är största nersidan...
Gällande "motorbroms" så hjälper ju tyvärr inte fyrhjulsdrift på Model 3 och Y vad jag vet. Det är väl bara S och X som kör regenerering på alla fyra hjul med 3 och Y kör regenerering på bakhjulen även på LR/P.
Frontmotorn bromsar också på 3/Y LR/P, alltså alla fyra hjulen. Men vid normal körning används bak. Fram börjar bromsa i till exempel halkigt väglag.
Har detta kommit i någon mjukvaruuppdatering nyligen?
De två vintersäsonger jag kört har den då bara regenerat på bakhjulen.
Min M3P både drev och regenererade på alla fyra, under vissa förhållanden. Dock inte alltid och från minnet skulle den helst upptäcka själv att det var halt först.

Bakre motorn är den bättre på en 3/Y och prioriteras därför för att maximera effektiviteten.


Jag körde med en skärm som visade torque och effekt på resp motor monterad framför ratten, så man såg det i realtid.
Iom det var det väldigt lätt att se vad bilen egentligen gjorde.

Bild från vintern 2021/2022
IMG_1150.jpeg

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 02 okt 2024 14:02
av AAKEE
28/2 2022, precis utrullandes från en SuC i Jokkmokk. (Garanterat vinterväglag).
Bilen har inte hunnit tycka det är halt och driver enbart bak:
IMG_1151.jpeg

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 03 okt 2024 14:36
av Arctic Drifter
Ok, my bad!

Skyller det på att jag bor i Norrland och att det är 10 mil mellan varje gång jag släpper gasen, därför som jag upplever att den kastar till vid varje uppsläpp! :lol:

Re: Nu har jag kört Highland LR och RWD

Postat: 03 okt 2024 16:06
av AAKEE
Arctic Drifter skrev: 03 okt 2024 14:36
Ok, my bad!

Skyller det på att jag bor i Norrland och att det är 10 mil mellan varje gång jag släpper gasen, därför som jag upplever att den kastar till vid varje uppsläpp! :lol:
Nä, det gjorde min 3 ändå ganska ofta.
Inte värst dock, och är man van vinterkörning är det inget stort problem.

Men dubbat underlättar, speciellt söderöver vid tex rondeller där alla med dubbfritt polerat upp isen till superhal.