Sitthöjd Model S
Moderator: Redaktion
-
Sitthöjd Model S
Hej,
Kikar på att köpa en Model S men har inte riktigt fått med alla i hushållet då sambon vill ha en högre bil.
Är det någon med en Model S som har lust att mäta från mark upp till sittdyna fram respektive bak? Gärna med stol både i bott/topp om det går. Det hade varit väldigt uppskattat!
Vi har såklart provkört men jag hade velat ha höjden på papper för att jämföra med andra bilar då jag menar på att den inte är så värst låg.
Tack!
Kikar på att köpa en Model S men har inte riktigt fått med alla i hushållet då sambon vill ha en högre bil.
Är det någon med en Model S som har lust att mäta från mark upp till sittdyna fram respektive bak? Gärna med stol både i bott/topp om det går. Det hade varit väldigt uppskattat!
Vi har såklart provkört men jag hade velat ha höjden på papper för att jämföra med andra bilar då jag menar på att den inte är så värst låg.
Tack!
Senast redigerad av Johanthureson, redigerad totalt 1 gånger.
-
Re: Sitthöjd Model S
Hej,Johanthureson skrev: ↑30 sep 2024 09:37Hej,
Tack!
Kan tyvärr inte hjälpa till med måttet, men medans vi väntar...
Vad är det för annan bil (eller bilmodeller) din sambo hellre skulle vilja ha?
Om du vill så kan vi ju även vara behjälpliga med argument för varför Model S är ett bättre val än vad det nu är din sambo har i tankarna. Eller ja... Jag gör det i alla fall gärna...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Skogslasse
- Teslaägare
Eventuellt lite hjälp, har en S sedan 2020 men funderade på att byta till Y. Efter en kortare provtur körde jag tillbaka till Tesla och undrade varför jag fick en höskrinda. Personen bakom disken skrattade och sa "man vänjer sig snabbt vid luftfjädring"
Som redan skrivits S är låg det tycker både jag och hustrun När vi sätter oss i hennes Enyaq sitter vi upp, så att
Har kollat och jag fick ihop det till 55 i lågt läge och 60 i högt. Kom jag på att jag kanske har luftfjädringen i topp, tror det är 24cm och botten är väl 16, men här är jag ute på tunn is
Som redan skrivits S är låg det tycker både jag och hustrun När vi sätter oss i hennes Enyaq sitter vi upp, så att
Har kollat och jag fick ihop det till 55 i lågt läge och 60 i högt. Kom jag på att jag kanske har luftfjädringen i topp, tror det är 24cm och botten är väl 16, men här är jag ute på tunn is
TMS 2020 nov
-
Jag hade den här diskussionen med en bekant och hans fru. Vet inte vad grejen var i det fallet – varför han inte tog diskussionen själv... I deras fall var det dock inte en Model S som var 'det vanliga personbilsalternativet'. I deras fall rörde det sig istället om en VW ID.7 Tourer.Johanthureson skrev: ↑30 sep 2024 09:37Hej,
Kikar på att köpa en Model S men har inte riktigt fått med alla i hushållet då sambon vill ha en högre bil. [Min u.]
Tack!
Men hur som helst... Hon ville från början också ha en SUV/Crossover istället. Hon hade inte koll på att en jämförbar SUV/Crossover med typ samma innerutrymmen som en VW ID.7 Tourer kommer vara högre, bredare och tyngre, samt även ha högre markfrigång. Den kommer även kräva större, tyngre fälgar och däck under hela sin livscykel. Allt det här sammantaget kommer resultera i ett bruksfordon som har högre luftmotstånd och som således kommer förbruka mer energi under hela sin livslängd. Som följd av den högre vikten kommer det även att ha gått åt mer naturresurser och energi vid fordonets produktion.
Det uppskattas att det finns nästan 1,5 miljarder bilar globalt. Jämför den totala energi– och naturresursåtgången ifall dessa var 'normala' bilar som som t.ex. VW ID.7 och BWM i4 istället för SUV/Crossovers som VW ID.4 och BMW iX3...
En tyngre SUV/Crossover kommer också slita mer däck än en lättare vanlig personbil under hela sin livslängd. Och tyvärr så uppskattas över hälften av Sveriges utsläpp av mikroplaster komma från just däckslitage. Se t.ex:
https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/
En 'vanlig personbil' kommer allt annat lika även ha bättre vägegenskaper i en riktigt kritisk undanmanöver pga av lägre vikt och även en lägre tyngdpunkt jämfört med en SUV/Crossover med liknande innerutrymmen. Se t.ex:
Efter ett samtal där vi gick igenom alla de här faktorerna som frun till min bekantskap inte kände till eller hade koll på, så slutade det med att de sen dess bestämt sig för att deras nästa bil ska bli en bättre beg. VW ID.7 Tourer om ~ett år istället för en SUV/Crossover. Så nu håller de på och sparar pengar till en sån.
P.S. Skogslasse har kompletterat sitt inlägg ovan med de mått som du efterfrågade.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Det beror ju också på hur man kör. En lugnt körd SUV kan ju slita mindre på däcken än en hårt körd sedan.SwedishAdvocate skrev: ↑04 okt 2024 20:13
En tyngre SUV/Crossovers kommer också slita mer däck än en lättare vanlig personbil under hela sin livslängd. Och tyvärr så uppskattas över hälften av Sveriges utsläpp av mikroplaster komma från just däckslitage. Se t.ex:
https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/
Altså om man har en ny Model S kommer den da mycket højt upp om man sætter luftfjærringen på høgsta niveau.
Om man da också bruker easy entry om kør stolan i høgsta lægget kommer den da høgt up.
Husk att man ca får 20 pct mer ræckvidd i model S sammenlignet med en Y eller X.
Om man da också bruker easy entry om kør stolan i høgsta lægget kommer den da høgt up.
Husk att man ca får 20 pct mer ræckvidd i model S sammenlignet med en Y eller X.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
-
Sänker inte Model S sig automatiskt till lägsta fjädringsläget i högre hastigheter? Går det att override:a det här på ngt sätt?fmm1000 skrev: ↑04 okt 2024 22:07Altså om man har en ny Model S kommer den da mycket højt upp om man sætter luftfjærringen på høgsta niveau.
Sen känns det som att det skulle kunna blir 'lite strul' med drivaxlarnas knutar ifall man håller på och kör i olika lägen på luftfjädringen. Se t.ex:
viewtopic.php?p=771873#p771873
Tror det är bättre att man istället så att säga bestämmer sig för att det är en vanlig personbil man kör och inte en SUV/Crossover (Personligen har jag i och för sig kört väldigt lite SUV/Crossover. Är dock 1,87 m lång så hamnar ju en bit upp i ett bilsäte hur jag än bär mig åt...).
Men några generella tips oavsett:
– Håll alltid avstånd till framförvarande bilar – dvs. håll typ tresekundersregeln som man fick lära sig när man skulle ta körkort. Då hinner du bromsa ifall framförvarande trafikant tvärnitar.
– Anpassa hastigheten. I t.ex. vissa tätbebyggda områden med mycket trafik, fotgängare, dålig sikt osv. sänker jag ibland hastigheten under den skyltade.
– Tänk på hur du placerar fordonet på vägen. Det här är antagligen extra tillämpbart för en relativt bred bil som en Model S. I t.ex. vissa tätbebyggda områden ligger inte jag och slickar vägens högerkant eller slickar de parkerade bilarna på vägens högra sida. Istället placerar jag bilen så nära mitten på vägen som möjligt. Om vägen har en mittlinje så är jag alltså över den här mittlinjen med min bils vänstra hjul. På det viset får man dels bättre uppsikt över vad som händer till höger, och man får även mycket bättre marginal ifall ett barn eller ett husdjur plötsligt skulle dyka upp bakom t.ex en av de bilar som står parkerade på höger sida längs en väg. Sen måste man naturligtvis tillbaka till höger sida av vägen om man får möte eller ifall det kommer en refug eller skylt mitt i vägen.
Det här sättet att placera bilen i mitten av vägen är även tillämpbart på mindre trafikerad landsväg.
Sitthöjd Model S
Mätte på min S Plaid i fram och det är knappt 58cm från golvet i garaget till övre delen av sittdynan i framkant.Johanthureson skrev:Hej,
Tack!
I bak är det 59cm på samma plats.
Då är bilen i High och stolen fram max höjd i framkant, lägst i bakkant.
Ränka av ett par cm när bilen är i normal på luftfjädringen.
Kan skicka lite bilder på DM.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
Palladium gör. Tror inte de äldre gör det.SwedishAdvocate skrev: ↑06 okt 2024 15:15Sänker inte Model S sig automatiskt till lägsta fjädringsläget i högre hastigheter? Går det att override:a det här på ngt sätt?
Sen känns det som att det skulle kunna blir 'lite strul' med drivaxlarnas knutar ifall man håller på och kör i olika lägen på luftfjädringen. Se t.ex:
Drivknutarna mår bäst i low.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Precis, dom äldre har en egen inställning för om den ska sänka över en viss hastighet,AAKEE skrev: ↑06 okt 2024 23:34Palladium gör. Tror inte de äldre gör det.SwedishAdvocate skrev: ↑06 okt 2024 15:15Sänker inte Model S sig automatiskt till lägsta fjädringsläget i högre hastigheter? Går det att override:a det här på ngt sätt?
Drivknutarna mår bäst i low.
eller inte såklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19