Sida 1 av 2
Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 10:18
av Delta
Och så hände det för första gången i mitt mer än 10-åriga Teslaliv.
2 km hemifrån och 500 m till Tesla SC Mellbystrand. Kl 9 på kvällen. På avfarten från E6 meddelar min gamla MS90D att den är utan ström och ber mig stanna på säker plats. Det blev på Väg 24 riktning västerut. Innan skärmen slocknade han den visa att det var 5 km kvar av batterikapaciteten. På onsdag är det tänkt att jag tillsammans med frugan ska åka på vår årliga utflykt till Gardasjön i Italien.
Har tidigare utan mankemang kört till 2-3 km kvar, till och med några km med 0 km kvar. Är batteriet på väg att tappa sugen?
Vad hade ni gjort? Jag laddar enbart på SUC. Bilen har gått 253508 km.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 10:26
av Nicke Nyfiken
Delta skrev: ↑30 sep 2024 10:18
Och så hände det för första gången i mitt mer än 10-åriga Teslaliv.
2 km hemifrån och 500 m till Tesla SC Mellbystrand. Kl 9 på kvällen. På avfarten från E6 meddelar min gamla MS90D att den är utan ström och ber mig stanna på säker plats. Det blev på Väg 24 riktning västerut. Innan skärmen slocknade han den visa att det var 5 km kvar av batterikapaciteten. På onsdag är det tänkt att jag tillsammans med frugan ska åka på vår årliga utflykt till Gardasjön i Italien.
Har tidigare utan mankemang kört till 2-3 km kvar, till och med några km med 0 km kvar. Är batteriet på väg att tappa sugen?
Vad hade ni gjort? Jag laddar enbart på SUC. Bilen har gått 253508 km.
Om du enbart laddar på SuC så antar jag att du aldrig laddar fullt och låter bilen stå orörd en längre stund. Tror det behövs ibland för att batteriet ska balanseras och BMS:en kalibrera sig för att visa rätt.
Tror inte det beror på att batteriet håller på att ge upp.
Fick du igång bilen igen när den blev laddad?
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 11:01
av tor-ake
När BMS:en klipper i botten så är det några celler som har understigit lägsta spänningen. När energin är slut i en cell dyker spänningskurvan brant, så en rimlig gissning är att BMS:en inte riktigt hade koll på hur mycket energi som fanns kvar och lurade dig att det fanns kvar.
Som ovanstående skribent nämner vore det bra att långsamladda några gånger upp till hög procent och kolla hur väl packet är balanserat i toppen. Antar att man kan se det i servicemenyn eller behöver man någon app?
När det väl är balanserat i toppen, kör ner till dess det är bara någon procent kvar och kolla cellbalansen i botten. Om det är stor obalans i botten är det några celler som är trötta och då får man anpassa sin körning efter det.
Om det är bra balans i både topp och botten är det inget "fel" på batteriet per se utan bara BMS:en som är dåligt kalibrerad.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 11:04
av Delta
Jajamen, en bärgare från assistanskåren hjälpte tillsammans med en kille från Volvoservice(!) i en nytvättad Volvo-suv med Service dekor och takblink. Härliga killar. Tesla roadassistance meddelade att jag kört under 10% laddning och jag därför inte kunde beräkna hjälp från deras sida.
Assistance-killarna hade med sig ström till 12V-batteriet som låg på 7,5V. Efter ca 10 minuter tändes displayen upp och bogserläge med frirullning kunde initieras. Därefter drogs jag och bilen upp på flaket. Väl där fick jag hålla färdbromsen ansatt. Kördes därefter till SUC-Mellbystrand. Väl nere på marken kopplades 5B laddaren in och jag kunde åka hem vid 10.30 mer 29,8 mil laddat.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 11:08
av Delta
Till Thor-Åke,
Ska se om jag hinner med att kolla, vet inte riktigt hur man gör.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 13:09
av AAKEE
Som Thor-Åke skriver överskattar bilen batterikapaciteten. Egentligen ska du ha 4kWh buffer under 0% 0km som ska gå att köra på.
När man kör kan inte SOC mätas utan bilen räknar ut ”ett preliminärt” värde för SOC.
Det har inget att göra med hur mycket ström det är i bilen på riktigt.
Bilen använder den estimerade batterikapaciteten och räknar fram den energi den tror det finns i batteriet.
Så exempelvis om den mäter 50% SOC (riktigt värde, medan bilen sover) så översätter den det till 50% av kapaciteten.
Tror bilen att batteriet är på 90kWh så är 50% = 45 kWh.
När man kör räknar den av förbrukad ström och subtraherar från 45 kWh vilket räknas om och visas som SOC (men det är alltså beräknat).
Men om batteriet i verkligheten är på 80 kWh har du bara 40kWh trots att bilen vet att det är 50%.
Då saknas 5 kWh vilket gör att det tar slut 5 kWh innan bilen hade tänkt.
Låt bilen sova (ingen sentry) över nätter och så ofta det går.
Låt den sova minst 3h per tillfälle med olika SOC.
Den bör få sova med max 10% och den bör få sova med minst 90%.
Gärna flera ggr med olika SOC men främst låga + höga.
Väck inte bilen med app eller upplåsning när den ska sova för detta.
Detta ger BMS en korrekt bild av batteriets kapacitet.
Då bör det finnas god marginal under 0% så att du kan köra till låg SOC. Men för säkerhets skull, kör inte under 0.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 15:21
av Delta
AAKEE skrev: ↑30 sep 2024 13:09
Som Thor-Åke skriver överskattar bilen batterikapaciteten. Egentligen ska du ha 4kWh buffer under 0% 0km som ska gå att köra på.
När man kör kan inte SOC mätas utan bilen räknar ut ”ett preliminärt” värde för SOC.
Det har inget att göra med hur mycket ström det är i bilen på riktigt.
Bilen använder den estimerade batterikapaciteten och räknar fram den energi den tror det finns i batteriet.
Så exempelvis om den mäter 50% SOC (riktigt värde, medan bilen sover) så översätter den det till 50% av kapaciteten.
Tror bilen att batteriet är på 90kWh så är 50% = 45 kWh.
När man kör räknar den av förbrukad ström och subtraherar från 45 kWh vilket räknas om och visas som SOC (men det är alltså beräknat).
Men om batteriet i verkligheten är på 80 kWh har du bara 40kWh trots att bilen vet att det är 50%.
Då saknas 5 kWh vilket gör att det tar slut 5 kWh innan bilen hade tänkt.
Låt bilen sova (ingen sentry) över nätter och så ofta det går.
Låt den sova minst 3h per tillfälle med olika SOC.
Den bör få sova med max 10% och den bör få sova med minst 90%.
Gärna flera ggr med olika SOC men främst låga + höga.
Väck inte bilen med app eller upplåsning när den ska sova för detta.
Detta ger BMS en korrekt bild av batteriets kapacitet.
Då bör det finnas god marginal under 0% så att du kan köra till låg SOC. Men för säkerhets skull, kör inte under 0.
Men om den stänger ner och behöver bärgas som i detta fallet, så vet dn väl var gränsen går och kan börja räkna på nytt. Behöver man ladda upp till max och ner till min då? Hinner knappt med detta innan vi åker iväg. Tack för visat intresse!
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 15:47
av AAKEE
Delta skrev: ↑30 sep 2024 15:21
AAKEE skrev: ↑30 sep 2024 13:09
Som Thor-Åke skriver överskattar bilen batterikapaciteten. Egentligen ska du ha 4kWh buffer under 0% 0km som ska gå att köra på.
När man kör kan inte SOC mätas utan bilen räknar ut ”ett preliminärt” värde för SOC.
Det har inget att göra med hur mycket ström det är i bilen på riktigt.
Bilen använder den estimerade batterikapaciteten och räknar fram den energi den tror det finns i batteriet.
Så exempelvis om den mäter 50% SOC (riktigt värde, medan bilen sover) så översätter den det till 50% av kapaciteten.
Tror bilen att batteriet är på 90kWh så är 50% = 45 kWh.
När man kör räknar den av förbrukad ström och subtraherar från 45 kWh vilket räknas om och visas som SOC (men det är alltså beräknat).
Men om batteriet i verkligheten är på 80 kWh har du bara 40kWh trots att bilen vet att det är 50%.
Då saknas 5 kWh vilket gör att det tar slut 5 kWh innan bilen hade tänkt.
Låt bilen sova (ingen sentry) över nätter och så ofta det går.
Låt den sova minst 3h per tillfälle med olika SOC.
Den bör få sova med max 10% och den bör få sova med minst 90%.
Gärna flera ggr med olika SOC men främst låga + höga.
Väck inte bilen med app eller upplåsning när den ska sova för detta.
Detta ger BMS en korrekt bild av batteriets kapacitet.
Då bör det finnas god marginal under 0% så att du kan köra till låg SOC. Men för säkerhets skull, kör inte under 0.
Men om den stänger ner och behöver bärgas som i detta fallet, så vet dn väl var gränsen går och kan börja räkna på nytt. Behöver man ladda upp till max och ner till min då? Hinner knappt med detta innan vi åker iväg. Tack för visat intresse!
Nej, den behöver lära sig batterikapaciteten.
Det räcker inte för bilen att få torsk en gång.
BMS:erba är dessutom ofta tröga på att ändra sin uppfattning. (När min S levererades förra året trodde BMS att kapaciteten var 95.7kWh. Jag mätte upp kapaciteten via lång körning till 98.2-98.3-ish direkt men det tog över en månad för BMS att hitta rätt (då visade den 98.3kWh).
Du får lägga en marginal, du kanske behöver sikta på lägst 10% för att i kludera andra felräkningar med (tex att BMS har fel om SOC i början på körningen).
Jag skulle satt 10% som min.
Problemet med äldre S och överskattning av kapaciteten är ganska utbrett.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 15:59
av fth
AAKEE skrev: ↑30 sep 2024 15:47
Delta skrev: ↑30 sep 2024 15:21
AAKEE skrev: ↑30 sep 2024 13:09
Som Thor-Åke skriver överskattar bilen batterikapaciteten. Egentligen ska du ha 4kWh buffer under 0% 0km som ska gå att köra på.
När man kör kan inte SOC mätas utan bilen räknar ut ”ett preliminärt” värde för SOC.
Det har inget att göra med hur mycket ström det är i bilen på riktigt.
Bilen använder den estimerade batterikapaciteten och räknar fram den energi den tror det finns i batteriet.
Så exempelvis om den mäter 50% SOC (riktigt värde, medan bilen sover) så översätter den det till 50% av kapaciteten.
Tror bilen att batteriet är på 90kWh så är 50% = 45 kWh.
När man kör räknar den av förbrukad ström och subtraherar från 45 kWh vilket räknas om och visas som SOC (men det är alltså beräknat).
Men om batteriet i verkligheten är på 80 kWh har du bara 40kWh trots att bilen vet att det är 50%.
Då saknas 5 kWh vilket gör att det tar slut 5 kWh innan bilen hade tänkt.
Låt bilen sova (ingen sentry) över nätter och så ofta det går.
Låt den sova minst 3h per tillfälle med olika SOC.
Den bör få sova med max 10% och den bör få sova med minst 90%.
Gärna flera ggr med olika SOC men främst låga + höga.
Väck inte bilen med app eller upplåsning när den ska sova för detta.
Detta ger BMS en korrekt bild av batteriets kapacitet.
Då bör det finnas god marginal under 0% så att du kan köra till låg SOC. Men för säkerhets skull, kör inte under 0.
Men om den stänger ner och behöver bärgas som i detta fallet, så vet dn väl var gränsen går och kan börja räkna på nytt. Behöver man ladda upp till max och ner till min då? Hinner knappt med detta innan vi åker iväg. Tack för visat intresse!
Nej, den behöver lära sig batterikapaciteten.
Det räcker inte för bilen att få torsk en gång.
BMS:erba är dessutom ofta tröga på att ändra sin uppfattning. (När min S levererades förra året trodde BMS att kapaciteten var 95.7kWh. Jag mätte upp kapaciteten via lång körning till 98.2-98.3-ish direkt men det tog över en månad för BMS att hitta rätt (då visade den 98.3kWh).
Du får lägga en marginal, du kanske behöver sikta på lägst 10% för att i kludera andra felräkningar med (tex att BMS har fel om SOC i början på körningen).
Jag skulle satt 10% som min.
Problemet med äldre S och överskattning av kapaciteten är ganska utbrett.
Det finns andra skäl att inte gå under 10% också, för min X (90) är iaf laddeffekten extremt begränsad under 13%, så för mig finns det ingen tidsvinst öht med att rulla in med extremt låg SoC.
Jag planerar alltid för c:a 10% SoC vid ankomst till SuC under resan, endast sista sträckan tillåter jag SoC att gå lägre, ocn då endast om jag är 100% säker på att jag har laddning vid ankomst.
/fth
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 16:01
av Delta
Tack för intressanta svar. Vi kör iväg med detta handicap. Inga problem.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 16:16
av holden
När en avfart till SuC på autobahn plötsligt blev avstängd hade jag 9%, väl framme efter diverse strul 4%. Lägre SoC än så är modigt gränsande till dumdristigt, som jag ser det.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 16:19
av alseC
När du ser de röda strecken komma fram i vänsterkant på cirkelns övre segment, och de närmar sig toppen på cirkeln, kör då mjukt. För tänds det en röd triangel är det mycket nära att bilen meddelar dig att stanna och du inte kommer 500m till den närmsta SuC. OM DU LÄTTAR PÅ PEDALEN och mjukt kör kommer röda triangeln släckas och du slipper tillkalla hjälp.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 16:36
av tor-ake
Kan det vara så att effektbegränsningen baseras på cellspänningen i mer eller mindre realtid och därför till viss del är oberoende av bmsens laddningsräknare?
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 17:20
av Oryd
"Tesla roadassistance meddelade att jag kört under 10% laddning och jag därför inte kunde beräkna hjälp från deras sida."
Stämmer det?
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 18:14
av AAKEE
tor-ake skrev: ↑30 sep 2024 16:36
Kan det vara så att effektbegränsningen baseras på cellspänningen i mer eller mindre realtid och därför till viss del är oberoende av bmsens laddningsräknare?
Ja.
Bilen hanterar en min tillåten spänning under last. Den är inte beroende av SOC direkt, eftersom ett varmare batteri har mindre intern resistans så kan det leverera mer effekt utan att droopa lika mycket som ett kallt.
Det är på det sättet Tesla begränsar effekt med låg SOC. Trampar man full gas med låg SOC kommer bilen bara släppa på så mycket ström som det går utan att batterispänningen går under min spänning.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 18:26
av tor-ake
Låt mig förtydliga min fråga, jag menar alltså den prognosticerade effektbegränsningen, den som visas på skärmen även om man *inte* utnyttjar den. Den kryper ju ned även om man ligger i låg fart och inte utnyttjar effekten.
Björn Nyland påstår ju att han använder den som en andra batterimätare, men om den är dum och baseras på SoC och temperatur eller inre resistans, och inte tar hänsyn till realtidsvärden för cellspänning och droop då är den ju inte lika användbar när man lever på eggen så att säga.
Själv har jag LFP så cellspänningen är helt oduglig som mätare, men jag tänker på er andra.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 18:44
av Delta
Oryd skrev: ↑30 sep 2024 17:20
"Tesla roadassistance meddelade att jag kört under 10% laddning och jag därför inte kunde beräkna hjälp från deras sida."
Stämmer det?
Ja, annars hade jag inte skrivit det. Assistansen gick på 3600 om jag inte skrivit det innan. Tycker att det var helt OK.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 19:02
av Oryd
Ok , tack, märkligt att man har en sådan gräns. Hjälp av roadside borde man väl få oavsett batterigräns? Tesla borde kommunicera/varna lite tydligare kring det.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 19:05
av Delta
Oryd skrev: ↑30 sep 2024 19:02
Ok , tack, märkligt att man har en sådan gräns. Hjälp av roadside borde man väl få oavsett batterigräns? Tesla borde kommunicera/varna lite tydligare kring det.
Bilen har endast månader kvar på batteri/drivlinegaranti och har gått mer än 25000mil, det kan förklara saken
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 19:35
av jonasl
Det är säkert inga problem med HV-batteriet, men med bara en kort stund kvar på batteriets garanti hade jag nog gärna dubbelkollat det.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 19:39
av Nicke Nyfiken
Delta skrev: ↑30 sep 2024 18:44
Oryd skrev: ↑30 sep 2024 17:20
"Tesla roadassistance meddelade att jag kört under 10% laddning och jag därför inte kunde beräkna hjälp från deras sida."
Stämmer det?
Ja, annars hade jag inte skrivit det. Assistansen gick på 3600 om jag inte skrivit det innan. Tycker att det var helt OK.
10 % gränsen har jag inte sett någonstans tidigare. Hänvisade Tesla till något dokument eller sa de bara att det var så?
Har du inte bärgning i försäkringen?
I TH halvförsäkringen ingår bärgning vid slut på batteri. Självrisken är bara 100 spänn.
Övrig bärgning kostar 1800:- i självrisk.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 20:46
av Skyltspurtaren
Man kan tycka du borde kunnat få hjälp av Tesla, men att kostnaden var på dig. I Teslas Vägassistanspolicy står dock att om bilen stannar pga urladdat högspänningsbatteri så omfattas det inte.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 21:54
av AAKEE
tor-ake skrev: ↑30 sep 2024 18:26
Låt mig förtydliga min fråga, jag menar alltså den prognosticerade effektbegränsningen, den som visas på skärmen även om man *inte* utnyttjar den. Den kryper ju ned även om man ligger i låg fart och inte utnyttjar effekten.
Björn Nyland påstår ju att han använder den som en andra batterimätare, men om den är dum och baseras på SoC och temperatur eller inre resistans, och inte tar hänsyn till realtidsvärden för cellspänning och droop då är den ju inte lika användbar när man lever på eggen så att säga.
Själv har jag LFP så cellspänningen är helt oduglig som mätare, men jag tänker på er andra.
Prognostiserade ligger garanterat med SOC + celltemp som inputs från batteriet och hämtar begränsningen från en tabell utifrån det.
Fel på SOC-beräkning = den stämmer inte riktigt men skyddas av att spänningsfallet begränsas till min spänning i det fall bilen har lägre SOC än bilen tror.
Re: Batteritorsk
Postat: 30 sep 2024 23:28
av Nicke Nyfiken
Skyltspurtaren skrev: ↑30 sep 2024 20:46
Man kan tycka du borde kunnat få hjälp av Tesla, men att kostnaden var på dig. I Teslas Vägassistanspolicy står dock att om bilen stannar pga urladdat högspänningsbatteri så omfattas det inte.
Men var står det att 10% SoC är gränsen för att få vägassistans?
Re: Batteritorsk
Postat: 01 okt 2024 07:20
av Skyltspurtaren
Näe, här har dom till och med skrivit att ” När batteriet är slut och du inte kan ta dig till en laddningsstation, eller om fordonet har varit urkopplat under en längre tid.
Täckning: Vi kan hjälpa dig, men detta är inte en tjänst som täcks ekonomiskt.”
Så 10 % verkar vara nåt slags missförstånd (?).
https://www.tesla.com/sv_SE/support/roadside-assistance