Sida 1 av 1
Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 02 okt 2024 15:35
av lars_rosen
Jag fick just ett erbjudande från Bilprovning om att att jag kan få hjälp med att kontrollera batteriet i min elbil.
https://www.bilprovningen.se/tjanster/e ... rikontroll
Det kostar 750:- och går på 3 minuter med en hårdvara från Aviloo.
https://aviloo.com/flash-test-3.html
En sån kostar "bara" 1300:- så om man vill göra en sån kanske man borde köpa en egen.
Men till den egentliga frågan - Är det bra att göra en sådan kontroll?
Vad kan dom upptäcka som är bra att veta för mig?
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 02 okt 2024 16:02
av AAKEE
lars_rosen skrev: ↑02 okt 2024 15:35
Jag fick just ett erbjudande från Bilprovning om att att jag kan få hjälp med att kontrollera batteriet i min elbil.
https://www.bilprovningen.se/tjanster/e ... rikontroll
Det kostar 750:- och går på 3 minuter med en hårdvara från Aviloo.
https://aviloo.com/flash-test-3.html
En sån kostar "bara" 1300:- så om man vill göra en sån kanske man borde köpa en egen.
Men till den egentliga frågan - Är det bra att göra en sådan kontroll?
Vad kan dom upptäcka som är bra att veta för mig?
Nää.
Det är bra för Aviloo eller Bilpeovningen.
Du kan kontrollera kapaciteten själv med en enkel beräkning.
Är du intresserad av det övriga tex imbalance och CAC som skulle kunna vara av intresse på nördnivån så kostar en app plus hårdvara ungefär samma pengar ovh då kan du kontrollera det varje gång du vill, gratis.
Vill du veta batterikapaciteten:
Använd energigrafen (se bild):
Snitt x beräknad räckvidd x 100 / SOC % = Wattimmar.
Valet nere till höger måste stå på normal räckvidd.
Kontrollen kan göras närsomhelst, man måste inte ha kört eller köra.
En Model 3 LR/P 2019-2020 har ett batteri som var på 77.8kWh nytt.
Fyra år brukar kosta ~ 9% degradering för de som normalt laddar till 70-90% (tiden tar mest, därför behöver jag inte ens veta miltalet).
Du har alltså troligen kring 70.5-71 kWh kvar.
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 02 okt 2024 16:09
av AAKEE
Teslas garanti är batterikapacitet enbart (eller såklart felkoder som gör att det inte fungerar, men de felkoderna och problemen ser man).
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 02 okt 2024 17:59
av Bjelke
Vad mäter Aviloo egentligen?
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 02 okt 2024 18:48
av AAKEE
Bjelke skrev: ↑02 okt 2024 17:59
Vad mäter Aviloo egentligen?
De har några olika versioner. (Sett hos tex Carla)
Den större testen körde de från ~90-100% ned till ~10% och mätte levererad energi.
Intressant nog så kunde man se på tidpunkter och körsträcka att de hade legat på rätt bra (hög snittfart).
Effektuttaget påverkar levererad energi ganska mycket vilket gör att man tappar någon procent energi om man kör fort.
= “degraderingstestet” blir skackt då man inte mäter med rimligt effektuttag. Detta visade sig tydligt då även nästa nya teslor hade rejält hög degradering i detas tester. Jag fattar inte att Aviloo inte fattade det.
Det enklare testet (flash test) läser bara av BMS som vi kan göra med scan my tesla.
Aviloo brukar ange kapacitet ”läst av via canbus” omräknat till State Of Health och imbalance mellan cellerna samt celltemp min och max. Det är ungefär det.
Vi kan lika gärna kolla i energigrafen själva när vi äger bilen. Det är gratis och energigrafen utgår från BMS beräkning av kapaciteten så vi har samma värde som aviloo skulle ge oss när det gäller det.
Däremot,
i tex Carlas fall är det grymt bra att de gör avläsning och lägger ut rapporten. Cudos för det.
Man kommer inte åt att kika på bilarna utan köper dem online och då vill man helst veta vad man köper.
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 02 okt 2024 20:23
av Bjelke
Flash test känns mest korrekt isf

Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 02 okt 2024 20:47
av AAKEE
Bjelke skrev: ↑02 okt 2024 20:23
Flash test känns mest korrekt isf
För Carla, yepp.
Men för trådnissar i denna tråd, energiappen!
(Nördnivån = Scan My Tesla)
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 02 okt 2024 22:33
av Choke
Tack AAKEE
Fick mail från bilprovningen idag och blev lite fundersam. Har för mig, att du skrivit om liknande eller kanske var det samma företag, och du avrådde lika klart då som nu

Då har man tjänat 750 kr:-)
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 02 okt 2024 22:36
av Nicke Nyfiken
Choke skrev: ↑02 okt 2024 22:33
Tack AAKEE
Fick mail från bilprovningen idag och blev lite fundersam. Har för mig, att du skrivit om liknande eller kanske var det samma företag, och du avrådde lika klart då som nu
Då har man tjänat 750 kr
Det där lät kvinnligt.

Ungefär som när frugan tjänar pengar på att köpa kläder på rea.
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 04 okt 2024 07:26
av Nicklas
AAKEE skrev: ↑02 okt 2024 16:09
Teslas garanti är batterikapacitet enbart (eller såklart felkoder som gör att det inte fungerar, men de felkoderna och problemen ser man).
Har du koll på vilken kapacitet Tesla ger garanti för?
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 04 okt 2024 10:04
av per
Även jag har fått Bilprovningens erbjudande och enligt deras lista klarar de att testa min Tesla mod S70D från 2015. Men hur gör Bilprovningen för att koppla in sig på OBD-bussen? Jag måste ju slita ur halva inredningen och behöver en sladd med specialkontakter för att komma åt bussen.
Nyfiken / Per
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 04 okt 2024 10:59
av AAKEE
Nicklas skrev: ↑04 okt 2024 07:26
AAKEE skrev: ↑02 okt 2024 16:09
Teslas garanti är batterikapacitet enbart (eller såklart felkoder som gör att det inte fungerar, men de felkoderna och problemen ser man).
Har du koll på vilken kapacitet Tesla ger garanti för?
Minst 70% kapacitet kvar.
Men de verkar inte räkna från det batterierna levererade i räckviddstestet utan från när bilen börjar visa kortare räckvidd.
Så i realiteten måste troligen man tappa mer än 30% innan det kommer på tal.
Gissningsvis har inget batteri degraderats så mycket utan att det uppståt fel på det innan.
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 04 okt 2024 13:00
av LarsaR
Hur gör vi med Palladium som ej har energigrafen? Laddar till 100% och läser av km och jämför med utgångsvärdet? (Samt håller reda på vilken fälg man har och vad värdet för den var ursprungligen….

)
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 04 okt 2024 13:43
av AAKEE
LarsaR skrev: ↑04 okt 2024 13:00
Hur gör vi med Palladium som ej har energigrafen? Laddar till 100% och läser av km och jämför med utgångsvärdet? (Samt håller reda på vilken fälg man har och vad värdet för den var ursprungligen….

)
Ja.
Med 21” = 560km nyvärde.
Nykapacitet ~99.4 kWh men range. Sjunker inte förrän under cirka 96.5 kWh
Varje km visad räckvidd är värd 172Wh
vid full laddning
Med 19” = 637 km nyvärde.
Samma avseende nybärde pch gräns för att range sjunket.
Varje km är värd 151.5 Wh
vid full laddning
Det är snabbt/enkelt koppla in SMT om du vill stt vi kolla med mina grejer.
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 04 okt 2024 16:34
av LarsaR
Vore skoj, vilka veckor är du hemma i Boden?
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 04 okt 2024 16:48
av AAKEE
LarsaR skrev: ↑04 okt 2024 16:34
Vore skoj, vilka veckor är du hemma i Boden?
Skickar mess!
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 12 okt 2024 15:39
av Stente
Vill du veta batterikapaciteten:
Använd energigrafen (se bild):
Snitt x beräknad räckvidd x 100 / SOC % = Wattimmar.
Valet nere till höger måste stå på normal räckvidd.
Kontrollen kan göras närsomhelst, man måste inte ha kört eller köra.
IMG_2330.jpeg
En Model 3 LR/P 2019-2020 har ett batteri som var på 77.8kWh nytt.
Fyra år brukar kosta ~ 9% degradering för de som normalt laddar till 70-90% (tiden tar mest, därför behöver jag inte ens veta miltalet).
Du har alltså troligen kring 70.5-71 kWh kvar.
[/quote]
Blir lite frågande till din uträkning som jag får till 79,97 utifrån din screenshot, dvs högre än vad den levererades med?
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 12 okt 2024 16:13
av manneson
Stente skrev: ↑12 okt 2024 15:39
Blir lite frågande till din uträkning som jag får till 79,97 utifrån din screenshot, dvs högre än vad den levererades med?
Antar att det är en nyare årsmodell? De har större batteri...
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 12 okt 2024 16:49
av Nicke Nyfiken
Stente skrev: ↑12 okt 2024 15:39
Blir lite frågande till din uträkning som jag får till 79,97 utifrån din screenshot, dvs högre än vad den levererades med?
Tror Åkes M3P (som är på bilden) hade det stora Panasonic-batteriet som var på 82 kWh.
Re: Batterikontroll - är det bra att göra?
Postat: 12 okt 2024 22:00
av AAKEE
Nicke Nyfiken skrev: ↑12 okt 2024 16:49
Stente skrev: ↑12 okt 2024 15:39
Blir lite frågande till din uträkning som jag får till 79,97 utifrån din screenshot, dvs högre än vad den levererades med?
Tror Åkes M3P (som är på bilden) hade det stora Panasonic-batteriet som var på 82 kWh.
Exakt, 82.1kWh på den.
Jag har ju bara haft en sån så…