SuC Österrike - Minutavgift
Moderator: Redaktion
SuC Österrike - Minutavgift
Tesla har gått över till minutdebitering på SuC i Österrike, i fyra olika nivåer beroende på laddningseffekt:
"Tier 1: Charging at or below 60 kW - 0,31 EUR/min
Tier 2: Charging above 60 kW, at or below 100 kW - 0,63 EUR/min
Tier 3: Charging above 100 kW, at or below 180 kW - 0,98 EUR/min
Tier 4: Charging above 180 kW - 1,65 EUR/min"
"Tier 1: Charging at or below 60 kW - 0,31 EUR/min
Tier 2: Charging above 60 kW, at or below 100 kW - 0,63 EUR/min
Tier 3: Charging above 100 kW, at or below 180 kW - 0,98 EUR/min
Tier 4: Charging above 180 kW - 1,65 EUR/min"
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 19 apr 2021 20:35
Re: SuC Österrike - Minutavgift
Fan vad knäppt då lönar det sig att komma in på hög % och blockera laddaren länge.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC Österrike - Minutavgift
Det kan ju te sig som lite märklig prissättning, men jag (kill-)gissar att det har med någon lagstiftning eller skatteregel relaterat till elförsäljning att göra, det var ju någon liknande konstruktion i Tyskland förr om åren.
Det lönar sig dock inte att blockera laddaren med låg effekt, iaf inte under 60 kW, prismodellen ger följande kurva för energipris som funktion av effekt: Under 60kW sticker alltså priset per kWh iväg rejält, vilket väl får anses vara bra för genomströmningen, och över 60kW varierar priset bara mellan 0.31 och 0.54 €/kWh, dvs ungefär som dagens priser.
Det optimala snik-varianten vore om man kunde strypa effekten i bilen till max 60kW, men det går väl inte såvitt jag vet på någon bil?
Sammanfattningsvis så ser det faktiskt inte allt för tokigt ut, slöladdning på låg effekt bestraffas rätt hårt, och ingen större konsekvens för "normal" laddning
/fth
Det lönar sig dock inte att blockera laddaren med låg effekt, iaf inte under 60 kW, prismodellen ger följande kurva för energipris som funktion av effekt: Under 60kW sticker alltså priset per kWh iväg rejält, vilket väl får anses vara bra för genomströmningen, och över 60kW varierar priset bara mellan 0.31 och 0.54 €/kWh, dvs ungefär som dagens priser.
Det optimala snik-varianten vore om man kunde strypa effekten i bilen till max 60kW, men det går väl inte såvitt jag vet på någon bil?
Sammanfattningsvis så ser det faktiskt inte allt för tokigt ut, slöladdning på låg effekt bestraffas rätt hårt, och ingen större konsekvens för "normal" laddning
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC Österrike - Minutavgift
P.S. detta skulle faktiskt kunna vara en "testballong" för en ny generell prismodell för SuC med syfte att öka genomströmningen.
Modellen skulle ju t.ex. sannolikt helt eliminera problemen med alla taxi-Tesla som sitter och fis-laddar till 100% och blockerar hela Bredden.
Tummen upp från mig iaf
/fth
Modellen skulle ju t.ex. sannolikt helt eliminera problemen med alla taxi-Tesla som sitter och fis-laddar till 100% och blockerar hela Bredden.
Tummen upp från mig iaf

/fth
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SuC Österrike - Minutavgift
Varför skulle det eliminera taxis från att ladda 100%? dom lägger ju bara den högre kostnaden på kunden.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC Österrike - Minutavgift
Nja, hur menar du då? Jag är rätt säker på att en taxiförare försöker öka intäkter och minska kostnader precis som alla andra företagare.
Att ladda till 100% med denna prismodell ökar ju driftskostnaderna markant, idag är det ju inga konsekvenser alls av att sabotera genomströmningen på en hårt belastad station.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SuC Österrike - Minutavgift
Undrar hur Tesla tänker kring laddning när man får låg effekt pga av fel
på stolparna? Det skrevs ju lite om det bara senaste veckan, även jag
kunde bekräfta att man ibland får typ 35kW på vissa stolpar, i mitt fall
Söderhamn senast (men även väldigt ofta i Fullerö).
på stolparna? Det skrevs ju lite om det bara senaste veckan, även jag
kunde bekräfta att man ibland får typ 35kW på vissa stolpar, i mitt fall
Söderhamn senast (men även väldigt ofta i Fullerö).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SuC Österrike - Minutavgift
Körde en sväng ned 100D i nordvästra grannlandet i helgen. Fick 73 kW i Skarnes. Stoppade och omstartade laddningen men oförändrat. Bytte då från den gamla kontakten till CCS adaptern och fick 130 kW direkt. Vad kan det bero på?Bjelke skrev: ↑14 okt 2024 18:30Undrar hur Tesla tänker kring laddning när man får låg effekt pga av fel
på stolparna? Det skrevs ju lite om det bara senaste veckan, även jag
kunde bekräfta att man ibland får typ 35kW på vissa stolpar, i mitt fall
Söderhamn senast (men även väldigt ofta i Fullerö).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: SuC Österrike - Minutavgift
Eller för de bilar vilket fått strypt laddhastighet av tesla?Bjelke skrev: ↑14 okt 2024 18:30Undrar hur Tesla tänker kring laddning när man får låg effekt pga av fel
på stolparna? Det skrevs ju lite om det bara senaste veckan, även jag
kunde bekräfta att man ibland får typ 35kW på vissa stolpar, i mitt fall
Söderhamn senast (men även väldigt ofta i Fullerö).
Model Y LR.
Model S70D
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC Österrike - Minutavgift
Alltid trist med reducerad effekt, men kom ihåg att det är först en bra bit under 50 kW som priset drar iväg.
Det är väl ändå extremt ovanligt, jag tror jag bara har råkat ut för det typ en gång i min (omfattande) SuC-karriär.
Jag tycker faktiskt den här prismodellen ser bättre och bättre ut ju mer jag funderar på den.
/fth
Det är väl ändå extremt ovanligt, jag tror jag bara har råkat ut för det typ en gång i min (omfattande) SuC-karriär.
Jag tycker faktiskt den här prismodellen ser bättre och bättre ut ju mer jag funderar på den.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1886
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: SuC Österrike - Minutavgift
Håller med, vore kalas med högre genomströmning längs stråken mellan Malmö-GBG-JKP-Sthlm, GBG-Oslo osv.fth skrev: ↑12 okt 2024 13:24P.S. detta skulle faktiskt kunna vara en "testballong" för en ny generell prismodell för SuC med syfte att öka genomströmningen.
Modellen skulle ju t.ex. sannolikt helt eliminera problemen med alla taxi-Tesla som sitter och fis-laddar till 100% och blockerar hela Bredden.
Tummen upp från mig iaf![]()
/fth
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC Österrike - Minutavgift
Alla SuC i södra Österrike, minst ett dussin som jag har hittat hittills, ser ut att ha den här prismodellen nu.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options