Prestandabilar går ofta rätt hårt som demobilar.
Uppvärmning av motorn etc är det oerhört många som skiter fullständigt i.
Jag ser ofta dialogen bland elbilägare på Facebook och ibland här att man totalt skiter i en bils skick som är leasing eller tjänstebil etc så länge det inte drabbar de själva med någon kostnad.
Motivet att skita i batteriets skick verkar vara rätt vanligt bland de som inte äger bilen helt och hållet. Och då inte med skiter i som ointresserad utan inte har något emot att söndra lite.
Det är nog ungefär som medelsvensson och dörruppslag. Gemene man har noll intresse av att inte skada min bil så länge det inte uppdagas att det sker. Får medelsvensson chansen verkar han hellre använda min bil som dörrstopp än att försöka åla sig ut utan att slå i dörren.
Allt ovan bygger sannolikt på filosofin att många är extremt själviska. Sen finns det såklart folk som är 100% ointresserade och som inte bryr sig alls om sin bils skick och därmed trokigen lika lite om min bils skick.
Man kan nog räkna med att demobilar av prestandamodeller slits hårdare än tex en Fiat Punto demo eftersom det är många som inte ens vill prova den bilmodellen och den inbjuder inte så mycket till [roligt].
Man kan nog köpa en demo av en gubbmodell utan problem men om man inbillar sig att en Plaid eller M3P demo med 1500 mil bara är gubbkörd tror jag att man lurar sig själv.
Motorer och drivlina är sannolikt ingen fara.
Jag har inte ens hört om några drivlineras pga hård körning på Teslor.
Batterier slit mer av hög belastning men kortvariga bursts med högre effektuttag påverkar inte speciellt mycket.
För M3P och MYP, med 450-500hk blir batteriloaden ~ ungefär 5C som topp och den nås vid ~ 85 km/h, under det och över det är belastningen lägre.
Bedömt är det inga problem med många separata 0-120km/h
(Jag körde väldigt många 0-100 med minnM3P och såg ingen drooop i kapacitet för det)
Jag skulle inte i första hand köpa en demobil eftersom den sannolikt stått med 80% + ända sedan ny. Det kommer påverka batteriet mer än eventuell buskörning. (Hade inte Tesla satt en toppfartsspärr på demo M3P och MYP? Jag hörde någon som sa det).
Min Plaid har tydligt tappat ~ 0.5-1kWh varje gång jag vart på dragstrippen och tagit ut mycket effekt. Det har blivit några toppfartsrepor och ett gäng 1/4 mile.
Bilen verkar återhämta en del av det när den får tid på sig men det är uppenbart att ~ 8-9C konstant belastning tär på batteriet. Jag har ju inte valt en Plaid för art fisköra med så degradering pga effektuttag ingår i planen
