Sida 1 av 1

Köpa demobil – hur bra?

Postat: 17 okt 2024 00:13
av SwedishAdvocate
Bröt ut den här diskussionen och skapade den här nya tråden istället.
Sportbilsentusiasten skrev: 16 okt 2024 14:07
Detta är skälet att jag föredrar köpa demobilar eller 1-årig bil.
Alla bilar är lite olika
Sedan är värdeminskningen trevlig!
Å ena sida... Å andra sidan...

Undrar hur många gånger ett demoex. av en högprestandaelbil gjort ~0-100-accelerationer under ~1 års tid... Sliter inte det på hjulupphängning och drivlina? Sliter inte sådana här maxeffektuttag även lite extra på batteriet?

Och när det gäller fossilförbrännare: Undrar hur många gånger de demoex:en gjort ~0-100-accelerationer utan att oljetemperaturen i förbränningsmotorn varit ~75 grader eller mer. Undrar hur mycket slitage på motor och drivlina det ger upphov till. Tänker t.ex. på åtminstone några av VAG-gruppens DSG-växellådor...

Gemene tjänstebilsförare kör kanske också som en biltjuv... Vad vet jag...

Re: Köpa demobil – hur bra?

Postat: 17 okt 2024 06:55
av Dinsdale
SwedishAdvocate skrev: 17 okt 2024 00:13
Undrar hur många gånger ett demoex. av en högprestandaelbil gjort ~0-100-accelerationer under ~1 års tid...
Det beror väl lite på var handlaren som säljer bilen finns och hur långa provkörningar man tillåter. Är det tex nån av handlarna vid Kungens Kurva (eller nån av de båda Tesla-servicecentren) där motorvägen verkligen ligger precis bredvid så ja - då lär ju varenda kotte trampa gasen i botten upp i rejäla hastigheter. Dessutom många olika kunder och därmed många provkörningar. Ligger handlaren däremot långt från nån större väg går ju mesta tiden av provkörningen åt till att åka runt i stan, där möjligheterna till höga hastigheter är kraftigt begränsade.

Är det en handlare på mindre ort kanske demobilen inte är ute mer än en gång i veckan eller två. Finns det dessutom inte nån större väg i den omedelbara närheten blir det nog inte jättehöga hastigheter som hinner testas.

Sen finns ju demobilarna som stått i bilhallen hela tiden också.

Jag skulle nog snarare säga att risken med att köpa en demo-elbil är att den stått med hög laddnivå i princip hela tiden, så degraderingen på en sådan är nog mycket högre än en vanlig begagnad som faktiskt körts. Detsamma gäller förstås alla lagerbilar även om de inte använts som demo eller display.

Re: Köpa demobil – hur bra?

Postat: 21 okt 2024 23:14
av Sportbilsentusiasten
SwedishAdvocate skrev: 17 okt 2024 00:13
Bröt ut den här diskussionen och skapade den här nya tråden istället.
Sportbilsentusiasten skrev: 16 okt 2024 14:07
Detta är skälet att jag föredrar köpa demobilar eller 1-årig bil.
Alla bilar är lite olika
Sedan är värdeminskningen trevlig!
Å ena sida... Å andra sidan...

Undrar hur många gånger ett demoex. av en högprestandaelbil gjort ~0-100-accelerationer under ~1 års tid... Sliter inte det på hjulupphängning och drivlina? Sliter inte sådana här maxeffektuttag även lite extra på batteriet?

Och när det gäller fossilförbrännare: Undrar hur många gånger de demoex:en gjort ~0-100-accelerationer utan att oljetemperaturen i förbränningsmotorn varit ~75 grader eller mer. Undrar hur mycket slitage på motor och drivlina det ger upphov till. Tänker t.ex. på åtminstone några av VAG-gruppens DSG-växellådor...

Gemene tjänstebilsförare kör kanske också som en biltjuv... Vad vet jag...
Tror de flesta tar det hyfsat lugnt, men såklart är en demobil troligen hårdare körd är en egenägd bil.
Åker man med de tjänstebilsförare man känner (händer ofta), inser man att de kör som alla gör mest. Vissa är skitnoga, andra slarviga.
Dock är de slarviga, MER slarviga än de var mer egenägd bil.
Mina intryck...

Re: Köpa demobil – hur bra?

Postat: 22 okt 2024 15:42
av AAKEE
Prestandabilar går ofta rätt hårt som demobilar.
Uppvärmning av motorn etc är det oerhört många som skiter fullständigt i.

Jag ser ofta dialogen bland elbilägare på Facebook och ibland här att man totalt skiter i en bils skick som är leasing eller tjänstebil etc så länge det inte drabbar de själva med någon kostnad.

Motivet att skita i batteriets skick verkar vara rätt vanligt bland de som inte äger bilen helt och hållet. Och då inte med skiter i som ointresserad utan inte har något emot att söndra lite.

Det är nog ungefär som medelsvensson och dörruppslag. Gemene man har noll intresse av att inte skada min bil så länge det inte uppdagas att det sker. Får medelsvensson chansen verkar han hellre använda min bil som dörrstopp än att försöka åla sig ut utan att slå i dörren.

Allt ovan bygger sannolikt på filosofin att många är extremt själviska. Sen finns det såklart folk som är 100% ointresserade och som inte bryr sig alls om sin bils skick och därmed trokigen lika lite om min bils skick.


Man kan nog räkna med att demobilar av prestandamodeller slits hårdare än tex en Fiat Punto demo eftersom det är många som inte ens vill prova den bilmodellen och den inbjuder inte så mycket till [roligt].

Man kan nog köpa en demo av en gubbmodell utan problem men om man inbillar sig att en Plaid eller M3P demo med 1500 mil bara är gubbkörd tror jag att man lurar sig själv.

Motorer och drivlina är sannolikt ingen fara.
Jag har inte ens hört om några drivlineras pga hård körning på Teslor.

Batterier slit mer av hög belastning men kortvariga bursts med högre effektuttag påverkar inte speciellt mycket.
För M3P och MYP, med 450-500hk blir batteriloaden ~ ungefär 5C som topp och den nås vid ~ 85 km/h, under det och över det är belastningen lägre.
Bedömt är det inga problem med många separata 0-120km/h
(Jag körde väldigt många 0-100 med minnM3P och såg ingen drooop i kapacitet för det)

Jag skulle inte i första hand köpa en demobil eftersom den sannolikt stått med 80% + ända sedan ny. Det kommer påverka batteriet mer än eventuell buskörning. (Hade inte Tesla satt en toppfartsspärr på demo M3P och MYP? Jag hörde någon som sa det).


Min Plaid har tydligt tappat ~ 0.5-1kWh varje gång jag vart på dragstrippen och tagit ut mycket effekt. Det har blivit några toppfartsrepor och ett gäng 1/4 mile.
Bilen verkar återhämta en del av det när den får tid på sig men det är uppenbart att ~ 8-9C konstant belastning tär på batteriet. Jag har ju inte valt en Plaid för art fisköra med så degradering pga effektuttag ingår i planen :-)

Re: Köpa demobil – hur bra?

Postat: 22 okt 2024 16:06
av Elmil
AAKEE skrev: 22 okt 2024 15:42
För M3P och MYP, med 450-500hk blir batteriloaden ~ ungefär 5C som topp och den nås vid ~ 85 km/h, under det och över det är belastningen lägre.
MaxQ alltså! :lol:

Re: Köpa demobil – hur bra?

Postat: 22 okt 2024 17:45
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: 22 okt 2024 15:42
Det är nog ungefär som medelsvensson och dörruppslag. Gemene man har noll intresse av att inte skada min bil så länge det inte uppdagas att det sker. Får medelsvensson chansen verkar han hellre använda min bil som dörrstopp än att försöka åla sig ut utan att slå i dörren. […] […
Av den anledningen parkerar jag alltid i utkanten av parkeringsplatser med minst en tom parkeringsruta som 'buffert' till närmaste andra bil. Ytterst sällan som man kommer tillbaka och upptäcker att ngn annan ställt sig i en angränsande ruta. Har även möjlighet att välja boendeparkering med lite omsorg. Har fungerat nästan klockrent hittills under ca 10 års tid. Enda plumpen är att fick en buckla i förardörren när jag tog en fickparkering som boendeparkering en gång. Det var alltså inte mitt fel. På ngt sätt fick jag en buckla i dörren när bilen stod parkerad. Och någon jävel repade bilen vid ett tillfälle (som då var en helt vanligt gasdriven VW Golf Kombi(!)) Suck...

Re: Köpa demobil – hur bra?

Postat: 22 okt 2024 18:10
av Sportbilsentusiasten
SwedishAdvocate skrev: 22 okt 2024 17:45
AAKEE skrev: 22 okt 2024 15:42
Det är nog ungefär som medelsvensson och dörruppslag. Gemene man har noll intresse av att inte skada min bil så länge det inte uppdagas att det sker. Får medelsvensson chansen verkar han hellre använda min bil som dörrstopp än att försöka åla sig ut utan att slå i dörren. […
Av den anledningen parkerar jag alltid i utkanten av parkeringsplatser med minst en tom parkeringsruta som 'buffert' till närmaste andra bil. Ytterst sällan som man kommer tillbaka och upptäcker att ngn annan ställt sig i en angränsande ruta. Har även möjlighet att välja boendeparkering med lite omsorg. Har fungerat klockrent hittills. Lyckades trots det dock få en buckla i förardörren när jag tog en fickparkering som boendeparkering en gång. Och någon jävel repade bilen vid ett tillfälle (som då var en helt vanligt gasdriven VW Golf Kombi(!)) Suck...
Har samma erfarenhet som er båda.
Och parkerar alltid långt ifrån köpcentraingången, letar upp en ruta som saknar parkeringsruta på ena sidan. Kan då parkera dikt an den kanten o skapa extra lucka till andra sidans parkeringsruta.

Re: Köpa demobil – hur bra?

Postat: 22 okt 2024 21:01
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: 22 okt 2024 17:45
AAKEE skrev: 22 okt 2024 15:42
Det är nog ungefär som medelsvensson och dörruppslag. Gemene man har noll intresse av att inte skada min bil så länge det inte uppdagas att det sker. Får medelsvensson chansen verkar han hellre använda min bil som dörrstopp än att försöka åla sig ut utan att slå i dörren. […] […
Av den anledningen parkerar jag alltid i utkanten av parkeringsplatser med minst en tom parkeringsruta som 'buffert' till närmaste andra bil.
Jag med.

Jag ställer mig långt bort och dubbelparkerar oftast.

Köpte en jättefin Mazda 323 1990 som vinterbil.
Efter 10 år hade den 20 bucklor/lackskador per sida orsakade av dörruppslag. Enda räddningen är att frun blev påkörd två ggr så både höger och vänster sida blev omlackerade.

När jag köpte min första nya Audi, och la 20K på färgtillägg var det inte aktuellt att låta idioter till medelsvenssons slå upp sina Volvodörrar och förstöra min bil så då blev det avsides dubbelparkering. Har fungerat ypperligt.

Re: Köpa demobil – hur bra?

Postat: 22 okt 2024 21:14
av mikebike
AAKEE skrev: 22 okt 2024 21:01
SwedishAdvocate skrev: 22 okt 2024 17:45
AAKEE skrev: 22 okt 2024 15:42
Det är nog ungefär som medelsvensson och dörruppslag. Gemene man har noll intresse av att inte skada min bil så länge det inte uppdagas att det sker. Får medelsvensson chansen verkar han hellre använda min bil som dörrstopp än att försöka åla sig ut utan att slå i dörren. […] […
Av den anledningen parkerar jag alltid i utkanten av parkeringsplatser med minst en tom parkeringsruta som 'buffert' till närmaste andra bil.
Jag med.

Jag ställer mig långt bort och dubbelparkerar oftast.

Köpte en jättefin Mazda 323 1990 som vinterbil.
Efter 10 år hade den 20 bucklor/lackskador per sida orsakade av dörruppslag. Enda räddningen är att frun blev påkörd två ggr så både höger och vänster sida blev omlackerade.

När jag köpte min första nya Audi, och la 20K på färgtillägg var det inte aktuellt att låta idioter till medelsvenssons slå upp sina Volvodörrar och förstöra min bil så då blev det avsides dubbelparkering. Har fungerat ypperligt.
Om jag måste parkera bredvid en annan bil så brukar jag välja en dyr. ;)