Slå ihop två Tesla-konton - möjligt?
Moderator: Redaktion
Slå ihop två Tesla-konton - möjligt?
Hej
Går och väntar på min första Tesla och i samband med beställning var jag tvungen att via leasingbolaget använda min jobbmail då det är en förmåndsbil. Dock hade jag redan innan ett privat Tesla-konto för laddning på Superchargers. Så för att komma åt laddningen msåte jag logga in i appen med privata kontot, och för att se nya bilens beställning msåte jag logga in med jobbmailen.
Nu skulle jag vilja flytta över bilen till mitt privata konto eller allra helst göra en sammanslagning av dessa två konton och ha min privata mailadress som primär adress.
Någon som vet vad som är möjligt eller haft liknande problem tidigare?
Går och väntar på min första Tesla och i samband med beställning var jag tvungen att via leasingbolaget använda min jobbmail då det är en förmåndsbil. Dock hade jag redan innan ett privat Tesla-konto för laddning på Superchargers. Så för att komma åt laddningen msåte jag logga in i appen med privata kontot, och för att se nya bilens beställning msåte jag logga in med jobbmailen.
Nu skulle jag vilja flytta över bilen till mitt privata konto eller allra helst göra en sammanslagning av dessa två konton och ha min privata mailadress som primär adress.
Re: Slå ihop två Tesla-konton - möjligt?
Tror tyvärr inte det funkar, har en liknande situation där min bättre hälfts bil leasas av hennes arbetsgivare och det enda sättet för mig att komma åt den i appen är att logga in med hennes konto. Den bil jag leasar i mitt eget bolag kan jag dela tillgång till med vem som helst, det alternativet finns inte i frugans app.Jist skrev: ↑17 okt 2024 10:09Hej
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Men då tappar ni möjligheten till att bilen anpassar dig efter olika profiler? Låter ju inget vidare.holden skrev: ↑17 okt 2024 11:10Tror tyvärr inte det funkar, har en liknande situation där min bättre hälfts bil leasas av hennes arbetsgivare och det enda sättet för mig att komma åt den i appen är att logga in med hennes konto. Den bil jag leasar i mitt eget bolag kan jag dela tillgång till med vem som helst, det alternativet finns inte i frugans app.Jist skrev: ↑17 okt 2024 10:09Hej
Nejdå, profilerna är kopplade till mobilen så de påverkas inte. Jag kommer inte åt hennes bil alls utan att logga ur mig själv och in med hennes konto alternativt använda nyckelkort, medan hon har båda bilarna tillgängliga med swipe direkt i appen.Jist skrev: ↑17 okt 2024 11:25Men då tappar ni möjligheten till att bilen anpassar dig efter olika profiler? Låter ju inget vidare.holden skrev: ↑17 okt 2024 11:10Tror tyvärr inte det funkar, har en liknande situation där min bättre hälfts bil leasas av hennes arbetsgivare och det enda sättet för mig att komma åt den i appen är att logga in med hennes konto. Den bil jag leasar i mitt eget bolag kan jag dela tillgång till med vem som helst, det alternativet finns inte i frugans app.Jist skrev: ↑17 okt 2024 10:09Hej
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
-
Jag och min sambo har varsin Tesla och varsitt Teslakonto. Man bjuder in varandra i appen under Säkerhet och förare. Man kan då använda den andres bil med sin egen mobil, alla inställningar följer med.
Det kanske går att göra något liknande med privat och företagskonto.
Det kanske går att göra något liknande med privat och företagskonto.
Tack för era svar! Egentligen vet jag ine hur Tesla ska kunna veta att jag ahr ett företagskonto? Det är om det taggas på något sätt för att bilen betsälls genom företaget och ett leasingbolag?
Allt jag vill är att jag och frun kan använda telefonen som nyckel och ha individuella profiler. Om bilen ligger på ett nytt konto (ny mail) eller mitt gamla befintliga som används för laddning av min icke-Tesla spelar inte så stor roll.
Allt jag vill är att jag och frun kan använda telefonen som nyckel och ha individuella profiler. Om bilen ligger på ett nytt konto (ny mail) eller mitt gamla befintliga som används för laddning av min icke-Tesla spelar inte så stor roll.
Tesla har ingen del i detta utan det beror på leasingavtalet. Förmodligen sitter det någon HR-avdelningsperson och signar för min frus bil och då låser man bilen till just henne. I avtalet jag signat för mitt eget bolag finns inga sådana hinder så jag kan dela ut tillgång till bilen via länken i appen helt fritt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Okej, men har du lust att förklara för mig som ännu inte har en Tesla hur detta begränsar dig? Kan ni båda använda mobilen som nyckel och ha egna profiler i din frus bil? Jag är så lost så jag kanske skapar ett problem som inte finnsholden skrev: ↑17 okt 2024 15:15Tesla har ingen del i detta utan det beror på leasingavtalet. Förmodligen sitter det någon HR-avdelningsperson och signar för min frus bil och då låser man bilen till just henne. I avtalet jag signat för mitt eget bolag finns inga sådana hinder så jag kan dela ut tillgång till bilen via länken i appen helt fritt.

Funderar mer på om det är värt att krångla och försöka få över bilen till mitt andra konto innan leverans.
Frugan har fri tillgång via appen till båda bilarna, men inte jag som bara har tillgång till min bil. Ska jag använda hennes bil får jag använda nyckelkortet eller logga ur mig ur appen och logga in på hennes konto. Profilerna ligger kvar i bilen oavsett vad som händer för profilerna är kopplade till mobiltelefonen/nyckelkortet, inte appen.Jist skrev: ↑17 okt 2024 15:44Okej, men har du lust att förklara för mig som ännu inte har en Tesla hur detta begränsar dig? Kan ni båda använda mobilen som nyckel och ha egna profiler i din frus bil? Jag är så lost så jag kanske skapar ett problem som inte finnsholden skrev: ↑17 okt 2024 15:15Tesla har ingen del i detta utan det beror på leasingavtalet. Förmodligen sitter det någon HR-avdelningsperson och signar för min frus bil och då låser man bilen till just henne. I avtalet jag signat för mitt eget bolag finns inga sådana hinder så jag kan dela ut tillgång till bilen via länken i appen helt fritt.
Funderar mer på om det är värt att krångla och försöka få över bilen till mitt andra konto innan leverans.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Äger du Teslan är du ”ägare” och kan bjuda i andra ”förare”.Jist skrev: ↑17 okt 2024 15:44Okej, men har du lust att förklara för mig som ännu inte har en Tesla hur detta begränsar dig? Kan ni båda använda mobilen som nyckel och ha egna profiler i din frus bil? Jag är så lost så jag kanske skapar ett problem som inte finnsholden skrev: ↑17 okt 2024 15:15Tesla har ingen del i detta utan det beror på leasingavtalet. Förmodligen sitter det någon HR-avdelningsperson och signar för min frus bil och då låser man bilen till just henne. I avtalet jag signat för mitt eget bolag finns inga sådana hinder så jag kan dela ut tillgång till bilen via länken i appen helt fritt.
En företagsleasad bil ägs av leasingbolaget. De är då ägare och tilldelar dig förare.
Som förare kan du inte bjuda in fler förare. Det får du bara som ägare.
Men det borde gå att få leasingbolaget att bjuda in frun.
Nja, min bil ägs ju också av leasingbolaget men jag är avtalsmässigt fri att dela bilen med vem som helst eftersom jag tecknar firman i företaget som är leasingtagare. En annan leasinggivare kan ju ha andra villkor, kan tänka mig att ett företag som leasar massor av förmånsbilar har en helt annan avtalsstruktur för sådant och att HR-avdelningen vill göra det så enkelt som möjligt för sig.TeslaLeo skrev: ↑17 okt 2024 21:59Äger du Teslan är du ”ägare” och kan bjuda i andra ”förare”.Jist skrev: ↑17 okt 2024 15:44Okej, men har du lust att förklara för mig som ännu inte har en Tesla hur detta begränsar dig? Kan ni båda använda mobilen som nyckel och ha egna profiler i din frus bil? Jag är så lost så jag kanske skapar ett problem som inte finnsholden skrev: ↑17 okt 2024 15:15Tesla har ingen del i detta utan det beror på leasingavtalet. Förmodligen sitter det någon HR-avdelningsperson och signar för min frus bil och då låser man bilen till just henne. I avtalet jag signat för mitt eget bolag finns inga sådana hinder så jag kan dela ut tillgång till bilen via länken i appen helt fritt.
En företagsleasad bil ägs av leasingbolaget. De är då ägare och tilldelar dig förare.
Som förare kan du inte bjuda in fler förare. Det får du bara som ägare.
Men det borde gå att få leasingbolaget att bjuda in frun.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart