2021 AWD till Highland RWD. Kommer jag avlida
Moderator: Redaktion
2021 AWD till Highland RWD. Kommer jag avlida
Står i kvalet när jag ska byta ut min 2021 AWD som personalbil.
Räknade på att lösa ut den men med försäkring på ~2k/månaden var det inte så lockande.
Då jag separerat blir ekonomin mer viktig.
AWD var bara för exet som inte är en van bilförare.
Kör väldigt lite lång sträckor. Och då mer på sommaren.
Jag gillar ljudanläggningen men är inte tokig i ljud.
Som jag ser det räcker en vanlig RWD till gott och väl. Som ny personalbil så är det 1k/månaden efter skatt billigare än AWD.
Att accelerationen går ned till 6,1 tror jag att jag överlever. Används mest för att ha kul på påfarterna och chill mode i AWD är tillräckligt av för mig.
Tror ni jag gör bort mig om jag tar RWD?
Räknade på att lösa ut den men med försäkring på ~2k/månaden var det inte så lockande.
Som jag ser det räcker en vanlig RWD till gott och väl. Som ny personalbil så är det 1k/månaden efter skatt billigare än AWD.
Att accelerationen går ned till 6,1 tror jag att jag överlever. Används mest för att ha kul på påfarterna och chill mode i AWD är tillräckligt av för mig.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: 2021 AWD till Highland RWD. Kommer jag avlida
Absolut inte, det har blivit någon form av allmän standard nu att man måste ha AWD för att inte köra av vägen. Jag håller inte med!Fluffy skrev: ↑21 okt 2024 10:37Står i kvalet när jag ska byta ut min 2021 AWD som personalbil.
Vi som börjat få lite gråa hårstrån har nog alla växt upp i en värld där manuella RWD/FWD-bilar var standard. Det funkade då och gör det idag.
Men visst, tar jag vår bakhjulsdrivna så behöver jag skotta om det fallit 2 dm snö över natten, med AWD kan jag köra ut ändå. Men i den situationen är ju latheten problemet... inte om det är RWD eller AWD.
Go for it!
Tesla Model Y Performance
Definitivt RWD. Köp ett par autosock eller kedjor och ha dem i bilen ifall att.
Bor i Stockholm så det är lugnt.
Jag är bara osäker på om jag blir besviken på något sätt när jag byter ned mig.
Du får en helt ny bil, gör väl valet ganska enkelt
?
MY RWD Vit 2023
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Har du provkört Rwd? Skulle råda en provkörning om du inte gjort det.
Jag bytte från en M3 LR till en större, högre och osnabbare MY Rwd.
Visst är den inte lika snabb som M3 LR men snabbare än 99% av alla ICE bilen som är där ute i trafiken.
Och kanske kan du trösta dig med att du redan har haft en LR och alternativet om en gillar snabba bilar kanske är att ha en performance ist.
Jag bytte från en M3 LR till en större, högre och osnabbare MY Rwd.
Visst är den inte lika snabb som M3 LR men snabbare än 99% av alla ICE bilen som är där ute i trafiken.
Och kanske kan du trösta dig med att du redan har haft en LR och alternativet om en gillar snabba bilar kanske är att ha en performance ist.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Då är väl ändå steget till en MY RWD ännu större jämfört med en M3? Jag bytte från M3 SR+ till MY LR och de känns ganska jämnsnabba.
Model Y LR AWD 2022
Står mellan samma val.
LR RWD eller LR AWD.
Lånade hem hem Q4 som var RWD i vintras och den hade klappkast grepp. Kom inte ut från min parkering. Samma parkering som min FWD sotlok men enkelhet kommer ut från…
Allt handlar egentligen bara hur bra RWD är på vintern, det övriga spelar ingen roll för mig.
(Hade det inte varit för denna fundering skulle jag tagit en RWD direkt)
LR RWD eller LR AWD.
Lånade hem hem Q4 som var RWD i vintras och den hade klappkast grepp. Kom inte ut från min parkering. Samma parkering som min FWD sotlok men enkelhet kommer ut från…
Allt handlar egentligen bara hur bra RWD är på vintern, det övriga spelar ingen roll för mig.
(Hade det inte varit för denna fundering skulle jag tagit en RWD direkt)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Vår förra Tesla med RWD var klart bättre på vintern än bilen innan som var en framhjulsdriven VW med 150 hk. Och då var det kontinentala vinterdäck på Teslan och dubbade Nokian på folkan. På ren svartis hade förstås dubbade däcken gjort avgörande skillnad men jag i övrigt funkade verkligen Teslans bakhjulsdrift fantastiskt bra.
Model Y LR AWD 2022
Ska prata med Tesla att det är en rwd jag vill prova. På hemsidan står det inte vilken variant man får pröva.Lerumsexpressen skrev: ↑21 okt 2024 17:43Har du provkört Rwd? Skulle råda en provkörning om du inte gjort det.
-
Verkar bra och snål som attan i teslas björns test. 9:30 mot 9:20 för LR.