Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Moderator: Redaktion
Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Grufman håller på att utreda vilka årsmodeller som är drabbade.
Felet går inte att se utan att innerskärm tas bort.
Felet går inte att se utan att innerskärm tas bort.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4132
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Det vore ju lite intressant om nån spanade på sin bil för att se.
Model Y LR AWD 2022
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Hände min 2019 med drygt 5500 på mätaren. Drabbar troligtvis de bilar som levererades utan stänkskydd då det samlas otroligt mycket skit bakom innerskärmen långt in i tröskeln. Tesla sa själva att dom uppdaterat just detta bromsrör, utan att nämna om det är själva korrosionsskyddet som blivit bättre.
Model 3 P 2021, Midnight Silver Metallic, Öhlins R&T, Brembo GT
Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost, 20" Staggered
Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost, 20" Staggered
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Såg inte roligt ut!
Undrar hur det är på S och X? Jag trodde att man numera har icke rostande material i bromsrör generellt.
Undrar hur det är på S och X? Jag trodde att man numera har icke rostande material i bromsrör generellt.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8798
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Tydligen inte på billigare bilar.
Jag fick en gång anmärkning för rostiga bromsrör på en Volvo 440.
-Är inte bromsrören av någon kopparlegering? Frågade jag.
"Jo, på riktiga Volvo" svarade besiktningsmannen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Volvo har väl dessutom bytt tillbaka från kopparnickel till stål, som i princip alla tillverkare använder.
Borde ta en titt på mina bromsrör och se hur dom ser ut där.
Dock försvinner inte all bromsförmåga om ett bromsrör går av, även om det är mycket otrevligt (ja jag har varit med om det.)
Borde ta en titt på mina bromsrör och se hur dom ser ut där.
Dock försvinner inte all bromsförmåga om ett bromsrör går av, även om det är mycket otrevligt (ja jag har varit med om det.)
-
- Inlägg: 322
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Inte bra. Har en gång behövt byta bromsrör, men då var bilen nästan 20 år gammal. Ser inget vidare ut för en fem år gammal bil. Och dessutom att man måste ta bort batteriet för att byta bromsrör...
Nissan Leaf 2014
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3871
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Är inte tillverkaren skyldig till recall när det gäller säkerheten, om problemet nu är utbrett.
Elbromsen funkar ju som vanligt så man kanske kan köra utan bromsrör
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ne.323234/
Elbromsen funkar ju som vanligt så man kanske kan köra utan bromsrör
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ne.323234/
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Broms förmågan lär väl inte försvinna, då det förr krävdes att alla bilar har 2 kretssystem, just för att om ett bromssystem upphör fungera så har man det andra kvar.repulsiv skrev: ↑23 okt 2024 21:48Volvo har väl dessutom bytt tillbaka från kopparnickel till stål, som i princip alla tillverkare använder.
Borde ta en titt på mina bromsrör och se hur dom ser ut där.
Dock försvinner inte all bromsförmåga om ett bromsrör går av, även om det är mycket otrevligt (ja jag har varit med om det.)
Detta lär väl fortfarande krävas? (Om ena systemet faller ifrån lär väl föraren märka det)
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Ja, men ofta tapparman broms på två hjul.wannabee skrev: ↑23 okt 2024 22:28Broms förmågan lär väl inte försvinna, då det förr krävdes att alla bilar har 2 kretssystem, just för att om ett bromssystem upphör fungera så har man det andra kvar.repulsiv skrev: ↑23 okt 2024 21:48Volvo har väl dessutom bytt tillbaka från kopparnickel till stål, som i princip alla tillverkare använder.
Borde ta en titt på mina bromsrör och se hur dom ser ut där.
Dock försvinner inte all bromsförmåga om ett bromsrör går av, även om det är mycket otrevligt (ja jag har varit med om det.)
Detta lär väl fortfarande krävas? (Om ena systemet faller ifrån lär väl föraren märka det)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Okej, men har för mig hjulen ofta är kopplade tre och tre, så att man har kvar Broms förmågan på tre hjul om ena kretsen faller bort? Broms kretsarna överlappar alltså varandra (vet ej hur detta skulle gå till i praktiken )AAKEE skrev: ↑23 okt 2024 22:36Ja, men ofta tapparman broms på två hjul.wannabee skrev: ↑23 okt 2024 22:28Broms förmågan lär väl inte försvinna, då det förr krävdes att alla bilar har 2 kretssystem, just för att om ett bromssystem upphör fungera så har man det andra kvar.repulsiv skrev: ↑23 okt 2024 21:48Volvo har väl dessutom bytt tillbaka från kopparnickel till stål, som i princip alla tillverkare använder.
Borde ta en titt på mina bromsrör och se hur dom ser ut där.
Dock försvinner inte all bromsförmåga om ett bromsrör går av, även om det är mycket otrevligt (ja jag har varit med om det.)
Detta lär väl fortfarande krävas? (Om ena systemet faller ifrån lär väl föraren märka det)
När man fyller på bromsvätska så delas behållar en bit ner i två delar, som var och en går till de två Broms kretsarna, så om man fyller på behållaren så fördelas det till de de båda kretsarna, så båda inte kan tömmas samtidigt.
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Tydligen så är det en skyddsslang som är för kort som gör att röret blir oskyddat. Stänkskydd hjälper inte mot fukten. Preliminärt lutar det åt att alla 3:or mellan 2019-2021 har problemet. Kan även vara på senare modeller.Buzz skrev: ↑23 okt 2024 21:20Hände min 2019 med drygt 5500 på mätaren. Drabbar troligtvis de bilar som levererades utan stänkskydd då det samlas otroligt mycket skit bakom innerskärmen långt in i tröskeln. Tesla sa själva att dom uppdaterat just detta bromsrör, utan att nämna om det är själva korrosionsskyddet som blivit bättre.
Grufman har ett inlägg på sin FB där han svarar på frågor under inlägget.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Tror vi det blir en hardvaru-recall, huvudet i sanden, eller löser dom det med en software update?Nect skrev: ↑23 okt 2024 23:23Tydligen så är det en skyddsslang som är för kort som gör att röret blir oskyddat. Stänkskydd hjälper inte mot fukten. Preliminärt lutar det åt att alla 3:or mellan 2019-2021 har problemet. Kan även vara på senare modeller.Buzz skrev: ↑23 okt 2024 21:20Hände min 2019 med drygt 5500 på mätaren. Drabbar troligtvis de bilar som levererades utan stänkskydd då det samlas otroligt mycket skit bakom innerskärmen långt in i tröskeln. Tesla sa själva att dom uppdaterat just detta bromsrör, utan att nämna om det är själva korrosionsskyddet som blivit bättre.
Grufman har ett inlägg på sin FB där han svarar på frågor under inlägget.
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Historiskt hade alla andra två per krets och Volvo tre per krets.wannabee skrev: ↑23 okt 2024 22:47Okej, men har för mig hjulen ofta är kopplade tre och tre, så att man har kvar Broms förmågan på tre hjul om ena kretsen faller bort? Broms kretsarna överlappar alltså varandra (vet ej hur detta skulle gå till i praktiken )AAKEE skrev: ↑23 okt 2024 22:36Ja, men ofta tapparman broms på två hjul.wannabee skrev: ↑23 okt 2024 22:28Broms förmågan lär väl inte försvinna, då det förr krävdes att alla bilar har 2 kretssystem, just för att om ett bromssystem upphör fungera så har man det andra kvar.repulsiv skrev: ↑23 okt 2024 21:48Volvo har väl dessutom bytt tillbaka från kopparnickel till stål, som i princip alla tillverkare använder.
Borde ta en titt på mina bromsrör och se hur dom ser ut där.
Dock försvinner inte all bromsförmåga om ett bromsrör går av, även om det är mycket otrevligt (ja jag har varit med om det.)
Detta lär väl fortfarande krävas? (Om ena systemet faller ifrån lär väl föraren märka det)
När man fyller på bromsvätska så delas behållar en bit ner i två delar, som var och en går till de två Broms kretsarna, så om man fyller på behållaren så fördelas det till de de båda kretsarna, så båda inte kan tömmas samtidigt.
Eftersom det troligen bara går en bromsslang till varje bromsok fram så är det nog bara två per krets. (Ganska säkert)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Högst troligt as designspacecoin skrev: ↑23 okt 2024 23:30Tror vi det blir en hardvaru-recall, huvudet i sanden, eller löser dom det med en software update?Nect skrev: ↑23 okt 2024 23:23Tydligen så är det en skyddsslang som är för kort som gör att röret blir oskyddat. Stänkskydd hjälper inte mot fukten. Preliminärt lutar det åt att alla 3:or mellan 2019-2021 har problemet. Kan även vara på senare modeller.Buzz skrev: ↑23 okt 2024 21:20Hände min 2019 med drygt 5500 på mätaren. Drabbar troligtvis de bilar som levererades utan stänkskydd då det samlas otroligt mycket skit bakom innerskärmen långt in i tröskeln. Tesla sa själva att dom uppdaterat just detta bromsrör, utan att nämna om det är själva korrosionsskyddet som blivit bättre.
Grufman har ett inlägg på sin FB där han svarar på frågor under inlägget.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Läste att två kretssystem krävdes från 1974 och framåt, så en krets kan det vara på tidigare bilar än så.AAKEE skrev: ↑23 okt 2024 23:40Historiskt hade alla andra två per krets och Volvo tre per krets.wannabee skrev: ↑23 okt 2024 22:47Okej, men har för mig hjulen ofta är kopplade tre och tre, så att man har kvar Broms förmågan på tre hjul om ena kretsen faller bort? Broms kretsarna överlappar alltså varandra (vet ej hur detta skulle gå till i praktiken )AAKEE skrev: ↑23 okt 2024 22:36Ja, men ofta tapparman broms på två hjul.wannabee skrev: ↑23 okt 2024 22:28Broms förmågan lär väl inte försvinna, då det förr krävdes att alla bilar har 2 kretssystem, just för att om ett bromssystem upphör fungera så har man det andra kvar.repulsiv skrev: ↑23 okt 2024 21:48Volvo har väl dessutom bytt tillbaka från kopparnickel till stål, som i princip alla tillverkare använder.
Borde ta en titt på mina bromsrör och se hur dom ser ut där.
Dock försvinner inte all bromsförmåga om ett bromsrör går av, även om det är mycket otrevligt (ja jag har varit med om det.)
Detta lär väl fortfarande krävas? (Om ena systemet faller ifrån lär väl föraren märka det)
När man fyller på bromsvätska så delas behållar en bit ner i två delar, som var och en går till de två Broms kretsarna, så om man fyller på behållaren så fördelas det till de de båda kretsarna, så båda inte kan tömmas samtidigt.
Eftersom det troligen bara går en bromsslang till varje bromsok fram så är det nog bara två per krets. (Ganska säkert)
Nån skriver att Volvo hade tre hjul per krets innan det kom abs och att abs har en slang till varje hjul, så att två slangar till ett hjul endast kan finnas innan abs kom på Volvo och då var det tre hjul kvar som bromsade om ena kretsen föll bort.
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Spontant så handlar det primärt INTE om att stora mängder skit samlas bakom innerskärmen, det gör det även på andra icke Tesla-bilar (med och utan stänkskydd) kan jag meddela (som INTE har detta problem).Buzz skrev: ↑23 okt 2024 21:20Hände min 2019 med drygt 5500 på mätaren. Drabbar troligtvis de bilar som levererades utan stänkskydd då det samlas otroligt mycket skit bakom innerskärmen långt in i tröskeln. Tesla sa själva att dom uppdaterat just detta bromsrör, utan att nämna om det är själva korrosionsskyddet som blivit bättre.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1089
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Som Tesla-fanboy ser jag inte detta som ett problem, bromsarna använder man ju ändå aldrig eftersom regenereringen fungerar så bra
Tesla Model Y Performance
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6115
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Precis, också finns ju den elektriska p-bromsen. Den behöver inte någon bromsvätska.Arctic Drifter skrev: ↑24 okt 2024 09:34Som Tesla-fanboy ser jag inte detta som ett problem, bromsarna använder man ju ändå aldrig eftersom regenereringen fungerar så bra
Blir nog en OTA update som gör att p-bromsen aktiveras av bromspedalen.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
- Inlägg: 6906
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Så...
Någon som vill ge sig på en gissning/spekulera lite...
Hur troligt är det att Tesla kommer återkalla bilar i Sverige och åtgärda det här kostnadsfritt för kund?
Någon som vill ge sig på en gissning/spekulera lite...
Hur troligt är det att Tesla kommer återkalla bilar i Sverige och åtgärda det här kostnadsfritt för kund?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Den jag leasade hann gå 12000 mil. Spännande att se hur den ser ut! Ligger fortfarande ute till försäljning.
-
- Inlägg: 6906
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Fungerar det som så att även med ett par rejäla tredjepartsstänksskydd så kastas det in vatten och saltslask genom andra håligheter i innerskärmarna – och det här som tar sig in bakom innerskärmarna genom andra håligheter är sedan tillräckligt för att orsaka de här rostangreppen på de främre bromsrören?…OvePaHornet skrev: ↑24 okt 2024 06:19Spontant så handlar det primärt INTE om att stora mängder skit samlas bakom innerskärmen, det gör det även på andra icke Tesla-bilar (med och utan stänkskydd) kan jag meddela (som INTE har detta problem).Buzz skrev: ↑23 okt 2024 21:20Hände min 2019 med drygt 5500 på mätaren. Drabbar troligtvis de bilar som levererades utan stänkskydd då det samlas otroligt mycket skit bakom innerskärmen långt in i tröskeln. Tesla sa själva att dom uppdaterat just detta bromsrör, utan att nämna om det är själva korrosionsskyddet som blivit bättre.
Hur mycket hjälper ett par rejäla tredjepartsstänkskydd i en sån här situation? Typ inget, eller kan förbättra läget åtm. något?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Gamla Model 3 är verkligen rostburkar.
Blir intressant att se om samma gäller Y.
Blir intressant att se om samma gäller Y.
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Min hade iaf ingen bromsverkan kvar alls när den var tömd på bromsvätska pga läckaget, dvs pedalen gick i botten. Gick dock att nödköra med regen och handbromsAAKEE skrev: ↑23 okt 2024 23:40Historiskt hade alla andra två per krets och Volvo tre per krets.wannabee skrev: ↑23 okt 2024 22:47Okej, men har för mig hjulen ofta är kopplade tre och tre, så att man har kvar Broms förmågan på tre hjul om ena kretsen faller bort? Broms kretsarna överlappar alltså varandra (vet ej hur detta skulle gå till i praktiken )AAKEE skrev: ↑23 okt 2024 22:36Ja, men ofta tapparman broms på två hjul.wannabee skrev: ↑23 okt 2024 22:28Broms förmågan lär väl inte försvinna, då det förr krävdes att alla bilar har 2 kretssystem, just för att om ett bromssystem upphör fungera så har man det andra kvar.repulsiv skrev: ↑23 okt 2024 21:48Volvo har väl dessutom bytt tillbaka från kopparnickel till stål, som i princip alla tillverkare använder.
Borde ta en titt på mina bromsrör och se hur dom ser ut där.
Dock försvinner inte all bromsförmåga om ett bromsrör går av, även om det är mycket otrevligt (ja jag har varit med om det.)
Detta lär väl fortfarande krävas? (Om ena systemet faller ifrån lär väl föraren märka det)
När man fyller på bromsvätska så delas behållar en bit ner i två delar, som var och en går till de två Broms kretsarna, så om man fyller på behållaren så fördelas det till de de båda kretsarna, så båda inte kan tömmas samtidigt.
Eftersom det troligen bara går en bromsslang till varje bromsok fram så är det nog bara två per krets. (Ganska säkert)
Model 3 P 2021, Midnight Silver Metallic, Öhlins R&T, Brembo GT
Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost, 20" Staggered
Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost, 20" Staggered
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Skyddslangen ser iaf lika lång på det uppdaterade bromsröret (har ett löst) och det är samma bromsrör 2019-2023, iaf enligt Tesla Parts CatalogNect skrev: ↑23 okt 2024 23:23Tydligen så är det en skyddsslang som är för kort som gör att röret blir oskyddat. Stänkskydd hjälper inte mot fukten. Preliminärt lutar det åt att alla 3:or mellan 2019-2021 har problemet. Kan även vara på senare modeller.Buzz skrev: ↑23 okt 2024 21:20Hände min 2019 med drygt 5500 på mätaren. Drabbar troligtvis de bilar som levererades utan stänkskydd då det samlas otroligt mycket skit bakom innerskärmen långt in i tröskeln. Tesla sa själva att dom uppdaterat just detta bromsrör, utan att nämna om det är själva korrosionsskyddet som blivit bättre.
Grufman har ett inlägg på sin FB där han svarar på frågor under inlägget.
Behöver vara betydligt längre skyddsslang för att skydda rören. Jämförde med originalbromsrör jag köpte men som Tesla inte ville använda när dom bytte. Trodde jag skulle kunna byta själv tills jag såg att batteriet skulle tas ner.
Model 3 P 2021, Midnight Silver Metallic, Öhlins R&T, Brembo GT
Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost, 20" Staggered
Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost, 20" Staggered