Service under garanti - fick betala
Moderator: Redaktion
Service under garanti - fick betala
Var på service idag och undrar jag varför behövde jag betala 1 800 kr.
Hade följande problem i bilen under garanti MY 2023 RWD:
1. Högfrekvens ljud från motor/elsystem vid cruise
2. Oljund från suspension i bak.
3. Headlights justering (fel inställning från fabriken)
Trodde att problemen var vettiga men de kom fram till att:
1. Enligt deras bedömning ljudet var inom ramen/toleranser. Mycket subjektivt. 500 kr
2. Inga problem i suspension dock justerade de bagageluckan som kunde vara orsaken till oljudet. 1 000 kr
3. Justering i en av två headlights. 300 kr.
Väntar på ett samtal med servicechefen som ska förklara kosnaderna.
Vad tycker ni? Ska jag vara glad att jak har inte betalt mer eller borde jag utmana det här?
Hade följande problem i bilen under garanti MY 2023 RWD:
1. Högfrekvens ljud från motor/elsystem vid cruise
2. Oljund från suspension i bak.
3. Headlights justering (fel inställning från fabriken)
Trodde att problemen var vettiga men de kom fram till att:
1. Enligt deras bedömning ljudet var inom ramen/toleranser. Mycket subjektivt. 500 kr
2. Inga problem i suspension dock justerade de bagageluckan som kunde vara orsaken till oljudet. 1 000 kr
3. Justering i en av två headlights. 300 kr.
Väntar på ett samtal med servicechefen som ska förklara kosnaderna.
Vad tycker ni? Ska jag vara glad att jak har inte betalt mer eller borde jag utmana det här?
Model Y RWD | 2023 | Midnight Silver Metallic | Svart interiör
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Re: Service under garanti - fick betala
Är ärendet under garanti, ska Du givetvis inte behöver betala en enda krona för det! Man blir bara galen när man får höra sådant
. Prata med 'servicechefen' och förklara för denne vad 'service' innebär. Står på Dig!!!
Jag har under mina år haft kontakt med servicepersonal hos Tesla, som förmodligen inte ens kunde stava ordet korrekt, än mindre hade en uppfattning om dess innebörd.

Jag har under mina år haft kontakt med servicepersonal hos Tesla, som förmodligen inte ens kunde stava ordet korrekt, än mindre hade en uppfattning om dess innebörd.
Re: Service under garanti - fick betala
Efter alla år kan väl inte detta komma som någon överraskning längre.
Råkade ut för samma sak. Verkstadschefen gav sig inte. Tog det till ARN. Fick tillbaka en del av det jag betalat på "Goodwill".
Råkade ut för samma sak. Verkstadschefen gav sig inte. Tog det till ARN. Fick tillbaka en del av det jag betalat på "Goodwill".
Re: Service under garanti - fick betala
Illa. Och numera följer Tesla ju inte längre ARN.
Jag tror Tesla behöver ta bättre hand om sina kunder.
Re: Service under garanti - fick betala
Min uppfattning:Tesljung skrev: ↑30 okt 2024 20:37Var på service idag och undrar jag varför behövde jag betala 1 800 kr.
Hade följande problem i bilen under garanti MY 2023 RWD:
1. Högfrekvens ljud från motor/elsystem vid cruise
2. Oljund från suspension i bak.
3. Headlights justering (fel inställning från fabriken)
Trodde att problemen var vettiga men de kom fram till att:
1. Enligt deras bedömning ljudet var inom ramen/toleranser. Mycket subjektivt. 500 kr
2. Inga problem i suspension dock justerade de bagageluckan som kunde vara orsaken till oljudet. 1 000 kr
3. Justering i en av två headlights. 300 kr.
Väntar på ett samtal med servicechefen som ska förklara kosnaderna.
Vad tycker ni? Ska jag vara glad att jak har inte betalt mer eller borde jag utmana det här?
1. Om det var inom tolerans så är väl 500:- en felsökningsavgift, om det du påstår är fel och de behöver felsöka och det visar sig inte vara fel så får tyvärr du betala.
2. Om jag förstått det rätt så ingår inte justeringar av sådant som uppkommit efter ett tag i garantin. Misstänker att det var felsökningskostnad här också.
3. Här är det märkligt att du fått betala om det var från fabrik.
MEN! Jag tycker ju Tesla ska ta iaf punkt 2 och 3, om första punkten inte är ett fel så måste de ju ta betalt för att du fått de att utföra ett arbete.
Re: Service under garanti - fick betala
Jah håller med till 100% i det du har skrivitJimel skrev: ↑31 okt 2024 07:25Min uppfattning:Tesljung skrev: ↑30 okt 2024 20:37Var på service idag och undrar jag varför behövde jag betala 1 800 kr.
Hade följande problem i bilen under garanti MY 2023 RWD:
1. Högfrekvens ljud från motor/elsystem vid cruise
2. Oljund från suspension i bak.
3. Headlights justering (fel inställning från fabriken)
Trodde att problemen var vettiga men de kom fram till att:
1. Enligt deras bedömning ljudet var inom ramen/toleranser. Mycket subjektivt. 500 kr
2. Inga problem i suspension dock justerade de bagageluckan som kunde vara orsaken till oljudet. 1 000 kr
3. Justering i en av två headlights. 300 kr.
Väntar på ett samtal med servicechefen som ska förklara kosnaderna.
Vad tycker ni? Ska jag vara glad att jak har inte betalt mer eller borde jag utmana det här?
1. Om det var inom tolerans så är väl 500:- en felsökningsavgift, om det du påstår är fel och de behöver felsöka och det visar sig inte vara fel så får tyvärr du betala.
2. Om jag förstått det rätt så ingår inte justeringar av sådant som uppkommit efter ett tag i garantin. Misstänker att det var felsökningskostnad här också.
3. Här är det märkligt att du fått betala om det var från fabrik.
MEN! Jag tycker ju Tesla ska ta iaf punkt 2 och 3, om första punkten inte är ett fel så måste de ju ta betalt för att du fått de att utföra ett arbete.
Model Y RWD | 2023 | Midnight Silver Metallic | Svart interiör
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Re: Service under garanti - fick betala
Jag håller inte med om det.Jimel skrev: ↑31 okt 2024 07:25Min uppfattning:Tesljung skrev: ↑30 okt 2024 20:37Var på service idag och undrar jag varför behövde jag betala 1 800 kr.
Hade följande problem i bilen under garanti MY 2023 RWD:
1. Högfrekvens ljud från motor/elsystem vid cruise
2. Oljund från suspension i bak.
3. Headlights justering (fel inställning från fabriken)
Trodde att problemen var vettiga men de kom fram till att:
1. Enligt deras bedömning ljudet var inom ramen/toleranser. Mycket subjektivt. 500 kr
2. Inga problem i suspension dock justerade de bagageluckan som kunde vara orsaken till oljudet. 1 000 kr
3. Justering i en av två headlights. 300 kr.
Väntar på ett samtal med servicechefen som ska förklara kosnaderna.
Vad tycker ni? Ska jag vara glad att jak har inte betalt mer eller borde jag utmana det här?
1. Om det var inom tolerans så är väl 500:- en felsökningsavgift, om det du påstår är fel och de behöver felsöka och det visar sig inte vara fel så får tyvärr du betala.
2. Om jag förstått det rätt så ingår inte justeringar av sådant som uppkommit efter ett tag i garantin. Misstänker att det var felsökningskostnad här också.
3. Här är det märkligt att du fått betala om det var från fabrik.
MEN! Jag tycker ju Tesla ska ta iaf punkt 2 och 3, om första punkten inte är ett fel så måste de ju ta betalt för att du fått de att utföra ett arbete.
1. Ett misstänkt garantiärende ska givetvis undersökas av verkstaden utan kostnader för kunden om inte verkstaden före undersökningen med säkerhet kan säga att det inte är en garantiåtgärd. Sen kan man ju undra vad Teslas spec för missljud är och hur de har mätt upp att det aktuella missljudet är inom spec… ett testprotokoll kanske har överlämnats? Är det bara frågan om en bedömning att det inte går att göra något så är det ännu mindre anledning för kunden att betala.
2. Om bagageluckan behöver justeras under garantitiden och orsaken inte är yttre åverkan så ska det givetvis inte belastas kunden. Det beror ju troligen antingen på att bakluckan var feljusterad från början eller att infästningen var felaktig så bakluckan har ändrat position. Men det kanske var din mening också?
3. Där är vi överens

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Service under garanti - fick betala
Det är kanske din, och Teslas uppfattning. Men Tesla har ett ganska rymligt samvete när det dels gäller att lämna ut bilar som inte är helt korrekta och dels att kalla felen ”Within limit” trots att det egentligen inte är okey.
Det sätt Tesla tar betalt på innebär att folk kanske inte törs ifrågasätta eftersom det orsakar en kostnad om Tesla tycker felet är okey. Felsökningsavgift för något som kunden upplever fel från fabrik bör normalt inte förekomma för att kunden ska tordas få den service han har rätt till.
Min uppfattning är att Tesla slänger ihop bilar utan en fullständig kvalitetskontroll efteråt vilket resulterar i att kunden står med fel som bilen egentligen aldrig skulle ha levererats med.
Exempel är hjulinställning som förstör hjulen på kort tid, dålig ljusinställning eller så dålig karosspassning att karosseridelar skadas i lacken.
När det gäller 1. finns det ett bilar som låter ordentligt illa från motorn, ljud som nästan inte går leva med. Här står ju kundens syn mot Teslas syn så det är svårt att avgöra vad som är okey i detta fall, men att ta betalt för att kolla är inte okey om man frågar mig.
Tesla tar inget ansvar för att däcken förstörs ens om de gör det väldigt kort efter leverans.
Det är totalt underkänt, speciellt eftersom Tesla ofta levererar bilar med dålig hjulinställning.
Förutom att inte ta något ansvar skinnar de kunden på att vara 2-3 gånger dyrare än andra företag på att göra hjulinställningen.
Bilarna byggs slarvigt, vissa bilar har väl tur att hamna inom spec, men långt ifrån alla.
Det är inte okey att göra så och låta kunden ta smällen, men det är ofta det Tesla gör.
Det är solklart att 2. inte ska belasta kunden. Någon annan lösning finns inte. Det är skamligt att de tar betalt.
Det är ju det här som är en del av problemet.
Undermålig kvalitetskontroll från fabrik och sedan ska kunden betala. Inte alls okey.
Jag fick ut en bil med en buckla ovanpå framskärmen. Tesla vägrade ta ansvar och tipsade mig om verkstäder där jag kunde laga det på egen bekostnad. Jäkla idioter, rent ut sagt. Det fanns även repor i klarlack, bortslagen färgflisa och pennstreck på en dörrklädsel som Tesla totalt bara strök servicebegäran.
Och efter några hundra mil var det uppenbart att bakdäcken höll på att förstöras så jag gjorde en egen hjulinställning som visade att alla fyra hjulen låg utanför spec (ordebtligt utanför bak).
På
Min första Tesla satt ratten ordentligt snett från fabrik pga att hjulinställningen inte var gjort med ratten rakt. Hur hjulen stod är oklart eftersom jag sänkte bilen innan jag gjorde hjulunställningen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Service under garanti - fick betala
Principen är enligt verkstad: ”Vi har inte bytt delar då ska kunden betala.”Maw skrev: ↑31 okt 2024 09:47Jag håller inte med om det.Jimel skrev: ↑31 okt 2024 07:25Min uppfattning:Tesljung skrev: ↑30 okt 2024 20:37Var på service idag och undrar jag varför behövde jag betala 1 800 kr.
Hade följande problem i bilen under garanti MY 2023 RWD:
1. Högfrekvens ljud från motor/elsystem vid cruise
2. Oljund från suspension i bak.
3. Headlights justering (fel inställning från fabriken)
Trodde att problemen var vettiga men de kom fram till att:
1. Enligt deras bedömning ljudet var inom ramen/toleranser. Mycket subjektivt. 500 kr
2. Inga problem i suspension dock justerade de bagageluckan som kunde vara orsaken till oljudet. 1 000 kr
3. Justering i en av två headlights. 300 kr.
Väntar på ett samtal med servicechefen som ska förklara kosnaderna.
Vad tycker ni? Ska jag vara glad att jak har inte betalt mer eller borde jag utmana det här?
1. Om det var inom tolerans så är väl 500:- en felsökningsavgift, om det du påstår är fel och de behöver felsöka och det visar sig inte vara fel så får tyvärr du betala.
2. Om jag förstått det rätt så ingår inte justeringar av sådant som uppkommit efter ett tag i garantin. Misstänker att det var felsökningskostnad här också.
3. Här är det märkligt att du fått betala om det var från fabrik.
MEN! Jag tycker ju Tesla ska ta iaf punkt 2 och 3, om första punkten inte är ett fel så måste de ju ta betalt för att du fått de att utföra ett arbete.
1. Ett misstänkt garantiärende ska givetvis undersökas av verkstaden utan kostnader för kunden om inte verkstaden före undersökningen med säkerhet kan säga att det inte är en garantiåtgärd. Sen kan man ju undra vad Teslas spec för missljud är och hur de har mätt upp att det aktuella missljudet är inom spec… ett testprotokoll kanske har överlämnats? Är det bara frågan om en bedömning att det inte går att göra något så är det ännu mindre anledning för kunden att betala.
2. Om bagageluckan behöver justeras under garantitiden och orsaken inte är yttre åverkan så ska det givetvis inte belastas kunden. Det beror ju troligen antingen på att bakluckan var feljusterad från början eller att infästningen var felaktig så bakluckan har ändrat position. Men det kanske var din mening också?
3. Där är vi överens![]()
1. Enligt mekaniker som utförde undersökningen och provkörning var ljudet under deras subjektiva bedömningsgräns, och då bestämde de att inte mäta ljudnivån med utrustning eller kolla under baksätet om isoleringen är hel (som jag föreslog).
Allt det här ligger på gränsen för mig att betala eller inte. Ljudet är faktiskt subtilt.
2. Bakluckan var ok, bara finjustering så att den inte hoppar och slår vid speedbum. Här kan jag faktiskt slåss med verkstadschefen eftersom hur ska kunden med precision identifiera vad ljudet kommer ifrån. Verkar så att beroende på vad man väljer i appen betalar man mer eller mindre. Problemet fans i bak - de hittade lösningen - jag borde inte ha betalt tycker jag.
3. Vi är överens om att detta inte var ok att betala för.
Jag återkommer efter jag får samtal från verkstadschefen.
Model Y RWD | 2023 | Midnight Silver Metallic | Svart interiör
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Re: Service under garanti - fick betala
Det förefaller verkligen vara garantiåtgärd, som Du inte behöver blöda pengar för. Snacka med verkstadschefen, vissa medarbetare är raka motsatsen till dem som jag beskrev ovan. Det förekommer folk som tar begreppet 'service' på allvar och är mycket angelägen att hitta en lösning. Om inte, skulle jag eskalera frågan uppåt.
Tycker verkligen att Du ska stå på Dig så att de inte kommer undan med bortförklaringar, då kanske de skärper till sig nästa gång. Kommande kunder i liknande läge kommer tacka Dig för det.
Tycker verkligen att Du ska stå på Dig så att de inte kommer undan med bortförklaringar, då kanske de skärper till sig nästa gång. Kommande kunder i liknande läge kommer tacka Dig för det.
Re: Service under garanti - fick betala
Jag håller ju med dig, det jag skrev var enligt hur jag har förstått att det fungerar men inte hur det bör fungeraAAKEE skrev: ↑31 okt 2024 10:25Det är kanske din, och Teslas uppfattning. Men Tesla har ett ganska rymligt samvete när det dels gäller att lämna ut bilar som inte är helt korrekta och dels att kalla felen ”Within limit” trots att det egentligen inte är okey.
Det sätt Tesla tar betalt på innebär att folk kanske inte törs ifrågasätta eftersom det orsakar en kostnad om Tesla tycker felet är okey. Felsökningsavgift för något som kunden upplever fel från fabrik bör normalt inte förekomma för att kunden ska tordas få den service han har rätt till.
Min uppfattning är att Tesla slänger ihop bilar utan en fullständig kvalitetskontroll efteråt vilket resulterar i att kunden står med fel som bilen egentligen aldrig skulle ha levererats med.
Exempel är hjulinställning som förstör hjulen på kort tid, dålig ljusinställning eller så dålig karosspassning att karosseridelar skadas i lacken.
När det gäller 1. finns det ett bilar som låter ordentligt illa från motorn, ljud som nästan inte går leva med. Här står ju kundens syn mot Teslas syn så det är svårt att avgöra vad som är okey i detta fall, men att ta betalt för att kolla är inte okey om man frågar mig.
Tesla tar inget ansvar för att däcken förstörs ens om de gör det väldigt kort efter leverans.
Det är totalt underkänt, speciellt eftersom Tesla ofta levererar bilar med dålig hjulinställning.
Förutom att inte ta något ansvar skinnar de kunden på att vara 2-3 gånger dyrare än andra företag på att göra hjulinställningen.
Bilarna byggs slarvigt, vissa bilar har väl tur att hamna inom spec, men långt ifrån alla.
Det är inte okey att göra så och låta kunden ta smällen, men det är ofta det Tesla gör.
Det är solklart att 2. inte ska belasta kunden. Någon annan lösning finns inte. Det är skamligt att de tar betalt.
Det är ju det här som är en del av problemet.
Undermålig kvalitetskontroll från fabrik och sedan ska kunden betala. Inte alls okey.
Jag fick ut en bil med en buckla ovanpå framskärmen. Tesla vägrade ta ansvar och tipsade mig om verkstäder där jag kunde laga det på egen bekostnad. Jäkla idioter, rent ut sagt. Det fanns även repor i klarlack, bortslagen färgflisa och pennstreck på en dörrklädsel som Tesla totalt bara strök servicebegäran.
Och efter några hundra mil var det uppenbart att bakdäcken höll på att förstöras så jag gjorde en egen hjulinställning som visade att alla fyra hjulen låg utanför spec (ordebtligt utanför bak).
På
Min första Tesla satt ratten ordentligt snett från fabrik pga att hjulinställningen inte var gjort med ratten rakt. Hur hjulen stod är oklart eftersom jag sänkte bilen innan jag gjorde hjulunställningen.

Jag kommer nästan säkert (man ska aldrig säga aldrig) inte köpa Tesla nästa gång pga kvalitén.
- AndIT
- Teslaägare
- Inlägg: 111
- Blev medlem: 06 aug 2021 13:22
- Ort: Linköping
- Referralkod: ts.la/andreas51215
Re: Service under garanti - fick betala
Min erfarenhet är att servicechefen i Norrköping (gissar att det är han som avses) är en sådan, som tar service på allvar. Han har även relevant erfarenhet sedan tidigare! Hoppas bara att han inte antingen tröttnar på företaget och lämnar alternativt effektivt formas in i Teslas mall.Jojo skrev: ↑31 okt 2024 12:01Det förefaller verkligen vara garantiåtgärd, som Du inte behöver blöda pengar för. Snacka med verkstadschefen, vissa medarbetare är raka motsatsen till dem som jag beskrev ovan. Det förekommer folk som tar begreppet 'service' på allvar och är mycket angelägen att hitta en lösning. Om inte, skulle jag eskalera frågan uppåt.
Tycker verkligen att Du ska stå på Dig så att de inte kommer undan med bortförklaringar, då kanske de skärper till sig nästa gång. Kommande kunder i liknande läge kommer tacka Dig för det.
Tesla MS G/S -2023
Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Re: Service under garanti - fick betala
Japp, jag tolkade ditt inlägg som att det var ungefär så du tänkteJimel skrev: ↑31 okt 2024 12:11Jag håller ju med dig, det jag skrev var enligt hur jag har förstått att det fungerar men inte hur det bör fungeraAAKEE skrev: ↑31 okt 2024 10:25Det är kanske din, och Teslas uppfattning. Men Tesla har ett ganska rymligt samvete när det dels gäller att lämna ut bilar som inte är helt korrekta och dels att kalla felen ”Within limit” trots att det egentligen inte är okey.
Det sätt Tesla tar betalt på innebär att folk kanske inte törs ifrågasätta eftersom det orsakar en kostnad om Tesla tycker felet är okey. Felsökningsavgift för något som kunden upplever fel från fabrik bör normalt inte förekomma för att kunden ska tordas få den service han har rätt till.
Min uppfattning är att Tesla slänger ihop bilar utan en fullständig kvalitetskontroll efteråt vilket resulterar i att kunden står med fel som bilen egentligen aldrig skulle ha levererats med.
Exempel är hjulinställning som förstör hjulen på kort tid, dålig ljusinställning eller så dålig karosspassning att karosseridelar skadas i lacken.
När det gäller 1. finns det ett bilar som låter ordentligt illa från motorn, ljud som nästan inte går leva med. Här står ju kundens syn mot Teslas syn så det är svårt att avgöra vad som är okey i detta fall, men att ta betalt för att kolla är inte okey om man frågar mig.
Tesla tar inget ansvar för att däcken förstörs ens om de gör det väldigt kort efter leverans.
Det är totalt underkänt, speciellt eftersom Tesla ofta levererar bilar med dålig hjulinställning.
Förutom att inte ta något ansvar skinnar de kunden på att vara 2-3 gånger dyrare än andra företag på att göra hjulinställningen.
Bilarna byggs slarvigt, vissa bilar har väl tur att hamna inom spec, men långt ifrån alla.
Det är inte okey att göra så och låta kunden ta smällen, men det är ofta det Tesla gör.
Det är solklart att 2. inte ska belasta kunden. Någon annan lösning finns inte. Det är skamligt att de tar betalt.
Det är ju det här som är en del av problemet.
Undermålig kvalitetskontroll från fabrik och sedan ska kunden betala. Inte alls okey.
Jag fick ut en bil med en buckla ovanpå framskärmen. Tesla vägrade ta ansvar och tipsade mig om verkstäder där jag kunde laga det på egen bekostnad. Jäkla idioter, rent ut sagt. Det fanns även repor i klarlack, bortslagen färgflisa och pennstreck på en dörrklädsel som Tesla totalt bara strök servicebegäran.
Och efter några hundra mil var det uppenbart att bakdäcken höll på att förstöras så jag gjorde en egen hjulinställning som visade att alla fyra hjulen låg utanför spec (ordebtligt utanför bak).
På
Min första Tesla satt ratten ordentligt snett från fabrik pga att hjulinställningen inte var gjort med ratten rakt. Hur hjulen stod är oklart eftersom jag sänkte bilen innan jag gjorde hjulunställningen.
Jag kommer nästan säkert (man ska aldrig säga aldrig) inte köpa Tesla nästa gång pga kvalitén.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5