Jimel skrev: ↑31 okt 2024 07:25
Min uppfattning:
1. Om det var inom tolerans så är väl 500:- en felsökningsavgift, om det du påstår är fel och de behöver felsöka och det visar sig inte vara fel så får tyvärr du betala.
Det är kanske din, och Teslas uppfattning. Men Tesla har ett ganska rymligt samvete när det dels gäller att lämna ut bilar som inte är helt korrekta och dels att kalla felen ”Within limit” trots att det egentligen inte är okey.
Det sätt Tesla tar betalt på innebär att folk kanske inte törs ifrågasätta eftersom det orsakar en kostnad om Tesla tycker felet är okey. Felsökningsavgift för något som kunden upplever fel från fabrik bör normalt inte förekomma för att kunden ska tordas få den service han har rätt till.
Min uppfattning är att Tesla slänger ihop bilar utan en fullständig kvalitetskontroll efteråt vilket resulterar i att kunden står med fel som bilen egentligen aldrig skulle ha levererats med.
Exempel är hjulinställning som förstör hjulen på kort tid, dålig ljusinställning eller så dålig karosspassning att karosseridelar skadas i lacken.
När det gäller 1. finns det ett bilar som låter ordentligt illa från motorn, ljud som nästan inte går leva med. Här står ju kundens syn mot Teslas syn så det är svårt att avgöra vad som är okey i detta fall, men att ta betalt för att kolla är inte okey om man frågar mig.
Jimel skrev: ↑31 okt 2024 07:25
2. Om jag förstått det rätt så ingår inte justeringar av sådant som uppkommit efter ett tag i garantin. Misstänker att det var felsökningskostnad här också.
Tesla tar inget ansvar för att däcken förstörs ens om de gör det väldigt kort efter leverans.
Det är totalt underkänt, speciellt eftersom Tesla ofta levererar bilar med dålig hjulinställning.
Förutom att inte ta något ansvar skinnar de kunden på att vara 2-3 gånger dyrare än andra företag på att göra hjulinställningen.
Bilarna byggs slarvigt, vissa bilar har väl tur att hamna inom spec, men långt ifrån alla.
Det är inte okey att göra så och låta kunden ta smällen, men det är ofta det Tesla gör.
Det är solklart att 2.
inte ska belasta kunden. Någon annan lösning finns inte. Det är skamligt att de tar betalt.
Jimel skrev: ↑31 okt 2024 07:25
3. Här är det märkligt att du fått betala om det var från fabrik.
Det är ju det här som är en del av problemet.
Undermålig kvalitetskontroll från fabrik och sedan ska kunden betala. Inte alls okey.
Jag fick ut en bil med en buckla ovanpå framskärmen. Tesla vägrade ta ansvar och tipsade mig om verkstäder där jag kunde laga det på egen bekostnad. Jäkla idioter, rent ut sagt. Det fanns även repor i klarlack, bortslagen färgflisa och pennstreck på en dörrklädsel som Tesla totalt bara strök servicebegäran.
Och efter några hundra mil var det uppenbart att bakdäcken höll på att förstöras så jag gjorde en egen hjulinställning som visade att alla fyra hjulen låg utanför spec (ordebtligt utanför bak).
På
Min första Tesla satt ratten ordentligt snett från fabrik pga att hjulinställningen inte var gjort med ratten rakt. Hur hjulen stod är oklart eftersom jag sänkte bilen innan jag gjorde hjulunställningen.