Ford Mustang mach e
Moderator: Redaktion
Ford Mustang mach e
Tänkte eventuellt skaffa mig en mach e, begagnad long range rwd teknik +
Någon här inne som har erfarenhet av den? Bra/ dåligt?
Tydligen har det hänt en del via ota, bättre laddning, mer tillgänglig kapacitet, tycker de verkar ligga i att uppdatera bilen till skillnad från vag…..
Tror de prisa bort sig när den va ny men tycker den är värd begagnad nu.
Någon här inne som har erfarenhet av den? Bra/ dåligt?
Tydligen har det hänt en del via ota, bättre laddning, mer tillgänglig kapacitet, tycker de verkar ligga i att uppdatera bilen till skillnad från vag…..
Tror de prisa bort sig när den va ny men tycker den är värd begagnad nu.
- Pete
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias397333
Re: Ford Mustang mach e
Jag hade tidigare en Mach-E AWD Long range. Den hade jag i två år och var överlag väldigt nöjd.
Under mitt ägande så mottog bilen frekvent OTAs med förbättringar, både visuella förbättringar (UI) men också uppdateringar med exempelvis förbättrad laddkurvan och förbättrade köregenskaper.
En klar nackdel var (är fortfarande?) att den saknar värmepump, vilket märktes rejält på räckvidden under vinterhalvåret. Ytterligare något som jag störde mig på var FordPass (app). Den krånglade väldigt ofta och ibland kunde den inte alls kommunicera med bilen. Ford lanserade ganska nyligen en helt ny app dock så det kanske har löst sig nu.
Under mitt ägande så mottog bilen frekvent OTAs med förbättringar, både visuella förbättringar (UI) men också uppdateringar med exempelvis förbättrad laddkurvan och förbättrade köregenskaper.
En klar nackdel var (är fortfarande?) att den saknar värmepump, vilket märktes rejält på räckvidden under vinterhalvåret. Ytterligare något som jag störde mig på var FordPass (app). Den krånglade väldigt ofta och ibland kunde den inte alls kommunicera med bilen. Ford lanserade ganska nyligen en helt ny app dock så det kanske har löst sig nu.
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Hade en sådan själv och den var trevlig. Bra baksäte och god ljudkomfort.
Här kommer några ostrukturerade input.
Störde mig på en då buggig app samt att man inte kunde styra max laddström i app /bilen men det kan ha förbättrats.
Lite platta stolar för långresa. Typiskt amerikansk att köra och rätt hårt satt fjädring. Man sitter högt så det är bra.
En 4WD skulle jag kunna tänka mig idag när dom kommit ner i pris. Kan dock vara värt att kolla vad dom tar för ”service”, vad som nu egentligen behöver servas på en elbil
Här kommer några ostrukturerade input.
Störde mig på en då buggig app samt att man inte kunde styra max laddström i app /bilen men det kan ha förbättrats.
Lite platta stolar för långresa. Typiskt amerikansk att köra och rätt hårt satt fjädring. Man sitter högt så det är bra.
En 4WD skulle jag kunna tänka mig idag när dom kommit ner i pris. Kan dock vara värt att kolla vad dom tar för ”service”, vad som nu egentligen behöver servas på en elbil
M3 LR 2023
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Hur är det med taklast och dragvikt mellan olika årgångar?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Som jag förstått det så är det 65kg med panorama och 75kg med plåt.
Stora batteriet ska vara på 1000kg dragvikt och 1500kg för 2023 och senare.
Verkar som att man kan sätta landsgräns i appen nu.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Värmepump ska väl inte vara så stor skillnad?Pete skrev: ↑06 nov 2024 21:27Jag hade tidigare en Mach-E AWD Long range. Den hade jag i två år och var överlag väldigt nöjd.
https://teslaclubsweden.se/sa-liten-ski ... rmepumpen/
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Pete
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias397333
Det var det. Så fort jag var tvungen att köra med E-heat funktionen på i bilen så blev förbrukningen märkbart försämrad. På längre resor vintertid var det inte ovanligt att jag stundtals fick stänga av värmen helt för att ta mig till nästa planerad stopp och det fick i sin tur negativ inverkan på batteritemperaturen inför laddningen.Jaegaern skrev: ↑07 nov 2024 07:28Värmepump ska väl inte vara så stor skillnad?Pete skrev: ↑06 nov 2024 21:27Jag hade tidigare en Mach-E AWD Long range. Den hade jag i två år och var överlag väldigt nöjd.
Jag vet att Ford jobbade med uppdateringar kring detta så de kanske har kommit med en lösning nu.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Aaah okej. Kanske en icke-optimerad lösning då. Mycket möjligt ett problem i och med trådämnet, men kanske inte en generell sanning.Pete skrev: ↑07 nov 2024 08:55Det var det. Så fort jag var tvungen att köra med E-heat funktionen på i bilen så blev förbrukningen märkbart försämrad. På längre resor vintertid var det inte ovanligt att jag stundtals fick stänga av värmen helt för att ta mig till nästa planerad stopp och det fick i sin tur negativ inverkan på batteritemperaturen inför laddningen.Jaegaern skrev: ↑07 nov 2024 07:28Värmepump ska väl inte vara så stor skillnad?Pete skrev: ↑06 nov 2024 21:27Jag hade tidigare en Mach-E AWD Long range. Den hade jag i två år och var överlag väldigt nöjd.
Jag vet att Ford jobbade med uppdateringar kring detta så de kanske har kommit med en lösning nu.
Tack för info!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Ska prova en LR rwd teknik+ idag.
Verkar som att många är överens att den är inte bäst på något men bra/ok på det mesta.
Har den nån sorts Matrix eller bara dum helljus som slår av/på ljuset vid möte? Vill minnas att min gamla smax hade nån typ av Matrix
Tycker också det är tråkigt att den inte har värmepump men man verkar ändå komma 30-35 mil vinter tid så.
Bad även att få prisuppgifter på vad de olika servarna kostar så slänger upp de priserna här sen.
Verkar som att många är överens att den är inte bäst på något men bra/ok på det mesta.
Har den nån sorts Matrix eller bara dum helljus som slår av/på ljuset vid möte? Vill minnas att min gamla smax hade nån typ av Matrix
Tycker också det är tråkigt att den inte har värmepump men man verkar ändå komma 30-35 mil vinter tid så.
Bad även att få prisuppgifter på vad de olika servarna kostar så slänger upp de priserna här sen.
Ja det finns Matrix, kommer inte ihåg vilket paket dock. Fungerade bra under det år jag hade en Mach-E, ingen som blinkade på mig etc. Däremot så använde den inte hela helljuset vid automatik, när man slog på manuellt blev det bättre vilket var rätt störande.Macki skrev: ↑07 nov 2024 12:07Ska prova en LR rwd teknik+ idag.
Jag gillade den, som du säger var den inte bäst på något men bra på mycket. Otroligt bra styrassistent

Verkar ju ligga på ungefär samma priser som etron 55.
Bättre garanti och lägre driftskostnader antar jag? Men vad lockar med den egentligen? Jag kan inte riktigt komma på något.
Bättre garanti och lägre driftskostnader antar jag? Men vad lockar med den egentligen? Jag kan inte riktigt komma på något.
Ah ok det är ju ändå najs med nån typ av Matrix.cgullin skrev: ↑08 nov 2024 18:32Ja det finns Matrix, kommer inte ihåg vilket paket dock. Fungerade bra under det år jag hade en Mach-E, ingen som blinkade på mig etc. Däremot så använde den inte hela helljuset vid automatik, när man slog på manuellt blev det bättre vilket var rätt störande.Macki skrev: ↑07 nov 2024 12:07Ska prova en LR rwd teknik+ idag.
Jag gillade den, som du säger var den inte bäst på något men bra på mycket. Otroligt bra styrassistent![]()
Va och prova en igår och den tickar ju många boxar, prova en rwd men blir nog en awd istället. Samma pengar men mer bil dock färre mil.
Skulle nog säga att med kampanjerna som Hedin kör så är priserna bra. Nu är inte affären hemma men när den går igenom så ska jag dela med mig. Tycker att man får så sjukt mycket bil för pengarna.
Lite nyfiken bara och har en fråga till er som har Mach-E.
Nu när det börjat bli mörkt ute, så har jag börjat se flera Mach-E:s som står på sina uppfarter och laddar, med framlysena på.
Är det att ägarna glömt stänga av lysena eller brukar de lysa under laddning? Jag gissar på första alternativet, men man vet ju aldrig, då jag sett flertalet olika lysa.
Nu när det börjat bli mörkt ute, så har jag börjat se flera Mach-E:s som står på sina uppfarter och laddar, med framlysena på.
Är det att ägarna glömt stänga av lysena eller brukar de lysa under laddning? Jag gissar på första alternativet, men man vet ju aldrig, då jag sett flertalet olika lysa.

Tesla Model S 90D
Tog en längre provkörning idag LR awd, den går bra och tyst, tyckte den va bekväm i fjädringen vilket jag gillar. Den hade även plåttak vilket jag vill ha då jag inte alls gillar panorama utan jalusi! Helt hopplöst på sommaren har jag fått erfara i skodan, samt det borde vara bättre för värme/kylning av kupén och man får 10kg extra på taket (75kg totalt då)
Den får nu även dra 1500kg vilket är ett lyft.
Mycket stämmer i bilen och känns bra men den adaptiva farthållaren som är mycket bra är väl känslig att man måste hålla ögonen på vägen men det är bara att vänja sig säkert.
Går allt sin väg så blir det affär i veckan.
Den får nu även dra 1500kg vilket är ett lyft.
Mycket stämmer i bilen och känns bra men den adaptiva farthållaren som är mycket bra är väl känslig att man måste hålla ögonen på vägen men det är bara att vänja sig säkert.
Går allt sin väg så blir det affär i veckan.
Det har jag också sett flera gånger på en och samma bil, jag gissar att den gör så nör den laddar men fattar inte varför. Nör dem inte har laddat så har det inte lyst, går förbi den varje morgon när jag går med hunden.DanneB skrev: ↑09 nov 2024 14:34Lite nyfiken bara och har en fråga till er som har Mach-E.
Är det att ägarna glömt stänga av lysena eller brukar de lysa under laddning? Jag gissar på första alternativet, men man vet ju aldrig, då jag sett flertalet olika lysa.![]()
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Sportbilsentusiasten
Har du ett glastak av kvalitet är det kanon på sommaren. Ljust o trevligt. Och inte varmt.
Min E-klass har glas "runt om" (akustikpaket) som inte bara dämpar buller men framförallt allt dämpar både UV och IR (värmestrålning)
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- mikebike
- Teslaägare
Det bullrar betydligt mer från takräcken (och det man har på dessa) när man har glastak eller glastaklucka.Sportbilsentusiasten skrev: ↑10 nov 2024 12:41Har du ett glastak av kvalitet är det kanon på sommaren. Ljust o trevligt. Och inte varmt.
Min E-klass har glas "runt om" (akustikpaket) som inte bara dämpar buller men framförallt allt dämpar både UV och IR (värmestrålning)
- Sportbilsentusiasten
Torde återigen bero på kvaliteten. Glas som är lite tjockare med mellanskikt har förmåga att dämpa ljud väldigt bra vs ett tunt metallskikt med innertak i tyg.mikebike skrev: ↑10 nov 2024 15:52Det bullrar betydligt mer från takräcken (och det man har på dessa) när man har glastak eller glastaklucka.Sportbilsentusiasten skrev: ↑10 nov 2024 12:41Har du ett glastak av kvalitet är det kanon på sommaren. Ljust o trevligt. Och inte varmt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
- mikebike
- Teslaägare
Det är min erfarenhet efter att ha kört med cyklar på taket i över 30 år att det är stor skillnad. Glastaklucka är sämre än plåttak, panoramataklucka är ännu sämre. Teslas glastak är värst.Sportbilsentusiasten skrev: ↑10 nov 2024 18:34Torde återigen bero på kvaliteten. Glas som är lite tjockare med mellanskikt har förmåga att dämpa ljud väldigt bra vs ett tunt metallskikt med innertak i tyg.mikebike skrev: ↑10 nov 2024 15:52Det bullrar betydligt mer från takräcken (och det man har på dessa) när man har glastak eller glastaklucka.Sportbilsentusiasten skrev: ↑10 nov 2024 12:41Har du ett glastak av kvalitet är det kanon på sommaren. Ljust o trevligt. Och inte varmt.
Kanske är Teslas glastak av ovanligt dålig kvalite och Volvos plåttak av väldigt bra kvalite, men jag tror inte det är där skillnaden ligger.
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Här skulle jag nog vilja flika in att Teslas bilar generellt släpper in mycket oljud utifrån. Det är enorm skillnad i det här hänseendet mellan vår Model 3 och vår VW ID.4. Båda har panoramatak/glas.mikebike skrev: ↑10 nov 2024 18:44Det är min erfarenhet efter att ha kört med cyklar på taket i över 30 år att det är stor skillnad. Glastaklucka är sämre än plåttak, panoramataklucka är ännu sämre. Teslas glastak är värst.Sportbilsentusiasten skrev: ↑10 nov 2024 18:34Torde återigen bero på kvaliteten. Glas som är lite tjockare med mellanskikt har förmåga att dämpa ljud väldigt bra vs ett tunt metallskikt med innertak i tyg.mikebike skrev: ↑10 nov 2024 15:52Det bullrar betydligt mer från takräcken (och det man har på dessa) när man har glastak eller glastaklucka.Sportbilsentusiasten skrev: ↑10 nov 2024 12:41Har du ett glastak av kvalitet är det kanon på sommaren. Ljust o trevligt. Och inte varmt.
Kanske är Teslas glastak av ovanligt dålig kvalite och Volvos plåttak av väldigt bra kvalite, men jag tror inte det är där skillnaden ligger.
Nu är skodan såld
Men den kan vi ta i en annan tråd….
Dock så tycker jag att jag har gjort en bra affär på en mach e
Fick även med nya vinterdäck på original 18” fälg i detta priset! Sommardäcken på original 19” är nästan också nya.
Jag får leverans av den på fredag och har fått den nya Explorer på lån tills dess. Trevlig bil men vilket mög med knapparna på ratten!

Men den kan vi ta i en annan tråd….
Dock så tycker jag att jag har gjort en bra affär på en mach e
Fick även med nya vinterdäck på original 18” fälg i detta priset! Sommardäcken på original 19” är nästan också nya.
Jag får leverans av den på fredag och har fått den nya Explorer på lån tills dess. Trevlig bil men vilket mög med knapparna på ratten!

-
Antar att du menar de haptiska touchknapparna á la VW ID.4/ID.3 på Explorern…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Då gav den där Ford-handlaren också 0-ränta precis som Tesla då som jag förstår den där finansieringskalkylen?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting