Får däcken plats i bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

johdan27

Får däcken plats i bilen

Inlägg av johdan27 »

Hej!

Ska åka och hämta en M3 i Nynäshamn med fru och två små barn. Vinterdäcken är med i bilen när vi hämtar den, är det möjligt att få plats med två i skuffen och två i framsätet? Kan nämligen inte fälla nått säte där bak..

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
acce
Teslaägare

Re: Får däcken plats i bilen

Inlägg av acce »

Nej, hela baksätet och backluckan behövs för vinterdäcken i en Model 3 tyvärr!
Model 3 RWD 2022, MSM
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Det går inte få in två vinterhjul i framsätet nej. Du får max med dig en ytterligare passagerare, som då måste sitta i framsätet.

För övrigt: när jag hämtade min M3 i oktober sade min säljare att från och med 1 nov monterades vinterhjulen på bilen vid leverans om man beställt sådan. Spontan gissning är därför att det är sommarhjulen du får med dig i bilen, inte vinterhjulen.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
johdan27

Inlägg av johdan27 »

Tack för svar! Då vart det lite värre..

Jag vet att jag tidigare har satt två däck ståendes i framsätet i en Volvo, men det tror ni alltså inte går i en M3?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Så ni måste åka hela familjen?
johdan27

Inlägg av johdan27 »

Dessvärre behöver vi det då vi både bor på Gotland och barnen är små
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har ju haft en 3:a och jag tycker att man borde få in 3 hjul där bak. Jag har en MG4 nu och jag hämtade hjul åt min bror till en SAAB 9-5. De gick att ställa i bagaget alla 4 och det gick nästan att ha ryggstödet uppfällt. Det fäste inte i låsen. Men den här bilen har ju mycket mindre bagage än Teslan. Lika brett, men inte alls så djup. Dock har Teslan fast hylla.
johdan27

Inlägg av johdan27 »

Ja men precis! Vad tror du om att ha två däck ståendes i framsätet, inte ligga des utan ståendes bredvid varandra?

Någon annan med en M3a som har provat att få in 3 däck i skuffen?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Det är inte lätt att få in fyra hjul ens med hela baksätet fällt (gjorde det själv nyligen med 19-tummare), stor risk för att du repar sönder inredningen om du provar med framsätet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Inlägg av Trean »

Är det en ny bil? Kan du välja att inte köpa vinterdäck och istället beställa vinterdäck för leverans till Gotland? Kan du skicka vinterdäcken på lastpall till Gotland?

Är precis som övriga här övertygad om att du inte får plats med 4 däck plus 4 personer i bilen, men det måste finnas andra alternativ att ta till.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Tesla själv säger att det bara får plast en passagerare i framsätet om man ska ta med sig däcken i bilen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

@johdan27:
Om frun kan vara själv ~1,5 timme med barnen ngnstans i Nynäshamn så skulle du kunna ta leverans av bilen och åka dumpa sommardäcken på något däckhotell i närheten. Sen raka vägen för att hämta upp familjen. Så får du hämta sommardäcken själv vid ett senare tillfälle. Eller om däckfirman (eller ngn annan) kan skicka dem till Gotland som föreslogs ovan.

Har bilen dragkrok? Går det att köpa ett billigt litet släp någonstans och frakta hem däcken med det? Sen kan du väl alltid sälja släpet på Gotland om du inte vill ha det.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Det går väl att montera takräcke på Model 3. Kan man surra ett eller två däck på taket om bilen har takräcke, och få plats med 2-3 däck + familjen inne i bilen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Går det att frakta däck på en sån här?

viewtopic.php?p=487895#p487895

Bild
SwedishAdvocate

forts.

Kanske två däck på en sån där grej som är monterad på dragkroksanordningen (bilden ovan), ett däck på taket med takräcken, och ett däck i bagageluckan… ;)
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev: 08 nov 2024 23:01
Har bilen dragkrok? […
Det går väl att montera drag på alla Model 3 som säljs nuförtiden – även 3 Performance (väl?), så då är väl allt som involverar drag ovan möjligt…
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

SwedishAdvocate skrev: 08 nov 2024 23:16
SwedishAdvocate skrev: 08 nov 2024 23:01
Har bilen dragkrok? […
Det går väl att montera drag på alla Model 3 som säljs nuförtiden – även 3 Performance (väl?), så då är väl allt som involverar drag ovan möjligt…
De som levereras med drag har fått det monterat på fabrik. Eftermontering sker på service center, bokning görs i appen. Så man kan inte ta en utan drag och få draget monterat i samband med leverans om jag fattade min säljare rätt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

SwedishAdvocate skrev: 08 nov 2024 23:02
Det går väl att montera takräcke på Model 3. Kan man surra ett eller två däck på taket om bilen har takräcke, och få plats med 2-3 däck + familjen inne i bilen?
Takräcke tål bara 68 kg, vad väger ett hjul? Jag tror dock inte det är möjligt att få in två hjul i bagageutrymmet utan att fälla sätet, men det skulle eventuellt gå om man kör med bakluckan lite öppen.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Hyr eller låna en extra bil som ni tar med till fastlandet? Alla kan åka med till leveranspunkten men två får åka i hyrbilen hem? Alla familjemedlemmar, alla bilar och alla uppsättningar däck kommer med hem.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

Är inte den enklaste lösningen att minska antalet personer i bilen? Kanske be någon kompis eller så hämta bilen? Kanske muta med någon hotellnatt eller så? Blir ju säkert billigare än att resa kollektivt hela familjen och köpa någon lösning för att få med däcken.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Om ni tar med er en bil från Gotland är väl problemet löst?
MY RWD Vit 2023
manneson

Inlägg av manneson »

johdan27 skrev: 08 nov 2024 10:33

Jag vet att jag tidigare har satt två däck ståendes i framsätet i en Volvo, men det tror ni alltså inte går i en M3?
Hur gammal Volvo var det?
Nya bilar har ju allt större hjul, Model 3 har betydligt större hjul än tex en gammal V70.
(Eftersom rullomkretsen är samma så tar 18" lika mkt plats som 20"...)

Jag hade nog fixat transport av hjulen om nu hela familjen måste med.
Förr kunde man skicka hjul billigt med bussgods tex, vet inte hur det är nu.
El2an

Inlägg av El2an »

manneson skrev: 09 nov 2024 09:25
johdan27 skrev: 08 nov 2024 10:33

Hur gammal Volvo var det?
Nya bilar har ju allt större hjul, Model 3 har betydligt större hjul än tex en gammal V70.
(Eftersom rullomkretsen är samma så tar 18" lika mkt plats som 20"...)

Jag hade nog fixat transport av hjulen om nu hela familjen måste med.
Förr kunde man skicka hjul billigt med bussgods tex, vet inte hur det är nu.
Ca 67 cm i diameter är däcken.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag skulle se till att få vinterdäck på bilen när den levereras och sedan köpa nya däck från någon annanstans. Men det är intressant att veta om däcken (dvs hjulen och fälgarna) får plats i bagageutrymmet, då det är något jag saknat på mina senaste bilar.går det att köpa fälgarna endast..?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Mickep skrev: 10 nov 2024 08:15
Jag skulle se till att få vinterdäck på bilen när den levereras och sedan köpa nya däck från någon annanstans. Men det är intressant att veta om däcken (dvs hjulen och fälgarna) får plats i bagageutrymmet, då det är något jag saknat på mina senaste bilar.går det att köpa fälgarna endast..?
Man kan inte få bilen levererad med vinterdäck istället för sommardäck.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar