Smäll vid fullt rattutslag.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
olet
Teslaägare

Smäll vid fullt rattutslag.

Inlägg av olet »

Hej
Hoppas kunna får svar på om detta är hormalt på min Model S 2017 85D 16.000mil.
Det började för några veckor sedan. Skulle backa med fullt rattutslag och backade över några löv, plötsligt small det till i framvagnen. Djäklar vilken smäll, blev livrädd och trodde något gick av. Verkar hända oftare då jag backar än kör framåt med stort rattutslag.

Detta fenomen har nu återkommit allt ofrare och idag då det var snö ute så har det bara blivit värre, törs knappt parkera i P-rutor, folk tittar ju och tror jag kört på något.

Annars funkar bilen bra, inge vibrationer eller oljud när jag kör.
Jo vid 80-90 km/h kommer ett molande dovt ljud som är ganska konstant. Det är inte däckljudet för det varierar ju med hastigheten och underlaget utan det är något annat. Har tajtat bakluckan då detta tydligen kan ge ett dovt mullrande ljud i kupen, men det hjälpte inte.

Man får ju helt naturligt lite ljudångest då allt hörs i en tyst Tesla. men det här med smällarna vid fullt rattutslag oroar mig.

Med vänlig hälsning,
Ole
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Smäll vid fullt rattutslag.

Inlägg av bjornnilsson »

Jag kan komma på flera komponenter men smällen yttrar sig lite annorlunda beroende på vad det är. 1.) Den ena är att chorden i däcket går av, vilket gör att du kommer få en däckexplosion så småningom. Been there. 2.) Det andra kan vara att (om du har stålfjädrar?) att en fjäder rostat av. Been there. (Jag hade fulsänkt en bil i min ungdom med att kapa fjädrarna, den smällde rejält varje gång vid fullt styrutslag men det antar jag att du inte har gjort.. men kanske att det kan bli samma effekt med en fjäder som gått av) 3.) Den tredje saken jag kan komma på är en sten innanför bromsskölden. Det kan låta och kännar rejält på det viset du beskriver. Jag fick in en sten en gång som pulveriserades när den kom fram, vilket skedde precis vid backning och vridande på raten. Dock svårt att i efterhand lokalisera om det varit just detta som har smällt, såvida du inte hittar stenen eller resterna av denna.. 4.) Den fjärde saken som kan smälla skulle väl kunna vara drivaxlarna, men här tror jag det mest sannolika är att bilen slutar driva om det smäller så rejält som du beskriver. Been there too. Att drivaxlarna kan knäppa när de är slut är en annan sak, men det kanske skulle kunna vara relaterat.

Alla sakerna ovan har jag varit med om i diverse bilar genom åren, men #3 är nog den enda som är hyfast tesla-specifik.

.. ser nu att du har haft återkommande smällar. Hmm.. Gissar på #2 eller #3 ovan.

Hoppas du hittar orsaken.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Vettifasiken om det fortfarande gick att välja fjädrar och inte luftfjädring på
2017…?
Men om det är fjädrar så håller jag med om att det är väldigt sannolikt att
felet ligger där.
Annars kan det vara en innerskärm som tar i, det är ju sjukt tight på
just model S, och än värre om något sitter lite löst. Det är isf framåt mot nosen
som däcket tar i skärmen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
olet
Teslaägare

Inlägg av olet »

bjornnilsson skrev: 20 nov 2024 14:31
Jag kan komma på flera komponenter men smällen yttrar sig lite annorlunda beroende på vad det är. 1.) Den ena är att chorden i däcket går av, vilket gör att du kommer få en däckexplosion så småningom. Been there. 2.) Det andra kan vara att (om du har stålfjädrar?) att en fjäder rostat av. Been there. (Jag hade fulsänkt en bil i min ungdom med att kapa fjädrarna, den smällde rejält varje gång vid fullt styrutslag men det antar jag att du inte har gjort.. men kanske att det kan bli samma effekt med en fjäder som gått av) 3.) Den tredje saken jag kan komma på är en sten innanför bromsskölden. Det kan låta och kännar rejält på det viset du beskriver. Jag fick in en sten en gång som pulveriserades när den kom fram, vilket skedde precis vid backning och vridande på raten. Dock svårt att i efterhand lokalisera om det varit just detta som har smällt, såvida du inte hittar stenen eller resterna av denna.. 4.) Den fjärde saken som kan smälla skulle väl kunna vara drivaxlarna, men här tror jag det mest sannolika är att bilen slutar driva om det smäller så rejält som du beskriver. Been there too. Att drivaxlarna kan knäppa när de är slut är en annan sak, men det kanske skulle kunna vara relaterat.

Alla sakerna ovan har jag varit med om i diverse bilar genom åren, men #3 är nog den enda som är hyfast tesla-specifik.

.. ser nu att du har haft återkommande smällar. Hmm.. Gissar på #2 eller #3 ovan.

Hoppas du hittar orsaken.
Tack för att du tog dig tid med det utförliga svaret.
Vill tillägga att jag inte har luftfjädring. Jag är villig att hålla med dig om #2. Det är nästan som att bilen faktiskt ryster till vid smällen så en brusten fjäder ligger ong nära tillhands. Vet du om det är stor skillnad att byta fjäder på en Tesla i jämförelse med en "vanlig bil"?

Återigen, tusen tack för dina synpunkter
Ole
Användarvisningsbild
olet
Teslaägare

Inlägg av olet »

Bjelke skrev: 20 nov 2024 19:34
Vettifasiken om det fortfarande gick att välja fjädrar och inte luftfjädring på
2017…?
Men om det är fjädrar så håller jag med om att det är väldigt sannolikt att
felet ligger där.
Annars kan det vara en innerskärm som tar i, det är ju sjukt tight på
just model S, och än värre om något sitter lite löst. Det är isf framåt mot nosen
som däcket tar i skärmen.
Det är fjädrar, ej luftfjädring.
Tack för att du tog dig tid att svara
Vill tillägga att jag inte har luftfjädring. bilen faktiskt hoppar till vid smällen så en brusten fjäder ligger kan det säkert vara då. Vet du om det är stor skillnad att byta fjäder på en Tesla i jämförelse med en "vanlig bil"? Har bytit på Volvo, m.fl.

Tack för din input.
Ole
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Nu får vi väl hoppas att fjäderbyte löser ditt problem. Om du hissar upp bilen med hjulen i luften och inspekterar så borde du kunna se ifall det är en av framfjädrarna som är avrostad (eller inte). Men bestämmer du dig för att byta så verkar det vara som på vilken bil som helst.

Gjorde en snabbsökning på fjäderbyte och hittade denna video som är hyfsat detaljerad.

Läs kommentarerna, ser ut att vara några skillnader mellan US och Europa. Det går såklart att göra fel (var försiktig när du komprimerat fjädrarna, blir stora krafter där) men läser du på lite mer och har verktyg och tålamod så tror jag du löser det på en helg.

Edit: Ser att du bytt på flera bilar tidigare. Ja då är det väl bara att köra! /Edit.

Berätta hur det gick sen! :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar