Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3
Moderator: Redaktion
Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3
"Every TÜV inspector's nightmare: The electric pioneer fails the main inspection again and apparently has a subscription to the red lantern: The biggest problems with the Tesla are the axle suspension, the lighting and the brake components. In all three areas, the Model 3 performs significantly worse than other car models of the same age."
https://www.bild.de/leben-wissen/auto/1 ... 515063d9c8
-
Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3
Finns ju två typfel på Model 3 som troligen är orsaken till detta:spacecoin skrev: ↑22 nov 2024 14:26"Every TÜV inspector's nightmare: The electric pioneer fails the main inspection again and apparently has a subscription to the red lantern: The biggest problems with the Tesla are the axle suspension, the lighting and the brake components. In all three areas, the Model 3 performs significantly worse than other car models of the same age."
- övre länkarmsbussning fram släpper in vatten och börjar gnissla
- Felinställda dimljus
Angående bromsarna så beror det troligen på att många struntar i bromsservice och aldrig använder bromsarna så att de rostar fast.
Min Model Y från 2021 gick dock igenom besiktningen utan problem

EDIT: Verkar också vara problem med nedre länkarmar fram och en av länkarmarna bak. Låter ju inte så roligt....
Undrar varför man inte hör med om detta i Sverige och Norge? Kan det ha att göra med att tyskarna kör snabbare på autobahn?
- FinaFisken
- Teslaägare
Värt att notera i artikeln är att Tesla M3 har betydligt längre körsträcka än de andra bilarna de lyfter fram.
Värt att notera 2 är att det är en artikel från Bild, som inte värderar sanningen speciellt högt.
Dock fick jag nästan en anmärkning på min egen M3 i Sverige pga ljudinställningingen så framöver kommer jag alltid köra en kontroll av det i servicemenyn precis 8nnan bilprovning.
Värt att notera 2 är att det är en artikel från Bild, som inte värderar sanningen speciellt högt.
Dock fick jag nästan en anmärkning på min egen M3 i Sverige pga ljudinställningingen så framöver kommer jag alltid köra en kontroll av det i servicemenyn precis 8nnan bilprovning.
TUV jobbar väl inte åt Bild?FinaFisken skrev: ↑22 nov 2024 20:33Värt att notera i artikeln är att Tesla M3 har betydligt längre körsträcka än de andra bilarna de lyfter fram.
Detta är ju ett tydligt exempel på resultat när inte årlig service görs på märkesverkstad. Där reparerar och åtgärdar de mycket av felen som syns på besiktning . Toyota har ju haft dom strategi att åtgärda fel som syns på besiktning. Ganska billig reklam.
I Teslas fall så kommer många enkla fel bli uppmärksammade på besiktningen. Tex ljus, broms och hjulupphängning.
I Teslas fall så kommer många enkla fel bli uppmärksammade på besiktningen. Tex ljus, broms och hjulupphängning.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Toyotas strategi är ju genialisk. Gratis "förbesiktning" och sen får kunden betala för att få felen fixade. Och bilarna går igenom besiktningen med klart färre fel än alla andra och framstår därmed som otroligt bra. Och ägarna betalar.
Model Y LR AWD 2022
Kan vi inte sluta sprida den myten, det där är troligen bara påhittat av andra märken som tyckte det var jobbigt att toyota jämt hade minst antal fel på besiktningen.
Jag har kört toyota till och från i många år (haft tre stycken, den första på 90-talet), jag har aldrig fått ett erbjudande om "förbesiktning", min mamma har kört toyota i över 10 år, hon har heller aldrig fått nåt, men hon servar förvisso sin bil årligen ändå. (Det gjorde hon innan hon körde toyota också.)
Det gör de nog inte, dock faktum kvarstår att just Bild skriver det som säljs bäst, utan hänsyn till sanningen (i stil med Aftonbladet och Exxpressen, typ).
Kan f ö bara instämma att brist på service/underhåll föregår underkänt resultat vid besiktningen.
-
Nog är Bildzeitung rätt oseriösa typ Aftonbladet men nu var det inte den tidningen utan Auto Bild, visserligen samma förlag som äger de mesta av Tysklands tidningar men en helt annan tidning.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag fick ett sådant erbjudande när jag hade en BMW....repulsiv skrev: ↑23 nov 2024 02:09Kan vi inte sluta sprida den myten, det där är troligen bara påhittat av andra märken som tyckte det var jobbigt att toyota jämt hade minst antal fel på besiktningen.
Jag har kört toyota till och från i många år (haft tre stycken, den första på 90-talet), jag har aldrig fått ett erbjudande om "förbesiktning", min mamma har kört toyota i över 10 år, hon har heller aldrig fått nåt, men hon servar förvisso sin bil årligen ändå. (Det gjorde hon innan hon körde toyota också.)
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Det finns en Svensk sammanfattning av rapporten här, med kommentarer från tuv.
https://www.dagensps.se/motor/besiktnin ... kant-igen/
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Bra avslut på artikeln! Bara för att det finns elbilar runt 1 miljon så måste man ju inte köpa en och jag tror inte bilen man ska skrota för 10 000 går att jämföra med en elbil i den klassen.iAkita skrev: ↑23 nov 2024 09:52Det finns en Svensk sammanfattning av rapporten här, med kommentarer från tuv.
”Bonusen på 10 000 kronor anses vara för snålt för att överge en bil med förbränningsmotor och köpa en elbil som oftast kostar runt 1 miljon kronor.”
Samma, haft en del Toyota och det där är nys.repulsiv skrev: ↑23 nov 2024 02:09Kan vi inte sluta sprida den myten, det där är troligen bara påhittat av andra märken som tyckte det var jobbigt att toyota jämt hade minst antal fel på besiktningen.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Hur stor del av felen är felinställda ljus på M3? Svårt att dra någon slutsats innan man vet det..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Jag har inte haft Toyota, men på mina Volvo så har jag ofta fått tips och råd under den vanliga servicen. Tex om ljus, bromsar, hjulupphängning, länkarmar, styrled etc. Början till glapp på något, 500 mil kvar på bromsklossar, etc. Jag hade troligtvis inte klarat alla service utan anmärkning på Volvosarna utan dessa råd.Airlift skrev: ↑23 nov 2024 11:31Samma, haft en del Toyota och det där är nys.repulsiv skrev: ↑23 nov 2024 02:09Kan vi inte sluta sprida den myten, det där är troligen bara påhittat av andra märken som tyckte det var jobbigt att toyota jämt hade minst antal fel på besiktningen.
Jag har inte haft Toyota, men på mina Volvo så har jag ofta fått tips och råd under den vanliga servicen. Tex om ljus, bromsar, hjulupphängning, länkarmar, styrled etc. Början till glapp på något, 500 mil kvar på bromsklossar, etc. Jag hade troligtvis inte klarat alla service utan anmärkning på Volvosarna utan dessa råd.Airlift skrev: ↑23 nov 2024 11:31Samma, haft en del Toyota och det där är nys.repulsiv skrev: ↑23 nov 2024 02:09Kan vi inte sluta sprida den myten, det där är troligen bara påhittat av andra märken som tyckte det var jobbigt att toyota jämt hade minst antal fel på besiktningen.
Ja det är väl självklart att service gör att det är lättare att klara besiktningen, många av de punkterna dom kollar där är ju sådana punkter som besiktningen också kontrollerar.
Man får göra service på en Tesla om man är orolig för att få ombesiktning. Annars så besiktigar man och åker till verkstaden när besiktningsmannen berättat vad som är fel.
Men jag kan förstå att många blir nedslagna och känner grov skam av att besiktningsmannen berättar vad som är fel. Bättre att en ej oberoende mekaniker berättar vad som är fel, en person som tjänar pengar på att reparera bilar. De vet bättre..
Men jag kan förstå att många blir nedslagna och känner grov skam av att besiktningsmannen berättar vad som är fel. Bättre att en ej oberoende mekaniker berättar vad som är fel, en person som tjänar pengar på att reparera bilar. De vet bättre..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
TM 3 LR 2021-2024
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Har kört både Toyota och Lexus men aldrig fått något erbjudande om förbesiktning från dem.
Däremot har jag fått det från VW och Audi med löfte om att de står för ev. reparationer och släckning av 2:or om det blir nedslag på besiktningen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det verkar ha med vilken ÅF man brukar serva hos att göra, när jag läser på lite.
Model Y LR AWD 2022
Service betyder inte att man klarar besiktningen.
Hade en BMW I3 som servades 2 ggr innan det var dags för första besiktning. Den underkändes pga felaktig ljusinställning på halvljuset.
Frågade BMW om detta och fick till svar att ljusinställning är inget dom kollar på service.
Hade en BMW I3 som servades 2 ggr innan det var dags för första besiktning. Den underkändes pga felaktig ljusinställning på halvljuset.
Frågade BMW om detta och fick till svar att ljusinställning är inget dom kollar på service.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Okej min egen Model 3 med +20000mil gick precis igenom utan anmärkning igen. Vad har jag gjort förutom att se till att ha godkända däck (mönsterdjupsmässigt) vid besiktning...spacecoin skrev: ↑22 nov 2024 14:26"Every TÜV inspector's nightmare: The electric pioneer fails the main inspection again and apparently has a subscription to the red lantern: The biggest problems with the Tesla are the axle suspension, the lighting and the brake components. In all three areas, the Model 3 performs significantly worse than other car models of the same age."
Var lite trevlig mot besiktningspersonal och bad om hjälp att ställa in strålkastaren rätt (gör man i servicemenyn på bilen). Tryckt in molyfett i gummibälgen som knarrade på länkarm fram så den blev tyst (för ca 10000mil sedan). Hårdbromsar på neutral med jämna mellanrum vid skyfall och regn (samt innan besiktning) för att få bort ytrost.
Ganska enkla saker som inte kostar så mycket men ökar sannolikheten att få igenom bilen på besiktningen.
Bara lite tips (som jag misstänker många Tesla ägare kanske missar) samt MVH
-
Ngn som vet ett lämpligt intervall för en sån här manöver på en Tesla?…NiklasTesla skrev: ↑26 nov 2024 13:12Hårdbromsar på neutral med jämna mellanrum vid skyfall och regn (samt innan besiktning) för att få bort ytrost. […
Och för övrigt skulle jag gissa på att det räcker med att bara precis trycka till så hårt att bakbromsarna biter till i typ 60-70 km/h för att få bort ~en veckas ytrost om bilen varit parkerad utomhus. Oavsett är det ju enkelt att kontrollera själv efteråt så att ytrosten verkligen blivit bortbromsad från skivorna…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
En gång i månader räcker bra. Följ dessutom serviceintervallen som rekommenderas i manualen.SwedishAdvocate skrev: ↑26 nov 2024 13:30Ngn som vet ett lämpligt intervall för en sån här manöver på en Tesla?…NiklasTesla skrev: ↑26 nov 2024 13:12Hårdbromsar på neutral med jämna mellanrum vid skyfall och regn (samt innan besiktning) för att få bort ytrost. […
Och för övrigt skulle jag gissa på att det räcker med att bara precis trycka till så hårt att bakbromsarna biter till i typ 60-70 km/h för att få bort ~en veckas ytrost om bilen varit parkerad utomhus. Oavsett är det ju enkelt att kontrollera själv efteråt så att ytrosten verkligen blivit bortbromsad från skivorna…
Jag hade en Toyota köpt fabriksny en massa år och jag har fått mängder av erbjudanden om gratis förbesiktning.repulsiv skrev: ↑23 nov 2024 02:09Kan vi inte sluta sprida den myten, det där är troligen bara påhittat av andra märken som tyckte det var jobbigt att toyota jämt hade minst antal fel på besiktningen.